U 3.maju radi se na novogradnji

ŠLEPERI U ŠKVERU Stiže oprema za »Algomu«, a od »Santiaga« ni traga

Orjana Antešić

»Algoma« se dovršava se za kanadske naručitelje / Foto  S.DRECHSLER

»Algoma« se dovršava se za kanadske naručitelje / Foto S.DRECHSLER

Bit će prilično gusto hvatati ugovorni rok za završetak ovog broda koji bi Kanađanima trebao biti isporučen koncem kolovoza, odnosno najkasnije do sredine rujna iduće godine. Već je došlo do laganog pomicanja u odnosu na prvotni plan kojim su baratali u riječkom brodogradilištu



RIJEKA  Prvi šleper s brodskom opremom za novogradnju koja je ugovorena s kanadskom Algomom stigao je u »3. maj« prošli tjedan i otad naručeni materijal polako i sukcesivno pristiže, uključujući i jedan dio kabela. Na ovaj samoiskrcavajući bulk-carrier za Kanađane, podsjetimo, valja još provući i pospajati više od 200 kilometara kabela što zapravo velikim dijelom diktira i cijeli proces opremanja ove novogradnje. Nakon što je početkom ovog mjeseca konačno realizirana kreditna linija od 26 milijuna eura, koja je odobrena za završetak ove novogradnje, dio kabela uspio se u relativno kratkom roku dobaviti iz Europe, dok će ostatak najvjerojatnije stići u prosincu iz Kine.


Bit će prilično gusto hvatati ugovorni rok za završetak ovog broda koji bi Kanađanima trebao biti isporučen koncem kolovoza, odnosno najkasnije do sredine rujna iduće godine. Već je došlo do laganog pomicanja u odnosu na prvotni plan kojim su baratali u riječkom brodogradilištu, s obzirom na to da je od Vladine odluke o izdavanju državnih jamstava za ovaj kredit, pa do formalnog odobrenja unutar HBOR-a, prošlo više od mjesec dana. Direktor »3. maja« Edi Kučan ponavlja kako će se učiniti sve unutar brodogradilišta da se, zajedno s kooperantima, brod završi i isporuči na vrijeme. Morat će kako god jer, koliko čujemo, penali u slučaju kašnjenja su ubitačni.


Još uvijek je 200 trećemajaca kod kuće, na čekanju, jer ih se nema čime zaposliti / Foto D. ŠKOMRLJ


Još uvijek je 200 trećemajaca kod kuće, na čekanju, jer ih se nema čime zaposliti / Foto D. ŠKOMRLJ





Troškovi u Puli


Nešto više od četvrtine trećemajaca, njih oko 200, i dalje je kod svojih kuća na čekanju, jer se trenutno nemaju čime zaposliti u brodogradilištu. Direktor Kučan ističe kako bi sve bilo drukčije da im je tanker »Santiago« na vezu u opremnom bazenu.


Međutim, ta trećemajska novogradnja i dalje je pod zabranom isplovljavanja iz Pule po nalogu stečajnog upravitelja Uljanik brodogradilišta Lorisa Raka. Ovaj dopola završeni tanker, podsjetimo, bio je spreman za tegalj još prije mjesec dana.


U Rijeci su obavljene sve pripreme za prihvat ovog tankera koje nisu bile nimalo jednostavne jer je dva postojeća broda trebalo »izvući« iz opremnog bazena »3. maja« da bi se napravilo mjesta za privez »Santiaga«.


Remorkeri Jadranskog pomorskog servisa čekali su novi poziv iz »3. maja« da se upute u Pulu, a onda je uslijedio hladan tuš. Stečajni upravitelj Uljanik brodogradilišta, odnosno tamošnji Odbor vjerovnika, kojim predsjeda predstavnica Ministarstva financija, odbili su prijedlog »3. maja« prema kojim bi troškove priveza tankera »Santiaga« i skladištenja pripadajuće opreme za taj brod, koje su im u Puli počeli zaračunavati od dana otvaranja stečaja, podmirili na isti način na koji su to učinili prema svojim dobavljačima i kooperantima, a to znači 15 posto odmah, dok ostatak duga ide u dvogodišnji moratorij.


Pozivajući se na odredbe Stečajnog zakona, iz Pule zahtijevaju od »3. maja« da podmiri cjelokupan iznos, koji je popriličan i penje se na nešto više od milijun kuna. Samo troškovi priveza »Santiaga« penju se prema 800.000 kuna i to samo za razdoblje zadnjih šest mjeseci, pa je više nego očito da je stečajni upravitelj Uljanik brodogradilišta Loris Rak odlučio riječkom brodogradilištu zaračunati usluge po punim, komercijalnim cijenama. S druge strane, riječki škver niti ima, niti raspolaže novcem da bi to mogao platiti. Odobreni krediti, podsjetimo, striktno su namjenski, tako da se sva plaćanja, svake pa i najmanje fakture, odvija preko Hrvatske brodogradnje – Jadranbrod.


Edi Kučan / Foto S. DRECHSLER


Edi Kučan / Foto S. DRECHSLER



Sastanak u Zagrebu


Problem »Santiaga«, ali i nezaštićene pozicije »3. maja« kao dužnika prema ostalim društvima u Uljanik grupi koja su završila u stečaju, bila je tema sastanka koji se prošlog ponedjeljka održao u Ministarstvu pravosuđa, na kojem je bio i ministar gospodarstva Darko Horvat. Sastanak je bio zamišljen da se na jednom mjestu okupi Uprava »3. maja« i stečajni upravitelji ključnih društava iz Uljanik grupe.


Međutim, Loris Rak kao drugi najvažniji stečajni upravitelj, nakon Marije Ružić koja vodi stečaj matičnog Uljanika d.d., opravdao se i izostao sa sastanka. Što se točno razgovaralo, nismo uspjeli saznati, no očito je da se do konkretnih rješenja kako pomiriti stečajne postupke koji se vode po društvima unutar nekadašnje Uljanik grupe, a da to ne remeti i ne dovodi u pitanje nastavak proizvodnje »3. maja«, koja je ionako na staklenim nogama, još uvijek nije došlo.


Jer, da jest, za »Santiago« bi već dio dogovoren datum teglja prema Rijeci. Direktor »3. maja« Edi Kučan u poziciji je da ne zna ni približno kad bi se to moglo dogoditi.


– Znam samo da riječko brodogradilište, a posredno i država, trpi veliku štetu time što se taj brod već mjesec dana zadržava u Puli, umjesto da naši ljudi već naveliko rade na njemu, s obzirom da odranije postoji dobar dio materijala i opreme za tu novogradnju, kazao je Kučan koji nije mogao, a da ne podsjeti da »3. maj« od tog istog pulskog brodogradilišta potražuje više od pola milijarde kuna na račun nevraćenih pozajmica.