
Foto S. Drechsler
RIJEKA U podmorju ispred offshore obale »Viktora Lenca« pri kraju su završna testiranja prototipa specijaliziranog uređaja za intervenciju na podmorskim naftnim bušotinama u slučaju incidenta.
Riječ je o globalnom projektu Subsea Well Response Project (SWRP) koji je, na preporuku Međunarodne udruge proizvođača nafte i plina (OGP), 2011. godine pokrenulo devet vodećih svjetskih naftnih kompanija – BP, BG Group, Chevron, ConocoPhillips, ExxonMobil, Petrobras, Shell, Statoil i Total. Cijeli je projekt, zapravo, potaknut ekološkom katastrofom koja se dogodila u Meksičkom zaljevu, nakon eksplozije naftne platforme Deepwater Horizon, s ciljem da se poboljša sposobnost naftne industrije na učinkovito djelovanje kod sličnih i inih incidentnih situacija u podmorju, ali i njihove prevencije.
Povoljna lokacija
Kao operator cijelog projekta, Shell je posao na završnom testiranju prototipa ovog specijaliziranog uređaja povjerio talijanskom Saipemu. Nakon obavljenih audita, upravo je »Viktor Lenac« krajem prošle godine izabran kao povoljna lokacija za testiranje ovog uređaja, dok se sa samim ispitivanjima krenulo krajem veljače ove godine. U slučaju nekontroliranog izljeva ili erupcije naftne bušotine, cilj je da se s ovakvim jednom uređajem intervenira kako bi se zaustavilo istjecanje, umjesto da se brodovima ulazi u opasnu zonu.
Pored iznajmljivanja samog lokaliteta, doznajemo u brodogradilištu, »Lenac« je pružio kompletnu logistiku da bi se testiranja uspješno i u roku odradila, a u brodogradilištu su izrađena i četiri specijalna sidra (DMA – Dead Man Anchor) za potrebe testiranja ovog prototipa uređaja.
Poslovna tajna
Kako doznajemo, testiranje je na samom kraju i za nekoliko dana cijela ekipa stručnjaka koja je na tome mjesecima radila odlazi iz »Lenca«. Po svemu sudeći, rezultati ispitivanja prototipa su dobri, a zadovoljni su i potporom koju im je u tom procesu osiguralo brodogradilište, o čemu svjedoči i dopis Shella i Saipema koji su ovih dana dobili u uredu predsjednika Uprave »Lenca« Aljoše Pavelina. Upitali smo ga i za financijsku stranu ovog posla, no Pavelin kaže da je vezan poslovnom tajnom i da ne može govoriti o konkretnom iznosu. Ipak, dodao je kako je riječ o »vrlo pristojnom« poslu za prihode ovog remontnog brodogradilišta.
Tijekom svih mjeseci testiranja, ispred obale »Lenca« za offshore aktivnosti bila je postavljena brana. U »Lencu« ističu kako testiranja ovog specijaliziranog uređaja za intervenciju na podmorskim naftnim bušotinama ni na koji način nisu ugrozila okoliš te da je brana postavljena jer je to uobičajeni sigurnosni zahtjev u offshore industriji.