Treći maj

Scenic grupa osniva tvrtku u Hrvatskoj, je li to znak da je postignut dogovor o gradnji kruzera u Rijeci?

Orjana Antešić

Foto: M. GRACIN

Foto: M. GRACIN

Scenic grupa prvotno je tražila da Vlada s državnim jamstvima prati 80 posto vrijednosti izgradnje broda, koliko je i maksimalno dozvoljeno po europskim pravilima, no do dogovora se na kraju došlo negdje na pola puta, pa bi državnim jamstvima bilo pokriveno 48 posto dok ostatak na međunarodnom financijskom tržištu mora osigurati Scenic



Veliku dozu optimizma oko 3. maja u posljednja dva dana unijeli su signali koji stižu iz Ministarstva gospodarstva i govore u prilog tome da će Vlada poduprijeti projekt gradnje pet kruzera u riječkom brodogradilištu.


Zasad se govori u terminima da je postignut visok stupanj konsenzusa te da su država i australska Scenic grupa pred dogovorom za ovaj posao koji bi zaposlio dobar dio kapaciteta »3. maja« i na taj način osigurao opstojnost gradnje brodova u Rijeci kroz narednih šest, sedam godina. Da se ovaj projekt gradnje luksuznih kruzera, sveukupno vrijedan oko 860 milijuna eura, odvija u dobrom pravcu upućuje i činjenica da se već barata i detaljima dogovora, a počeli su i prvi, konkretni potezi.


Tako doznajemo da je Scenic grupa upravo u postupku osnivanja brodograđevne tvrtke u Hrvatskoj, sa sjedištem u Rijeci, koja bi bila korisnik državnih jamstava za kredite za gradnju kruzera.




Scenic grupa prvotno je tražila da Vlada s državnim jamstvima prati 80 posto vrijednosti izgradnje broda, koliko je i maksimalno dozvoljeno po europskim pravilima, no do dogovora se na kraju došlo negdje na pola puta, pa bi državnim jamstvima bilo pokriveno 48 posto dok ostatak na međunarodnom financijskom tržištu mora osigurati Scenic. Izdana jamstva država bi osigurala hipotekom na brodu dok je u izgradnji.


Dodatni poslovi


Prvotna je ideja bila da bi Scenic (o)tkupio trećemajsku tvrtku-kćer, međutim, čini se da je riječko brodogradilište iz nekog razloga odlučilo zadržati tu financijski neopterećenu tvrtku, pa zato Scenic upravo osniva novu s kojom će ući kao potkoncesionar na dio prostora brodogradilišta, čije uvjete još moraju dogovoriti sa upravom riječkog brodogradilišta i resornim Ministarstvom mora.


S obzirom na poziciju »3. maja«, čije se poslovanje sada odvija po posebnom programu s obzirom da bilježi gubitak iznad visine kapitala i da je prošao program restrukturiranja, cijeli ovaj projekt gradnje luksuznih kruzera zamišljen je na način da bi brodove gradila Scenicova tvrtka dok bi »3. maj« bio u statusu podizvođača i gradio bi brodske trupove za kruzere. Cilj je da se ti trupovi čim više opreme dok su na navozu, prije porinuća, jer to smanjuje troškove, a to onda otvara vrata »3. maju« za dodatne poslove i prihode, mimo onih koji su u ugovoru. Prema nekim procjenama, vrijednost posla kojeg će odraditi trećemajci na gradnji brodskog trupa za prvi kruzer, za kojeg je već potpisan ugovor, kreće se oko 20 milijuna eura.


No, budu li trećemajci konkuretni za dodatne poslove na opremanju trupa, postoji mogućnost da se ugovorni iznos dodatno poveća.


Ploveći hotel u riječkom škveru


Nakon porinuća, opremaški dio posla na kruzeru menadžirat će Scenicova tvrtka sa stotinjak zaposlenih te uz angažman između 800 i 1.000 radnika kooperacije. Toliko je, naime, dnevno radilo na više od 160 milijuna eura vrijednom polarnom kruzeru »Scenic Eclipse« dok se prošle godine završavao u pulskom brodogradilištu.


Prvi koji će se graditi u »3. maju« sister-ship je »Eclipsea« što znači da će biti dug 166 metara, imat će osam paluba na kojima će se nuditi sav mogući komfor i luksuz za 228 putnika koji si to mogu priuštiti. U paketu su još dva manja i dva veća kruzera, ali svi će biti u rangu plovećih hotela sa šest zvjezdica.