WTM London
Naravno da je pretjerano hrvatski turizam poistovjećivati s nekoliko sretnijih perioda u godini, ali ono što smo zabilježili ovih dana u Londonu itekako ima svoju težinu
View point. Mjesto s kojeg se dobiva posebna, cjelovitija perspektiva. Naprosto mjesto s kojeg se bolje, drugačije vidi. Baš je to bio ovogodišnji WTM (World Travel Market) u Londonu kad ga promatramo u svijetlu hrvatskog turizma. Posebno u njegova dva segmenta, nazovimo ih regionalno-krajobraznim i kulturno turističkim.
Njih je na jedan, možda pomalo i neplanirani način spojila konferencija za novinare koju je prvog dana WMT-a organizirala Turistička zajednica Kvarnera. Povod je bio fantastični uspjeh Kvarnera koji je u izboru utjecajnog Lonely Planeta ušao u Top10 regija na svijetu.
Tome u čast, uz direktoricu Irenu Peršić Živadinov i predsjednika TZ Kvarnera Zlatka Komadinu, ministra turizma Garija Cappellija te direktora Hrvatske turističke zajednice Kristjana Staničića, u londonski ExCel (Exhibition Centre London) došao je i drugi čovjek Lonelyja Tom Hall.
Ono što je izazvalo gotovo nevjericu, kako kod kolega novinara, tako i kod iskusnih turističkih čelnika, bila je činjenica da se na toj prigodnoj svečanoj pressici našao zbor novinara najvažnijih britanskih i irskih medija od kojih neki imaju apsolutno – globalni značaj.
Pljesak za Kvarner
Pratili smo njihove reakcije prigodom emitiranja promofilma o ljepotama Kvarnera, kao i na pojašnjenja koja im je davala Peršić Živadinov. Koliko god moglo zazvučati poput otrcane fraze, ali da – popratili su to “bez daha” da bi na kraju sve zajedno nagradili pljeskom. Novinari CNN-a, BBC-a, Guardiana, National Geographica aplaudirali su Kvarneru!
Novac? Nagrade u turizmu koje se “kupuju”?
Ne samo da je u slučaju Lonely Planeta to apsolutno nemoguće, kako je u uvodnom dijelu izlaganja naglasio sam Hall, nego je još manje moguće na to nagovoriti ili natjerati novinare tridesetak britanskih medijskih vertikala. A pljeskali su.
Ono što se provlačilo kroz izlaganja hrvatskih dužnosnika koji su se tom prigodom također obratili novinarima, ali nije bilo glavna tema, priča je o Rijeci i Europskoj prijestolnici kulture.
Kad je dakle završila priča o Kvarneru i njegovom prestižnom plasmanu krenulo je ispitivanje usmjereno, u nedostatku realnih dužnosnika, ljudi koji oblikuju taj dio riječke transformacijske priče, prema Komadini i autoru ovih redaka.
A u njima se tražilo odgovore na pitanja koja kao da se postavljaju na Korzu, od strane domaćih medija. Ali ne, pitanja su bila istaknuta na skupu u jednom od najvažnijih središta globalne moći, bila su postavljena u Londonu.
– Što je s Galebom? Kad kreće obnova? Znamo za financijske prijepore, no nas više zanima kakva će mu funkcija i sadržaj biti nakon obnove?
Churchill i Galeb
Da, moralo se priznati da su oba aktera tog verbalnog tsunamija najprije bili iznenađeni, osupnuti, no kroz odgovore, Komadina je izazvao i čuđenje pričom koja povezuje Churchilla i Galeb. A kad engleski novinari čuju da je jedan od njezinih najslavnijih premijera u povijesti, karizmatični sir Chuchill, imao i neke vrlo zanimljive povijesne uloge povezane s tim brodom, socijalistička Jugoslavija dobiva novu percepciju, tako da i sama priča postaje još zanimljivija.
Čitav se niz pitanja pojavio u trenucima kad je ministar Gari Cappelli najavio kako bi nam se moglo dogoditi da dogodine imamo 35 tisuća radnika koji dolaze servisirati hrvatski turizam s nekih drugih, područja, iz nekih drugih država sve do dalekih država s jugoistočnih područja Azije. Je li to normalno? Nije, apsolutno nije jer uzalud transformacije bilo čega kad Hrvatska izvozi svoju mladost da bi na njezino mjesto došli stranci. Kojima apsolutno svaka čast i hvala jer pomažu industriju od koje Hrvatska stvara petinu svog BDP-a.
Biti svoj
Što dalje? Što nam je zapravo poručio London? Budite svoji. Budite apsolutno svoji jer samo na taj način možete dosegnuti realnu moć na sve zahtjevnijem turističkom nebu. Kad govorimo o ovoj sezoni, ovoj kojoj tek dolazi vrijeme – bit će dobra.
Na razini prošlogodišnje. Da tome bude tako, silno se trudi i direktor HTZ-a Kristjan Staničić koji je nakon čitavog niza bilateralnih susreta s predstavnicima najznačajnijih aviokompanija ili turoperatera kao što su jedan Ryanair ili TÜI, hitno odletio za Kinu, za Šangaj. Jer tko želi dobro svom turizmu mora jako temeljito obraditi Daleki istok, danas najveći izvor gostiju.
Point of view. Mjesto s kojeg se najbolje vidi. Shvati li to Rijeka, ne samo da će 2020. biti njezina godina. Bit će to i sve koje nakon nje slijede.