Od Teksasa do Kvarnera

Rijeka s pet zvjezdica: Hilton upisuje Kostabelu na kartu europskih luksuznih odredišta

Alenka Juričić Bukarica

snimio Marko Gracin

snimio Marko Gracin

Hilton neće riječki resort uzeti u najam niti ga kupiti, već preuzima menadžment, ali samo ime Hilton, kaže Borjan Brnčić, direktor JTH Costabella, projektu će sigurno jako puno donijeti, što kroz prepoznatljivost na europskoj i svjetskoj razini, što kroz kvalitetu ponude.



Svoj je prvi hotel kupio 1919. i to u ruralnom dijelu Texasa, Ciscu. Omanji lokalni hotel The Mobley postao je zametak vodeće svjetske turističke kompanije Hilton s portfeljom od 17 svjetskih brendova, a koja danas obuhvaća gotovo 5.900 hotela s više od 939.000 soba, u 114 zemalja te je, kako ističu, posvećena ispunjenju svoje misije da postane najbolja svjetska hospitality tvrtka. Prema nekim procjenama, Hilton danas drži 12 posto hotelskih soba u SAD-u, i oko pet posto globalno.


I, eto, ove godine slavi velikih sto godina postojanja. Ostavština osnivača Conrada »Connija« Hiltona ogromna je obzirom da je doista promijenio turistički biznis u svijetu. Od toga da su Hiltonovi hoteli uvijek bili korak ispred svog vremena te se u njima gostima uvijek pružalo najnovija dostignuća, primjerice, tehnologije, te brojne inovacije u ponudi, do toga da je i sam vlasnik svojim životom doista postao celebrity, brend sam po sebi.


​Uvijek prvi


Vrlo brzo Hilton je shvatio da hotel nije samo mjesto za spavanje, a od samih početaka njegovi su objekti privlačili A-listu američkih celebrityja. I sam Conrad Hilton se oženio glumicom Zsa Zsom Gabor, dok je njegov sin Conrad Jr., poznatiji kao Nicky, postao prvi suprug 18-godišnjoj Elizabeth Taylor. Hilton je bio i prvi hotelijer koji se pojavio u jednom stripu. Na stranicama Chicago Tribunea je 1967. pojavio se tako u stripu o legendarnom – Batmanu. Međutim, još važnije, Hilton je lanac u čijim objektima su uvedene mnoge inovacije i koji su doista po mnogočemu bili prvi u svijetu.Hilton je, tako, prva kompanija koja je instalirala televizijske prijemnike u hotelske sobe.

Prvi hotel u svijetu koji je u sobama imao televizore je bio Roosevelt hotel u New Yorku, i to već 1947. Bio je i prvi lanac hotela s klimatiziranim sobama, prvim hotelom na nekom aerodromu… Ali i lanac u kojem je izmišljena pina colada… Na njujorškoj burzi kompanija je izlistana već nakon Drugog svjetskog rata, točnije 1947. godine, a prvi su uveli i suvremeni sustav hotelskih rezervacija 1948. Već godinu dana nakon toga Hilton je postao i prvi hotelijer koji se pojavio na naslovnici Time magazina. Zanimljivo je da je, kažu, na svom stolu godinama držao fotografiju hotel Waldorf Astorija s natpison »najveći od svih«.





Kompanija je tako u svojoj stogodišnjoj povijesti ugostila više od tri milijarde gostiju. Danas je u program vjernosti Hilton Honors uključeno više od 94 milijuna članova, a u povodu velike godišnjice, Hilton je najavio stvaranje fondacije Hilton Effect koja će pomoći kreiranju boljeg svijeta i to ulaganjem u organizacije i ljude koji pozitivno utiču na lokalnu zajednicu. Hilton Effect će podržavati programe širom svijeta koji otvaraju mogućnosti za mlade, pomažu u oporavku od prirodnih nepogoda, upravljaju vodama i brinu o održivom razvoju.


​Dugo godina trebalo je da na listu zemalja u kojima gosti mogu odsjesti u hotelu brenda Hilton, dođe i Hrvatska. U našu je zemlju Hilton ušao u Dubrovniku, gdje je preuzeo menadžment najstarijeg dubrovačkog hotela Imperial. Osim njega, tu su i tri zagrebačka hotela koji posluju unutar grupe Zagreb city hotels, tvrtke koja uspješno upravlja zagrebačkim Hiltonovim hotelima, a iduće godine otvara se i peti hrvatski Hilton – onaj riječki Hilton Costabella Beach Resort&spa, jedan od najluksuznijih u ovom dijelu Europe.



Ove je godine u 91. godini života umro legendarni hotelijer Barron Hilton, djed planetarno poznate starlete Paris Hilton. Njegov je otac, Conrad Hilton, osnivač lanca, imao tri sina iz prvog, i kćer iz drugog braka, međutim obiteljskom poslu najposvećeniji je ostao Barron Hilton. Zanimljivo je kako je njegov otac većinu imovine bio namijenio zakladi Conrad N. Hilton. Sin Barron Hilton uspio je osporiti oporuku. Nakon sudske nagodbe dogovoreno je da dio bogatstva dobije sin, a nešto manji dio dobrotvorna zaklada. No povijest se ponavlja pa je Parisin djed na koncu učinio slično te još 2007. najavio da će čak 97 posto svojeg bogatstva, procijenjenog na 2,36 milijardi dolara, ostaviti zakladi i u dobrotvorne svrhe.



Luksuz na Kostabeli


Čak 132 sobe, plus 66 apartmana u vilama, i to kategorizirane s pet zvjezdica, imat će buduća riječka turistička perjanica – Hilton Costabella Beach&Spa. I definitivno ne samo riječka, već će ovaj kompleks donijeti prepoznatljivost i čitavoj kvarnerskoj regiji, obzirom da se radi o tek drugom Hiltonu na našoj obali. Investitor je češka tvrtka JTH Costabella, na čelu s Jaroslavom Trešnjakom, njenim generalnim direktorom. Kako je osnivač Hiltona, pokojni Conrad Hilton imao svoju osebujnu životnu i profesionalnu priču, može se reći kako i iza vlasnika budućeg riječkog luksuznog resorta stoji nesvakidašnji put i priča. Da podsjetimo, u Hrvatsku je stigao 1983. godine s vrećom za spavanje, a more je prvi put u životu vidio upravo ovdje na Preluku. Svojevremeno je kazao kako je tadašnja Jugoslavija za stanovnike u Češkoj bila zapad, a kamp na Preluku mu je bio preskup pa je spavao kod Borjana Brnčića, koji je danas direktor tvrtke JTH Costabella.



Prijateljstvo se nastavilo, Trešnjak je postao poznat poslovni čovjek, a ljubav za Preluk je – ostala i rezultirala time da će Rijeka u godini kada postaje Europska prijestolnica kulture, dobiti jedan od najljepših turističkih resorta na Sjevernom Jadranu koji će u 101. godini od osnutka Hiltona postati dio ovog prestižnog svjetskog brenda. Da pojasnimo, Hilton neće riječki resort uzeti u najam niti ga kupiti, već preuzima menadžment. Dakle, pojednostavljeno rečeno, software ove velike riječke i kvarnerske turističke priče. Borjan Brnčić, direktor tvrtke JTH Costabella, govoreći o tome kako će u godini EPK i 101. godini od osnutka Hiltona, Rijeka, druga na Jadranu, dobiti Hilton, kazao nam je kako je doista velika stvar da ovakvo ime dolazi na Kvarner.



Zagreb je prvi Hilton dobio 2012. godine i to peterozvjezdani DoubleTree by Hilton Zagreb. Raspolaže sa 161 sobom, Fitness i Spa centrom na desetom katu hotela. Posebnost hotela je i originalni Oxbo koncept restorana, baziran na autentičnim namirnicama kao što su Black Angus govedina koju tvrtka sama uvozi i plavorepa tuna iz uzgajališta Kali. Prošle godine je otvoren hotel Canopy by Hilton u Branimirovoj ulici. Kategoriziran je s četiri zvjezdice i prvi je hotel brenda Canopy na europskom kontinentu. Odlike brenda su da njeguje lokalnu kulturu, pa su za Canopy Zagreb angažirani domaći dizajneri i hrvatski proizvođači namještaja. Ove je, pak, godine, na stotu obljetnicu Hiltona, otvoren i treći Hilton hotel u Zagrebu, ukupno četvrti u Hrvatskoj. Riječ je o Hilton Garden Innu, u koji je tvrtka Zagreb City Hotels, uložila 20 milijuna eura. Hotel je također kategoriziran s četiri zvjezdice.


– Odlikuje ga industrijski dizajn i moderan »easy« koncept uređenja u kojem se gosti osjećaju ugodno i opušteno. Hotel se smjestio na Radničkoj cesti, u poslovnoj četvrti i u blizini svih važnijih gradskih atrakcija. Gostima su na raspolaganju 153 komforne sobe suvremenog dizajna, fitness centar, The Shop, kao i Laundry room, odnosno samoposlužna praonica rublja. Kongresni centar na osmom katu prostire se na tisuću kvadratnih metara što ga čini idealnim mjestom za kongrese, sastanke i razne banketne evente. U sklopu kongresnog centra nalazi se pet prostranih multifunkcionalnih dvorana koje mogu ugostiti do tisuću ljudi. Kongresni prostor dizajnerski i tehnički suvremeno je opremljen, a visina stropa od šest metara te staklene stijene koje ga okružuju, stapaju prostor s prekrasnim pogledom na Katedralu i grad Zagreb, istaknula je Nives Volarević, marketing menadžerica zagrebačkih Hilton hotela navodeći i kako portfelj tvrtke sada čine tri hotela s ukupnim kapacitetom od 465 smještajnih jedinica.



– Našem projektu će ime Hilton sigurno jako puno donijeti, što kroz prepoznatljivost na europskoj i svjetskoj razini, što kroz kvalitetu ponude koju ćemo nuditi gostima. Vjerujem da ćemo našim projektom dignuti i samu destinaciju. Mogu reći i kako se uređenje resorta diže na pet zvjezdica, dakle, na ljestvicu više nego je u startu bilo zamišljeno. Naime, kada smo planirali i razvijali sam projekt, računali smo kako ćemo ići na četiri zvjezdice. Međutim, počeli smo surađivati s Hiltonom i njihovi su nam turistički stručnjaci rekli kako Costabella Beach Resort&spa vide kao projekt s pet zvjezdica. Svakako da smo se složili i podigli ljestvicu kvalitete. Naime, kada vas Hiltonovi stručnjaci već u startu vide kao ponudu s pet zvjezdica, to doista puno govori o našem projektu. I stvarno nam je jako drago, i velika čast, da ćemo u 101. godini od osnutka ovog lanca, postati njegov dio, otkrio nam je Brnčić.


Također je podsjetio i na vrlo važan detalj. Naime, Hiltonov menadžment u objektu znači da će u njemu raditi doista visokokvalificiran i stručan turistički kadar. Doznajemo kako ima mnogo upita za budućim zaposlenjem u budućem riječkom resortu, čemu se nije za čuditi jer mnogi žele raditi pod takvim imenom koje je sinonim za izvrsnost u turizmu i koje otvara vrata za karijeru bilo gdje u svijetu. Što se tiče samih radova, oni su, doznajemo, u punom jeku.


– Gotovo je devedeset posto svih instalacija, kao i polovica radova na ostakljenju. Planiramo da bismo do kraja godine bili gotovi s ostakljivanjem objekta, a onda preostaju završni radovi te krećemo i u uređivanje okoliša i hortikulture, rekao je Brnčić. Dodajmo da će gosti budućeg resorta imati pristup privatnoj pješčanoj plaži kao i bogatom wellness sadržaju koji uključuje četiri bazena, veliki spa, sportske sadržaje i fitness centar. Wellness zona, koja uključuje dakle veliki tridesetmetarski bazen, kao i manji, dječji, imat će površinu od oko četiri tisuće metara kvadratnih. Kompleks će imati i vanjski cijele godine grijani bazen dužine 45 metara, a vani će se smjestiti i dječji bazen na plaži s nizom sadržaja za mališane. Tu će biti i šest restorana, osim čega i restoran na posljednjoj etaži s prekrasnim pogledom na čitav kvarnerski zaljev. Inače, ispred kompleksa će osim privatne plaže biti i šetnica koja će biti otvorena za javnost. Isto tako građani će moći uživati i u ponudi velikog caffe bara uz samu šetnicu, a bit će tu i malo privezište za najam turističkih plovila te tri mola… Pa će tako Rijeka u godini EPK doista dobiti najljepši mogući poklon.



Plus za Rijeku


Riječki gradonačelnik Vojko Obersnel, komentirajući najavljeno otvaranje riječkog Hiltona, podsjetio je kako je riječ o ulaganju od čak 80 milijuna eura koje će značajno unaprijediti riječki turizam i prvi puta Rijeci otvoriti ulaz u tržište luksuznog turizma.


– Naravno, zahvaljujući ovoj investiciji bit će otvorena i brojna radna mjesta jer će kompleks s čak 198 smještajnih jedinica u hotelu i vilama zahtijevati veći broj radnika različitog profila, od menadžera u turizmu, do osoblja koje brine o čistoći hotela. Stoga je jasno da je investicija češkog poduzetnika Jaroslava Trešnjaka u riječki turizam izuzetno značajna i drago mi je da je Grad baš u njemu pronašao partnera za realizaciju ovog projekta.



Prvi hotel u Hrvatskoj, koji je ušao u sustav Hiltona u Hrvatskoj, je Grand Imperial u Dubrovniku. Ovo je najstariji dubrovački hotel, izgrađen još 1897. godine. Svoja vrata gostima je otvorio u vrijeme svetkovine Svetog Vlaha, dakle u siječnju, čemu se nije za čuditi obzirom da se turizam tada temeljio na zimskoj ponudi pa je to bilo i vrijeme špice sezone. Bilo je to pravo remek djelo arhitekture koje je svojim gostima nudilo pregršt novosti. Dovoljno je reći da je imao vlastitu elektrifikaciju, i to četiri godine ranije no što je struju dobio i sam grad Dubrovnik pa je tako u ovom hotelu proradilo i prvo dubrovačko električno dizalo. Hotel je imao centralno parno grijanje svih prostora, tekuću hladnu i toplu vodu, sobe opremljene kupaonicama, perivoj… Izgrađen je, i za današnje pojmove u rekordnom roku, za nešto manje od dvije godine. U njemu su od samih početaka boravili poznati gosti, od grofova Kulmer, do književnika George Bernarda Shawa koji je Dubrovnik proglasio rajem na Zemlji, kao i britanskog prestolonasljednika Edwarda VII. i njegove ljubljene Wallis Simpson. U privatizaciji devedesetih je većinski vlasnik Grand Imperiala postala Atlantska plovidba koja je svoj većinski paket 2014. prodala rovinjskoj Maistri za što je Adris, u čijem je Maistra vlasništvu, platio 25 milijuna eura.



 Naime, Grad je u svojim prostornim planovima na ovoj lokaciji predvidio turistički kompleks te je putem javnog natječaja pronašao kupca za zemljište, a time i investitora u planirani hotel, rekao je Obersnel istaknuvši i izuzetno dobru suradnju s investitorom kroz čitavo vrijeme realizacije ovog velikog projekta te dodao kako vjeruje da će po dovršetku projekta ovaj posao biti odličan primjer što može ostvariti kvalitetna suradnja javnog i privatnog sektora.


– Otvaranje hotelskog kompleksa Hilton Costabella Beach&Spa od velikog je značaja za grad Rijeku u više segmenata, naglašava i Petar Škarpa, direktor Turističke zajednice grada Rijeke​.


​- Svakako jedan od najvažnijih je povećanje kapaciteta hotelskog smještaja za 198 smještajnih jedinica, koje će biti na raspolaganju gostima tijekom cijele godine. Rijeka već šestu godinu zaredom bilježi rast turističkog prometa prosječnom stopom od 20 posto te će otvaranje novog hotelskog smještaja svakako pridonijeti pozitivnom trendu porasta broja noćenja. Novim hotelom će se unaprijediti turizam kompletne destinacije, posebno kongresni turizam, koji će u 2020. godini zasigurno dominirati s obzirom da je Rijeka nositelj prestižne titule Europska prijestolnice kulture, rekao je Škarpa, dodajući i kako će se otvaranjem hotelskog kompleksa Hilton Costabella Beach&Spa urediti i cijela zona Kostabele koja će zasigurno biti primamljiva svim posjetiteljima koji dođu u destinaciju.