Ekipe Pomorskog i Tehničkog fakulteta

Riječki studenti i profesori predstavili inovativna plovila: “Vilson” i “Karolina” idu po pobjedu u Monako

Marinko Glavan

Predsjednik UPTZ-a Ljubomir Pozder pored "Vilsona" / Foto Ana KRIŽANEC

Predsjednik UPTZ-a Ljubomir Pozder pored "Vilsona" / Foto Ana KRIŽANEC

"Vilson" je najbrže električno plovilo u Hrvatskoj, a u svojoj klasi i u svijetu, dok je "Karolina" autonomno plovilo



 


RIJEKA – Dva inovativna plovila “Vilson” i “Karolina” predstavljena su jučer u prostoru Edukativne radionice Torpedo, u organizaciji Pomorskog fakulteta i Tehničkog fakulteta Sveučilišta u Rijeci te Udruge primijenjenih tehničkih znanosti (UPTZ). Riječ je o plovilima koja su osmislili i izgradili studenti i profesori dvaju fakulteta, u sklopu UPTZ-a, s kojima će nastupiti na prestižnom međunarodnom natjecanju inovativnih plovila u Monaku, pri čemu je “Vilson” najbrže električno plovilo u Hrvatskoj, a prema procjenama njegovih projektanata i graditelja, trenutno i najbrže električno plovilo u svojoj klasi u svijetu, dok je “Karolina” autonomno plovilo, sposobno samo ploviti zadanom rutom, izbjegavajući prepreke i moguće incidentne situacije na moru. Razvijena je u suradnji s Digitalnim inovacijskim hubom Innovamare, a graditelji imaju velika očekivanja i od ovog plovila na natjecanju u Monaku.


Na ispraćaj riječke ekipe u Monako stigli su brojni kolege, rodbina i prijatelji / Foto Ana KRIŽANEC


Ljubomir Pozder, predsjednik UPTZ-a, predstavio je oba plovila, istaknuvši kako je “Karolina” prvo hrvatsko autonomno plovilo namijenjeno natjecanjima.




– Tijekom utrke na plovilu će biti i pilot, ali samo zbog pravne regulative i u slučaju potrebe za intervencijom, ukoliko autonomni sustav upravljanja zakaže. Oba plovila su izuzetno lagane konstrukcije, “Karolina” ima baterije od pet kilovatsati i dva električna motora od po šest kilovata snage. Svaki trup ima svoj motor, s diferencijalnim pogonom, pri čemu je rad motora usklađen kako bi se brodom moglo upravljati, jer nema klasičnog kormila, a može postići brzinu od oko 25 čvorova, uz dva sata autonomije. Brodu se može definirati ruta na moru, a on sam, uz pomoć kamera i kompjutora određuje kurs plovidbe, pri čemu prepoznaje objekte na moru i izbjegava ih, rekao je Pozder.


Dekani ponosni na timove

 


Predstavljanju plovila prisustvovali su Ana Perić Hadžić, dekanica Pomorskog fakulteta i Lado Kranjčević, dekan Tehničkog fakulteta koji nisu skrivali zadovoljstvo postignućima studenata.


– Prošle godine osvojeno je srebro u Monaku, a ove se nadamo zlatu, rekla je Perić Hadžić, dodajući kako su i ona i Kranjčević iznimno ponosni na studente uključene u oba projekta.


– Naravno i na Udrugu primijenjenih tehničkih znanosti koja okuplja studente oba fakulteta i ljude koji ju vode, poput gospodina Pozdera, rekla je Perić Hadžić.


Kranjčević je projekte izgradnje plovila istaknuo kao primjer dobre suradnje unutar riječkog Sveučilišta.


– Svakako treba istaknuti korištenje novih tehnologija i novih materijala prilikom izgradnje ovih brodova, poput lana i prirodnih smola. To je smjer kojim i Tehnički i Pomorski fakultet žele da studenti idu, da rade na konkretnim projektima, u suradnji s gospodarstvom, da uče kroz rad, na što mi dodajemo znanstvenu komponentu. Bolje od toga ne možemo poželjeti, rekao je Kranjčević.

O “Vilsonu” je istaknuo kako je riječ o plovilu za brzinska natjecanja koji je već lani osvojio drugo mjesto u svojoj klasi u Monaku, a uz preinake i poboljšanja ove se godine priželjkuje i pobjeda.


– To je trenutno i službeno najbrži brod na svijetu, u klasi “Energy katamaran” do pet metara duljine. Postiže 31 čvor, pogoni ga vanbrodski električni motor snage 60 kilovata, a ima bateriju od 10 kilovatsati. Sve na njemu izrađeno je baš za ovo plovilo, od volana, hidraulike, baš svega. Konstrukcija je kompletno od karbonskih vlakana, tako da bez baterije, motora i pilota ima svega oko 24 kilograma, rekao je Pozder, naglasivši kako su oba broda u potpunosti izgrađena u Edukativnoj radionici Torpedo, u sklopu UPTZ-a, a sve radove izveli su studenti Tehničkog i Pomorskog fakulteta.


“Karolina” je prvo hrvatsko autonomno plovilo namijenjeno studentima / Foto ANA KRIžANEC


Voditelji projekta izgradnje i opremanja plovila bili su Martin Mozetić, student treće godine smjera Elektronika i informatika u pomorstvu na Pomorskom fakultetu, čija je ekipa gradila “Vilsona” i Karlo Džafić, student pete godine Računarstva na Tehničkom fakultetu, na čelu ekipe koja je gradila “Karolinu”.


Karlo Džafić / Foto Ana KRIŽANEC


Mozetić ističe kako je na “Vilsonu” u zadnjih godinu dana prvenstveno bila riječ o nadogradnjama i poboljšanjima.


– Sve aluminijske cijevi i aluminijske dijelove za prihvat motora sada smo napravili od karbona tako da je cijeli brod od karbonskih vlakana osim sjedala i vijaka za prihvat motora. Pojačali smo motor i bateriju, a sa svim preinakama uspjeli smo smanjiti kilažu, što nam je pomoglo u efikasnosti. To bi posebno trebalo doći do izražaja u utrci izdrživljosti, u kojoj tijekom četiri sata moramo preći čim veću kilometražu, jer u tako dugoj utrci čak i smanjenje mase od pet do deset kilograma može značiti veliku razliku, kaže Mozetić, dodajući kako će se u Monaku natjecati studentski timovi iz cijelog svijeta, a po za sada poznatim rezultatima testiranja, “Vilson” je najbrži.


Martin Mozetič / Foto Ana KRIŽANEC


“Karolina” će se, ističe Džafić, natjecati u potpuno novoj kategoriji autonomnih plovila koja prvi put nastupa u Monaku.


– Radili smo, osim na trupu broda, jako puno na softveru, pri čemu smo isprogramirali cijeli, da tako kažem, mozak broda. Cilj u toj kategoriji je proći tri različita zadatka – slalom, taksi i pristajanje, pri čemu je važno da svi senzori, kamere i softver budu usklađeni, na čemu je angažirana cijela ekipa. Jako sam ponosan na cijeli tim, jer zaista ulazimo u nešto novo, do sad neisprobano na ovom natjecanju, kazao je Džafić.


“Karolina” je prvo hrvatsko autonomno plovilo namijenjeno studentima / Foto Ana KRIŽANEC