»Adria Hydrofoil Solar Boat«

Riječki solarni brod šesti na prestižnom natjecanju u Monaku. Iza plovila stoji godinu dana predanog rada

Jakov Kršovnik

Natjecanje okuplja timove iz cijelog svijeta, projektiraju se i grade plovila u tri klase, Energy, Solar i Open, a riječki je tim svoje plovilo Delta One samostalno projektirao i gradio proteklih godinu dana



RIJEKA – Mali riječki tim »Adria Hydrofoil Solar Boat« sačinjen od inženjera strojarstva i brodogradnje te studenata, budućih inženjera različitih struka, sudjelovao je na međunarodnom natjecanju u Monaku – »Monaco Energy Boat Challenge 2021« koje organizira Yacht Club de Monaco, čiji je predsjednik knez Monaka Albert II.


Klasa Solar


Natječući se u klasi Solar, osvojili su 6. mjesto od devet ekipa koje su došle na natjecanje, s čime su zadovoljni jer su završili bolje od nekih timova koji raspolažu i do 50 puta većim budžetima od njihova, kaže inženjer Ljubomir Pozder, mentor tima.


– Bilo je prijavljeno 15 timova u klasi u kojoj smo se natjecali, no dio nije mogao prisustvovati zbog epidemiološke situacije i problema s transportom te su sudjelovali online. Radi se stvarno o prestižnom natjecanju koje okuplja timove iz cijelog svijeta. Projektiraju se i grade plovila u tri klase: Energy, Solar i Open. Mi smo svoje plovilo Delta One, pogone fotonaponske ćelije i baterijski paket, u potpunosti samostalno projektirali i gradili proteklih godinu dana, a samu ideju razrađivali smo oko dvije godine, kaže Pozder. Plovilo su gradili koristeći napredne kompozitne materijale, karbonska i staklena vlakna. Jezgra je napravljena od recikliranog PET-a, kako bi masa plovila ostala mala, a kako bi plovilo imalo visoku čvrstoću trupa.




– Baterijski paket koji se sastoji od 182 litij-željezo-fosfatne ćelije, kao i čitavo ožičenje solarnih panela, motora, baterijskog paketa i plovila, tim je također samostalno napravio, nastavlja naš sugovornik i dodaje da su po završetku tehničkih pregleda, odvozili četiri plova.


Testiranja i utrke


– Kvalifikacijsku utrku u kojoj smo osvojili 4. mjesto, utrku izdržljivosti koju smo završili na 5. mjestu, slalom sa 7. mjestom, utrku ubrzanja na odličnom 3. mjestu među plovilima u klasi Solar, a ukupno 7. od 15 plovila, s maksimalnom brzinom na izrazito valovitom moru od 11.65 čvorova te finalnu utrku na 5. mjestu. Na testiranjima smo postizali brzine i do 15 čvorova.



Prezentacijom na Tech Talks-u predstavili smo svoj projekt s tehničke i financijske strane i zaradili simpatije publike, dodaje Pozder. Dio tima bili su naš sugovornik i Petar Topljak, koji je vozio plovilo, kao mentori, inženjeri Petar Supin i Domagoj Štefan, te studenti Stefano Beaković, Damir Lukšić, Martin Nikolla, Ivan Sladonja i Diego Tumara, koji je sudjelovao od kuće.


Projektu su svojim volonterskim radom i potporom pomogli Vinko Grubišić, Dario Vukas, Kunigunda Brnabić, Marko Aničić, Damir Edward Katkhuda i dr. sc. Srđan Žuškin.


– Tim djeluje u sklopu riječke Udruge Primijenjenih tehničkih znanosti (UPTZ) koja je osnovana 2018. godine, a iza sebe već ima kontinuitet s nekoliko trofeja s različitih međunarodnih natjecanja u izradi električnih plovila Hydrocontest 2018. na kojem smo osvojili 3. mjesto te Hydrocontest X 2019. s dva 1. mjesta. Sve navedeno ne bilo moguće bez naših sponzora i donatora kojima posebno zahvaljujemo. I dalje nastavljamo s radom i već pripremamo se za iduću godinu i nadolazeće regate, zaključio je Pozder.