Uzavrela situacija

Riječki Autotrolej pred pucanjem. Sindikati najavljuju štrajk, javnom prijevozu prijeti kolaps

Marinko Glavan

Foto Mateo Levak

Foto Mateo Levak

Sindikat vozača najavljuje "bijeli", Nezavisni sindikat "pravi" štrajk



RIJEKA – Situacija u Autotroleju, opterećenom nedostatkom radnika, u prvom redu vozača, približava se točki pucanja nakon što je uprava odbila zahtjev za povećanjem plaća trenutačno reprezentativnog Sindikata vozača i prometnih radnika – Autotrolej Rijeka, s kojim u kolektivnom pregovaranju sudjeluje i Samostalni sindikat radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske.


Mateo Mavrić, predsjednik Sindikata vozača i prometnih radnika – Autotrolej Rijeka najavio je već za idući tjedan pokretanje takozvanog bijelog štrajka, ukoliko uprava ne promijeni svoju odluku, dok s druge strane, predstavnici Nezavisnog sindikata radnika Hrvatske u Autotroleju najavljuju pokretanje postupka za utvrđivanje reprezentativnosti, tvrdeći kako imaju većinu članova u KD-u Autotrolej, a potom i pokretanje postupka mirenja te, bude li potrebno, i štrajka radnika.


Povećanje subvencija


To bi dovelo do potpunog kolapsa ionako okrnjenog javnog prijevoza u Rijeci i okolici koji se još od polovine veljače održava po reduciranom voznom redu, upravo zbog nedostatka vozača.




Uprava Autotroleja u međuvremenu je suvlasnicima, Gradu Rijeci koji ima 86 posto vlasničkog udjela i okolnim jedinicama lokalne samouprave, predložila povećanje iznosa subvencija na godišnjoj razini, no ni od gradonačelnika niti od uprave komunalnog društva, unatoč opetovanim upitima, nismo saznali koliko je predloženo povećanje subvencija koje su za ovu godinu planirane u ukupnom iznosu od 7,88 milijuna eura.


Predsjednik Sindikata vozača i prometnih radnika – Autotrolej Rijeka Mateo Mavrić ističe kako bi povećanje plaća koje su u kolektivnom pregovaranju zatražili njegov i Samostalni sindikat radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske, od prosječno dvadeset posto, iznosilo 2,3 milijuna eura na godišnjoj razini.


– Od suvlasnika, Grada Rijeke i gradova i općina riječkog prstena, te uprave nismo dobili nikakvu ponudu povećanja plaća. Razočarani smo, ogorčeni i ljutiti. Suvlasnicima očito nije stalo do Autotroleja, njegovih radnika, ali ni do korisnika naših usluga, njihovih sugrađana.


Broj vozača, s najnovijim otkazima, pao je ispod 250, a primjerice kad sam se zaposlio u Autotroleju, 2009. godine, bilo nas je više od 400. Od sadašnjeg broja vozača jednaestorica su umirovljenici, trojica od njih stariji su od sedamdeset godina. Ti ljudi rade puno radno vrijeme, iako po zakonu ne bi smjeli odraditi više od osamdesetak sati mjesečno.


Ostali vozači, dio njih, rade po sedam dana u tjednu, s više od pedeset odrađenih sati tjedno, odnosno brojem prekovremenih sati koji je daleko iznad zakonom dopuštenog. Osim toga, velik dio vozača do kraja lipnja neće stići iskoristiti neiskorištene dane godišnjeg odmora iz prošle godine, što je također kršenje zakona, kaže Mavrić.


Prema njegovim informacijama, od suvlasnika je zatraženo povećanje subvencija, što je potvrdio i riječki gradonačelnik Marko Filipović, ne želeći iznijeti podatak o kolikom povećanju je riječ, ali su suvlasnici zatražili da se analizira poslovanje društva te prvo utvrdi postoje li unutarnje rezerve iz kojih bi se moglo namiriti povećanje plaće radnicima.


– Suvlasnici krše zakon kad njima to odgovara. A sad se traže neke mogućnosti uštede u poslovanju, što je posve nerealno, jer tih mogućnosti nema. Mi smo tražili povećanje plaća u prosjeku za dvadesetak posto, za početak. Ne vjerujem da je i to dovoljno da privučemo nove vozače, ali smatramo da bismo time barem spriječili odlazak sadašnjih, ističe Mavrić.


Za idući tjedan najavljuje mogući početak bijelog štrajka.


– Ukoliko uprava, odnosno suvlasnici, ne promijene stav, vozači više neće voziti više od 50 sati tjedno, neće raditi prekovremene sate bez naloga za prekovremeni rad, kao što je sada slučaj, a i krenut će na godišnje odmore preostale iz prošle godine koje po zakonu moraju iskoristiti do kraja lipnja. Ako ni to ne urodi plodom, vidjet ćemo koje su nam daljnje industrijske akcije na raspolaganju, rekao je Mavrić.


Vozni red


Ivica Žuža, jedan od povjerenika Nezavisnog sindikata radnika Hrvatske u Autotroleju, i sam vozač gradskog autobusa, najavio je kako će taj sindikat do kraja ovog mjeseca pokrenuti zahtjev za utvrđivanje reprezentativnosti u tvrtki, nakon čega namjeravaju pokrenuti postupak kolektivnog pregovaranja te su spremni i za pokretanje štrajka ako ne postignu dogovor s upravom.


– Nadležnom ministarstvu uputit ćemo zahtjev za utvrđivanjem reprezentativnosti sindikata, za koji vjerujem da će biti prihvaćen, jer već u ovom trenutku imamo većinu među zaposlenima u Autotroleju. Nakon toga namjeravamo pokrenuti proces kolektivnog pregovaranja, a ukoliko se ne postigne dogovor s upravom, apsolutno smo spremni na pokretanje procedure mirenja s poslodavcem, a bude li potrebno, i štrajka.


Ne samo da smo spremni, nego ćemo to sigurno i učiniti, ako ne bude razumijevanja uprave i suvlasnika, kaže Žuža čiji je sindikat od uprave zatražio projekciju povećanja plaća od 300 do 500 eura neto, ovisno o radnim mjestima unutar tvrtke, što bi na godišnjoj razini iznosilo oko 3,3 milijuna eura.


Bilo da uprava Autotroleja prihvati zahtjeve dvaju sindikata koji trenutačno pregovaraju o materijalnim pravima radnika ili zahtjeve Nezavisnog sindikata koji namjerava pokrenuti novo kolektivno pregovaranje, izvjesno je da će suvlasnici Autotroleja morati povećati subvencije. U kojem iznosu, može se nagađati, ali na temelju zahtjeva sindikata riječ je o dva do tri milijuna eura. Iznos nije mali, ali čak ni s tim povećanjem nije sigurno da će Autotrolej moći zaposliti dovoljno radnika za održavanje punog reda vožnje.


Vozači dobili kazne zbog parkiranja na terminalu Delta


Ivica Žuža i Robert Puljić iz podružnice Nezavisnog sindikata radnika Hrvatske u Autotroleju uputili su nam i dopis u kojemu se osvrću na nedavnu zabranu parkiranja osobnih vozila na autobusnom terminalu na Delti za vozače koji voze prigradske autobuse što, ističu, zorno oslikava odnos uprave prema vozačima kojih u tvrtki nedostaje.


– Dana 21. ožujka u popodnevnim satima na terminalu Delta osvanula je obavijest Autotroleja o zabrani parkiranja za vozače koji prije smjene koriste taj prostor za parkiranje osobnih automobila. Već sutradan na vjetrobranskim staklima automobila vozača osvanule su kazne.


Autotrolej, koji često izražava nezadovoljstvo putem medija zbog poteškoća u pronalasku vozača, poslao je prometno redarstvo na svoje zaposlenike. Sindikalni povjerenik NSRH-a Robert Puljić odmah je reagirao na postavljanje obavijesti o zabrani, tražeći obrazloženje i ukazujući na to da takvo postupanje uprave samo dodatno potpiruje nezadovoljstvo vozača.


Treba shvatiti da su vozači godinama parkirali na tom mjestu unatoč znaku zabrane, uz implicitno odobrenje uprave.


Doslovno preko noći, prometno redarstvo je pozvano i izdalo kazne vozačima Autotroleja. Smatramo neprimjerenim postupanje prometnog redarstva čija primarna svrha nije kažnjavanje i punjenje proračuna, jer nisu profitna djelatnost, ili barem ne bi trebali biti, već im je svrha edukacija i briga za prometni red.


Prometno redarstvo moglo je postaviti upozorenja i dati vremena vozačima da se organiziraju, no oni su se odlučili odmah izricati kazne.


Dio vozača nije niti bio svjestan upozorenja. Prometni redar koji je dijelio kazne bio je u najmanju ruku posramljen, te je skrušeno odgovorio »samo radim kako su mi naložili«. Pozvali smo Autotrolej da riješi problem parkiranja osiguravanjem upravo na tom mjestu legalnih parkirnih mjesta. Godinama je Uprava odbravala parkiranje na tom mjestu.


Godinama prometni redari nisu izdavali kazne. Sve se odvilo preko noći na vrlo podmukao i tendenciozan način, ističu povjerenici NSRH-a.