Agonija prevarenih

Riječani nisu jedine žrtve lažnih ugovora: Krađa identiteta sve šira pojava u Hrvatskoj

Damir Cupać

Agencija za zaštitu osobnih podataka zaprimila je pritužbe građana iz više gradova koji se žale da ih se tereti za dugove po osnovi činjenice da su televizijski pretplatnici, a oni tvrde da nisu, a bilo je i prigovora građana da je netko, služeći se njihovim podacima, zaključio ugovore s mobilnim operaterima



RIJEKA » Troje građana Rijeke javno je obznanilo krađu identiteta kada je riječ o ugovorima s Hrvatskim telekomom, upozorili su da je takvih slučajeva jako puno, a bit je da se u njihovo ime preko Interneta naručuju mobiteli i ugovori, a za što se doznaje tek kada krenu ovrhe zbog tisuća kuna napucanih računa.


Svi su oni podnijeli kaznene prijave, izvijestili o svemu Hrvatski telekom, ali njihova agonija još uvijek nije okončana. Postavili smo pitanja Policijskoj upravi primorsko-goranskoj u kojoj je fazi istraga po kaznenim prijavama, ali odgovor još uvijek nismo dobili. Za razliku od policije, na naša su pitanja u državnoj Agenciji za zaštitu osobnih podataka (AZOP) brzo odgovorili i potvrdili da ti slučajevi nisu usamljjeni i da se takve stvari događaju po cijeloj Hrvatskoj.


  – Agencija je zaprimila zahtjeve građana u kojima se oni žale da ih se tereti za dugove po osnovi činjenice da su televizijski pretplatnici, a oni tvrde da nisu, a isto tako bilo je i prigovora od strane građana da je netko, služeći se njihovim osobnim podacima zaključio ugovore s mobilnim operaterima i slično. Oni bi za to saznali kada su dobili račune ili prilikom pokretanja ovrhe. Takve zahtjeve Agencija nije zaprimila samo iz Rijeke već i drugih hrvatskih gradova. Agencija trenutno rješava slučaj osobe koja tvrdi da je dobila dvije opomene od Centra za naplatu potraživanja za dugovanja prema VIP-u po osnovi dva ugovora, a tvrdi da nije VIP-ov pretplatnik. Slučaj je osim AZOP-u prijavila i policiji, tvrdi da nije izgubila osobne podatke, a kopiju osobne iskaznice dala je VIP-u prilikom prijenosa prepaid broja. Agencija je neizravnim nadzorom, odnosno traženjem očitovanja od VIP-a i same korisnice doznala da su podaci na ugovorima s VIP-om nepotpuni i djelomično netočni, nije priložena kopija osobne iskaznice uz ugovore, a osoba tvrdi da je netko očito zloupotrijebio njene podatke budući da su potpisi na ugovorima različiti. Slučaj još nije okončan i izgledno je da će Agencija temeljem sada ovako dostavljenog očitovanja provesti i nadzorne aktivnosti u svrhu točnog utvrđenja činjenica i pružanja zaštite u slučaju utvrđene zlouporabe, navela je zamjenica ravnatelja AZOP-a Dubravka Dolenc.




Riječki slučajevi vrlo su slični ovome koji istražuje AZOP. Naime, manje-više u zahtjevima se navode točna imena ljudi, ali kao adrese za dostavu računa su upisane one na kojima ljudi ne žive, ugovori su nepotpisani, nema nikakve kopije osobne iskaznice, a pogrešno se navode i datumi rođenja. Nevjerojatno je da u Hrvatskom telekomu i dalje inzistiraju na naplati tako ispostavljenih računa, a još je nevjerojatnije da očito nitko od za to nadležnih institucija ne shvaća ozbiljnost situacije jer je riječ o sve široj pojavi zbog koje građanima prijete ovrhe od nekoliko tisuća kuna. Očito je da je netko razradio sustav prijevare kada je riječ o manipulaciji web prodajom hrvatskih telekomunikacijskih operatera.


Opširnije pročitajte u tiskanom izdanju Novog lista