Javni prijevoz

Raspad sustava u Autotroleju: Zbog manjka vozača mijenjaju vozni red i uvoze strance, ali…

Marinko Glavan

Foto: V. KARUZA

Foto: V. KARUZA

Autotrolej je javnost o problemima s manjkom vozača i održavanjem voznih redova obavijestio prošlog tjedna, ali problemi očito nisu riješeni



RIJEKA – Autobusi Autotroleja će od ponedjeljka, 5. lipnja, početi voziti po ljetnom voznom redu, dva i pol tjedna prije kraja školske godine, i to zbog nedostatka vozača, potvrdio je, na naš upit, Robert Mrvčić, direktor gradskog javnog prijevoznika.


Linija 2, 5, 6, 7 i 7a


O problemima s nedovoljnim brojem vozača te posljedično i s održavanjem voznih redova na gradskim i prigradskim linijama, Autotrolej je javnost obavijestio još prošlog tjedna, a kako problemi očito nisu riješeni, u komunalnom su društvu odlučili prijeći na ljetni vozni red prije kraja školske godine, što je nezabilježeno unatrag nekoliko desetljeća.


U zadnjih desetak dana više se građana obratilo i našoj redakciji, s pritužbama zbog izostanaka polazaka autobusa na pojedinim linijama, neslužbeno smo saznali da je Autotrolej reducirao broj vožnji, posebno u večernjim satima, te uprava razmišlja o zapošljavanju stranaca, a sada je i službeno potvrđeno da je vozni red u sadašnjem rasporedu nemoguće održavati.




Kako bi vozni red barem donekle funkcionirao u skladu s najavama, Autotrolej prelazi na ljetni vozni red na gradskim i prigradskim linijama, jer, kako ističe Mrvčić koji je nedavno na mjestu direktora naslijedio Alberta Kontuša, KD Autotrolej trenutno nije u mogućnosti osigurati sve polaske sukladno postojećem voznom redu.


Povećanje plaća


– U prvom redu riječ je o izmjenama voznih redova linija 2, 5, 6, 7 i 7a. Naime, velik broj vozača koristi lanjski godišnji odmor, njih čak 33, dok je 25 vozača na bolovanju, te se zadnjih dana događalo da određeni polasci na pojedinim linijama nisu mogli biti realizirani. Inače, na raspolaganju imamo ukupno 262 vozača. O nedostatku vozača komuniciramo već dulje vrijeme, a unatoč mjerama koje poduzimamo, broj vozača i dalje nije na zadovoljavajućoj razini, kaže Mrvčić.


Prema njegovim riječima, u Autotroleju čine sve kako bi osigurali dovoljan broj vozača, uključujući i osposobljavanje nezaposlenih vozača B ili C kategorije za stjecanje D kategorije i ostalih potrebnih svjedodžbi, kao i prekvalifikaciju nezaposlenih radnika za stjecanje kvalifikacije za vozača motornog vozila i polaganje ispita D kategorije za upravljanje autobusom.


– Do sada smo na ovaj način osposobili 7 vozača, a treba spomenuti i kako je novim kolektivnim ugovorom osigurano povećanje plaća vozačima. U postupku kolektivnog pregovaranja između Uprave društva i reprezentativnih sindikata u KD-u Autotrolej postignut je dogovor da se ukupna godišnja svota za plaće zaposlenih u Autotroleju poveća za 1.050.000 eura. P


ovećanje sredstava za plaće u iznosu od 1.050.000 eura uključuje povećanje osnovne bruto plaće svim radnicima društva, osim osoba na rukovodećim pozicijama. Povećanje je provedeno skalarno, ovisno o visini plaće i deficitarnosti radnog mjesta, pri čemu je vozačima kao najdeficitarnijem kadru najviše povećana plaća, ističe Mrvčić.


Na rubu štrajka


Podsjećamo, krajem prošle i početkom ove godine, sindikati i radnici u Autotroleju su najavili pokretanje štrajka, ukoliko uprava, tada na čelu s Kontušem, i gradska vlast ne ispune njihove zahtjeve za povećanjem osnovice plaća. Tek u ožujku ove godine postignut je dogovor i potpisan kolektivni ugovor prema kojemu je radnicima plaća povećana za iznos od najmanje 53 eura, odnosno 400 kuna, za primjerice čistače i administrativne radnike, ovisno o godinama staža i drugim beneficijama, do minimalno 132,7 eura, odnosno tisuću kuna neto za vozače, kao najdeficitarnije zanimanje u Autotroleju.


Povišica, po svemu sudeći, nije urodila plodom pa vozača u Autotroleju i dalje nedostaje, a kako saznajemo, u ovom gradskom komunalnom društvu već su započeli s pripremama za zapošljavanje stranaca, i to putem agencija za zapošljavanje.


Problem kojim bi se hitno trebao pozabaviti riječki gradonačelnik Filipović


Jasno je da je Autotrolej u ozbiljnim kadrovskim problemima koji bi možda bili manji da su prethodne uprave, kao i sadašnja i bivša gradska vlast ozbiljnije shvaćale zahtjeve radnika, u prvom redu vozača, kao i okolnosti na tržištu rada na kojemu su kvalificirani vozači »tražena roba«. Zakon ponude i potražnje je jasan, a vozače, posebno one iskusnije, treba adekvatno i platiti.


Radnici iz stranih zemalja možda jesu financijski povoljnije rješenje, pogotovo ako su zaposleni putem agencija za zapošljavanje, ali upitno je koliko će taj proces trajati, kao i u kojoj mjeri će, nakon požara na autobusima i redukcija polazaka tijekom pandemije, najnovije reduciranje broja polazaka dodatno poljuljati povjerenje građana u javni prijevoz u Rijeci i okolici. To je pitanje kojim bi se, pod hitno, trebao pozabaviti i riječki gradonačelnik Marko Filipović koji se o ovoj problematici za sad nije oglasio, jer učinkovit javni prijevoz bi trebao biti među prioritetima svake pa tako i riječke gradske vlasti.