Nova linija

U Rijeku stigao prvi vlak iz Trsta! U planu uvođenje jutarnjeg polaska iz Rijeke, evo što kažu prvi putnici

Marinko Glavan

Sada je riječ o pilot-projektu za koji se nadam da će po završetku dobiti daljnju podršku vlasti i uključenih partnera, rekao je Roberto Antonioni



RIJEKA  Prvi vlak na liniji koja će svakodnevno povezivati Trst, odnosno Villu Opicina s Rijekom, stigao je na riječki željeznički kolodvor danas, nešto prije deset sati.


Prvi putnici bili su uglavnom predstavnici brojnih partnera na projektu Sustance (Održiva rješenja javnog prijevoza i inovativne sheme upravljanja za poboljšanje povezanosti u Srednjoj Europi), predstavnici lokalnih i regionalnih vlasti iz Italije i Slovenije, članovi raznih udruga i kulturno-umjetničkih društava uz tek nekoliko njih koji su kupili karte za prvo putovanje, na čijem cilju su ih dočekali predstavnici Grada Rijeke, Primorsko-goranske županije, HŽ Putničkog prijevoza, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te drugih hrvatskih institucija.


Foto galerija: Vlak na liniji Trst - Rijeka; stanka u Šapjanama Foto: Milan Đekić


Vlak će, kako je najavljeno, voziti svakog dana, do 30. rujna ove godine, u sklopu pilot-projekta Sustance, s polascima iz Ville Opicina u 7.50 sati i povratkom iz Rijeke u 18.25 sati.




Takav je vozni red izazvao popriličnu količinu negativnih reakcija Riječana koji smatraju da je prilagođen isključivo putnicima iz Italije i Slovenije, dok putnici iz Rijeke, ukoliko žele putovati ovim vlakom do Trsta i natrag, moraju prespavati barem jednu noć u Trstu.


Stoga smo voditelja projekta, Roberta Antonionea, glavnog tajnika Srednjoeuropske inicijative u Trstu, na kraju putovanja pitali postoji li mogućnost da se uvedu po dva polaska dnevno, kako bi i stanovnici Rijeke i okolice vlakom mogli na jednodnevni izlet ili u shopping u Sloveniju ili Trst.



– To je vrlo zanimljiva i dobra ideja koju svakako podržavam. Sada je riječ o pilot-projektu, za koji se nadam da će, po završetku, na kraju rujna, dobiti daljnju podršku, u prvom redu vlasti i uključenih partnera, te da ćemo iduće godine uvesti i drugi polazak, ujutro iz Rijeke i navečer iz Trsta, rekao je Antonione.


Moderni vlak Stadler Flirt nudi komoditet


Naša novinarska ekipa u vlak iz Ville Opicina, koji putem kroz Sloveniju staje u Sežani, Divači, Pivki i Ilirskoj Bistrici, ukrcala se u Šapjanama, prvoj postaji vlaka na teritoriju Hrvatske.


Prvi dojam, već po ulasku vlaka na peron, je njegov posve drugačiji izgled, u odnosu na poprilično oronulu zgradu kolodvora.


Riječ je, naime, o novoj kompoziciji, višesustavnom, niskopodnom elektromotornom vlaku Stadler Flirt, suvremenih linija i kapaciteta prijevoza 235 putnika, uz mjesta za prijevoz bicikala, dječjih kolica i s omogućenim pristupom za osobe s invaliditetom i smanjenom pokretljivošću.


Iznutra vlak izgleda jednako suvremeno kao izvana, a putnike dočekuju udobna sjedala, širok prostor za prolaz između njih, brojni displeji koji pokazuju vrijeme dolaska na iduću stanicu, Wi-Fi, klimatizacija i sve ostalo potrebno za putovanje željeznicom primjereno današnjim standardima.



Vesela atmosfera zahvaljujući harmonikašima


Na prvom putovanju po ulasku nas je dočekala i vesela atmosfera, ponajprije zahvaljujući mladim harmonikašima iz škole Nike Polesa, slovenskog virtuoza na ovom tradicionalnom instrumentu koji je i sam zasvirao sa svojim učenicima.


– Morao sam doći na ovo prvo putovanje. Djecu i mlade učim sviranju harmonike u Sloveniji, u Ilirskoj Bistrici i Divači, ali i u Permanima, u Hrvatskoj, tako da u Permane putujem “saku šetemanu”. To je instrument koji povezuje ove naše krajeve, a sad imamo i ovaj vlak. Bilo bi još bolje kada bismo imali i više linija dnevno, rekao je Poles.


Njegov učenik, Rok Gombač, također kaže kako je vlak odlična ideja.


– Kad bi barem vozio stalno. Nama je ova linija super za odlazak do Rijeke, na izlet, na kupanje po ljeti, ali bilo bi još bolje da i iz Rijeke ide i ujutro i popodne, kaže mladi harmonikaš.



Daniela i Michele na poludnevnom izletu


Među rijetkim “stvarnim” putnicima na prvoj vožnji bilo je i dvoje mladih stanovnika Trsta, Daniela i Michele, koji su, unatoč lošem vremenu, odlučili potegnuti do Rijeke na poludnevni izlet.


– Idemo razgledati Rijeku. Namjera nam je obići centar grada, otići do Trsata, kao i prošetati lukom i riječkim lukobranom, a potom natrag na vlak i kući, u Trst. Smatramo da je ovaj vlak odlična ideja i podržavamo da se linija nastavi.


U Italiji imamo puno željezničkih linija, a htjeli bismo ih još više, posebno prema okolnim zemljama. Sigurno ćemo doći još koji put, nismo baš neki plivači i ljubitelji kupanja, ali doći ćemo i u ljetnim mjesecima, rekli su mladi Talijani.



Biciklisti zadovoljni cijenom


Joachim Schwarz i Paul Schieder, dvojica iskusnih biciklista iz Južnog Tirola u Italiji, na vlaku su završili, kažu, zbog lošeg vremena.


– Krenuli smo biciklima do Splita. Kako je vrijeme jako loše i pada kiša, potražili smo neki drugi vid prijevoza i vidjeli da vozi vlak od Trsta do Rijeke te da je na njega moguće ukrcati i bicikle, što nas je oduševilo. Iskreno, nismo imali pojma da je ovo prva vožnja vlaka na ovoj liniji, ali nama je svakako dobro došla, vrlo smo zadovoljni i vlakom i cijenom prijevoza, rekli su nam biciklisti.


Nakon Šapjana, vlak se nakratko zaustavio i na kolodvoru Opatija-Matulji, a malo prije deset sati stigao je u Rijeku, gdje je, u zgradi Gradske knjižnice, pripremljen doček za sve uzvanike na prvoj vožnji.



Okupljenima se, među ostalima, obratio riječki gradonačelnik Marko Filipović, ističući kako mu je izuzetno drago što je obnovljena željeznička veza između Trsta i Rijeke.


– Na potezu od Trsta do Rijeke ljudi su stoljećima gravitirali jedni drugima, a sada su dobili još jednu mogućnost za putovanja između svih naselja koja povezuje ova linija, rekao je Filipović, naglasivši važnost željeznice za razvoj Rijeke i Trsta još u vrijeme Austro-Ugarske monarhije, kada su to bile dvije glavne luke carstva.


– Željeznica je i danas važna za razvoj oba grada. Nadam se da će uskoro biti pokrenut i projekt izgradnje dvokolosječne pruge kroz Rijeku, kao i predugo iščekivana gradnja dvokolosječne pruge prema unutrašnjosti, rekao je Filipović, pozvavši građane da što više koriste novu željezničku liniju.


Njegov kolega Gregor Kovačič, gradonačelnik Ilirske Bistrice, u svom je govoru istaknuo kako je njegov grad jedan od prometno najslabije povezanih u Sloveniji te kako stanovnici Bistrice iščekuju gradnju autoputa od Rupe do Postojne, kao i obnovu željezničke pruge, a za novu željezničku liniju je kazao kako je to korak u dobrom smjeru, jer će omogućiti bolju povezanost s Rijekom, kao i dolazak talijanskih turista u Ilirsku Bistricu.


Ukić: O uspjehu ovog projekta ovisi kako bi linija mogla funkcionirat dogodine

 


Predsjednik uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić je istaknuo zadovoljstvo pokretanjem nove putničke linije, ostvarene u suradnji s partnerima iz Slovenije i Italije.


– Vlak će voziti do kraja rujna, a veseli nas što povezuje tri zemlje, pri čemu je ovo prvi put da vlak Slovenskih željeznica dolazi u Rijeku. Nadam se da će ovaj pilot-projekt biti uspješan, jer je Hrvatska zanimljiva turistička destinacija, ali i zato jer nudi jedinstvenu mogućnost kombiniranja putovanja vlakom i biciklom. Ovom linijom dali smo i svoj doprinos smanjenju emisija CO2, jer vlakovi imaju najmanji negativan utjecaj na okoliš, od kopnenih prijevoznih sredstava, rekao je Ukić.


Na pitanje novinara o eventualnom uvođenju dodatnih polazaka koji bi bili prilagođeni polascima putnika iz Rijeke i okolice, odgovorio je kako vjeruje da će putnici ipak koristiti ovu liniju.


– Ovo je pilot-projekt, prilagođen prvenstveno turistima, za njihov dolazak. Vezan je i uz zelenu tranziciju i smanjenje emisije CO2. Vidjet ćemo koliko će projekt biti uspješan, a o tome će ovisiti daljnja suradnja i eventualne izmjene. Vjerujemo da je linija atraktivna, cijene prijevoza su povoljne i to će nam dati podlogu da vidimo kako bi to moglo funkcionirati iduće godine, rekao je Ukić.

Roberto Di Piazza govorio o potrebi povezivanja


Tršćanski gradonačelnik Roberto Di Piazza je prilično emocionalno govorio o potrebi povezivanja talijanskih, slovenskih i hrvatskih regija, kao i potrebi da se povijesna događanja iz dvadesetog stoljeća ostave povijesti, uz okretanje ka budućnosti.


Posebno kada je riječ o suradnji triju država na razvoju gospodarstva i turizma na Jadranu, te boljoj povezanosti, poput nove željezničke linije.



Jasna Divić, ravnateljica Uprave za željezničku infrastrukturu i promet Ministarstva mora, prometa i infrastrukture je istaknula važnost željezničkog prijevoza u narednim godinama, tijekom kojih je planirana rekonstrukcija i izgradnja više od 750 kilometara željezničke pruge, uz ulaganja u nabavu novih putničkih, niskopodnih vlakova kojih će u Hrvatskoj do 2025. godine biti sedamdeset, a do 2030. godine više od devedeset posto putničkih vlakova bit će nove generacije.


Najavila je i nabavu vlakova s baterijskim sustavima, kao i izgradnju infrastrukture za punjenje baterija te programe za poticanje građana za snažnije korištenje željezničkog prijevoza.