Verbalni delikt

Pričali smo sa zviždačem koji je progovorio o stanju u Autotroleju, pa ostao bez posla. Stvar je prilično apsurdna

Marinko Glavan

Od malih nogu želio sam biti vozač i to baš gradskog autobusa. Nadam se da će se ipak predomisliti i ponuditi mi novi / Snimio Vedran KARUZAugovor - Robert Puljić

Od malih nogu želio sam biti vozač i to baš gradskog autobusa. Nadam se da će se ipak predomisliti i ponuditi mi novi / Snimio Vedran KARUZAugovor - Robert Puljić

Razočaran sam s ljudske strane, nisam nikoga optuživao za ne znam kakve milijunske pronevjere ili slično, nego samo na jednostavno rješive tehničke probleme, ističe Robert Puljić, a u Autotroleju kažu da on »višestrukim istupima koji traju preko dvije godine remeti rad Društva i narušava njegov ugled«



RIJEKA – Ostao sam bez posla u Autotroleju jer sam javno upozorio na nelogičnosti u voznom redu i tablicama koje mi vozači dobivamo. Razočaran sam s ljudske strane jer nisam nikoga optuživao za ne znam kakve milijunske pronevjere ili slično, nego samo na jednostavno rješive tehničke probleme u organizaciji voznih redova i na činjenicu da ljudi koji su puno bolje plaćeni od nas vozača ne rade svoj posao kako treba, kaže Robert Puljić, mladi vozač autobusa u Autotroleju, inače inženjer prometa koji je prije mjesec dana, nakon što je u više navrata, kako kaže, upozoravao upravu i osnivače komunalnog društva, Grad Rijeku i okolne jedinice lokalne samouprave na nelogičnosti i nepravilnosti u voznim redovima i tablicama vozača, prije dva dana je službeno obaviješten kako mu ugovor o radu na određeno vrijeme neće biti produžen.


Na određeno vrijeme


Puljić je u Autotroleju na određeno vrijeme bio zaposlen ukupno 30 mjeseci, a bez ugovora je, da apsurd bude veći, ostao u trenutku kad ovo komunalno društvo ima otvoren natječaj za zapošljavanje deset novih vozača, zbog stalnog nedostatka ovog kadra, o čemu su u više navrata, javno, pa i u Novom listu, govorili direktori Autotroleja, uključujući i sadašnjeg direktora Alberta Kontuša. Da stvar bude još gora, Puljiću je Autotrolej platio prekvalifikaciju za vozača autobusa, a u situaciji kada tvrtka ima manjak vozača, zbog »verbalnog delikta« nije mu produžen ugovor.



– Ne, nisam očekivao ovakav kraj priče. Upozorio sam upravu tvrtke i osnivače na čisto tehnički problem koji se da riješiti u tijeku jednog radnog tjedna, a ne rješava se već godinama. U to sam se uvjerio još kao putnik Autotroleja, što sam bio do prije dvije i pol godine, kada sam počeo raditi kao vozač, jer sam svakodnevno presjedao, putujući autobusima iz Matulja. Kada sam kao vozač vidio da je riječ o banalnim problemima, kad se izostavi jedna riječ u tablicama koje mi vozači dobivamo pa radi toga netko ostane na cesti, bez prijevoza, morao sam reagirati. I evo kako je sve završilo, kaže Puljić, kojemu je jučer bio predzadnji radni dan, a s njim smo razgovarali na opatijskoj Slatini, na okretištu linije broj 35 na kojoj trenutačno vozi.


Filipović: Ako mu ugovor nije produžen zbog javnih istupa, to nipošto ne odobravam




O slučaju Roberta Puljića pitali smo i riječkog gradonačelnika Marka Filipovića kojemu se Puljić, među ostalima, obraćao sa svojim upozorenjima o pogrešno sastavljenim voznim redovima i tablicama vozača. Filipović je Puljiću na njegove dopise, kako kaže, odgovorio, ali ističe i kako nije znao da je slučaj završio neproduženjem ugovora za vozača.
– Nisam znao da je cijela situacija s gospodinom Puljićem završila na ovakav način i ukoliko njegov ugovor nije produžen zbog njegovih javnih istupa, to nipošto ne odobravam. I sam sam odgovarao na njegovo otvoreno pismo u kojem sam mu obrazložio zbog čega se događaju problemi na koje je gospodin u dopisu ukazao te sam naveo načine na koje se ti problemi rješavaju.


– Prvenstvena namjera bila mi je upoznati kako gradonačelnike, tako i širu javnost sa svime onime što se krije iza prečesto nepouzdane usluge koju svi skupa direktno ili indirektno plaćamo te nakon gotovo dvogodišnjeg ukazivanja na brojne nelogičnosti, propuste i nemar nadležnih, napokon isprovocirati promjenu na bolje. Drugim riječima, nadao sam se da će se uz pomoć javnosti i formalnih suvlasnika firme, iste te nadležne kojima sam se učestalo obraćao, konačno privoliti da počnu savjesno obavljati svoj posao, na opću dobrobit svih zaposlenika i putnika. Svjestan tromosti sustava u kojemu sam zaposlen, svjestan toga kako u našem društvu prolaze oni koji ukazuju na neke od brojnih oblika nepravde kojima smo kao obični građani svakodnevno izloženi, ali isto tako svjestan i činjenice da neću moći mirno spavati ukoliko i ja od svega toga okrenem glavu, odlučio sam javno progovoriti, pa kud puklo da puklo, kaže Puljić, dodajući kako mu ni na kraj pameti nije bilo da bi svojim istupom mogao ugraziti svoje ili radno mjesto nekog od kolega.


Bez ikakvog objašnjenja


Utoliko ga je više iznenadila obavijest početkom prošlog tjedna da je Voditelju odjela tehnologije i razvoja prometa otkazan ugovor o radu, zbog povreda obveza iz radnog odnosa, odnosno zbog propusta u rukovođenju Odjelom koji obavlja poslove organizacije javnog prijevoza i izrade voznih redova, doduše uz ponudu novog ugovora o radu, s istim koeficijentom, no taj je zaposlenik, kako Puljić tvrdi tu ponudu odbio. Novo, još neugodnije, iznenađenje uslijedilo je prije dva dana, kada je obaviješten da mu ugovor o radu na određeno vrijeme koji traje do 28. siječnja, neće biti produžen.
– Službeni razlog zbog kojeg mi prestaje radni odnos je – istek ugovora. Bez ikakvih daljnjih pojašnjenja, bilo pisanih bilo usmenih. Da stvar bude zanimljivija, na Zavodu za zapošljavanje je raspisan natječaj putem kojeg se zbog povećanog opsega posla traži desetero novih vozača autobusa. Natječaj je raspisan 14. siječnja i traje do 14. veljače, a u sredini tog vremenskog perioda se meni, kao očigledno nepoželjnom vozaču, ne produžuje ugovor, kaže Puljić.


Robert Puljić / Snimio Vedran KARUZA

Robert Puljić / Snimio Vedran KARUZA



Autotrolej mu je, objašnjava, još u siječnju 2019. godine platio troškove prekvalifikacije, u ukupnom iznosu od 17 tisuća kuna, nakon čega se, u veljači, ugovorom koji je s druge strane potpisao direktor društva Alberto Kontuš, obavezao da će stupiti u radni odnos u Autotroleju u minimalnom trajanju od dvije godine, uz mogućnost zapošljavanja na neodređeno vrijeme.
– U cijeloj ovoj priči oko mojeg javnog istupa vodio sam se logikom da si ozbiljan i odgovoran poslovni čovjek kakvim se gospodin Kontuš pretpostavljam smatra, neće dozvoliti takav luksuz da svoje osobne stavove o meni kao pojedincu pretpostavi interesu Društva koje predstavlja i zastupa. U trenutku kada se meni ne produžuje ugovor za radno mjesto vozača autobusa, samo u prigradu imamo 23 vozača s otvorenim bolovanjem, dvojicu na godišnjem odmoru te petoricu slobodnih. Preostalih osamdesetak radi, nezanemariv dio njih, na svoj slobodan dan. U gradu, na lokalnim linijama, desetorica vozača odrađuje takozvane »duple smjene«, prvu od 4 ili 5 do 10 ili 11 sati, te treću od 16 ili 17 do 22 ili 23 sata, ovisno o duljini smjene. Drugim riječima, da se kojim slučajem spomenuta desetorica predomisle i odbije odraditi dodatnu smjenu, sustav bi se urušio, više od 50 polazaka ne bi imao tko odvoziti. Direktor to vjerujem dobro zna, ali iz nekog razloga, pretpostavit ću uz podršku Korza 16, uzima si za pravo ignorirati sve objektivne razloge zbog kojih neprodužavanje mog ugovora o radu predstavlja tek mizeran pokušaj pokazivanja mišića, kao primjer svim ostalim vozačima što ih čeka ako se usude progovoriti protiv nesavjesnog poslodavca, kaže Puljić.
Ističe kako se još uvijek nada i vjeruje da će uprava Autotroleja promijeniti odluku i omogućiti mu da nastavi raditi posao vozača.
– Od malih nogu želio sam biti vozač i to baš gradskog autobusa. Nadam se da će se ipak predomisliti i ponuditi mi novi ugovor, kaže Puljić.


Razgovarali puno puta


No, iz odgovora uprave Autotroleja prilično je jasno da od toga neće biti ništa. Direktoru komunalnog društva uputili smo upit o razlozima neprodužavanja ugovora Puljiću, a pitali smo ga i je li uobičajena praksa da Autotrolej ne produžava ugovore vozačima kojima je platio prekvalifikaciju. Zanimalo nas je i je li uobičajeno da se vozače, kao deficitaran i ključni kadar u društvu, drži na ugovorima na određeno vrijeme 30 mjeseci, kao u Puljićevom slučaju. Odgovor Autototroleja prenosimo u cijelosti.
»Ovim zadnjim istupom g. Puljić još jednom je dokazao da je osoba koja se ne može prilagoditi na rad u Društvu. Ne poštuje nikoga i ništa i svojim višestrukim istupima koji traju preko dvije godine remeti rad Društva i narušava njegov ugled.
U puno navrata su neposredni rukovoditelji, pa i direktor Društva, s istim razgovarali vezano uz njegove prigovore. Reagiralo se konstruktivno na svaki njegov prigovor, odnosno zahtjev. Međutim, isti nikada nije bio zadovoljan s učinjenim te je nastavljao s iznošenjem različitih prigovora što je eskaliralo pisanjem niza otvorenih pisama javnosti, suvlasnicima društva, te u konačnici pozivom čitave javnosti na bunt. G. Puljić imao je ugovor na određeno vrijeme. Prvi ugovor bio je u trajanju od dvije godine, s obzirom na to da je Autortolej financirao njegovu prekvalifikaciju, te mu je nakon toga ugovor o radu produljen dva puta na tri mjeseca, neovisno o tome što je već tijekom trajanja prvog ugovora krenuo sa svojim negativnim javnim istupima. Osim toga, u nekoliko navrata je prekršio pravila službe, za što je bio usmeno upozoren. Direktor Društva je prilikom zadnjeg razgovora s g. Puljićem, a prije zadnjeg produljenja ugovora naglasio između ostalog da cijeni njegovu energiju i motivaciju, te da računa na njega za rad u službama u skladu s njegovom stručnom spremom. U svojem zadnjem pismu, u jednakom stilu kao i u prethodnima, g. Puljić, obezvrjeđuje u potpunosti rad Društva i omalovažava sve zaposlenike pa čak i svoje kolege vozače.
Činjenica je da u Društvu postoje problemi koji su značajno eskalirali COVID-pandemijom. Od kada je Hrvatska članica EU-a, postoji problem kadrova jer građani odlaze na rad u inozemstvo što se posebno vidi u struci vozača. Društvo neprestano provodi aktivnu politiku zapošaljavanja od početka 2019. godine, kada je programom prekvalifikacije osiguran potreban broj vozača autobusa. Stanje se pogoršalo početkom 2020. godine COVID-pandemijom gdje je došlo do značajnog pada prihoda od prodaje. Uprava je provela mjere štednje kako bi se osigurala održivost poslovanja Društva. Smanjeni su svi troškovi koji nisu neophodni za obavljanje djelatnosti, pa tako i nabavka uniformi. Iz istog razloga, reducirani su vozni redovi, a sve ponavljamo, kako bi se osigiurala opstojnost Društva. Obzirom na ublažavanje COVID- pandemije u drugom polugodištu 2021. godine uvedeni su novi polasci te je Društvo raspisalo natječaj za zapošljavanje 30 novih vozača, natječaj je otvoren do popunjavanja.


Utjecaj pandemije


U drugom dijelu siječnja, eskalirala je ponovo COVID- pandemija, sve je veći broj zaraženih, pa tako i među vozačima Autotroleja. Društvo čini sve kako bi unatoč situaciji izvršilo ugovorenu uslugu, nažalost, probleme kao što je eskaliranje pandemije teško je spriječiti, a i kad bi htjeli, to bi značilo da unaprijed zaposlimo vozače koji bi u normalnoj situaciji bili višak.
Istupi, poput ovih g. Puljića uznemiravaju javnost. Pročitali smo sve komentare uslijed prethodnog »otvorenog pisma« g. Puljića. Bilo je puno komentara među kojima i opravdanih kritika koje smo detaljno analizirali i pokrenuli aktivnosti kako bi se navedeni problemi riješili. Kao što uostalom činimo sa svim reklamacijama koje stižu direktno u Društvo. Na kraju, bitno je naglasiti da većina radnika Autotroleja savjesno radi svoj posao te da usluga Društva bude što kvalitetnija. Naravno, kao i drugdje, postoje izuzeci, a vodstvo Društva uvijek pokušava riješiti probleme dogovorno i strpljivo. Trenutno imamo 285 vozača, od čega je 26 vozača zaposleno na ugovor o radu na određeno vrijeme. Naime, zbog neizvjesnosti oko COVID-situacije konstantno dolazi do čestih promjena voznih redova te se ovisno o trenutnoj situaciji broj polazaka smanjuje ili povećava te je i broj vozača zbog toga varijabilan. Upravo zato dio radnika ima ugovore na određeno vrijeme, a kako bi se izbjegli troškovi i očuvala opstojnost Društva.
Vozači kojima je KD Autotrolej platilo prekvalifikaciju dobili su ugovor na dvije godine jer se procijenilo da je to minimalan rok u kojem se amortiziraju troškovi ulaganja u isto. Od radnika kojima je plaćena prekvalifikacija, samo jedan nije zadovoljio te po isteku ugovora, isti nismo produljili, dok ugovore na određeno vrijeme nismo bili u mogućnosti produljiti u 2020. godini prilikom potpunog lockdowna i obustave prijevoza onim radnicima kojima su ugovori tada istjecali«, stoji u odgovoru uprave Autotroleja.
Iz samog odgovora nije jasno koja je to pravila službe Puljić prekršio, osim prigovora i nezadovoljstva te obraćanja javnosti, što ne bi smio ili barem ne bi trebao biti razlog za neprodužavanje ugovora, posebno u situaciji kada Autotroleju nedostaje vozača.