Samo da sustav ne padne

Počela primjena e-recepata u Rijeci

Barbara Čalušić

Ljekarnici smatraju da se ne može  govoriti o punoj primjeni dok e-receptima nisu obuhvaćene ginekološke, stomatološke i pedijatrijske ordinacije, te hitna pomoć



RIJEKA  Prvi dan pune primjene elektronskih recepta u riječkim se ljekarnama odvijao bez značajnijih problema, a ovaj vid informatizacije zdravstva zasad je dobio prolaznu ocjenu kod liječnika, ljekarnika i pacijentata. Međutim, još uvijek je bilo prerano za konačne ocjene s obzirom da e-recepti prvog dana potpune primjene još uvijek nisu zamijenili papirnate. Tako je jedna od najfrekventnijih riječkih ljekarni, ona na Korzu, do ranih poslijepodnevnih sati obradila tridesetak e-recepata, što je tek oko deset posto uobičajenog broja recepata.


Prava ocjena ovog dijela reforme zdravstva koja će na državnoj razini obuhvatiti 900-tinjak ljekarni, a uz Primorsko-goransku u ponedjeljak je krenula još u sedam hrvatskih županija, prema mišljenju većine stručnjaka, u prvom redu ljekarnika, moći će se dati kroz desetak dana.


Vremenska ušteda


Već sad ljekarnici kao dobru stranu e-recepta vide u vremenskim uštedama koje im omogućavaju da se posvete pacijentu i pomognu savjetom. Loša je pak strana što ljekarnici vjeruju da se s cjelokupnim procesom »galopira« i ne može se govoriti o punoj primjeni dok e-receptima nisu obuhvaćene ginekološke, stomatološke i pedijatrijske ordinacije te hitna pomoć. Također, kako doznajemo u razgovorima s ljekarnicima događa se da liječnici ne provjeravaju status osigurane osobe zbog čega ljekarnici i dalje kod svakog e-recepta provjeravaju status osiguranika što produžuje proceduru oko izdavanja lijekova putem e-recepata.





Pacijenti u ljekarnu po propisani lijek idu samo sa zdravstvenom iskaznicom, a sve počinje s terapijom koju odabire i propisuje liječnik. Prije izlaska iz ordinacije, pacijentu e-recept zaključuje medicinska sestra koja provjerava status osigranika i šalje e-recept u središnji informacijski sustav CEZIH. Svoj lijek pacijent u ljekarni može podignuti u roku od 15 dana nakon što mu je liječnik propisao recept. Kronični bolesnici zahvaljujući e-receptima trebali bi izbjeći redove u čekaonicama jer je kroničnom bolesniku dovoljno telefonski nazvati liječnika i izvjestiti ga da je potrošio propisan lijek.


– Nakon poziva ja provjeravam je li pacijent doista potrošio svoju ranije propisanu terapiju i ukoliko je sve u redu moja sestra će zaključiti novi recept. To znači da pacijent uopće ne treba dolaziti u ambulnatu već može odmah u ljekarnu po traženi lijek, kaže dr. Golubović Pavić.



Kako kaže mr. ph. Ivona Kalebić iz ljekarne Korzo, dok se sustav uhodava ljekarnicima još uvijek treba određena potvrda o terapiji pacijenta i to isključivo u svrhu njegove sigurnosti. Povijest bolesti koju su prema prvotnim planovima liječnici trebali izdavati paralelno s e-receptima kao svojevrsni orijentir za ljekarnike nikako nije nešto što bi itko u ljekarni zlouporabio, već upravo suprotno.


Manja nesnalaženja


– Pacijenti nerijetko ne znaju točno svoju terapiju dok nam CEZIH nudi cijelu sliku o lijekovima koje uzimaju ili koje su uzimali. Na taj način možemo im dati zamjenski lijek, objašnjava Kalebić.Poput većine ljekarnika i ona se boji pada sustava što bi onemogućilo izdavanje traženog lijeka. Kad padne sustav i ljekarna se ne može spojiti na središnji informacijski sustav CEZIH, potrebno je kontaktirati help-desk HZZO-a, ali i obaviti dodatnu papirologiju. Ljekarnici su, naime, sada nakon zvanja help-deska jer su imali problema sa sustavom dužni ispuniti tzv. očevidnik u koji upisuju svaku grešku.  

Help-desk u riječkoj podružnici HZZO-a prvog dana primjene e-recepata nije imao previše posla, a kako kaže rukovoditelj riječkog HZZO-a Fedor Dorčić, zabilježena su manja nesnalaženja u ranim jutarnjim satima. Prema njegovim riječima, uglavnom je bila riječ o nerazumijevanju određenih naputaka.


Pomoć u HZZO-u nije bila potrebna liječnici u ambulanti na Pehlinu dr. Sanji Golubović Pavić koja smatra da se Rijeka dobro pripremila za izdavanje e-recepata. – Sve je proteklo bez problema. Pacijenti su još uvijek pomalo iznenađeni ako ne dobiju papirnati recept no ukoliko su uvjeti idealni kao danas, cjelokupna je procedura puno kraća. Nadam se da ćemo se sada, kad se administracija u ordinacijama smanjuje, moći više posvetiti pacijentima, zaključuje Golubović Pavić.