Remont

Otkrivena stvarna cijena obnove Titova broda Galeb, iznos je šokantan, stalno raste

Orjana Antešić

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Marko Filipović i Ivan Šarar s gradskim vijećnicima obišli su proračunski "kamen spoticanja". Jesu li se na ovome svi spotaknuli?



Projekt obnove broda “Galeb” stajat će znatno više od onog što se još krajem 2019. godine, kada su započeli fizički radovi, predviđalo.


Priznali su to danas i riječki gradonačelnik Marko Filipović i pročelnik Odjela gradske uprave za kulturu Ivan Šarar koji su zajedno s gradskim vijećnicima obišli brod u Dalmontovom brodogradilištu u Kraljevici.





Doduše, Filipović je kazao da će ukupna svota biti tek “nešto veća od planiranog” dok je Šarar iznos od gotovo 110 milijuna kuna, koliko bi ovaj projekt mogao na kraju koštati, ocijenio kao krajnju, pesimističnu varijantu kod konačnog podvlačenja crte ispod cijelog projekta.


Do ovog podatka novinari su došli iz pripremljenog materijala u kojem je, na jednom mjestu, objedinjeno sve što je vezano uz aktualne zahvate na “Galebu”.


Pa se tako može iščitati da je od 2019. godine do danas na budući brod-muzej, koji bi trebao naći svoje mjesto negdje na Molo longu, utrošeno 42,6 milijuna kuna.


Foto Sergej Drechsler


Istovremeno, u proračunu Grada Rijeke za ovu godinu osigurano je ukupno 66,8 milijuna kuna za buduće radove i one koji su već izvedeni, a još nisu fakturirani.


Kao što je poznato, obnova “Galeba” jednim se dijelom sufinancira bespovratnim sredstvima Europske unije u sklopu projekta “Turistička valorizacija reprezentativnih spomenika riječke industrijske baštine”.



Od gotovo 59 milijuna kuna bespovratnog EU novca, koliko je zaprimljeno za taj projekt, u kojem je i Palača Šećerane, na brod “Galeb” odnosi se 27,3 milijuna kuna.


(Ne)upitna potpora


Ako je suditi prema navještajima od strane gradskih vijećnika Vedrana Vivide iz Akcije mladih i Roberta Salečića iz Unije Kvarnera, koji su na prošloj sjednici riječkog Gradskog vijeća zatražili da se tri milijuna kuna viška prošlogodišnjih sredstava iz spomeničke rente, preusmjeri na zgradu HNK Ivana pl. Zajca, za pretpostaviti je da bi prijedlog odluke da se ta sredstva transferiraju ipak prema “Galebu” mogao dobiti potrebnu većinu u gradskom parlamentu.



Jer, i Vivoda i Salečić, premda nisu prejudicirali svoju konačnu odluku po tom pitanju, ipak su se, čini se, priklonili stavu da, uza sve dosadašnje manjkavosti u projiciranju i transparetnom prikazivanju troškova obnove “Galeba”, projekt treba završiti.



Ovaj već poznati argument da bi bilo neodgovorno da se projekt preuređenja “Galeba” u brod-muzej ne privede kraju, ponovio je i gradonačelnik Filipović, koji se nada da će “dobiti potporu u Gradskom vijeću”.



Pročelnik Šarar najavio je i da bi kroz dvadesetak dana trebao biti objavljen natječaj za zakup komercijalnog dijela “Galeba”, koji će obuhvaćati manji dio prostora, oko 1.000 četvornih metara.



Predviđen je restoran/bar, ljetno kino te hostelski ili hotelski smještaj, ovisno o planovima budućeg zakupca. Prema onom što smo uspjeli saznati od pročelnika Šarara, radilo bi se o dugoročnom zakupu na 30 godina, a vrlo vjerojatno je da će budući zakupnik na nekoliko godina biti oslobođen plaćanja zakupnine na račun potrebnih ulaganja koje će morati učiniti u svom dijelu s obzirom na to da dobiva “goli” prostor.



Da se bruse zadnji detalji natječaja potvrdio je i Filipović, obznanivši da su u Grad Rijeku stigla dva pisma namjere od zainteresiranih strana.


Dostižan rok


Na naš upit koliko će iznositi budući troškovi “Galeba”, kada već jednom bude završen, pročelnik Šarar odgovorio je da su grube procjene da bi to moglo iznositi do 100.000 eura godišnje.



Prema sadašnjim najavama, “Galeb” bi u svom novom ruhu i kompletno završen iz Kraljevice prema riječkoj luci trebao biti otegljen koncem ove godine.



Filipović je iskazao uvjerenje da je taj novi rok dostižan. Dobrim dijelom to će ovisiti i o provedbi davanja u zakup komercijalnog dijela “Galeba” jer, kako je objasnio Filipović, uputno bi bilo da se neki zahvati budućeg zakupca obave dok je brod još na vezu u brodogradilištu.



Bilo je govora i detalja oko razloga zbog kojih su probijeni prvotni rokovi završetka preuređenja “Galeba”.


U odnosu na rok koji je bio vezan za studeni 2021. godine, kašnjenje je dobrim dijelom uzrokovala potreba za izmjenom projektno-tehničke dokumentacije tijekom izvođenja radova, a kojom su se ključni sustavi gašenja požara te ventilacije i klimatizacije u tijeku izvođenja radova na brodu usklađivali s Hrvatskim registrom brodova i Ministarstvom kulture.



Poznato je da je projekt rekonstrukcije “Galeba” povjeren tvrtki Marine and Energy Solutions koja je, pak, dio DIV grupe Tomislava Debeljaka.



Prema dostavljenim podacima, od 2017. godine na izradu projektne dokumentacije utrošeno je 1,85 milijuna kuna, a za usluge nadzora 2,4 milijuna kuna.



Značajan utjecaj, kako se ispostavilo, imalo je i to što se (ipak) morala nabaviti nova tikovina šetne palube broda, a ne kao što se zamišljalo da će se samo obnoviti i iskoristiti postojeća.


Kad se pristupilo demontaži, naime, uvidjelo se da velika količina postojeće tikovine nije upotrebljiva za ponovnu montažu.



Dvije grupe radova


Sami zahvati na obnovi “Galeba” podijeljeni su u dvije grupe. Prvi se odnose na brodograđevne zahvate na rekonstrukciji broda, koji su ugovoreni s kraljevičkim Dalmontom koji su obuhvaćali 29 skupina različitih radova.



Dosad je u tom dijelu utrošeno 40,2 milijuna kuna odnosno oko 65 posto od primarno ugovorene investicije.


Za restauratorski dio radova na uređenju interijera “Galeba” ugovor je potpisan početkom prošle godine sa zajednicom ponuditelja, tvrtki Primat RD i Černelić.



Ugovorena vrijednost radova je 6,1 milijun kuna. Završetak restauriranja predviđen je koncem lipnja, a dosad je s tog osnova fakturirano 2,4 milijuna kuna. Sve cijene izražene su s PDV-om.


S Dalmontom je, podsjetimo, osnovni ugovor potpisan u iznosu od 58,5 milijuna kuna, a u međuvremenu su potpisana i tri dodatka tom ugovoru, ukupno vrijednih tri milijuna kuna.