Sporna regulativa

Okrugli stol u Rijeci: Novi pravilnik o pomoćnicima u nastavi narušava stečena prava učenika s teškoćama

Ingrid Šestan Kučić

Arhiva NL

Arhiva NL



RIJEKA – Nacrtom prijedloga Pravilnika o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima nedovoljno je definirano područje pružanja potpore tijekom odgojno-obrazovnog procesa, prvenstveno u smislu radnih prava i obaveza pomoćnika u nastavi te omogućavanja prava na podršku pojedinom učeniku. Također, neke odredbe postojećeg Pravilnika bitno bolje definiraju ovo područje te se stavljanjem pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika u kontekst Zakona o osobnoj asistenciji, a time i u sustav socijalne skrbi, narušavaju brojna već do sad stečena prava i nema naznaka za njihovim poboljšanjem – dio je to zaključka okruglog stola na kojem su stručnjaci iz područja odgoja i obrazovanja učenika s teškoćama konstruktivno raspravljali o nacrtu prijedloga Pravilnika.


Kasno donošenje


Okrugli stol inicirao je Grad Rijeka, Upravni odjel za odgoj i obrazovanje, kulturu, sport i mlade, a zaključci će biti objavljeni kao objedinjeni komentar na e-Savjetovanju o nacrtu prijedloga Pravilnika. Riječ je o iznimno važnom dokumentu izrađenom i upućenom na savjetovanje sa zainteresiranom javnošću od Ministarstva znanosti i obrazovanja, kojim je područje pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika po prvi put stavljeno u kontekst Zakona o osobnoj asistenciji, što donosi čitav niz promjena u reguliranju ovog vrlo osjetljivog i svakako jednog od najvažnijih u području inkluzivnog obrazovanja. Stoga se od ovoga provedbenog akta očekuje da pruži odgovore na niz pitanja koja će se pojaviti u praksi.


Unatoč podršci da se taj akt donese, sudionici okruglog stola upozorili su na brojne teškoće u provedbi ovog dokumenta, uzrokovane ne samo nedovoljno definiranim i nejasnim odredbama, nego i činjenicom da se donosi kasno, što će utjecati i na donošenje niza provedbenih propisa koji tek trebaju uslijediti. Naime, prema dostupnom Godišnjem planu objave poziva na dostavu projektnih prijedloga za postupke financirane iz Operativnog programa Učinkoviti ljudski potencijali, javni poziv za financiranje projekata osiguravanja pomoćnika u nastavi planiran je za svibanj ove godine, a ne vidi se realna mogućnost da do tada bude donesen niz provedbenih akata nužnih za definiranje i ujednačavanje prakse na razini Hrvatske. Sudionici su napomenuli i skrenuli pažnju stručnoj i široj javnosti na važnost dinamike provedbe te uputili službeni apel da se sve aktivnosti okončaju do kraja nastavne godine, kako bi se niz pripremnih aktivnosti mogao odraditi na nadolazeću školsku godinu.


Radna mjesta




Ono što također nedostaje, a što bi nedvosmisleno predstavljalo najveći iskorak u području osiguravanja podrške pomoćnika u nastavi učenicima, svakako bi bilo ujednačavanje prakse zapošljavanja te osiguravanje financijskih i materijalnih prava od strane države. Da je postojala ozbiljna namjera u intervenciji u ovom području, to se moglo urediti dodavanjem naziva radnog mjesta u Uredbu o nazivima radnih mjesta, uvjetima za raspored i koeficijentima za obračun plaće u javnim službama, jedan je od zaključaka s okruglog stola. Nedorečen prijedlog Pravilnika ostavlja mogućnost potenciranja već i ovako velikog broja prisutnih teškoća koje primarno proizlaze iz nedovoljno i nejasno neujednačenih propisa kao i procedura u praksi.


Na okruglom stolu sudjelovali su predstavnici pomoćnika u nastavi, riječkih osnovnih škola, socijalni pedagozi, predstavnici Agencije za odgoj, nadležnog Upravnog odjela Primorsko-goranske županije, županijske Udruge gluhih i nagluhih osoba, te predstavnici gradskog Upravnog odjela zaduženi za odgoj, obrazovanje i mlade koji prati područje obrazovanja učenika s teškoćama i ima bogato iskustvo u provedbi projekata iznad državnog pedagoškog standarda u toj sferi.