
Ilustracija / Foto Marko Gracin, Sergej Drechsler
Zbog odluka bivše vlasti i srljanja u projekt iz ideoloških razloga, bez stvarnih ekonomskih i provedbenih analiza, realizacija kasni godinama, kaže gradonačelnica Rijeke Iva Rinčić
povezane vijesti
Brod »Galeb« ni u ovoj godini neće otvoriti vrata svojim posjetiteljima, a moguće je da radovi budu gotovi u idućoj godini, najkraći je to rezime odgovora koji smo dobili od aktualne gradske vlasti odnosno gradonačelnice Ive Rinčić koja je, zajedno s gomilom drugih naslijeđenih problema, poglavito u komunalnom sektoru, u ruke dobila i ovaj »never ending« projekt.
– Radovi na brodu Galeb ušli su u završnu fazu, a prema zatečenoj situaciji, mogao bi biti gotov u idućoj godini. Zbog odluka bivše vlasti i srljanja u projekt iz ideoloških razloga, bez stvarnih ekonomskih i provedbenih analiza, naime, realizacija kasni godinama.
Radi lošeg planiranja i provedbe, radovi su prolongirani do te mjere da neće biti završeni niti u ovoj godini. Što se tiče komercijalnih prostora, trenutno se provodi analiza mogućnosti njihova korištenja kako bi se pronašao održiv model zakupa i privukao što širi krug potencijalnih zakupaca.
Cilj je da se projekt, unatoč svim zatečenim problemima, privede kraju i da »Galeb« napokon bude stavljen u funkciju i učinjen dostupan javnosti. Podsjećam da su u njegovo uređenje i prenamjenu proteklih godina utrošeni milijuni eura, pa je danas jedina realna opcija dovršetak i stavljanje broda u funkciju iako su svi dosadašnji potezi prethodnih vlasti bili ekonomski nepromišljeni.
Stoga u ovom trenutku, unatoč svemu tome, smatram da bi bilo neodgovorno odustati od dovršetka projekta, u ovoj fazi njegove realizacije, kazala je gradonačelnica Rinčić.
Muzejski postav
Nakon što je punih pet godina »Galeb« proveo na uređenju i zamišljenoj prenamjeni u brod muzej u kraljevičkom brodogradilištu, u veljači ove godine dotegljen je ponovno u riječku luku, na svoj stalni vez na Molo longu, ali daleko od toga da je brod bio gotov jer su još predstojili radovi na uređenju i opremanju njegovog budućeg muzejskog postava, na čemu se i danas intenzivno radi, a moguće je da će to potrajati još nedefiniran broj mjeseci.
To je što se tiče muzejskog postava, dok za komercijalni dio, koji je bio planiran da zauzme oko 1.000 četvornih metara brodskog prostora, i nadalje stoji samo veliki upitnik i po tom se pitanju nije odmaklo pune dvije godine, nakon što je onako neslavno propao prvi i zasad jedini pokušaj njegovog davanja u zakup.
Radove na uređenju i opremanju muzejskog postava, podsjetimo, povjereni su zajednici ponuditelja Černelić d.o.o i AVC d.o.o, s kojima je ugovor bio potpisan u kolovozu prošle godine, a rok za završetak bio je šest mjeseci od njihova uvođenja u posao.
Premda su za samog trajanja tog natječaja nadležne gradske službe bile upozoravane od potencijalnih ponuditelja kako je zadani rok prekratak, od toga se nije odustajalo osim ako se pod time ne podrazumijeva da su s četiri mjeseca, koliko su prvo bili zamišljali da će biti dovoljno da se ti zahvati završe, tijekom natječaja rok ipak produžili na šest mjeseci.
Prošlo je već više od godinu dana, što je samo još jedan dokaz lošeg projiciranja i planiranja u cijelom ovom projektu oko »Galeba«. Projekta koji je, prema nekim zadnjim objavljenim podacima, dosad koštao oko 15 milijuna eura.
Dodatni mostovi
Iz odgovora koje smo dobili iz gradskog Upravnog odjela za odgoj i obrazovanje, kulturu, sport i mlade, proizlazi da je ugovor o opremanju muzejskog postava doživio svoj dodatak kojim je rok prolongiran do kraja listopada ove godine.
– Razloge produljenja nadzor je ocijenio opravdanima s obzirom na to da je prije početka opremanja i radova na stalnom muzejskom postavu bilo potrebno pripremiti i vratiti temelje restauriranog namještaja jer su originalni bili oštećeni ili uklonjeni.
Osim toga, bilo je nužno izvršiti završne stolarske radove koji su se pojavili uslijed preklapanja poslova više izvođača radova, a isti su bili preduvjet uzimanja točnih mjera dijelova opreme koji se posebno izrađuju, u samom, vrlo skučenom prostoru kabina broda u kojem se nalazi postav.
Nakon što su se definirali i postavili temelji namještaja te provelo brušenje, mogle su biti postavljene završne podne obloge koje su dio projekta postava. Također, ustanovljeno je da je nužno nabaviti i postaviti dodatne podne obloge za tepihe i vinaz ploče, sukladno stanju nagiba podova na »Galebu«.
Izvedbenim projektom predviđeni su i dodatni mostovi u strojarnici, za čiju je izvedbu i projektirano rješenje zatraženo mišljenje i suglasnosti za izuzećem od Pravila za statutarnu klasifikaciju brodova od Hrvatskog registra brodova i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, pojašnjavaju iz gradskog odjela.
Revizija projekta
Zanimalo nas je i hoće li se pristupiti reviziji troškova prenamjene »Galeba« u brod muzej s obzirom na dosadašnje, prilično nekonzistentne i »razlomljene« podatke koje je bilo teško pratiti svih proteklih godina. Da, hoće, jer je to, kako iščitavamo iz odgovora, i obveza slijedom potpisanog ugovora o bespovratnim sredstvima.
– Sukladno sklopljenom ugovoru o bespovratnim sredstvima predviđena je provedba Usluge revizije projekta ukupno integriranog programa »Turistička valorizacija reprezentativnih spomenika riječke industrijske baštine«.
Ugovor je s ponuditeljem sklopljen 14. lipnja prošle godine s rokom izvršenja do 1. lipnja 2026. Svrha revizije je provjeriti jesu li računovodstvene evidencije i financijska izvješća na projektu vođene u skladu s hrvatskim računovodstvenim propisima i standardima, prikazuju li prezentirana financijska izvješća realno i objektivno financijski položaj i uspješnost provedbe projekta, jesu li svi troškovi uistinu nastali u svrhu provedbe projekta te jesu li predviđeni i u skladu s kriterijima prihvatljivosti troškova koje propisuje EU, stoji u odgovoru koje smo dobili iz spomenutog upravnog odjela Grada Rijeke.
Što je dosad napravljeno
Prema riječima gradonačelnice Rinčić, dosad su izvedeni brojni završni radovi: postavljene su podne obloge prema konzervatorskim smjernicama, dovršeni stolarski radovi, restauriran namještaj u sobama i salonima, izrađeni muzejski rekviziti i makete, te instalirana IT oprema i multimedijalna infrastruktura.
U tijeku su radovi u strojarnici radi boljeg pregleda tog dijela postava, dovršava se montaža namještaja u suvenirnici, kao i stolarski radovi za rasvjetu izložaka i predmeta. Brod je priključen na komunalnu infrastrukturu i IT mrežu, a postavljeno je i glavno pristupno stubište za ulaz posjetitelja.
Godišnji trošak održavanja 270.000 eura
Osim što bi se najkasnije do sredine iduće godine napokon, valjda, trebalo saznati koliko su točno iznosili troškovi uređenja broda »Galeb«, kao i njihove opravdanosti, zanimalo nas je barataju li u Gradu Rijeci s realnim procjenama koliko će biti godišnji troškovi održavanja i priveza »Galeba« u riječkoj luci.
– Kao i svaka imovina, a posebice kulturno dobro pojedinačno zaštićeno u Republici Hrvatskoj, »Galeb« će zahtijevati redovito održavanje. To prvenstveno uključuje troškove posade, godišnje servise i preglede koje provodi Hrvatski registar brodova, kao i troškove režija (struja, voda, odvoz otpada, veza na lokaciji i slično).
Procijenjeni godišnji trošak iznosi oko 270.000 eura, ne uključujući remont u brodogradilištu kada za njega dođe vrijeme. U punoj operativnoj fazi ti troškovi mogu biti i viši, primjerice, zbog troškova grijanja i hlađenja u punom kapacitetu, ali bi istodobno trebali rasti i prihodi, stoji u odgovoru iz Upravnog odjela za odgoj i obrazovanje, kulturu, sport i mlade.
Na prihodovnoj strani pozivaju se pritom na staru studiju izvodljivosti cijelog ovog projekta, koja datira iz 2016. godine, za koju i oni priznaju da više nije relevantna.
– U operativnoj fazi predviđen je godišnji prihod broda Galeb od 346.929,85 eura (stalni postav, ulaznice, privremene izložbe, prodaja suvenira, edukacije i radionice, filmske projekcije, sponzorstva).
Međutim, trenutačno se ne može računati na prihode od komercijalnih prostora (restoran, hostel i slično). Također, s obzirom na to da je od izrade Studije prošlo devet godina i da su u međuvremenu zabilježena značajna inflacijska kretanja, jasno je da navedena procjena više nije relevantna, zaključuje se u odgovorima iz Grada.