Nova rubrika

Nakon zadnje packe povjerenika za informiranje, “Zajc” pokreće inicijativu “Transparentno kazalište”

Portal Novi list

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Samo nekoliko dana prije ove objave povjerenik za informiranje naložio je riječkom kazalištu da konačno odgovore na jedan od zahtjeva za pravo na pristup informacijama koje su zaprimili



Riječko kazalište HNK Ivan pl. Zajc danas je objavilo kako na svojoj internetskoj stranici pokreće rubriku „Transparentno kazalište”. Namjera im je omogućiti publici i ostalim građanima da o poslovanju kazališta doznaju, potpuno otvoreno, sve što ih zanima.


„Namjera nam je da o svemu što javnost, naravno, ima pravo pitati i znati, pa o tome raspravljati, najprije ili pravovremeno čuju baš od nas, ne bismo li tako, odgovorno i zajedno, bilo kojoj temi pristupili na način koji je informiran, stručan i korektan, a ne proizvoljan, površan i – nažalost nerijetko – zlonamjeran”, pojašnjavaju u riječkom HNK.


Neodgovoreno pitanje


Samo nekoliko dana prije ove objave povjerenik za informiranje naložio je riječkom kazalištu da konačno odgovore na jedan od zahtjeva za pravo na pristup informacijama koje su zaprimili. Konkretno, ovaj upit kazalištu je poslao riječki gradski vijećnik Zvonimir Peranić.




On je još 4. kolovoza od kazališta zatražio specifikaciju financijskih troškova programa Europske prijestolnice kulture „Vježbanje života – drugi put” i „Tristan i Izolda”. Kako od kazališta nije zaprimio odgovor, požalio se povjereniku za informiranje, koji je, pak, riječkom HNK 10. rujna naložio da Peraniću konačno odgovore na zahtjev.



Povjerenika za informiranje pritom nije zadovoljio odgovor iz riječkog HNK da Peranićev zahtjev nisu uspjeli riješiti duže od mjesec dana jer je njihov službenik za informiranje bio na godišnjem odmoru dijelom tog vremena.


Zaključuje da njihovi razlozi nisu opravdani, podsjeća kazalište da o zahtjevu na pravu pristup informacija moraju zakonski odgovoriti u roku od 15 dana, te im nalaže da ovaj zahtjev riješe u roku od 8 dana.


Teme “Transparentog kazališta”


Devet dana kasnije riječko kazalište pokreće rubriku „Transparentno kazalište”, a kao jednu od tema o kojima će pisati najavljuju i temu „Manje, više, ili previše”, o troškovima najvećih EPK projekata, uključujući i projekte „Tristan i Izolda” te „Vježbanje života – drugi put”, koji su bili predmetom Peranićevog zahtjeva.


Ova će rubrika u narednim danima pokriti i ostale teme koje su redovito bili predmetom raznih pitanja prema kazalištu, pa i onih koje im je ranije postavljao Peranić. Tu je, tako, tema „4.700.000 : 1.600.000” o tome kako nadoknaditi manjak od 3 milijuna kuna vlastitih prihoda uslijed pandemije koronavirusa i što umjesto i nakon donacija?



Tema „2.000.000 +” usmjerena je, pak, na pitanje koliko vrijedi umjetnički rad koji su ravnateljice, ravnatelji i intedant riječkog HNK poklonili kazalištu? Jesu li to donacije ili investicije, ili samo – uštede?


Naposlijetku, „Tajno ili javno” govorit će o tome što mora, a što može biti poslovna tajna u javnoj ustanovi.


Tko se čime nabacuje


„Znamo da velika većina građanki i građana riječko Kazalište smatra i doživljava neodvojivim od identiteta našeg Grada, a predstave i koncerte koje izvodimo nezaobilaznima u svome životu.


Štoviše, u «Zajcu» se za njih, kao i za nas, gotovo svakoga dana odvijaju susret i suigra kazališne i glazbene umjetnosti sa životom zajednice i raznolikih osobnosti koje ju čine.


Kad neka kulturna ustanova ima takav izrazit značaj – ujedno povijesni i aktualan, lokalan i međunarodni, financijski i politički, realan i simbolički – tada nije neobično da se o njezinu programu i njezinoj «cijeni», u javnosti i u kuloarima, u javnim medijima i na «društvenim mrežama», u vijećima i u kafićima, i intenzivno i interesno raspravlja.



Nažalost, ali i nimalo neobično, u takvim se raspravama često, namjerno ili nenamjerno, nabacuje nepotpunim informacijama, nestručno komentira, sumnja i sugerira ili čak tvrdi da se u Kazalištu nešto taji, laže i naravno krade.


Stoga smo odlučili okrenuti novu stranicu naše on-line prisutnosti i otvoriti rubriku Transparentno kazalište.


U njoj ćemo progovarati o svim aktualnim temama vezanim ponajprije uz poslovanje Kazališta, jer vjerujemo da o našim programima govore najbolje oni sami, njihove autorice i autori, te naravno osvrti gledateljica i gledatelja, a i ponekih preostalih predstavnica i predstavnika kazališne i glazbene kritike”, pojašnjavaju razloge za pokretanje ove rubrike u HNK Ivan pl. Zajc.


Namjera riječkog zališta da otvoreno iznosi informacije o svom poslovanju je, naravno, pohvalna. Da su odmah tako i postupili vjerojatno se ne bi suočili s time da povjerenik za informiranje od njih mora tražiti da nečiji zahtjev o pravu na pristup informacija ne ignoriraju, već da o tome odluče u zakonski propisanim rokovima i okvirima.


Niti bi bilo potrebno lamentirati o tome da se itko nabacuje nepotpunim informacijama.