Ravnatelj Lučke uprave Rijeka

Milijunske investicije. Denis Vukorepa otkriva da je riječka luka u najvećem zamahu u svojoj povijesti

Alenka Juričić Bukarica

Foto Kristina Štedul Fabac PIXSELL

Foto Kristina Štedul Fabac PIXSELL

Nove projekte planiramo završiti u idućih deset godina, kaže Vukorepa



Ove godine završen kontejnerski terminal Rijeka Gateway najveći je projekt u novijoj riječkoj povijesti, pa čak i kada se govori o povijesti riječke luke prije samostalne hrvatske države. Ovim projektom stabiliziran je riječki prometni pravac, a osim zbog same investicije važan je i zato što donosi potpuno novu kulturu lučkog poslovanja, nove i ekološki prihvatljive tehnologije koje će se pozitivno reflektirati i na sve ostale dijelove riječke luke. Istaknuo je to o novom kontejnerskom terminalu Denis Vukorepa, ravnatelj Lučke uprave Rijeka.


– Paralelno s realizacijom ovog projekta počela je i obnova zaštićenih lučkih skladišta u kompleksu Metropolisa. Obnovljeno je skladište 22, to je bila velika i iznimno zahtjevna investicija koncesionara, pod nadzorom konzervatora, tako da se i taj dio riječke luke počeo obnavljati. Već iduće godine Rijeka Gateway donosi nam šest i pol milijuna tona novog tereta, odnosno 650 tisuća kontejnerskih jedinica. U idućoj godini željeznički servis će biti puno učinkovitiji nego dosad jer je završena izgradnja dvokolosiječne pruge od Zagreba do granice s Mađarskom, pa tamo više neće biti zatvaranja pruge, a vlakovi će moći prometovati znatno većim brzinama. Važno je da zbog izgradnje nizinske pruge, od Karlovca do Rijeke, neće biti zatvaranja jer se nova dionica ne preklapa s trasom postojeće pruge. Puno je uloženo i u staru prugu, tako da, uz dobru koordinaciju, očekujemo puno veću propusnost na željeznici. Od 15. prosinca počinje i izvlačenje blok-vlakova s dvije lokomotive te će se oni u punoj duljini izvlačiti iz luke, što će također znatno unaprijediti željeznički servis, najavio je Vukorepa. Ravnatelj LU Rijeka, istaknuo je i kako je na terminalu već zaposleno oko 320 ljudi, a konačni broj bit će 350.


Rijeka Gateway će već iduće godine dostići svoj puni kapacitet od 650 tisuća kontejnerskih jedinica, odnosno TEU-a, nakon čega se planira i dosezanje kapaciteta od milijun TEU-a.




Prema riječima Denisa Vukorepe, do sredine 2023. godine su ispunjeni svi prethodni uvjeti iz koncesijskog ugovora od strane koncesionara i LU Rijeka. U lipnju 2023. godine je izvršena službena primopredaja koncesijskog područja i koncesijski ugovor je stupio na snagu pa od tada teče obveza koncesionara da u deset godina izgradi novih 280 metara obale.


– Eventualno ubrzavanje druge faze ovisit će o prometu, ali kad za koncesionara imate jednog od najvećih igrača na svjetskoj sceni kontejnerskih terminala, onda bih rekao da su to slatki problemi. Želim naglasiti da unatoč uspješnom koncesioniranju novog kontejnerskog terminala nismo zanemarili postojeći na Brajdici. Tamo smo završili projekt produbljivanja mora uz operativnu obalu u koji smo uložili 85 posto vlastitih sredstava, a samo 15 posto iz fondova EU-a. Time smo poslali ključnu poruku brodarima da vodimo računa o novim generacijama brodova koji dolaze u sjeverni Jadran i da smo im spremni pružiti odgovarajući lučki servis. U tijeku je i izrada projektne dokumentacije za novo povećanje dubine prema zapadu. Prije par dana na AGCT su stigle dvije nove Super Post Panamax dizalice koje će biti u funkciji do kraja ove godine i koje će omogućiti servisiranje i najvećih brodova koji dolaze u Rijeku. Radi se o investiciji koncesionara AGCT od oko 35 milijuna eura, a osim ovih dizalica na terminal uskoro stižu i nove RTG dizalice na hibridni pogon i druga terminalska oprema, najavio je Vukorepa.


Nove operativne površine


Dodao je i kako su u planu i manje investicije poput one u Prašku obalu vrijednu 140 milijuna eura, ali i projekti u bazenu Raša. Ishođena je, naime, građevinska dozvola za novi pročišćivač otpadnih voda, vrijedan deset milijuna eura, a planirano je i značajno proširenje operativne obale, na potezu između sadašnjeg pristaništa za prekrcaj drva i terminala za prekrcaj stoke, koje će uvelike povećati kapacitete tog dijela luke. Tu će se dobiti između 60 i 70 tisuća četvornih metara novih operativnih površina, s novim ro-ro rampama, a s HŽ Infrastrukturom napravljena je studijska dokumentacija obnove propale pruge do Raše. Usto, više od 500 tisuća eura vrijedan je projekt nove LED rasvjete na potezu od Bunkera do Molo Longa…


Pokrenut je projekt opskrbe brodova električnom energijom s kopna na kontejnerskim terminalima Brajdica i Zagrebačka obala koji će eliminirati buku od rada brodskih motora dok je brod privezan uz obalu, kao i emisije plinova i čestica što znači velik napredak u ekološkom smislu, ali i u ekonomskom, jer će to značiti i dodatne prihode za opskrbljivača električnom energijom.


Nova luka u bazenu Raša


– Oba naša kontejnerska terminala bit će opremljena sustavom za opskrbu električnom energijom s kopna i jedni su od rijetkih u Europi koji će brodarima pružati ovu vrstu usluge. Svi ovi projekti i investicije u lučku infrastrukturu i opremu zadovoljavaju visoke kriterije održivog razvoja i to je jedan od osnovnih kriterija novih projekata koje planiramo za naredno razdoblje. Ukratko, novi veliki, kapitalni projekti u koje krećemo su nova luka u bazenu Raša i modernizacija terminala za živu stoku i višenamjenskog terminala za drvo generalne terete, proširenje Praške obale i izgradnja višenamjenskog terminala s Ro-Ro rampom i na kraju – novi kontejnerski terminal Krk kao jedan od najvećih i najvažnijih projekata u koji krećemo. To je širi projekt koji obuhvaća izgradnju nove luke, novog mosta Krk sa cestom i željeznicom i potpuno prometno povezivanje novog terminala za zaleđem; spoj na autocestu i novu nizinsku prugu. Već sam rekao da su sve ove investicije u riječkoj luci pokrenule brojne projekte i investicije u našem zaleđu, pa se tako u Industrijskoj zoni Kukuljanovo stalno otvaraju novi logistički centri, a velik je interes i privatnih investitora za izgradnju novog kamionskog terminala. U riječkoj luci i oko nje sada imamo velike, kapitalne, infrastrukturne projekte i najveći investicijski ciklus u povijesti. Nove projekte planiramo završiti u idućih deset godina i 2035. godine u riječkoj luci ćemo imati završenu Fazu 2 na novom Rijeka Gateway kontejnerskom terminalu, potpuno moderniziran terminal na Brajdici i novi kontejnerski terminal na otoku Krku spojen na ceste u zaleđu i novu nizinsku prugu, istaknuo je ravnatelj Lučke uprave Rijeka Denis Vukorepa zaključivši kako su planovi su veliki i ambiciozni, ali potpuno realni i ostvarivi.