Oporavak

Luka Rijeka povećala promet i ostvarila dobit

Marinko Glavan

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Dobit u prvih devet mjeseci ove godine iznosila je 1,2 milijuna kuna. Nastavljaju se igre oko vlasništva nad Lukom Rijeka d.d. Nadzorni odbor pokreće dokapitalizaciju, poljski OTL tvrdi kako je zainteresiran za otkup dionica AZ fondova i većinski vlasnički udjel



Luka Rijeka d.d. u prvih je devet mjeseci ove godine ostvarila promet od 1,66 milijuna tona tereta, što je šest posto više u odnosu na isto razdoblje prošle godine, objavljeno je jučer na Zagrebačkoj burzi.


U istom je periodu Luka Rijeka d.d. ostvarila dobit od 1,2 milijuna kuna, uz EBITD (dobit prije kamata, poreza i amortizacije) od 14,9 milijuna kuna, čime je nadmašen ukupni prošlogodišnji rezultat.


Prema objavi iz Luke Rijeka, pozitivni se trendovi nastavljaju i u listopadu sa značajnim povećanjem količina prekrcanog tereta u odnosu na prošlu godinu, a predsjednik uprave Duško Grabovac najavljuje kako će povećanje prometa do kraja godine biti dvoznamenkasto, odnosno najmanje deset posto u odnosu na lanjsku godinu.




Pritom valja napomenuti da je prošlogodišnji promet Luke Rijeka bio manji za 18 posto u odnosu na 2018. godinu, što je izravna posljedica loših poslovnih odluka prethodne uprave na čelu s Jedrzejem Mierzewskim, kojeg je na to mjesto postavio poljski OTL kao najveći pojedinačni dioničar Luke.


I ova je godina, unatoč rastu, u prvih devet mjeseci pokazala velike oscilacije prometa u pojedinim segmentima poslovanja Luke. Tako je, primjerice, promet generalnog tereta pao za velikih 24 posto, s prošlogosdišnjih 587,5 tisuća tona na 446,2 tisuće tona.


No rastao je promet rasutog tereta za ukupno 23 posto, ukupno milijun i 153 tisuće tona, od čega žitarica u ponovno pokrenutom silosu za čak 123 posto, ugljena za 21 posto, željezne rudače za 20 posto, starog željeza za 127 posto te kamenog agregata čiji je promet ponovno pokrenut i ove godine je prekrcano 105 tisuća tona.


Rast u Bakru


– Posebno nam je važan značajan rast prometa na terminalu za rasute terete u Bakru, kao i ponovno pokretanje rada silosa, na kojemu smo obavili remont i to iz vlastitih sredstava. U dosadašnjem je dijelu godine silos ostvario promet veći nego u prethodnim dvjema zajedno. Do kraja godine očekujemo još bolje financijske rezultate, a rast prometa trebao bi premašiti deset posto, rekao je Grabovac.


Jučer je održana i sjednica Nadzornog odbora Luke Rijeka d.d., na kojoj je, uz usvajanje poslovnih i financijskih izvještaja, usvojena i odluka o suglasnosti za pokretanje aktivnosti vezanih za moguću dokapitalizaciju.


Kako neslužbeno saznajemo, to znači da bi uskoro trebala biti izrađena dokumentacija za prezentaciju mogućim ulagačima u Luku Rijeka, od kojih se očekuje i daljnje investiranje u lučku infrastrukturu i opremu, čime bi se, ujedno, smanjio i vlasnički udio poljskog OTL-a u Luci Rijeka d.d., za čijeg se upravljanja tvrtkom smanjio i promet i zarada, a došlo je i do osipanja kadrova te narušavanja poslovnih odnosa s dugogodišnjim poslovnim partnerima.


S druge strane, poljski OTL, najveći pojedinačni vlasnik dionica Luke Rijeka s 27 posto dionica, koji je nedavno izgubio arbitražni spor pred Stalnim arbitražnim sudištem Hrvatske gospodarske komore (HGK) oko raskida međudioničarskog ugovora s AZ mirovinskim fondovima, sada najavljuje kako je spreman otkupiti udio AZ-a u Luci Rijeka o čemu su već, prema riječima Konrada Hernika, predsjednika uprave OTL-a, kontaktirali AZ.


Raskid ugovora


Podsjećamo, prema međudioničarskom ugovoru, OTL je bio obavezan, u slučaju aktivacije takozvane put opcije od AZ fondova, od njih otkupiti njihov udio u Luci Rijeka i to po cijeni od 60 kuna po dionici, odnosno za oko 122 milijuna kuna za 15 posto dionica Luke Rijeka, koliko ih drže AZ fondovi, no Poljaci su još u srpnju prošle godine jednostrano raskinuli međudioničarski ugovor s AZ-om, kako bi izbjegli obavezu otkupa dionica.


– Nakon odluke arbitražnog sudišta u kontaktu smo s AZ fondovima jer želimo ispuniti svoje obaveze. Čekamo završne pravne analize kojima će se odrediti točan opseg tih obaveza. Unatoč tome, uz potporu naših potencijalnih financijskih partnera, obavijestili smo AZ da smo zainteresirani za otkup njihova udjela u Luci Rijeka, kaže Hernik, dodajući kako su u OTL-u uvjereni da sadašnja vrijednost dionica Luke Rijeka d.d. nije adekvatna stvarnoj vrijednosti tvrtke kada se uzme u obzir i udio od 49 posto Luke Rijeka u vlasništvu Jadranskih vrata, tvrtke koja upravlja kontejnerskim terminalom na Brajdici.


– Uvjereni smo da potencijalno preuzimanje Luke Rijeka zahtijeva višu cijenu dionica i spremni smo to prihvatiti, ističe Hernik.


Hernika smo pitali i namjerava li OTL, ako otkupi dionice AZ-a, čime bi se sasvim približio 50-postotnom udjelu u Luci Rijeka, otkupiti još dionica i steći većinski paket, na što je odgovorio kako je OTL »spreman za pregovore u slučaju da cijene dionica Luke na burzi ostanu niže od stvarne vrijednosti i ako netko od dioničara bude spreman prodati ih po atraktivnoj cijeni«.


Strateška zlatna koka


Među je glavnim pitanjima u krugovima bliskim Luci i ono namjerava li OTL u slučaju da i preuzme većinski paket dionica prodati udio od 49 posto u Jadranskim vratima (AGCT) tvrtki koja upravlja kontejnerskim terminalom na Brajdici, kao i pozadinski terminal Škrljevo.


Udio u AGCT-u se u posljednjih nekoliko godina pokazao »zlatnom kokom« Luke Rijeka, kojoj je samo u ovoj godini iz poslovanja kontejnerskog terminala isplaćeno oko 18 milijuna kuna dividende.


– To je pitanje za upravu, ali s naše točke gledišta kao najvećeg dioničara, udio u AGCT-u je strateški važan, s dobrom poslovnom perspektivom. Riječ je o tvrtki koja ubrzano raste i svake godine povećava profit. Luka Rijeka i AGCT također surađuju na terminalu Škrljevo, a smatram da će AGCT-u biti potrebna podrška Škrljeva i u narednim godinama, odgovara Hernik.