Problem

Kako parkirati auto i sačuvati jezgru? Traži se rješenje za promet u starom dijelu Kastva

Slavica Kleva

Stanovnici stare gradske jezgre artikulirali su stavove i uglavnom izrazili negodovanje s takvom odlukom o uređenju prometa od Trga Matka Laginje do Crekvine, konkretno argumentirajući nezadovoljstvo



Na prošlotjednoj sjednici gradskog vijeća Grada Kastva, kao što smo izvijestili, nije usvojena odluka o uređenju prometa od Trga Matka Laginje do Crekvine. Gotovo sat vremena vijećnici su aktivno raspravljali »za« i »protiv« takve odluke, a u konačnici osam glasova bilo je za provođenje te odluke, dok su četiri glasa bila protiv i četiri glasa suzdržana.


Rezultatu donošenja Odluke pred vijećnike prethodile su i dvije javne rasprave, odnosno dva javna savjetovanja.


To isto Vijeće je na sjednici održanoj prije nešto više od godinu dana donijelo odluku o uređenju prometa na području Grada Kastva, a tom istom propisano je da se na području Kastva određuje pješačka zona u staroj jezgri Grada Kastva od Trga Matka Laginje, kućnog broja 2, do Crekvine u kojoj je zabranjen promet svim vozilima osim vozilima s posebnim odobrenjem. Tom istom odlukom je propisano da se kategorije korisnika, način izdavanja odobrenja, uvjeti prometovanja vozila, kao i ostali uvjeti u vezi s time, utvrđuju posebnim aktom, a odobrenja izdaje upravni odjel.




Cilj donošenja odluke zapravo je bio usmjeren na optimizaciju prometa, odnosno uređenje prometa u kretanju i mirovanju u povijesnoj jezgri, te uvođenje reda i mira sa svrhom osiguranja kvalitete života lokalnog stanovništva, uređenja prostora, zaštite i očuvanja kulturnih dobara na prostoru stare povijesne jezgre, te naročito u kontekstu razvoja Grada Kastva kao turističke destinacije. Naglašeno je i kako je smanjenje prometa u povijesnoj jezgri značajno s ekološkog aspekta jer se smanjenjem prometa smanjuje i emisija štetnih plinova koji utječu na zagađenje i onečišćenje okoliša i zdravlje ljudi, te buka, kao i drugi štetni utjecaji prometa.


Jednosmjerni promet


No, grupa građana, uglavnom stanovnici stare gradske jezgre, artikulirali su svoje stavove i uglavnom izrazili negodovanje s donošenjem ovakve odluke, argumentirajući nezadovoljstvo konkretnim zahtjevima. U prvom redu zainteresirani su za aktivno sudjelovanje u kreiranju prostornoplanske politike, uređenje stare jezgre i svega onoga što se tiče poboljšanja kvalitete života, naglašavajući da je mišljenje svakoga građanina ponaosob vrlo važno pri donošenju odluka koje se odnose i utječu direktno na kvalitetu njegova života. Jedan od stanovnika konkretno traži odgovore na koji način misle gradski oci očuvati red i mir, traži taksativno što se sve želi urediti i na koji način zapravo uvoditi turizam u staru gradsku jezgru.


»S obzirom na dotrajalost postojećeg sustava kontrole ulaza u staru jezgru i evidentno povećanje vozila u staroj jezgri, ukazuje se potreba za modernizacijom sustava, samim time i revizijom korisnika, osobito jer se sukladno Zakonu o sigurnosti cestovnog prometa radi o prometovanju u pješačkoj zoni koja je u prvom redu namijenjena kretanju pješaka, te u kojoj nije dozvoljeno kretanje motornih vozila osim vozila s posebnom dozvolom, samo je jedno od niza obrazloženja odluke gradske uprave.Također, gradski oci uvažavaju navode sugrađana svjesni činjenice da u staroj jezgri naprosto ne postoji adekvatan broj parkirnih mjesta te da je osiguranje istih jedino nužno u vidu garaže.


Odgovaraju i da Grad intenzivno radi na uređenju prometa i povećanju broja parkirnih mjesta, tako je primjerice uređen jednosmjerni promet, čime se osiguralo dodatna parkirna mjesta u Ulici Matka Mandića. Tako se na sjednici konkretno moglo čuti i pitanje na koji će se način štititi kulturna baština, a istovremeno moći parkirati u staroj jezgri. Također, vijećnici nisu za ograničavanje broja automobila po kućanstvu za one koji žive unutar jezgre, zaključivši kako je neophodno pozvati ponovo sve stanovnike na javno savjetovanje.


Nije »sveta krava«


I dok je predsjednik gradskog vijeća Zemir Delić konstatirao da je gradonačelnikova argumentacija u ovom trenutku najprihvatljiva, uvažavajući da stanari jezgre imaju specifične zahtjeve. No, s druge strane, naglasio je da je druga opcija pustiti neograničeno kretanje pa neka se svi guraju. Idealnog rješenje nema, kazao je Delić, s njim se složio i gradonačelnik Matej Mostarac zaključivši da bi usvajanje ove odluke bilo najbliže nekom budućem, daljnjem rješenju. Naglasio je i da ova odluka nije »sveta krava«, podložna je mijenjanju te daljnjem optimalnom rješavanju, no, kako odluka nije izglasana, vijećnike, ali u prvom redu one najzainteresiranije stanovnike stare gradske jezgre, o ovom važnom pitanju očekuje još niz razgovora, detaljno i najkonkretnije raspravljanje o optimalnim prijedlozima na obostrano zadovoljstvo.