Adamićev gat

Iz Lučke uprave dali objašnjenje za ogradu na riječkoj rivi: Obersnel zatražio da ju se makne

Biljana Savić

Foto V. Karuza

Foto V. Karuza

Gradonačelnik smatra da ogradi tamo nije mjesto, dok ravnatelj Lučke uprave poručuje da je ona postavljena iz sigurnosnih razloga te da će ona nestati iduće godine, kad bi s obale trebalo nestati parkiralište



RIJEKA – »Svašta sam vidio jer sam puno putovao, ali feratu na rivi još nikad« još prije petnaestak godina komentirao je jedan Splićanin ostavši u čudu kad je pijući kavu ugledao vlak kako prolazi riječkom rivom.


I dan danas je tako, a tu su ostali i automobili. Praktički preko noći »narasla« je i metalna ograda, nalik kavezu, koja čini još jednu među prema moru, dakle auti, katkad vlak, pa sad i metalna ograda. A palme nigdje.


»Bolje sutra«


Sve je to u cilju »boljega sutra«, kazuju nam odgovorni za postavljanje ograde. A na društvenim se mrežama momentalno digla velika prašina oko te metalne ograde koju je Lučka uprava Rijeka postavila na zapadnom dijelu riječke rive. Najžustrije je reagirala Akcija mladih, koja je tim povodom i na licu mjesta sazvala konfenernciju za novinare. I nisu baš birali riječi.




– Umjesto da naš Grad koji teče približimo moru od kojeg su nas urbanistički riječki huligani svojim katastrofalnim planiranjem bezumno udaljili, umjesto da vratimo našu Rivu i Molo longo građanima, umjesto da maknemo aute i parkiralište s potencijalno najljepše šetnice na Kvarneru, mi se u našem gradu budimo uz dva metra visoku metalnu ogradu sagrađenu na našoj Rivi. Za ovu sramotu osobno smatramo odgovornim ravnatelja Lučke uprave Rijeka Denisa Vukorepu koji je svojim potpisom ovako nešto omogućio i gradonačelnika Vojka Obersnela koji svojom šutnjom ovu sramotu odobrava. Ovim putem pozivamo obojicu na hitnu reakciju i micanje ove ograde između građana Grada Rijeke i njihove Rive, kazali su jučer novinarima čelnici Akcije mladih Bojan Kurelić, Anet Trope i Vedran Vivoda. Ocijenili su da Lučka uprava Rijeka ovim činom još jednom pokazuje da se bavi djelatnostima izvan svojih zakonskih ovlasti te od riječke gradske putničke morske luke otvorene za javni promet pokušava napraviti marinu za megajahte, čime direktno utječe na daljnji razvoj Rijeke stvarajući nelojalnu konkurenciju potencijalnim investitorima u marinu Porto Baroš, jednom od strateških projekata za razvoj grada, kazali su jučer čelnici Akcije mladih. Gradonačelnika Obersnela javno su pozivali na hitnu reakciju. »Ako njegov odgovor krene s njegovom omiljenom krilaticom da to nije u njegovoj nadležnosti, pozivamo ga da odmah podnese i ostavku na mjestu gradonačelnika, a ako Lučka uprava Rijeka ne makne ovu sramotnu ogradu, spremni smo protiv odgovornih osoba ove institucije podnijeti odgovarajuće pravne korake i pozvati građane na prosvjed ispred sjedišta Lučke uprave«, poručili su iz Akcije mladih.


Iznenađeni gradonačelnik


No, iznenadio se i gradonačelnik Vojko Obersnel.


– Moram reći da me neugodno iznenadila ograda postavljena na dijelu Rive i mislim da joj tamo u ovakvom obliku nije mjesto. S obzirom na to da je riječ o području kojim upravlja Lučka uprava Rijeka, obavio sam razgovore s ravnateljem i zatražio da se ta ograda ukloni. Ako je potrebno postaviti zaštitu za brodice kako ne bi bile na meti vandala ili iz bilo kojeg drugog razloga, ta zaštita svakako mora biti vizualno primjerenija. Podsjećam da je otvaranje Rijeke prema moru jedan od mojih osobnih ciljeva kao gradonačelnika. Danas su upravo zbog toga, Gat Karoline Riječke i riječki lukobran, naš Molo longo, mjesta okupljanja i popularne šetnice u kojima uživaju sve generacije Riječana. Upravo je s ciljem otvaranja grada prema moru, u prostor riječke luke smješten i predstojeći program velikog otvorenja Rijeke Europske prijestolnice kulture koji nas čeka za malo više od mjesec dana – kazao je gradonačelnik i nije ostao dužan Akciji mladih.


– Žao mi je što je Akcija mladih ponovo pokazala kako zna djelovati samo destruktivno. Pozivam ih da umjesto traženja moje ostavke, razmisle o svojim ostavkama u Gradskom vijeću zbog sramotnih malverzacija s vijećničkim glasovima i onemogućavanja pripadnicima srpske nacionalne manjine u Rijeci da ostvare svoja, Statutom Grada Rijeke, zajamčena prava, poručio je Obersnel.


No, kako nam je rekao ravnatelj Lučke uprave Rijeka Denis Vukorepa, ograda se zasad neće micati, no iduće godine, kad bi s obale trebalo nestati parkiralište, nestat će i ograda, koja je sad tu postavljena, kazao nam je Vukorepa, iz sigurnosnih razloga, točnije – protiv vandalizma. Štoviše, Vukorepa nam je kazao da je krajnji cilj Lučke uprave osloboditi Putničku obalu automobila i približiti je građanima i plovilima.


– Iskreno, nije baš lijepa ta ograda, govorimo mi ravnatelju Vukorepi, a on nam kaže da su ukusi različiti i da se o njima ne raspravlja te da će biti i cvijeća u betonskim bazama uz ogradu.


– Važno je ono što je bilo prije i ono što će biti sutra. Tijekom 2020. godine očekujemo realizaciju mnogih projekata, jedan od njih će možda biti konačno oslobađanje Putničke obale od automobila. Ovdje je bio i brod Nina koji je bio izvan bilo kakvih komercijalnih aktivnosti već duže razdoblje, a bio je privezan tako da se praktički nije moglo doći do obale, a automobili su bili do ruba parkirališta. Mi smo osigurali oko 700 tisuća kuna, izradili svu potrebnu infrastrukturu, postavili smo ovu ogradu i vaze, ali i videonadzor. Ograda je tu iz isključivo sigurnosnih razloga, znači moramo imati minimalne sigurnosne uvjete za te brodove koji su privezani. Ograda nije zatvorena, ona je samo jedna međa prema parkingu, znači može se normalno prolaziti i šetati po obalnom rubu, kaže nam Vukorepa i tvrdi da Lučka uprava obalu želi osloboditi automobila i da za to već ima idejno rješenje.


Izmještanje automobila


– Kad ne bude automobila, maknut ćemo ogradu, jer neće biti opasnosti da netko automobilom uleti na brod, a znalo se dogoditi da je auto odletjelo u more. Nadam se da ćemo s Gradom i s Rijeka plusom postići rješenje, jer u svibnju iduće godine istječe koncesijski ugovor između Lučke uprave Rijeka, Rijeka plusa i Luke Rijeka vezano uz korištenje tog prostora za parkiralište, onda ćemo se dogovoriti. Imamo već određene prostore gdje bismo izmjestili te automobile i na taj način mi ustvari otvaramo putničku obalu i more građanima, a potom rivu zaista stavljamo u funkciju plovila i građana. To je konačan cilj, a ograda i vaze su primjerena rješenja. Prije se nije moglo prići rivi od automobila, danas to ipak izgleda ljepše, ocjenjuje Vukorepa.


Namjera je urediti područje tzv. Putničke luke


Nakon što je u svibnju 2019. godine uklonjen brod Nina koji je duže vrijeme onemogućavao građanima pristup moru u ovom dijelu lučkog područja, Lučka uprava Rijeka je pokrenula investiciju za uređenje Adamićevog gata za privez plovila do 18 metara. Vrijednost investicije iznosi 690.000 kuna + PDV i financira se iz vlastitih sredstava, priopćili su, između ostaloga, iz Lučke uprave Rijeka.


Ova investicija je dio šireg projekta za uređenje područja tzv. Putničke luke, a pored ostalog predviđa i izmještanje sadašnjeg parkirališta na tom području na drugu, odgovarajuću lokaciju. Projekt će se realizirati u suradnji s Gradom Rijeka i tvrtkom Rijeka plus i osigurat će »otvaranje« grada moru i omogućiti građanima, odnosno posjetiteljima Rijeke nesmetani pristup ovom dijelu lučkog područja.Što se tiče pravnog aspekta, namjena i pripadajuća opremljenost dijela riječke luke na putničkoj obali, tj. Adamićevom gatu i pripadajućem mu akvatoriju, prema definiciji ne može se svrstati u luku nautičkog turizma vrste marina. Predmetni prostor ne predstavlja nikakvu poslovno funkcionalnu cjelinu, već je dio luke otvorene za javni promet koji je sredstvima Lučke uprave Rijeka nedavno uređen i opremljen nužnom opremom potrebnom za prihvat plovila i njihov boravak na sigurnom vezu, za što korisnici veza plaćaju pristojbu sukladno »lučkim pristojbama«.