Promet

Investicija zadaje glavobolju stanarima dviju zgrada: Dio stanovnika Plumbuma pokreće peticiju protiv rotora

Damir Cupać

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Mještani Plumbuma traže da im se prije ulaska u rotor omogući odvojak koji bi služio kao pristup njihovim zgradama.



Hrvatske ceste od 2015. godine pripremaju gradnju rotora na Plumbumu vrijednog oko tri milijuna kuna, dio stanovnika se od samog početka protivi tako zamišljenom projektu, a kako se bliži početak radova, njihovo nezadovoljstvo je sve veće.


Tim više što u Hrvatskim cestama tvrde da je nezadovoljnih građana malo i da se protive investiciji zbog sebičnih razloga jer su u zoni zahvata parkirali nepropisno. Čovjek koji je upozorio na nezadovoljstvo Duško Luštica dobio je potporu svojih susjeda koji su odlučili pokrenuti inicijativu među stanovništvom Plumbuma kako bi dokazali da je argument Hrvatskih cesta o nezadovoljnom pojedincu u potpunosti deplasiran.


Stara priča


Mladen Knežević i njegovi susjedi naglašavaju da oni nisu protiv izgradnje rotora, već su protiv predviđenog projektnog rješenja koje im onemogućava prilaz ulazima u dvije stambene zgrade.




– Priča o gradnji rotora dosta je stara. Sjećamo se vremena prije nego što je puštena u promet cesta D-404 i kada su se na Plumbumu stvarale velike gužve i prometni kaos. Danas nije tako. Ne znam kakva su ispitivanja prometne sigurnosti radili u Hrvatskim cestama, ali danas je situacija u potpunosti drugačija i osobno se ne sjećam prometne nesreće ili nezgode na ovoj lokaciji u zadnjih nekoliko godina. Ocjena da je riječ o crnoj prometnoj točki je u potpunsti pretjerana i očito služi kao alibi za guranje projekta koji je u ovom obliku nepotreban. Posebno želimo istaknuti da se trenutačnom predviđenom rekonstrukcijom potpuno eliminira dostupnost i prilaz zgradi – hitne pomoći, vatrogasaca, sanitetskog prijevoza, odnosno bolesnih osoba koje imaju potrebu i pravo korištenja saniteta, prilaz invalidnim osobama, roditeljima s malom djecom, starijim osobama i konačno svim drugim osobama bez obzira na stanje zdravlja i životnu dob, pojašnjava Knežević.


On podsjeća da su za smirivanje i povećanu prometnu sigurnost bila izrađena tri projekta.


– Prva dva projekta predviđala su intervencije u postojeće stanje i riječ je o investicijama od nekoliko desetaka tisuća kuna. No, Hrvatske ceste izabrale su treću, najskuplju, varijantu koja košta više od 2,5 milijuna kuna. Mi smo uvijek bili protiv toga, ali s vremenom smo se pomirili da se to gura. Tražili smo od svih uključenih u priču da nam izađu u susret, a riječ je o službama Grada Rijeke, Hrvatskim cestama i resornom ministarstvu. Sve što tražimo je da nam se prije ulaska u rotor omogući odvojak koji bi služio kao pristup našim zgradama. To je i te kako izvedivo jer je riječ o parcelama na kojima su danas smješteni kiosci, a one su u vlasništvu naših zgrada. Da je to tako, svjedoče i vlasnički listovi koje smo dobili, pojašnjava Knežević.


No, čini se da je kvaka upravo u kioscima, od kojih jedan ne radi, u drugom je pekara, a u trećem je trafika.


– I ti kiosci su na našem zemljištu. Tražili smo pojašnjenje kome plaća zakup pekara, ali nemamo odgovore jer u Gradu Rijeci tvrde da njima ne plaćaju. Kiosk za prodaju novina plaća zakup Gradu Rijeci, a treći je trenutačno prazan. Odgovorno tvrdimo da se suvlasnicima Šetališta XIII. divizije 112 i 110 sustavno krše naša privatna imovinska i ljudska prava. Narušen je i osjećaj sigurnosti i onemogućena nam je zaštita od državnih i javnih ustanova čiji je to posao i ustavna obveza. Iscrpili smo sve moguće službene pokušaje i obilaske državnih i javnih institucija prilikom kojih su nam uskraćivane informacije, ignorirani službeni dokumenti o privatnom vlasništvu, prilikom kojih smo vrijeđani, ponižavani i uskraćeno nam pravo na govor i iznošenje činjenica koje su nepobitne u našem nastojanju da zaštitimo privatnu imovinu i ostvarimo pravo na slobodno raspolaganje svojom imovinom, naveli su suvlasnici u pismu koje su adresirali na predsjednika Zorana Milanovića, premijera Andreja Plenkovića i ministra Olega Butkovića.


Ima li javnog interesa


Njih zanima odgovor na pitanje koji je javni interes Republike Hrvatske da privatni privremeni montažni objekti na adresi Šetalište XIII divizije bb – smješteni u privatnoj okućnici suvlasnika zemljišta i zgrade Šetališta XIII. divizije 112, bez volje i pristanka stanara – vlasnika okućnice, postaju poslovne zgrade Republike Hrvatske date na upravljanje Hrvatskim cestama.


– Jesu li vlasnici privremenih montažnih objekata dobili novčanu naknadu i u kojem iznosu s obzirom na to da je njihovo privatno vlasništvo nad montažnim objektima prešlo u vlasništvo RH. Što je s naknadom vlasnicima zemljišta koje im je godinama bezobzirno uzurpirala RH – na upravljanju HC Zagreb, Vončina 3 te im se sada beskrupulozno otima 140 metara kvadratnih privatne imovine – zemljišta – bez ikakve naknade i bez njihove suglasnosti, pitaju čelne ljude države oštećeni suvlasnici.


Inače, suvlasnici su ogorčeni politikom, a najviše politikom Mjesnog odbora Pećine za koji tvrde da im ni u jednom slučaju nije izašao u susret i pomogao im da riješe svoje probleme. Nisu zadovoljni ni s Gradom Rijekom, a ni s Hrvatskim cestama. A hoće li čuti njihov vapaj netko na Pantovčaku ili u Banskim dvorima, vidjet će se. U svakom slučaju najava peticije mogla bi nezadovoljnog pojedinca pretvoriti u nezadovoljne građane, a to je onda već sasvim druga priča.


Rotor bi pomogao u smirivanju kaosa u Ulici Pećine


Nakon što smo objavili priču o rotoru na Plumbumu javili su nam se čitatelji koji podržavaju taj projekt.


– Činjenica je da je ulazak na glavnu cestu iz Ulice Pećine, isto tako i silazak s glavne ceste u Ulicu Pećine, prometno neuređen i veoma opasan te da bi rekonstrukcija križanja i rotor vjerojatno pridonio većoj sigurnosti, odnosno manjem rizuku za sudionike u prometu, odnosno žitelje ovog dijela Pećina. Međutim, opasnost nije jedini problem za stanovnike ove ulice, već je veći problem kaos i nepridržavanje propisa i prometnih oznaka u ulici. Naime, iako je u Ulici Pećine dopušten promet samo za vozila stanara, odnosno zabranjeno je parkiranje na kolniku, nitko se toga ne pridržava i tijekom ljetnih mjeseci ulica je potpuno zakrčena, onemogućena cirkulacija, a sva uređena privatna parkirališta i prostori ispred garaža ispunjeni vozilima i zakrčeni. Nema uvjeta za intervenciju hitne službe ili vatrogasnih vozila čime su žitelji ovog dijela grada, a svi su uglavnom starije životne dobi, u rizičnoj situaciji i ugroženi. Nitko ne reagira nakon svih upozorenja. Aktivnost Pajol bara na plazi Grčevo koji nema ni minimalne uvjete za poslovanje takvih objekata samo dodatno doprinosi ovome kaosu i stvaranju nereda i opasnosti. Upravo bi izgradnja rotora uz popratno striktnu regulaciju i kažnjevanje prekršitelja pridonijelo sigurnosti i urednosti prometa.


Činjenica je da bi rotor naštetio privatnom interesu manjeg dijela stanara koji svoje automobile ionako parkiraju nelegalno, odnosno na pješačkom kolniku. Činjenica je također da je taj dio stanara prilično agresivan u svojoj aktivnosti kroz Mjesni odbor, ali nemaju nikakvo legalno uporište. Potrebno je stoga prepustiti stručnjacima da kroz rotor odaberu najsigurnije rješenje prometovanja u ovom dijelu Pećina i iskoriste ovu situaciju da se konačno uspostavi red, legalnost i sigurnost prometovanja u Ulici Pećine, naveo je naš čitatelj.