Razvojni potencijal

I RIJEKA IMA SVOG RIMCA Stvara se tvrtka koja bi grad na Rječini mogla vratiti na kartu industrijskih centara

Marinko Glavan

Denis Lončar i Teo Žikić / Foto Sergej DRECHSLER

Denis Lončar i Teo Žikić / Foto Sergej DRECHSLER

Teo Žikić napravio je prvi riječki električni automobil. Trenutno u svojoj radionici razvija električni off-road motocikl koji planira ponuditi tržištu, ali glavna komercijalna priča trebala bi biti proizvodnja električnih automobila za koje su zanimanje već pokazele gradske tvrtke



RIJEKA – Vozim biciklistički downhill i motokros, a od djetinjstva obožavam sve što ima veze sa strujom i naprednim tehnologijama. Spojio sam te dvije ljubavi u jednu i tako je krenulo sastavljanje električnih vozila, priča Teo Žikić, tvorac prvog riječkog električnog automobila, nedavno javnosti predstavljenog na Korzu.


Žikić, po struci elektrotehničar, prije niti godinu dana u prostorima RRA Porin pokrenuo je tvrtku TORP, što je skraćenica od najpoznatijeg riječkog izuma – torpeda, a iskustvo u proizvodnji električnih vozila stekao je u međunarodno poznatoj tvrtki Rimac Automobili, koja među ostalim proizvodi i supersportski električni automobil. Na napuštanje atraktivnog radnog mjesta kod Rimca i pokretanje vlastitog biznisa nagnala ga je, kako ističe, prvenstveno nostalgija za rodnim gradom.


Posao kod Rimca


Odrastao sam u Rijeci, tu sam želio živjeti i raditi i zbog toga sam se vratio i pokrenuo ovaj posao. Završio sam elektrotehničku školu, nakon čega sam upisao elektrotehniku na Tehničkom fakultetu u Rijeci, ali već nakon prve godine sam odustao od studiranja. Naprosto je tamo bilo previše zastarjele teorije, kaže Žikić.




Nakon prekida studija radio je kao brodski električar, pa zatim u jednoj riječkoj tvrtki koja se bavila suvremenim tehnologijama poput 3D printanja, a nakon toga dobiva posao u Rimac Automobilima.



Tvrtka TORP u ovom trenutku zapošljava samo dva djelatnika, no Žikić ističe kako bi se već sa narudžbom desetak vozila taj broj povećao.


– Samo za montažu komponenti u električna vozila zaposlili bi još dva djelatnika, a ako krene i proizvodnja električnih motocikala taj broj bi se dodatno povećao, ističe poduzetnik.



U to vrijeme sam već vozio downhill biciklom, što je moja velika strast, pa sam praktički u kućnoj radinosti sastavio električni bicikl. Poslao sam slike i opis tog bicikla Rimcu, koji mi je poslao kratak odgovor, bolje rečeno, pitanje – da li tražim posao? Tako sam dobio posao kod Rimca, nije ga zanimalo ni imam li diplomu fakulteta ni moj CV, električni bicikl bio mu je dovoljna referenca da me zaposli. Tamo sam radio prvo na električnim biciklima, zatim na električnim automobilima, a na kraju u odjelu razvoja, priča Žikić, dodajući kako je bio vrlo zadovoljan radom i uvjetima kod Rimca, ali ga je cijelo vrijeme mučila želja da se vrati u Rijeku.


Da je Rimac u Rijeci, vjerojatno bih i dalje tamo radio. Sa suprugom i djetetom tada sam preselio u Zagreb, ali nam iz nekog razloga nikad nije »legao« život tamo. Htjeli smo se vratiti u Rijeku. Zbog toga sam odlučio pokušati s vlastitim biznisom i proizvodnjom električnih vozila, priča Žikić.


U pokretanju posla, od presudne mu je važnosti bila potpora Riječke razvojne agencije Porin, u čijim prostorima njegova tvrtka posluje.


– Prije nego što smo počeli sa suradnjom čuo sam i ja svakakve priče o Porinu. O tome da ne rade svoj posao, uhljebi i tako dalje, međutim moje je iskustvo potpuno drugačije. Od prvog dana bili su nam velika pomoć, kako u administrativnom dijelu, oko pokretanja tvrtke, preko prostora i sredstava za rad, pa do financijske pomoći. I sada radimo u prostorima Porina, koji nam je i dalje velika potpora. I ovaj automobil, koji smo pretvorili u električni, je u vlasništvu Porina. Vjerujemo da će nam i dalje biti podrška, kako bi proizvodnju do kraja komercijalizirali, odnosno našli put do kupaca, kaže Žikić.


Veliki potencijal


U radionici njegove tvrtke, uz električni automobil, nalazi se i nekoliko električnih motocikala za motokros i off road. Jednog od njih koristi u svakodnevnom prometu, za putovanje na posao i natrag, što je, ističe, vrlo praktično i povoljno. Trošak punjenja baterija je praktički zanemariv, u odnosu na troškove goriva konvencionalnih benzinskih motora, a motocikl kao i svaki drugi ima prednost što je lako pronaći mjesto za parkiranje. Žikić trenutno sa svojim suradnikom Denisom Lončarom, radi na razvoju off-road motocikla koji također namjerava ponuditi tržištu.


U radionici tvrtke, uz električni automobil, nalazi se i nekoliko električnih motocikala za motokros i off road


U radionici tvrtke, uz električni automobil, nalazi se i nekoliko električnih motocikala za motokros i off road



– Puno očekujemo od tog projekta, koji smo prijavili i na natječaje za sufinanciranje. Motocikl smo testirali u off-road vožnji i rezultati su vrlo obećavajući. Iskustvo vožnje na takvom vozilu je sasvim drugačije od klasičnog motocikla, svi koji su ga isprobali bili su oduševljeni. U biti nudi kombinaciju snage motocikla i upravljivosti bicikla, što je savršena kombinacija. Već smo razvili prototip, a sada radimo na usavršenoj verziji, koju ćemo ponuditi stranom tržištu, ali i domaćim kupcima. U biti, iznenadilo me kada sam shvatio koliko je jako i našte tržište na tom području i tu je sigurno veliki potencijal, a dodatna je prednost što na tom području gotovo da ne postoji konkurencija, kaže Žikić.


Pored toga, TORP surađuje i s jednim njemačkim proizvođačem motocikala za motokros, ali glavna komercijalna priča ipak bi trebali biti električni automobili.


Brojne prednosti


Ovaj auto koji smo proizveli je »showcase«, da se priča zakotrlja. I zakotrljala se. Očekujemo da će u prvom redu komunalci i tvrtke u vlasništvu grada naručiti nekoliko ovakvih vozila. Otkad je cijela priča dospjela u medije javilo nam se i nekoliko potencijalnih kupaca, fizičkih osoba, koji su također zainteresirani za ovakvo vozilo. Električni auti imaju niz prednosti, od vrlo niske cijene punjenja – automobil može prijeći 100 kilometara uz trošak od sedam do deset kuna po jeftinijoj tarifi, do smanjenih troškova održavanja. Što se tiče baterije, njen kapacitet na 100 tisuća kilometara pada na 80 posto, i taj kapacitet pada s kilometražom. U određenom trenutku bateriju treba zamijeniti, no ne mijenja se sve, nego baterijske ćelije, koje opet ne idu na otpad, nego je za njih moguće dobiti oko trećine cijene novih, jer je njihov kapacitet sasvim dovoljan za neke druge namjene, objašnjava Žikić.


U tvrtki TORP trenutno dvoje zaposlenih


U tvrtki TORP trenutno dvoje zaposlenih



Predviđa i da će cijena baterija s godinama samo padati, s povećanjem broja električnih vozila, ali i razvojem novih tehnologija, što će eksploataciju električnih vozila u budućnosti činiti još isplativijom. Što se planova o proizvodnji tiče, oni ovise o broju narudžbi za električna vozila.


Nije nam svejedno hoćemo li ih prodati dva ili sedam ili deset. Što je veći broj naručenih auta, pada cijena proizvodnje, jer, među ostalim i nama nije jednostavno naručiti kod nekog trgovca automobilima jedan auto bez motora, dok je priča potpuno drugačija ako se radi o šest-sedam komada, kaže Žikić.


Prvi riječki električni automobil


Prvi riječki električni automobil



Komercijalna proizvodnja električnih automobila u TORP-u uskoro bi mogla krenuti, ostvare li se najave riječkog gradonačelnika Vojka Obersnela o interesu gradskih tvrtki za nabavkom riječkih električnih automobila, što bi bio pravi vjetar u leđa mladom riječkom poduzetniku.