Nastavljena uobičajena građevinarska praksa

Garaža Zagrad B: Dodatni radovi povećali cijenu za 2,6 milijuna kuna

Damir Cupać

Foto V. Karuza

Foto V. Karuza

U Rijeka prometu računaju da je ukupna vrijednost investicije prema sadašnjem stanju i procjeni 44.281.000 kuna bez PDV-a. Iznos po izgrađenom parkirnom mjestu s PDV-om je 186.000 kuna, odnosno 24.800 eura



RIJEKA Preko dva milijuna kuna više u odnosu na prvotni plan koštat će izgradnja garaže Zagrad B koju financira Rijeka promet i koja je u završnoj fazi izgradnje nakon godina čekanja na prvi garažni objekt u središtu Rijeke ove gradske tvrtke. Naime, početna vrijednost investicije iznosila je oko 42 milijuna kuna, a prema sadašnjem stanju nakon podvlačenja financijske crte riječ je o 44,3 milijuna kuna. Dakle, ukupna vrijednost dodatnih radova iznosi oko 2,6 milijuna kuna, a izvođač radova je GP Krk. Navedeni iznosi su bez PDV-a.


– Procijenjena vrijednost investicije u 1. i 2. fazu garaže Zagrad B iz rujna 2012. godine iznosila je 42.072.865 kuna bez PDV-a. Procijenjena vrijednost sadržavala je sve radove na projektiranju te izgradnji, što uključuje sve građevinske, montažerske, električarske, strojarske, instalaterske, ličilačke i druge radove, stručni i obračunski nadzor te sve ostale poslove vezane za investiciju. Prva faza izgradnje obuhvaćala je iskop i uređenje građevne jame, a druga faza izgradnju javne garaže, navodi direktorica Rijeka prometa Spomenka Mičetić.


No, krajem ožujka 2015. godine opet je objavljen oglas o dodatnim radovima, odnosno o pregovaračkom postupku s GP Krkom bez prethodne objave. Zanimalo nas je koliko je do sada bilo dodatnih radova i o kakvim je radovima riječ.


Ugovori s izvođačem




– Ugovoreni iznos za izgradnju 1. faze, građevna jama, iznosio je 7.360.981 kuna bez PDV-a, a kroz dva dodatka osnovnom ugovoru – Dodatak IV i Dodatak VI – ugovoreno je povećanje obima radova za 1.656.398 kuna bez PDV-a. Radovi su se odnosili na dodatnu zaštitu građevne jame i potpornih zidova – roštiljna konstrukcija, program mjerenja i praćenja pomaka, uređenje dvorišta samostana na rubu građevne jame, uređenje zida postojeće garaže Zagrad A, te ostale radove na spoju kompleksa Zagrad A i B. Od početka izgradnje 2. faze, garaže, s izvođačem, GP Krkom, sklopljena su dva dodatka ugovora – Dodatak 1 na iznos od 688.769 kuna bez PDV-a i Dodatak 2 na iznos od 263.951 kunu bez PDV-a. Radovi iz Dodatka 1 obuhvaćaju odvodnju procjednih voda s pokosa sjever, izradu prospektorskih bušotina, radove na hidroizolaciji etaže -3, čišćenje temeljnog tla, zidarske radove, bravarske radove, podopolagačke i betonske radove.


Radovi iz Dodatka 2 obuhvaćaju izmijenjenu hidroizolaciju krovne ploče, izvedbu dodatnih prodora elektroinstalacija, dobavu i ugradnju izmijenjenih dilatacijskih naprava te čeličnu ogradu krova garaže, pojašnjava Mičetić.   



Rijeka promet ima monopol na javnim parkiralištima, a na jednu pravu garažu se čekalo godinama. Do dvije garaže u sklopu bazenskog kompleksa i Centra Zamet jedina investicija u tom smislu je bio garažni provizorij u Ciottinoj ulici. Postavlja se pitanje je li investicija zagrad B opravdana s obzirom na uloženi novac, te kada se očekuje povrat uloženih sredstava. Tim više što bi Rijeka promet trebao biti investitor izgradnje garaže s oko tisuću mjesta u sklopu novoga autobusnog kolodvora. – Garaže su objekti niske, ali sigurne akumulacije odnosno povrata sredstava pa se povrat ovako velike investicije može se očekivati u razdoblju od 20-25 godina. Podzemne garaže su u izgradnji oko 30-40 posto skuplje od takvih objekata nad zemljom, i grade se kada prostorne mogućnosti i urbanistički planovi ne dozvoljavaju drugačiji način gradnje. Investicija o kojoj je riječ nema za cilj samo ostvarenje profita, što je inače prvenstveni cilj privatnih investitora, nego prvenstveno omogućava parkiranje određenog broja vozila koja bi se inače parkirala na uličnim parkiralištima u zoni utjecaja garaže, čime se prostor na ulicama rasterećuje od vozila i povećava protočnost prometa. Da bi se ispunio cilj zacrtan Generalnim urbanističkim planom, danas u središtu grada Rijeke još uvijek nedostaje oko 10.000 parkirnih mjesta, od čega bi u garažnim objektima trebalo osigurati 9.000 – 12.500 parkirnih mjesta. Oslobađanje šireg prostora Rive od vozila i spajanje sa pješačkom zonom Korza nije moguće bez izgradnje garažnih objekata u neposrednoj blizini – kompleks Zapadna Žabica. Naime, s obzirom na udaljenost kompleksa Zagrad od područja putničke obale, ovi parkirni kapaciteti ne mogu preuzeti funkciju koju danas imaju parkirališta na Rivi, pa se izgradnjom garaže Zagrad u perspektivi stvaraju uvjeti za smanjivanje uličnih parkirnih kapaciteta u neposrednoj blizini. Na kraju napominjemo da je garaža Zagrad B građena po najvišim tehnološkim i ekološkim standardima, te da će u njoj funkcionirati i punionica za elektrovozila s četiri mjesta za osobne automobile i dva mjesta za elektroskutere, zaključila je direktorica Rijeka prometa Spomenka Mičetić.


Direktorica Rijeka prometa naglašava da je za izgradnju 2. faze s izvođačem GP Krkom sklopljen ugovor temeljem pregovaračkog postupka.


– Za predmetne radove proveden je otvoreni postupak javnog nadmetanja, koji je objavljen 21. svibnja 2013. godine. Javno otvaranje pristiglih ponuda od pet ponuditelja obavljeno je 20. kolovoza 2013. godine, a 20. rujna 2013. godine donesena je odluka o odabiru najpovoljnijeg ponuditelja – GP Krka, po kriteriju najniže cijene, te je krajem 2013. godine sklopljen ugovor o javnim radovima na iznos od 21.201.440 kuna bez PDV-a, izjavila je Mičetić.


Svaki objekt specifičan


U Rijeka prometu računaju da je ukupna vrijednost investicije prema sadašnjem stanju i procjeni  44.281.000 kuna bez PDV-a, a uključuje sve dosad izvršene radove, te radove koji se imaju izvesti do okončanja izgradnje.


– Oni obuhvaćaju projektnu dokumentaciju, kupnju prava građenja, sanaciju tunela Kalvarija, te izgradnju 1. i 2. faze. Iznos po izgrađenom parkirnom mjestu s PDV-om je 186.000 kuna, odnosno 24.800 eura. Usporedba s drugim sličnim objektima je otežana jer postoji puno elemenata koji utječu na cijenu gradnje, a svaki je objekt specifičan: geografski položaj, broj etaža, je li objekt podzemni ili nadzemni, konstrukcija, tlocrtni izgled, vrsta temelja, broj parkirnih mjesta, dodatni sadržaji, učinkovitost, odnosno odnos površine parkirnog mjesta i ostalih površina, tržišni uvjeti…


Prema istraživanjima u SAD-u tipično izgrađeno parkirno mjesto u nadzemnoj garaži košta 10.000 USD, odnosno 9.150 eura, dok se cijene izgrađenog parkirnog mjesta u podzemnoj garaži kreću od 25.000 – 35.000 USD, 22.800 eura – 32.000 eura, sve ovisno o gore navedenim elementima. Vrlo slični odnosi su i u Europi. Drugim riječima, ako uzmemo u obzir uvjete koji vrijede za garažu Zagrad B – kompleksan tlocrt, težak iskop, sanacija odnosno učvršćenje tunela, četiri podzemne etaže – onda je cijena uobičajena za takvu građevinu, uvjerena je direktorica Rijeka prometa Spomenka Mičetić.