Dojmljiva vizualizacija

FOTO Željeznica budućnosti. Ovako će izgledati središte Rijeke nakon izgradnje dvokolosiječne pruge

Marinko Glavan

Foto HŽ

Foto HŽ

Novi most preko Rječine, nakon rušenja željezničkog nasipa, posve će izmijeniti vizuru tog dijela grada



Rušenje željezničkog mosta preko Rječine i nasipa na Školjiću, uz izgradnju novog, 255 metara dugog željezničkog mosta, kao i četverotračnog podvožnjaka ispod željezničke pruge u Krešimirovoj ulici, na mjestu današnjeg dvotračnog, proširenje tunela Kalvarija, kao i uklanjanje čiavog niza pješačkih prijelaza preko pruge i izgradnja pothodnika ili nathodnika, samo su dio zahvata predviđenih projektom izgradnje dvokolosiječne željezničke pruge kroz Rijeku, točnije na relaciji Škrljevo – Rijeka – Jurdani, koji je HŽ Infrastruktura nedavno predstavila riječkoj gradskoj vlasti.


U prometu najranije 2031.


Na naš upit, iz HŽ-a Infrastrukture dobili smo prve vizualizacije nekih od najvažnijih objekata na novoj dvokolosiječnoj željeznici kroz Rijeku, zajedno s popisom zahvata koji bi trebali biti izvedeni. Pritom valja naglasiti da je HŽ Infrastruktura u fazi izrade glavnih projekata i ishođenja građevinskih dozvola modernizacije pružne dionice od Škrljeva do Rijeke i od Rijeke preko Matulja od Šapjana.





Tridesetak kilometara duga dionica, procijenjene vrjednosti od 350 milijuna eura, sastavni je dio šireg projekta izgradnje suvremene, dvokolosiječne pruge između Rijeke i granice s Mađarskom, u sklopu koje je planirana i izgradnja takozvane nizinske pruge između Karlovca i Rijeke. Natječaj za njenu izgradnju trebao bi, prema najavama ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića, biti raspisan za otprilike godinu dana, a planirano trajanje radova je četiri godine, što znači da bi u promet mogla biti puštena najranije 2031. godine. Ovaj će zahvat, koji uključuje izgradnju ili rekonstrukciju čitavog niza stajališta i kolodvora na području Rijeke i okolice, ne samo omogućiti daljnji razvoj riječke luke, radi koje se u prvom redu gradi, nego i, prema odgovoru uprave HŽ-a Infrastrukture, omogućavanje bržeg premještanja transportne potražnje s cestovnog na željeznički promet, podizanje kvalitete prijevoza gradskih i prigradsko-regionalnih putnika grada Rijeke i njegovog šireg područja, uz rasterećenje cestovnog prometa na glavnim prometnicama grada, kao i smanjenje troškova transporta u cjelini te smanjenje troškova održavanja gradske cestovne infrastrukture.



IZ HŽ-a Infrastrukture navode kako će se u sklopu projekta, uz izgradnju novog kolosijeka, u potpunosti rekonstruirati postojeći kolosijek u duljini od 29,5 kilometara, uz modernizaciju i dogradnju elektroenergetskog podsustava te prometno-upravljačkog i signalno-sigurnosnog infrastrukturnog podsustava na dionici Škrljevo – Rijeka – Jurdani – Šapjane – državna granica i izgradnju nove zgrade Operativno upravljačkog centra za upravljanje prometom.


Uklanjanje prijelaza


U samom gradu i okolici predviđena je i rekonstrukcija šest postojećih kolodvora – Škrljevo, Sušak-Pećine, Rijeka, Opatija/Matulji, Jurdani i Šapjane, izgradnja sedam novih stajališta – Draga, Vežica, Školjić, Zagrad, Kantrida, Zamet i Martinkovac, i rekonstrukcija četiri postojeća – Krnjevo, Rukavac, Permani i Jušići. Nabrojili su i neke od najznačajnijih ostalih objekata koji će se graditi. To je već spomenuti most preko Rječine koji će posve izmijeniti vizuru tog dijela grada i otvoriti Vodovodnu ulicu prema Školjiću, na kojemu će biti izgrađeno jedno od stajališta u zanimljivom obliku kupole. Bit će izgrađena i 250 metara dugačka galerija između Križanićeve ulice i Bulevara oslobođenja, nova stajališta i kolodvori, a jedan od najzahtjevnijih zahvata bit će rekonstrukcija podvožnjaka u Krešimirovoj, kod Doma Sindikata, gdje će sva četiri prometna traka ove, vjerojatno najprometnije riječke ulice, prolaziti ispod željezničke pruge, a ne samo dva središnja, kao sada. Jednako zahtjevno bit će i proširenje tunela Kalvarija koji sada ima samo jedan kolosijek, a veliki doprinos sigurnosti pješaka bit će i već spomenuto uklanjanje svih pješačkih prijelaza preko pruge, uz izgradnju nathodnika i pothodnika za pješake.



»Ukupno je predviđena rekonstrukcija ili uklanjanje jednog mosta, 12 nadvožnjaka i 18 podvožnjaka, pet pothodnika i osam nathodnika, tri tunela, jedne galerije i 26 propusta, rekonstrukcija ili denivelacija 11 željezničko-cestovnih prijelaza i 15 pješačkih prijelaza te izgradnja novih građevina, jednog tunela, tri galerije, 17 pothodnika, četiri nathodnika i jednog vijadukta«, navode iz HŽ-a Infrastrukture.


Iz HŽ-a Infrastrukture ističu kako od početka pripreme projekata s Gradom Rijeka imaju partnerski odnos, s ciljem iznalaženja optimalnih rješenja unutar gradskog tkiva.


– Održan je velik broj radnih sastanaka pa je tako održan i radni sastanak na kojemu su prezentirana projektna rješenja određenih objekata (pothodnika, nathodnika, vijadukata…) koji će se izgraditi u sklopu rekonstrukcije, poručuju iz HŽ-a.



(Pri)gradska željeznica


Napominju i kako sadašnje vizualizacije prikazuju načelnu situaciju te da su u konačnom rješenju moguće izmjene zbog posebnih uvjeta gradnje, detaljnijih geodetskih snimki i svih ostalih inženjerskih izazova koji se mogu pojaviti prilikom izrade glavnih projekata.


Iz Grada Rijeke nam je potvrđeno kako im je iz HŽ-a Infrastrukture dostavljen prijedlog projekta izgradnje drugog kolosijeka, modernizaciju i obnovu na dionici željezničke pruge Škrljevo – Rijeka – Jurdani, koji bi trebao uvelike promijeniti i način funkcioniranja javnog gradskog prometa.


– Projekt je u skladu s koncepcijom i odredbama Prostornog plana uređenja grada Rijeke i Generalnog urbanističkog plana grada Rijeke kojim se definira nužnost razvoja kvalitetnog sustava javnog gradskog prijevoza kojemu se daje veći značaj u odnosu na individualni promet. Naime, prema koncepciji i odredbama GUP-a grada Rijeke, javni gradski prijevoz organizira se autobusima, a projekt gradsko-prigradske željeznice se pojavljuje kao novi dio sustava. Postojeća željeznička pruga u tom smislu je dobro položena unutar prostora grada, te se uz postojeća stajališta, koja treba prilagoditi novim potrebama, planiraju i nova. U konačnici, na području Rijeke bilo bi dvadesetak stajališta. Tamo gdje prostorne mogućnosti to dozvoljavaju, u neposrednoj blizini stajališta predviđaju se parkirni prostori za uspostavljanje park&ride sustava, stoji u odgovoru gradske uprave.



Što je do sada napravljeno


Do sada je na projektu, prema odgovoru iz HŽ-a Infrastrukture, izrađena Studija izvodljivosti, Studija ekonomske i financijske analize, Studija utjecaja na okoliš (SUO), pri čemu je ishođeno rješenje o prihvatljivosti zahvata za okoliš, te Idejni projekt, a ishođena je i lokacijska dozvola.