KOLEKTIVNI PREGOVORI

Dva dana do prosvjeda radnika Autotroleja. Sindikat odbio ponudu Uprave o povećanju plaće od 10 posto

Marinko Glavan

Male plaće i nedostatak vozača glavni problem Autotroleja - autobusi na Jelačićevom trgu / Foto V. KARUZA

Male plaće i nedostatak vozača glavni problem Autotroleja - autobusi na Jelačićevom trgu / Foto V. KARUZA

To bi značilo povećanje plaće od oko 150 eura, što nije dovoljno da spriječimo daljnji odljev zaposlenih, kaže sindikalac Mavrić



RIJEKA  Uoči prosvjeda radnika Autotroleja, što ga u ponedjeljak, 15. travnja, na Korzu, ispred Gradske vijećnice, organizira Nezavisni sindikat radnika Hrvatske (NSRH), još nisu završeni kolektivni pregovori uprave, suvlasnika te reprezentativnog Sindikata vozača i prometnih radnika – Autotrolej Rijeka, s kojim u kolektivnom pregovaranju sudjeluje i Samostalni sindikat radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske.


Uprava je pregovaračima, kako nam je potvrdio Mateo Mavrić, predsjednik Sindikata vozača i prometnih radnika, ponudila povećanje plaće od deset posto, čime oni nisu zadovoljni pa će se kolektivno pregovaranje nastaviti i idućeg tjedna.


– Naši su zahtjevi jasni, a u prvom redu to je povećanje osnovice plaće od dvadeset posto, za sve radnike. Zasad nam je ponuđeno povećanje od deset posto, na što nismo i ne možemo pristati. Taj postotak povećanja za, primjerice, vozače, u prosjeku bi značio povećanje od oko 150 eura, što nije dovoljno da spriječimo daljnji odljev zaposlenih. Tražimo povećanje od dvadeset posto, to je naš temeljni zahtjev. Uprava je pristala i na još neke od naših zahtjeva, poput povećanja naknade za vrijeme bolovanja sa sadašnjih 70 na 85 posto, kao i na povećanje dodatka za rad nedjeljom i praznikom s 50 posto, na 100 posto, rekao je Mavrić.


Foto V. KARUZA


Spremni i na štrajk




On je već ranije u više navrata upozoravao kako je broj vozača u Autotroleju pao na 250, s nekadašnjih 400, zbog čega velik broj njih radi i po sedam dana u tjednu, s brojem prekovremenih sati iznad zakonom dopuštenog maksimuma, što je, osim premale plaće, dodatni razlog za nezadovoljstvo vozača i njihove česte odlaske iz Autotroleja na druga radna mjesta.


S druge strane, NSRH koji organizira prosvjed zatražio je, među ostalim, povećanje osnovica plaća između 300 i 500 eura, ovisno o pojedinom radnom mjestu u Autotroleju, a pokrenuli su i postupak utvrđivanja reprezentativnosti sindikata, tvrdeći kako njihov sindikat trenutno ima većinu članova, nakon čega namjeravaju pokrenuti i nove kolektivne pregovore. Povjerenik tog sindikata u Autotroleju, Ivica Žuža, jučer nam je potvrdio kako od prosvjeda nemaju namjeru odustati, kao ni od daljnjih koraka u borbi za veće plaće.


– Kad dobijemo rješenje o reprezentativnosti, spremni smo pokrenuti kolektivno pregovaranje, a ako ni tada naši zahtjevi ne budu ispunjeni, spremni smo i na pokretanje štrajka radnika Autotroleja, rekao je Žuža, čiji je sindikat na prosvjed pozvao i radnike drugih trgovačkih i komunalnih društava, kao i građane Rijeke.


Reprezentativni sindikat ne podržava prosvjed

 


Sindikat vozača i prometnih radnika – Autotrolej Rijeka, neće podržati prosvjed što ga organizira NSRH, potvrdio je Mateo Mavrić.


– Ali nećemo nikome ni braniti da na prosvjed ode. Ne možemo podržati prosvjed jer smatramo da je ispolitiziran. U prvom redu jer je organiziran dan prije predizborne šutnje, a zatim i zbog toga što je organiziran samo u Rijeci, a ne i pred zgradama ostalih gradova i općina koji bi trebali povećati subvencije za povećanje plaća, rekao je Mavrić.

Želje i mogućnosti


O kolektivnim pregovorima i najavljenom prosvjedu pitali smo riječkog gradonačelnika Marka Filipovića, koji je kazao kako razumije radnike Autotroleja i njihovu potrebu za većim plaćama.


– Kao i potrebu za radom u sustavu u kojem ne nedostaje radne snage i bio bih zaista sretan kada bi postojalo rješenje koje bi omogućilo da se ovaj problem ekspresno riješi. No, želje su jedno, a realnost nešto sasvim drugo. Stoga, iako su u tijeku kolektivni pregovori s ciljem povećanja plaća u Autotroleju, čini se potrebnim naglasiti da novac za novo povećanje plaća vozača ne može biti osiguran tek potezom pera jer svaki cent u proračunima gradova i općina koji su osnivači Autotroleja već ima svoju namjenu i pokriva neke druge troškove i potrebe stanovništva, od subvencioniranja vrtića, preko financiranja komunalne infrastrukture, sporta, socijalnih programa i svega ostalog. Upravo zato ne možemo samo tako povećati plaće radnika Autotroleja i do 500 eura, koliko traži sindikat koji organizira prosvjed odnosno Nezavisni sindikat radnika Hrvatske (NSRH) a koji, koliko znam, u ovom trenutku nije reprezentativni sindikat u Autotroleju, rekao je gradonačelnik.


Foto M. GRACIN


Što se pak same najave prosvjeda tiče, dodaje da, kao i svi ostali građani naše države, i radnici Autotroleja imaju pravo na prosvjed i javno iznošenje svojih stavova ukoliko vjeruju da je to put kojim će se pronaći rješenje.


– Predsjednica ovog sindikata, Marina Palčić, očito smatra i da bi povećanje plaća u skladu s njihovim zahtjevima anuliralo potrebu za stranim radnicima. No, s obzirom na stanje na tržištu rada, takvo što je zaista teško očekivati, posebice kada uzmemo u obzir činjenicu da je Hrvatska udruga poslodavaca – Udruga prometa, u svom priopćenju iz rujna prošle godine navela podatak da se s nedostatkom radne snage suočavaju i Njemačka i Francuska, gdje nedostaje čak 60.000, odnosno 20.000 vozača, unatoč tome da su u tim zemljama plaće vozača zasigurno veće nego u našoj zemlji. Inače, prosječna isplaćena neto plaća vozača Autotroleja za veljaču iznosila je 1.360,00 eura (s uključenim neoporezivim isplatama). Također, izjave gđe. Palčić ostavljaju dojam da među nama nije bilo nikakve komunikacije, stoga moram reći da sam ju u dopisu upućenom još 29. veljače obavijestio da su u tijeku kolektivni pregovori sa sindikatima koji su u tom trgovačkom društvu reprezentativni, a radi povećanja plaća odnosno sklapanja dodatka već postojećem Kolektivnom ugovoru kojim je u prošloj godini povećano izdvajanje za plaće radnika za 1.050.000 eura na godišnjem nivou, ističe gradonačelnik.


Regresi i darovi


Podsjeća i da su aktualni pregovori s reprezentativnim Sindikatom vozača i prometnih radnika o izmjenama Kolektivnog ugovora i dodatnom povećanju plaće započeli u veljači 2024. godine, a dosad je održano nekoliko sastanaka.


– Također, tijekom 2023. godine osim regresa za godišnji odmor (331,81 eura) i dara djeci za Sv. Nikolu (79,63 eura), čija je isplata po Kolektivnom ugovoru obvezna, svim su radnicima isplaćeni i dar za Uskrs (66,36 eura) i božićnica u iznosu od 250 eura. Isto tako, stupanjem na snagu izmjena Pravilnika o porezu na dohodak od siječnja 2024. godine neoporezive naknade se svim radnicima isplaćuju u maksimalnom neoporezivom iznosu. To se odnosi na naknadu za prehranu te naknadu za efektivan rad što je ukupno povećanje na mjesečnoj razini od 44 eura svakom radniku. Potrebno je naglasiti da u KD-u Autotrolej djeluju četiri sindikata od kojih je samo Sindikat vozača i prometnih radnika potpisnik Kolektivnog ugovora, te da sindikati nisu zauzeli zajednički stav o povećanju plaće. Također, zbog pada broja vozača uprava poduzima i niz aktivnosti radi zapošljavanja, prvenstveno vozača. Uz oglašavanje putem web portala, oglašavanja na autobusnim stajalištima i društvenim mrežama pokušalo se je i s plaćanjem prekvalifikacije i polaganjem D kategorije, no sve poduzete aktivnosti nisu dale veće rezultate. Stoga je, temeljem provedenog postupka javne nabave, angažirana i agencija za ustupanje stranih radnika. Planira se zapošljavanje 20 stranih radnika od kojih su za 19 izdane radne dozvole, te je prvih 15 radnika u postupku izdavanja ulaznih viza za RH. Naime svjesni smo da uz trenutno 250 zaposlenih vozača nije moguće osigurati pružanje kvalitetnije usluge javnog prijevoza, niti bolje uvjete rada za zaposlene vozače, jer korištenje prava iz radnog odnosa, prekovremeni rad, mogućnost korištenja tjednog i godišnjeg odmora prvenstveno ovisi o raspoloživom broju vozača. Zaključno, u tijeku su pregovori s reprezentativnim sindikatom o izmjeni Kolektivnog ugovora i povećanju materijalnih prava radnika koje će biti provedeno ali još nije poznato u kojem iznosu, što ovisi i o mogućnostima svih osnivača. Ujedno, očekujemo i skori dolazak stranih radnika, zaključuje Filipović.