Dobre vijesti

Država će dati jamstva za gradnju 5 brodova u “3. maju”: Danas će račun škvera biti odblokiran, stižu plaće za siječanj

Jagoda Marić

Brodogradilište "3. maj" je sve bliže osiguranju proizvodnje i pune zaposlenosti za narednih 5 godina / Snimio Marko GRACIN

Brodogradilište "3. maj" je sve bliže osiguranju proizvodnje i pune zaposlenosti za narednih 5 godina / Snimio Marko GRACIN

Plan Scenica je graditi u "3. maju" još pet brodova, čija je ukupna vrijednost oko 860 milijuna eura. Time bi "3. maj" trebao osigurati posao i proizvodnju za sljedećih pet ili šest godina



ZAGREB/RIJEKA Država i australska tvrtka Scenic pred dogovorom su koji bi trebao osigurati posao i proizvodnju za brodogradilište “3. maj” za sljedećih pet ili čak šest godina. Riječ je o gradnji pet brodova za kompaniju Scenic u riječkom škveru. Kako nam je potvrđeno u Ministarstvu gospodarstva, postignut je visoki konsenzus u kojem bi država jamstvom pratila gradnju tih brodova, za koje bi trup gradili trećemajci dok bi brod završavala Scenicova tvrtka u krugu brodogradilišta.


Kontrola kredita


Jamstvo bi država izdala kompaniji Scenic i dogovor je da tim jamstvom bude pokriveno 48 posto vrijednosti izgradnje brodova, iako se prema europskim pravilima država može izdati jamstvo i do 80 posto. Plan Scenica je graditi u “3. maju” još pet brodova, čija je ukupna vrijednost oko 860 milijuna eura.


No, država ne bi davala jamstvo na ukupno vrijednost posla, nego bi se jamstva izdavala prema unaprijed određenoj dinamici i u jednom trenutku mogla biti aktivan jamstva za najviše dva broda.




Tako će se ovaj put jamstva izdavati tek kad se pokaže da su krediti izdani za ranije tranše doista i utrošeni na gradnju brodova, što dosad nije bio slučaj jer su se u brodogradilištima proteklih godina potrošili i krediti koji su bili podignuti uz državna jamstva, a da brodovi za koje su ta jamstva bila odobrena nikada nisu bili izgrađeni, odnosno njihova gradnja nije ni započela. Izdavanje jamstva u etapama tako će Vladi osigurati kontrolu nad potrošnjom kredita za koje je bila jamac.


Sredstva za gradnju novih rodova osigurat će Scenic, a dogovor je da kredite, odnosno novac pronađe izvan Hrvatske, odnosno na međunarodnom tržištu. U Vladi vjeruju da su na ovaj način osigurali kontinuitet poslovanja u 3. maju za sljedećih pet do šest godina, što će značiti i posao za sedamstotinjak trećemajaca, ali očekuju i da se uskoro sazove skupština te da se na njoj imenuju predloženi kandidati u nadzorni odbor 3.maja, kako bi se i tako nadziralo poslovanje s obzirom na to da se država izlaže izdavanjem jamstva.


Taman kad se činilo da je, umjesto korak bliže, rješenje oko deblokade računa “3. maja” sve dalje i dalje, dogodio se preokret.


Mijo Ćosić, vlasnik tvrtke koja je prije dvadeset dana blokirala riječko brodogradilište, najavio je da će danas povući ovrhu sa trećemajskih računa. Ćosić je već jednom dao isto to obećanje, odmah čim je objavljeno da je “3. maj” u blokadi, pa se pokazalo da ništa od toga, uz opravdanje da bi deblokadom automatski napravio prekršaj prema Poreznoj upravi koja je još prije godinu dana “legla” za vrat njegovoj tvrtki, Ćosićpromex, zbog duga od blizu 7,7 milijuna kuna.



Na Trgovačkom sudu u Pazinu jučer je održana Skupština vjerovnika Uljanik brodogradilišta u stečaju na kojoj je usvojen prijedlog odluke o prestanku rada odnosno likvidaciji ove tvrtke iz sastava nekadašnje Uljanik grupe. Riječ je o očekivanoj odluci i direktnoj posljedici činjenice da je i matično društvo Uljanik d.d. završilo u likvidaciji. Kao što je poznato, eventualna šansa oživljavanju i nastavku gradnje brodova u Puli tražila bi se kroz novo društvo, Uljanik Brodogradnja 1856, ali o čemu još odluku mora donijeti Vlada. Jedan od prijedloga jučerašnjih odluka bio je vezan i uz prodaju i unovčenje imovine Uljanik brodogradilišta u stečaju, međutim, kako je to usko vezano s mogućim nastavkom proizvodnje kroz Uljanik Brodogradnju 1856, odlučeno je da se to pitanje zasad ostavi po strani dok se ne vidi hoće li ta ideja nastavka gradnje brodova u Puli dobiti podršku u Banskim dvorima ili ne. Stečajni upravitelj Loris Rak inicirao je da se u tom pogledu stavi rok od dva mjeseca, što je i prihvaćeno. Odluku o obustavi poslovanja Uljanik brodogradilišta u stečaju pratila je i formalnost odricanja od potkoncesije odnosno raskid ugovora koji je postojao između Uljanika d.d., kao formalnog nositelja koncesije, s Uljanik brodogradilištem.



Ovrha se ukida


Ćosić tvrdi da će ovog puta to sigurno učiniti.


– Istina je da se ništa nije riješilo i da sam ja i dalje u istoj poziciji u kojoj sam i bio. Valja, međutim, sada spašavati situaciju jer se lako može dogoditi da sve završi onako kako nitko ne želi i da “3. maj” završi u stečaju, a u tom slučaju ja opet neću dobiti ništa od svojih potraživanja. I zato ću odmah ujutro deblokirati račun brodogradilišta, kazao nam je jučer u kraćem telefonskom razgovoru Ćosić.


Kao što je poznato, ovrha Ćosićpromexa “sjela” je na trećemajske račune još 7. veljače, temeljem odluke Županijskog suda u Zadru koji je poništio rješenje opatijskog suda o privremenoj mjeri odgode ove ovrhe i cijeli je predmet vraćen na početak. Da se ovaj problem neće riješiti lako i jednostavno, postalo je jasno prije desetak dana, kada se u rješevanje ovog problema uključilo i Ministarstvo gospodarstva.


Međutim, ispostavilo se da je najava resornog ministra Darka Horvata o mogućem modelu rješenja na način da se Ćosićpromexu odobri obročna otplata poreznog duga isto tako pala u vodu, pogotovo nakon što se u javnosti otvorilo pitanje ne pogoduje li se na taj način jednom od vjerovnika “3. maja” s obzirom na postignute dogovore prema kojem su svi kooperanti i dobavljači pristali glavninu svojih potraživanja staviti u mirovanje do rujna 2021. godine.


Posljednjih dana puno je pari očiju bilo uprto i u Trgovački sud u Rijeci na koji je, u meduvremenu, preseljen premet vezan uz Ćosićpromexovu ovrhu. Iz “3. maja” ponovno su zatražili privremenu mjeru odgode pljenidbe sa računa, međutim, sud u Zadarskoj 1 prije dva dana odbio je ovaj njihov zahtjev.


I upravo kad se činilo da situacija u “3. maju” izmiče kontroli, pogotovo stoga što nakon trideset dana blokade dolaze u pitanje sporazumi koji su potpisani s drugim kooperantima i dobavljačima, nakon što su se počeli nervozno meškoljiti i u kanadskoj kompaniji Algomi, s kojom “3. maj” ima potpisan ugovor za završetak samoiskrcavajućeg broda za prijevoz rasutog tereta, vlasnik Ćosićpromexa odlučio je povući blokadu, a sada samo valja pričekati i vidjeti hoće li se to danas uistinu i dogoditi, a što bi onda značilo da bi trećemajcima konačno bile isplaćene i plaće za siječanj.