Na gradilištu D403

Dovršetak najskuplje ceste u Hrvatskoj kasnit će najmanje mjesec dana. Doznali smo zašto

Marinko Glavan

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Prema planu, »najskuplja cesta u Hrvatskoj« trebala je biti završena do kraja lipnja ove godine



 


RIJEKA – Završetak radova na Državnoj cesti D 403 koja će povezivati riječku obilaznicu s novim kontejnerskim terminalom na Zagrebačkoj obali i mrežom gradskih prometnica na križanju sa Zvonimirovom ulicom prolongiran je do kraja srpnja, potvrdio je za Novi list Martin Abramović, inženjer riječke ispostave Hrvatskih cesta zadužen za ovaj, više od 66 milijuna eura, vrijedan projekt.


Izmjene projekta i nabave


Prema planu, »najskuplja cesta u Hrvatskoj« trebala je biti završena do kraja lipnja ove godine, ali je rok pomaknut za mjesec dana zbog manjih poremećaja u opskrbi tijekom lockdowna za vrijeme pandemije COVID-19, kao i nepredviđenih situacija na gradilištu, objašnjava Abramović.


Foto galerija: Kasni gradnja "najskuplje ceste u Hrvatskoj" Foto: Sergej Drechsler




– Najviše je problema bilo s neucrtanim ili pogrešno ucrtanim instalacijama koje je trebalo pomicati zbog gradnje ceste. U velikom broju slučajeva, postojeće instalacije, stare u nekim slučajevima više desetaka godina, bile su ucrtane ili na pogrešnoj poziciji ili dubini, a nerijetko su i dimenzije postojećih instalacija, posebno cijevi, na nekim dionicama u stvarnosti drukčije od onih u dokumentaciji, što je zahtijevalo izmjene projekta i nabave. Pored toga, bilo je manjih poremećaja u nabavi za vrijeme pandemije, zbog čega je rok za završetak radova pomaknut za mjesec dana, rekao je Abramović, s kojim smo prošli gotovo cijelu trasu buduće ceste, od čvora Škurinje na riječkoj zaobilaznici, do križanja sa Zvonimirovom ulicom.


Većina zahtjevnih građevinskih radova na cijeloj je dionici završena ili je pri kraju, a tek sada, kad smo prošli cijelu trasu, s čitavim nizom usjeka, golemih potpornih zidova, vijadukata, željezničkih nadvožnjaka i najzahtjevnijim objektom – trotračnim tunelom Podmurvice – jasno je koliko je zahtjevna bila izgradnja ove, niti tri kilometra duge prometnice koju gradi konzorcij tvrtki Euroasfalt, Kolektor i GP Krk. Gotovo nema ni djelića ceste koji nije u usjeku, na vijaduktu, u tunelu ili ispod nadvožnjaka.


U izgradnji je i Centar za kontrolu prometa na Škurinjama / Snimio S. DRECHSLER


Kružni tok na Škurinjama


Krenuli smo sa Škurinja, gdje je u tijeku izgradnja kružnog toka kojim će D 403 biti spojena s obilaznicom. Velik dio radova na iskopu, pripremi terena i postavljanju instalacija u je završen, a budući kružni tok počeo je poprimati obrise.


– Kružno raskrižje u čvoru Škurinje završeno je po pitanju odvodnje i instalacija. Sada počinje izgradnja kolničke konstrukcije i rubnjaka, a kasnije i postavljanja prometne signalizacije. Na trasi od kružnog raskrižja prema tunelu se dovršava odvodnja i druge instalacije, nakon čega će također početi izgradnja rubnjaka i same kolničke konstrukcije. Izgrađeni su i potporni zidovi, uz niz drugih zahvata, poput zidova za zaštitu od buke, čija je konstrukcija već postavljena, a još na nju treba postaviti panele, kaže Abramović.


Ulaz u tunel Škurinje / Snimio S. DRECHSLER


Dolazimo do ulaza u tunel Podmurvice koji je sa svojih 1,3 kilometra duljine najzahtjevniji i najskuplji objekt na cijeloj trasi. U tunelu je dovršen i drugi sloj betonske oplate, onaj koji će vozači i putnici vidjeti prolazeći cestom, a u tijeku su iskopi centralnog sustava odvodnje, zbog kojih se ponovo čuje buka građevinskih strojeva u okolnim zgradama. Betoniranje završne oplate još traje u pomoćnom, evakuacijskom tunelu i na spojevima s glavom tunelskom cijevi, odnosno interventnim izlazima, a pri kraju je i izrada rubnjaka. Prema viđenom, radovi na dionici prema tunelu, kao i u njemu, vrlo su intenzivni, s velikim brojem radnika i strojeva koji ih izvode.


– Iskopi i radovi na sustavu odvodnje u tunelu bit će završeni za mjesec dana, a betoniranje evakuacijskog tunela i interventnih izlaza za nekoliko tjedana. Nakon toga počinje ugradnja instalacija – električnih, instalacija za upravljanje prometom, rasvjete, ventilacije, sustava za nadzor i tako dalje, odnosno potpuno opremanje tunela, kao i polaganje tamponske konstrukcije i samo asfaltiranje te ugradnja opreme tunela, kaže Abramović.


Snimio S. DRECHSLER


Dodatni radovi na križanju sa Zvonimirovom ulicom

 


Radovi na raskrižju Zvonimirove, Benčićeve i D 403, ističe Abramović, potrajali su nešto dulje od predviđenih, ponajviše zbog krivo ucrtanih instalacija i potrebe za popravkom i dogradnjom dotrajalog sustava odvodnje.


– Sustav odvodnje u jednom je dijelu urušen, a i inače je u dosta lošem stanju pa je bio potreban novi projekt da se to sanira i uredi, što je dijelom usporilo radove, kaže Abramović.


Na potezu raskrižja radove bi, u sklopu projekta riječke aglomeracije, uskoro trebao započeti i Vodovod i kanalizacija, kako bi se izbjeglo naknadno prekapanje ceste. Riječ je o polaganju nekoliko stotina metara novog sustava odvodnje i vodovoda.

Vijadukti izgrađeni


Iz tunela Podmurvice izlazimo na budući rotor, smješten neposredno uz zgradu Zapadnog trgovačkog centra, ispod razine Zvonimirove ulice, odakle će se cesta D 403 dijeliti na dva kraka. Jedan vodi prema raskrižju Zvonimirove i Benčićeve, gdje je u tijeku izgradnja dodatnih prometnih trakova za ulaz i izlaz vozila s D 403, kao i dodatnog traka za desno skretanje iz Benčićeve u Zvonimirovu, u smjeru Krnjeva, a drugi prema Zagrebačkoj obali, odnosno Zagreb Deep Sea kontejnerskom terminalu. I na ovom su rotoru izvedeni svi iskopi, uz iskop usjeka na obje strane koji vode prema dvama vijaduktima – Mlaka i Pioppi – kojima će cesta biti povezana sa Zvonimirovom i kontejnerskim terminalom. Oba su vijadukta izgrađena, a u tijeku je njihovo opremanje i priprema za asfaltiranje.


– Na rotoru je u tijeku izgradnja sustava odvodnje i zidova za zaštitu od buke, a kad se odveze sav materijal, bit će položene ostale instalacije, a potom slijede završni radovi i asfaltiranje. Na vijaduktu Mlaka završeni su svi konstrukcijski radovi, betoniraju se pješačke staze i rubnjaci, nakon čega ide hidroizolacija i asfaltiranje, kaže Abramović.


Na čvoru Mlaka pripremaju se uvjeti za postavljanje instalacija / Snimio S. DRECHSLER


Novi izlaz iz centra grada


Prema kontejnerskom terminalu probijena je trasa ceste, izgrađeni su visoki potporni zidovi, kao i željeznički nadvožnjak, a u pripremi je izgradnja temelja za još jedan, neposredno uz sadašnji, s obzirom na to da HŽ Infrastruktura ove godine planira raspisati javni natječaj za izgradnju dvokolosiječne pruge kroz Rijeku, na potezu od Škrljeva do Jurdana.


– Veliki vijadukt Pioppi, dug 350 metara, konstrukcijski je završen. Sada se kroz konstrukciju vijadukta provlače cijevi za odvodnju, nakon čega slijede radovi na izgradnji pješačkih staza i rubnjaka kakvi se sada izvode na vijaduktu Mlaka, zatim hidroizolacije, asfaltiranja, postavljanja ograda i signalizacije, kaže Abramović, dodajući da na samom spoju prema kontejnerskom terminalu preostaje još postavljanje instalacija i izgradnja trećeg kolničkog traka.


Svi radovi bi, prema sadašnjoj dinamici, ponavlja, trebali biti završeni do kraja srpnja ove godine, čime će Rijeka dobiti novi izlaz gotovo iz centra grada na mrežu autocesta, a novi kontejnerski terminal zadovoljit će jedan od osnovnih uvjeta za ishođenje uporabne dozvole.


U planu je i izgradnja spojne ceste od kontejnerskog terminala do Žabice, čime će se iz Ulice Riva, u samom centru grada, cestama D 403 i D 404 moći izravno pristupiti riječkoj obilaznici i mreži autocesta.


Na čvoru Škurinje izgrađeni su potporni i zidovi za zaštitu od buke, čija je konstrukcija već postavljena / Snimio S. DRECHSLER