Pregled

DOSSIER AUTOTROLEJ Izdvojili smo sedam detalja koji su doveli do propasti riječkog prijevoznika

Marinko Glavan

Možda je ipak vrijeme da se barem utvrde odgovorni pa podsjećamo na nekoliko najvećih problema u zadnjih otprilike godinu dana, jer je svakodnevno izvan stroja 35 od 158 autobusa Autotroleja.



RIJEKA Smjene nisu uvijek najbolje rješenje, odgovorio je prije nekoliko dana riječki gradonačelnik Vojko Obersnel na upit našeg novinara o stanju u Autotroleju i odgovornima za poteškoće u koje je zapao riječki gradski prijevoznik.


Možemo se složiti s takvim gradonačelnikovim stavom ili ne, ali teško je prihvatiti da za sve probleme, propuste, u nekim slučajevima i inspekcijskim nadzorom utvrđena kršenja propisa, nije odgovarao – nitko. Možda je ipak vrijeme da se barem utvrde odgovorni pa podsjećamo na nekoliko najvećih problema u zadnjih otprilike godinu dana.


1. Požari na autobusima 


U zadnjih nešto više od godinu dana na autobusima Autotroleja izbilo je barem šest ozbiljnijih požara, od kojih su četiri rezultirala totalnom štetom na vozilima. Četiri izgubljena vozila u godinu dana možda ne zvuči puno, no tim bi tempom gradski prijevoznik kroz deset godina ostao bez četvrtine ukupnog voznog parka. Puno je ozbiljniji problem ugrožavanje sigurnosti vozača i putnika. Niti u jednom dosadašnjem požaru, prvenstveno zaslugom prisebnih i profesionalnih Autotrolejevih vozača, nitko nije nastradao, jer su vozači svaki put uspjeli na vrijeme zaustaviti autobus i iz njega evakuirati sve putnike. No moglo je biti i drugačije. Vozači su u nekim slučajevima sami uspjeli i obuzdati požar, dok su u ostalima morali intervenirati vatrogasci, a na Grobniku su čak i građani gasili zapaljeni autobus. Nalazi vještaka MAN-a i sudskog vještaka kojeg su angažirali Rijeka plus, odnosno Autotrolej, dijametralno su suprotni – MAN-ovi vještaci tvrde da je do barem jednog požara došlo uslijed nestručnog održavanja autobusa (pri čemu su iznijeli i ozbiljne sumnje u lažiranje podataka o održavanju, dok sudski vještak, barem prema riječima direktora Rijeka plusa, Željka Smojvera, smatra da je uzrok bio u neadekvatnom materijalu od kojeg je načinjena cijev za povrat goriva. Što o uzrocima misli direktor Autotroleja Alberto Kontuš, možda najbolje govori njegov zahtjev iz izvještaja Nadzornom odboru, u kojemu traži uzimanje u najam četiri vozila istih karakteristika poput onih izgorjelih, ali na trošak Rijeka plusa.


2. Pokvaren svaki peti autobus




Koliko problema Autotrolej ima s održavanjem svojih vozila, za što je zadužen Rijeka plus, opet najbolje pokazuje Kontušev izvještaj Nadzornom odboru, prema kojemu je u prosjeku, svakodnevno izvan stroja 35 od ukupno 158 autobusa Autotroleja. Dakle – svaki peti autobus. Takvu situaciju i sam Kontuš, prema izvještaju, drži izrazito opasnom za djelatnike i putnike, ali i neodrživom pa predlaže hitne kratkoročne mjere koje, uz već spomenuti najam četiri vozila, uključuju i intenzivno servisiranje postojećih vozila, pri čemu će biti angažirani i vanjski servisi. To će Autotrolej koštati nemalih 7,5 milijuna kuna, uz još gotovo dva milijuna za najam autobusa. Sustav gradskog »holdinga«, u kojemu je Rijeka plus preuzeo održavanje vozila ostalih gradskih tvrtki u ovom se slučaju pokazao u najmanju ruku neodgovarajućim, čemu opet svjedoče potezi nove uprave koja je, uz angažiranje vanjskih servisa, dio održavanja, takozvane male servise, vratila pod kapu Autotroleja.


3. Gubici u poslovanju


Autotrolej je samo u prvih devet mjeseci prošle godine ostvario gubitak od 7,7 milijuna kuna. Koliki je gubitak bio na kraju godine, još se ne zna, a mogao bi značajno premašivati navedeni iznos. Gubitke je javni prijevoznik zabilježio u gotovo svim segmentima poslovanja, od komercijalnih djelatnosti, koje su smanjene zbog nedostatka vozača, do prodaje karata, što je, u kombinaciji s rastom cijena goriva i troškova održavanja, dovelo do ozbiljnog minusa u blagajni.


4. Nedostatak vozača


Vozači iz Autotroleja odlaze u velikom broju, a nove ne uspijevaju pronaći. Što zbog tržišta rada, na kojemu nema nezaposlenih vozača s D kategorijom, što zbog niskih plaća i neatraktivnih uvjeta rada. Sindikalisti su uprave na ovaj problem upozoravali već nekoliko godina, ali svi su se ponašali po sistemu – dok ide, ide. Sada evidentno više ne ide pa se na sve načine pokušavaju angažirati novi vozači, no sindikalisti opet upozoravaju da je prvi i osnovni uvjet adekvatna plaća, uz normalan fond radnih sati. Bez toga, teško da će ovaj problem biti riješen i da će se veći broj vozača javiti na raspisane javne natječaje.


5. Pad standarda usluge javnog prijevoza


Praktički nenajavljeno smanjenje broja polazaka autobusa na gradskim linijama, pri čemu su neke linije ukinute, a neke voze na skraćenim trasama, u siječnju, te ista stvar koja se ponovila s prigradskim linijama u veljači izravna su posljedica svih navedenih problema. Smanjenje standarda komunalnog prijevoza, s obzirom na sve poteškoće i praznu kasu možda se nije moglo izbjeći, no svakako se moralo izbjeći da se u siječnju reduciranje gradskih linija najavi samo tri dana prije stupanja na snagu novog voznog reda. To je bio u najmanju ruku bezobrazluk prema korisnicima, ali i primjer nepoštenog odnosa prema onima koji uslugu plaćaju, jer mnogi od njih su već bili kupili pokazne karte za taj mjesec, da bi ustanovili, u najgorim slučajevima, da njihova linija više niti ne postoji, ili prometuje skraćenom trasom. Uprava Autotroleja i gradonačelnik Vojko Obersnel sve su pokušali opravdati nedostatkom vozača, ali Kontušev izvještaj Nadzornom odboru otkrio je da to ni približno nije jedini razlog, nego da Autotrolej nema ni dovoljno ispravnih vozila za održavanje voznog reda.


6. Sumnjiva dokumentacija o održavanju autobusa 


Kako smo već spomenuli, prilikom istrage o uzrocima zapaljenja MAN-ovih autobusa, dva različita vještaka dala su sasvim suprotna mišljenja o tome zbog čega su požari izbili. Dodatno stvar pogoršava nalaz MAN-ovih vještaka, prema kojemu je u knjigama održavanja zavedeno da je sporna cijev za povrat goriva više puta mijenjana, a nakon požara je utvrđeno da je bila riječ o originalnoj, tvornički ugrađenoj cijevi. U istom je nalazu utvrđeno da dojavljivač požara u prostoru motora nije bio cjelovit. Činjenica da uprava Autotroleja do dana današnjeg nije službeno, javno, iznijela nalaze o uzrocima požara samo dodatno pogoršava stvar. Riječ je o javnom interesu i sigurnosti građana, ali i vozača Autotroleja pa svaka odgovorna uprava ne bi smjela ostavljati prostor za nagađanja i špekulacije nego javno iznijeti sve podatke, zajedno s aktivnostima poduzetim da se mogućnost sličnih incidenata svede na najmanju moguću mjeru.


7. Carinski prekršaj s miješanjem goriva 


Inspektori Carinskog ureda Rijeka naplatili su Autotroleju čak dva i pol milijuna kuna zbog trošarinskog prekršaja počinjenog tijekom 2015. godine, miješanja biodizela i dizelskog goriva u tankovima autobusa. Carinski inspektori, tijekom nadzora koji je trajao u 2016. i 2017. godini, utvrdili su da je u tankovima autobusa Autotroleja tijekom 2015. godine, kada je na čelu tog komunalnog društva bio Željko Smojver, čak 755 tisuća litara biodizela izmiješano s eurodizelom, čime je učinjen trošarinski prekršaj, budući da se na čisti biodizel ne plaća trošarina, dok se na mješavine eurodizela i biodizela trošarina plaća u jednakom iznosu kao za plinska ulja, odnosno dizelsko gorivo. Osim toga, carinski inspektori u svom su nalazu utvrdili i da Autotrolej nema ovlasti za proizvodnju goriva, a miješanje biodizela i dizela smatraju proizvodnjom nove vrste goriva, odnosno trošarinskog proizvoda. Za iznos od 2,5 milijuna kuna Autotrolej je mogao nabaviti novi zglobni autobus i time bar djelomično ublažiti probleme s održavanjem i nedovoljnim brojem ispravnih vozila.