Izvaninstitucijska skrb za starije

Djelatnici Doma Kantrida imaju puno posla na terenu: Pomoć u kući, dostava obroka, Halo-pomoć

Mirjana Grce

U Domu Kantrida ističu da je posao njihovih terenskih ekipa plemenit te da na kraju dana ispunjava zadovoljstvom / Snimio Sergej DRECHSLER

U Domu Kantrida ističu da je posao njihovih terenskih ekipa plemenit te da na kraju dana ispunjava zadovoljstvom / Snimio Sergej DRECHSLER

Ranijih godina znalo se događati da ove usluge imaju i liste čekanja, no trenutno Dom pokriva sve iskazane potrebe pa čekanja nema. Svi načini pomoći starijim osobama, zapravo su pomoć da ostanu, dokle god mogu, živjeti u svome životnom prostoru i u obiteljskom okruženju



 


 


RIJEKA – Četrnaest djelatnika Doma za starije osobe Kantrida svakodnevno su terenski radnici diljem grada Rijeke. Riječ je o ljudima koji rade u izvaninstitucijskoj skrbi za starije osobe, o devet gerontodomaćica i četvero djelatnika koji starijim osobama donose topli obrok u njihove domove, te o voditeljici Odsjeka za pomoć u kući, koji cijelu tu službu objedinjuje.




Uz nekoliko klubova za starije osobe, pri Domu Kantrida djeluju još tri oblika izvaninstitucijske skrbi za starije sugrađane – služba za pomoć u kući, koja sada ima 92 korisnika, dostava obroka, što je usluga koju sada koristi 221 osoba, i alarmni sustav Halo-pomoć, koji ima 27 korisnika. Te tri potonje usluge sada zajedno imaju 340 korisnika, redom osobe koje su zbog svoje dobi i bolesti, zbog raznih invaliditeta vezane uz svoj dom. Ranijih godina znalo se događati da te usluge imaju i liste čekanja, no trenutno Dom pokriva sve iskazane potrebe pa lista čekanja nema. Svi ti načini pomoći starijim osobama, zapravo su pomoć da ostanu, dokle god mogu, živjeti u svome životnom prostoru i u obiteljskom okruženju.


Tko ima pravo na pomoć u kući?

 


Pravo na pomoć službe za pomoć u kući rješenjem Centra za socijalnu skrb imaju korisnici koji ispunjavaju uvjete iz Zakona o socijalnoj skrbi i za njih to financira Ministarstvo rada mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike. Pravo na tu pomoć ostvaruje se i rješenjem Grada Rijeke i to osoba kojoj je zbog starosti, privremenih ili trajnih promjena u zdravstvenom stanju ili zbog tjelesnog, mentalnog, intelektualnog ili osjetilnog oštećenja nužna pomoć druge osobe u zadovoljavanju svakodnevnih potreba, a koja uz to ostvaruje pravo na osobnu invalidninu (ili iznimno doplatak za pomoć i njegu uz dodatnu preporuku riječkog Centra za socijalnu skrb) ili je član kućanstva čiji su prosječni mjesečni prihodi u zadnja tri mjeseca niži od cenzusa koje propisuje Grad Rijeka.


Pomoć u kući ostvaruju i sobe koje tu uslugu same plaćaju, dakle koje ne zadovoljavaju ni uvjete iz Zakona o socijalnoj skrbi, ni materijalne cenzuse Grada Rijeke.

Uigrani timovi


Razgovarali smo s dvojicom vozača i dostavljača obroka starijim osobama u njihove domove – Draženkom Ostojićem i Đanijem Miculinićem, koji taj odgovoran i zahtjevan posao rade više od godine dana. Osim nedjelje, svakog dana, dvije ekipe svaka s dva djelatnika, u dva kombija dostavljaju obroke iz kuhinje Doma Kantrida. Kako ta usluga ima više od 200 korisnika, svaki tim dostavljača odlazi na gotovo sto različitih adresa u svim djelovima prve zone grada. Čini se nemoguće, ali oni to uspijevaju.


– Sve stignemo u predviđenom vremenu, jer nas je dvoje – vozač i servirka, a na terenu smo i mi vozači skupa s kolegicama dostavljači. Iz Doma krećemo u 9 sati, tako da neki ljudi topli obrok primaju oko 9.30, a zadnji oko 15.30 sati. Neki se znaju požaliti da im obrok stiže ili prerano ili prekasno, ali drugačije ne može biti. Dobro je što su naše padelice takve da se u njima hrana neće jako ohladiti. To nije težak posao, ali je zahtjevan, pa i psihički zahtjevan. Najgori je promet, parkiranja i čekanja, a mi smo uvijek kratki s vremenom. Kad nema druge mogućnosti, stanemo sa strane s upaljenim žmigavcima, vozač čeka u autu, a kolegica trči odnijeti obrok, za jednu ili više osoba. Kada su adrese blizu, oboje nosimo pa tako ne gubimo puno vremena. Pauk nas još nije dirao. Kad je kiša, za nas je kao da kiše nema, kabanica, kišobran – i idemo, pričaju nam Ostojić i Miculinić.


Dom za starije Kantrida: Neki korisnici topli obrok primaju oko 9.30, a zadnji oko 15.30 sati / Snimio Sergej DRECHSLER

Neki korisnici topli obrok primaju oko 9.30, a zadnji oko 15.30 sati / Snimio Sergej DRECHSLER


Pitamo kako je u zgradama koje nemaju lifta, kada je dostava npr. na peti kat, a oni kažu da je teže kada se dogodi da u još višim zgradama liftovi ne rade.


– Do jednog korisnika imamo 142 stepenice, što bi bilo kao sedmi, osmi kat. To je kardiovježba. Dogodi se da kad negdje liftovi ne rade idemo i na 10. kat pješice. Ako nekome nije dobro zovemo Dom, a Dom njihovu obitelj. Kad nitko ne otvara vrata, isto zovemo kontakt osobu u Domu, a ona poziva članove obitelji. Bilo je slučajeva da su ljudi otišli van, kod liječnika itd., ali naravno i oni dobiju svoj ručak, pričaju dostavljači, i čini nam se da im je od svega najteže kad vide kako teško mnogi ljudi žive, u kakvim okolnostima, kad znaju da je mnogima taj obrok i ručak i večera.


U cijeloj toj brzoj dostavi uspiju većinu ljudi pitati bar kako su, a poneki ih i zadrže u kratkom razgovoru. Rekli smo im da rade plemenit posao, a uzvratili su da je na kraju dana baš to ono što ispunjava zadovoljstvom.


Puna 24 sata alarmnog sustava

 


Usluga Halo-pomoć dostupna je uvijek, 24 sata, i stoji 200 kuna mjesečno. O tome sustavu v. d. ravnateljica Drašković kaže:


– Sada imamo 27 korisnika alarmnog sustava Halo-pomoć. Osnovna djelatnost ovog oblika izvaninstitucijske skrbi je organiziranje pomoći starijima i osobama s invaliditetom putem telefona i socijalnog uređaja (alarmna jedinica) na području PGŽ-a. Takva vrsta izvaninstitucijske skrbi je socijalna inovacija, koja zauzima visoko mjesto u pomoći zbrinjavanju starijih osoba s invaliditetom u većini europskih zemalja, a posljednjih nekoliko godina sve je više prepoznata i u Hrvatskoj. Korisnicima se priključuje socijalni uređaj u stanove i osigurava 24-satno dežurstvo u dojavnom centru. Jednostavnim i laganim pritiskom na gumeni dio daljinske tipke, koju nosi oko ruke ili vrata, korisnik aktivira socijalni uređaj i uspostavlja govornu komunikaciju s operaterom u dojavnom centru, koji odmah reagira na poziv što u velike sprječava ozbiljne probleme.


Prioritetni korisnici ove usluge su starije osobe u samačkim domaćinstvima, starije osobe niskog socijalno-ekonomskog statusa, teško narušenog zdravlja, i starije osobe koje nisu obuhvaćene postojećim oblicima skrbi o starijima. Operateri u dojavnom centru pružaju korisnicima osjećaj da nisu sami, te da će u bilo koje doba dana ili noći na njihov poziv u pomoć biti odgovoreno. Iskustva su pozitivna jer se odgovori na svaki poziv i pruži se pomoć. Korisnici pozivaju u slučaju da padnu, kada imaju zdravstvene poteškoće ili kad žele s nekim popričati. Tijekom prošle godine bilo je ukupno 266 alarma, npr. kod nestanka i povratka el. energije. No od ukupnog broja upućenih alarma imali smo 10 intervencija, od toga tri Hitne medicinske pomoći i sedam intervencija obitelji, odnosno kontakt osobe.

Zadovoljni korisnici


O ukupnoj izvaninstitucijskoj pomoći koju Dom Kantrida pruža starijim osobama razgovarali smo s v.d. ravnateljicom Doma Snježanom Drašković.


– Služba za pomoć u kući trenutno pruža uslugu 92 korisnika, a zaposleno je devet gerontodomaćica i jedna voditeljica službe. Usluga je besplatna za osobe koje ispunjavaju uvjete iz Zakona o socijalnoj skrbi ili uvjete Grada Rijeke i stoji 64 kune po satu, a 64 kune također stoji za osobe koje same plaćaju uslugu. Pomoć u kući osigurava pružanje usluga starijim osobama u njihovim kućama u svrhu očuvanja kvalitete života, a uključuje usluge od obavljanja kućanskih poslova, organiziranja prehrane, pomoći kod osobne higijene, do druženja s korisnikom i pomoći kod različitih potreba, poput nabave namirnica, plaćanja režijskih troškova, podizanja uputnica, lijekova, naručivanja na specijalističke preglede i slično. Usluga se može pružati svakodnevno, nekoliko puta tjedno, jednom tjedno, jednom u dva tjedna, jednom mjesečno… Odnosno dinamika ovisi o potrebama korisnika. Prema našim iskustvima korisnici su zadovoljni, a najveći problem službe je nedostatak radnika na tržištu rada, tj. gerontodomaćica i njegovateljica, opisala je v.d. ravnateljica Doma Kantrida.


Snježana Drašković / Snimio SERGEJ DRECHSLER

Snježana Drašković / Snimio SERGEJ DRECHSLER


Dostavu obroka – ručka, sada koristi ukupno 221 starija osoba te hendikepirane osobe vezane uz kuću, od kojih je 170 samoplataca. Da bi postali korisnici oni se sami ili njihova obitelj obraćaju službi za pomoć u kući i taj topli obrok stoji 42 kune. Ostali korisnici ove usluge su osobe koje ispunjavaju uvjete iz Zakona o socijalnoj skrbi te im je priznato pravo na pomoć u kući, koja obuhvaća i dostavu hrane, jednog ili više obroka dnevno. Za ove korisnike je obrok u cijelosti besplatan, a troškove podmiruje nadležno ministarstvo po cijeni od 34 kune. V.d. ravnateljica također kaže da su obroci za sve potpuno isti kao i za stanare Doma Kantrida te da je ponuđen standardni i dijetalni obrok.


– U 2021. godini prosječno je mjesečno dostavljeno 5.130 obroka, dnevno oko 220. Naši dostavljači susreću se s poteškoćama u prometu, teškoćama zbog vremenskih neprilika, susreću se i s lošim životnim uvjetima u kojima korisnici žive kao i njihovim lošim zdravstvenim stanjima ili otežanim pristupima njihovom domu, pojašnjava Drašković.


Od 1. srpnja 2022. usluga dostave ručkova povećana je s 34 na 42 kune za korisnike koji sami plaćaju / Snimio S. DRECHSLER

Od 1. srpnja 2022. usluga dostave ručkova povećana je s 34 na 42 kune za korisnike koji sami plaćaju / Snimio S. DRECHSLER


Važan socijalni kontakt


Primjećujemo da su ove usluge i vrijedan socijalni kontakt za starije osobe, a za neke i prethodnica smještaju u dom.


– Kroz te usluge senzibilizira se lokalna zajednica na potrebe starijih, potiče se dobrosusjedska pomoć i volonterstvo u lokalnoj zajednici, a isto tako i solidarnost među generacijama u smislu korištenja potencijala mladih generacija u pružanju raznih oblika pomoći starijim sugrađanima, kao i prijenos znanja i iskustva starijih na mlađe generacije. Uslugama iz Programa se prvenstveno nastoje obuhvatiti osobe koje žive u samačkim staračkim domaćinstvima, odnosno osobe kojima članovi obitelji ne mogu osigurati potrebnu skrb, osobe teškog materijalnog i socijalnog položaja, starije osobe smanjenih funkcionalnih sposobnosti i teže narušenog zdravlja te osobe koje nisu obuhvaćene pravima i uslugama iz drugih sustava. Korisnici su osobe kojima je potrebna pomoć u obavljanju svakodnevnih životnih aktivnosti te pomoć u stvaranju uvjeta za dostojanstveno kvalitetno i sigurno življenje u vlastitom domu. Kada nastupi promjena u njihovom zdravstvenom stanju, većina njih postaju stanari našeg Doma, objasnila je Drašković.


Pitamo – hoće li s obzirom na poskupljenja hrane i energenata doći do povećanja cijene usluge dostave obroka i drugih izvaninstitucijskih usluga Doma Kantrida.


– Od 1. srpnja 2022. usluga dostave ručkova povećana je s 34 na 42 kune za korisnike koji sami plaćaju. S obzirom na najavu velikog poskupljenja vode, struje i plina, postoji mogućnost da će biti potrebno ponovno uskladiti cijene, ali se nadamo da ćemo izdržati uz ovu trenutnu korekciju, zaključuje Drašković.