PUNE RUKE POSLA

Prometni redari u Rijeci lani evidentirali 20 tisuća prekršaja. Izdano 8 milijuna kuna kazni, naplaćeno – manje od pola

Damir Cupać

Foto: M. LEVAK

Foto: M. LEVAK

Od iznosa obračunatih kazni od građana Rijeke naplaćeno je oko 3,7 milijuna kuna. Izdana je 3.961 naredba za premještanje nepropisno parkiranih vozila, a od tog ukupnog broja, specijalno vozilo pauk uspješno je uklonio 49,02 posto.



RIJEKA – Tijekom protekle godine prometni redari Grada Rijeke izdali su više od 20.000 obavijesti o počinjenom prekršaju za koje je ukupan iznos izdanih kazni više od osam milijuna kuna.


– Prometni redari na terenu su izdali 14.449 obavijesti o počinjenom prekršaju – novčanih kazni protiv počinitelja koji su nepropisno parkirali i zaustavili svoja vozila – financijsko zaduženje 5,5 milijuna kuna. Putem sustava automatskog nadzora nepropisno parkiranih i zaustavljenih vozila – kamera utvrđeno je 6.317 prekršaja, zaduženje 2,6 milijuna kuna.


Pet lokacija


Prema službenoj evidenciji uplata po počinjenim prekršajima nepropisnog parkiranja vozila, ukupan uplaćeni iznos je oko 3,7 milijuna kuna, naveo je voditelj Direkcije prometnog redarstva Marko Drpić u kojoj je zaposleno ukupno 19 ljudi.




Prometni redari sukladno danim ovlastima i temeljem propisanih situacija određenih Zakonom o sigurnosti prometa na cestama izdaju i naredbe za premještanje vozila. Fizičko premještanje vozila obavljaju djelatnici pravne osobe Rijeka plus po nalogu prometnog redara koji je neposredno uočio prekršaj ili po nalogu redara na elektronski prijedlog djelatnika specijaliziranog »pauk« vozila.


Tijekom protekle godine je izdana 3.961 naredba za premještanje vozila. Od ukupnoga broja izdanih naredbi uspješno je realizirano 49,02 posto. Preostali broj naredbi je otkazan od strane posade »pauk« vozila ili prometnoga redara jer je vozilo otišlo dok je prometni redar na mjestu počinjenja prekršaja ili je vozač kratko zaustavio vozilo te napustio mjesto prekršaja prije dolaska vozila za premještanje.


Kada je riječ o sustavu automatskog video (foto) nadzora nepropisno parkiranih i zaustavljenih vozila, on pokriva pet lokacija na najfrekventnijim prometnicama strogog centra grada: Ulica Fiumara, Adamićeva ulica i Jadranski trg, križanje Ulica Riva i Splitske ulice, križanje Ulica Riva, I.Zajca i Riva Boduli, Ulica Ivana Zajca. Sustav radi na način da putem kamera bilježi potencijalne situacije vozila u prekršaju. Uređaji fotografiraju vozilo koje se parkira unutar programski određenih točaka, odnosno u koridoru potencijalnog prekršaja. Tijekom 2021. godine putem sustava je utvrđeno 6.317 prekršaja.


– Osim represivnog učinka postoji i preventivni učinak vrlo sličan onome koji postižu i uređaji za nadzor brzine kretanja vozila. Najveći broj prekršaja je zabilježio uređaj postavljen u Adamićevoj ulici, prvenstveno zbog same pozicije, ali i zbog neometanosti u radu tijekom čitave godine. Najčešće zabilježeni prekršaji su prekršaji parkiranja suprotno postavljenom prometnom znaku zabrane zaustavljanja i parkiranja, parkiranja suprotno znaku parkirališta s dopunskom pločom kojom je određen položaj parkiranja, tj. parkiranje u tzv. trećoj prometnoj traci te parkiranja osobnih vozila na dostavi. Ukupni iznos naplaćenih novčanih kazni iznosi 845.192 kune, naveo je Drpić.


Otežan rad


On je dodao da je tijekom 2021. godine ostvaren broj mjera na razini standarda prijašnjih godina.


– Sustav automatskog videonadzora vozila koji je omogućio kontinuiranu kontrolu glavnih riječkih prometnica u funkciji je cijelu drugu godinu. Vidljivo je kako je povećan stupanj reda i promijenjenje su navike nesavjesnih vozača u određenom postotku na tim lokacijama, kazao je Drpić.
Ono što otežava rad prometnim redarima je činjenica da oni nemaju ovlasti za utvrđivanje idenititeta počinitelja prekršaja, što otežava postupanje u pojedinim situacijama.


– Također, nemaju mogućnost niti utvrditi eventualne zlouporabe znaka pristupačnosti niti zaustaviti vozača i vozilo u kretanju. Postoji i problem zakonske nemogućnosti premještanja osobnih vozila s mjesta rezerviranih za dostavna vozila. Takvo parkiranje je kažnjivo, no nema uvjeta za premještanje, pa dostavno mjesto nakon izdane mjere ostaje i dalje zauzeto. Moramo istaknuti da se radi o stresnom poslu i Direkcija je suočena sa sve većim brojem bolovanja, kao i odlaskom službenika, najčešće u druge jedinice lokalne samouprave.


Osim problema u terenskom radu postoje i problemi u vođenju daljnjeg postupka. Broj zabilježenih prekršaja godišnje kreće ugrubo između 17.000 do 20.000 u zadnjih šest godina. Represija ima za cilj sankcioniranje nepoželjnog ponašanja te samim time utjecati na promjenu. No, u uvjetima koji vladaju u našem gradu, nepropisno parkiranje je u prvom redu posljedica objektivnih čimbenika – velika gustoća naseljenosti, manjak prostora, samim time posljedično manjak parkirnih mjesta, velik broj vozila, a tek onda subjektivnih faktora poput prometne nekulture vozača. Na temelju opažanja jasno se može zaključiti da postoji problem nedostatka parkirnih mjesta, koji se ne može riješiti isključivo represivnim mjerama, zaključio je Drpić.