Izgradnja trupa

Detalji velikog posla: Kruzer će biti dug 168 metara, a ukoliko se Riječani pokažu – neće biti zadnji

Orjana Antešić

Na navozima »3. maja« gradit će se sestrinski brod kruzera »Scenic Eclipse« za australskog brodovlasnika Glena Moroneya koji je takav brod već gradio u Uljaniku. Za sad je dogovorena gradnja trupa i djelomično opremanje broda, a moguće je i potpuno dovršenje broda



Nakon pune četiri godine, riječki »3. maj« ponovo je pod svojim imenom i za svoj račun ugovorio brod. I to za australskog brodovlasnika Glena Moroneya, koji je već dobro poznato ime u ovdašnjoj javnosti s obzirom na to da je u pulskom škveru izgradio polarni kruzer »Scenic Eclipse«. E, pa kobilica za isti takav luksuzni brod za polarna krstarenja, takozvani »sister ship«, bit će položena na trećemajski navoz krajem drugog kvartala iduće godine, najvjerojatnije u svibnju.


Ono za što je »3. maj« potpisao ugovor s Moroneyjevom Scenic grupom, točnije njegovom malteškom kompanijom PEC 2, odnosi se na izgradnju trupa i djelomično opremanje budućeg polarnog kruzera koji bi, ako se sve stvari poslože, mogao biti i kompletno dovršen upravo u riječkom brodogradilištu, dakle, bez da ga Moroney negdje drugdje tegli na završno opremanje.


To će se definirati kroz iduće razdoblje, a riječki škver u ovom trenutku ima ugovoren posao na izgradnji trupa za Moroneyev novi polarni istraživački kruzer koji bi trebao stati uz bok već spomenutom ultraluksuznom »Scenic Eclipse«, koji je svoju svjetsku promociju doživio početkom rujna ove godine u New Yorku, na ceremonijalu krštenja broda gdje je kuma bila poznata glumica Helen Mirren što je samo dalo dodatni glamour ovoj istraživačkoj mega-jahti, čija se vrijednost procjenjuje na blizu 200 milijuna eura.


Bez državnih jamstava




Baš kao i »Scenic Eclipse«, novi polarni istraživački kruzer koji će se graditi u »3. maju« bit će dug 168 metara, širok 21,7 metara i moći će prihvatiti 409 osoba – 237 putnika i 172 članova posade. Njegov trup bit će posebno »ojačan« za plovidbu u otežanim vremenskim uvjetima i zaleđenim morima.


Direktor »3. maja« Edi Kučan jučer nije krio zadovoljstvo sklopljenim poslom, premda o financijskim detaljima nije htio govoriti. Prema onome što smo imali prilike čuti od Kučana, prvi pregovori s Moroneyjem krenuli su prije nešto više od mjesec dana, a ovih dana su i finalizirani potpisom ugovora. Kučan ističe kako je ovo veliki događaj za riječko brodogradilište, i to iz nekoliko razloga. Prvi je što će se ovime zaposliti kapaciteti iz »trupaškog« dijela brodogradilišta. Kao što je poznato, »3. maj« je svoju šansu i spasonosne kredite za preživljavanje dobio na račun toga što će završiti tri započeta broda. No, kod tih novogradnji, koje su sada sve na vezu u trećemajskoj luci, radi se o opremaškom dijelu posla. Kako doznajemo od Kučana, sister-ship »Scenic Eclipsea« trebao bi biti porinut u more u prvom kvartalu 2021. godine, a za njegovu gradnju »3. maj« neće trebati državna jamstva s obzirom na to da je s australskim brodovlasnikom postignut drukčiji način financiranja.


Ukoliko Moroney odluči kruzer potpuno završiti u Rijeci, izvjesno je da bi dio trećemajaca nastavio biti angažiran na ovom kruzeru, zajedno s onim kooperantima i dobavljačima koje će u svom aranžmanu, shodno potrebama kakve iziskuje opremanje jednog takvog ultra- luksuznog kruzera, angažirati australski brodovlasnik.


Iskusni Kučan


Na takav je način, podsjetimo, Moroney završio i »Eclipse« u Puli. Kada je počelo financijsko urušavanje i kad je postalo jasno da Uljanik »šteka« i neće moći završiti tu novogradnju, Moroney je preuzeo brod praktički odmah nakon porinuća i u svom ga aranžmanu uspio završiti u pulskom brodogradilištu, odakle je koncem srpnja ove godine isplovio.


Valja spomenuti da je gradnju Moroneyjevog prvog »polarca« vodio upravo Edi Kučan, kao projekt-menadžer i nije tajna da se Australca dojmila Kučanova stručnost i kredibilitet što je zasigurno pridonijelo tome da se odlučio na gradnju sister shipa »Eclipsea« upravo u riječkom brodogradilištu.


Velika šansa


Veliku šansu koja se potpisom ovog ugovora otvara »3. maju« direktor Edi Kučan vidi i u tome što Moroney ima namjeru graditi još četiri polarna kruzera, istih ili manjih gabarita. Naravno, sve će ovisiti o tome kako će se trećemajci iskazati na gradnji ovog prvog kruzera koji bi s navoza trebao »skliznuti« u more za nešto više od godinu dana.