
Njihov posao nije samo pisanje kazni, već i edukacija građana - Mario Greblički, Marko Drpić i Ivan Tomljenović / Foto Matea Jurčić
Naša ekipa provela je jedan dan na terenu s prometnim redarima Grada Rijeke. Iako ih građani često vide kao "one koji pišu kazne", njihova je uloga mnogo šira
povezane vijesti
Nakon akcije s komunalnim redarima, naša reporterska ekipa provela je jedan radni dan i s ekipom Prometnog redarstva Grada Rijeke, čiji je zadatak osigurati red i sigurnost u gradskom prometu.
Iako ih građani često vide kao »one koji pišu kazne«, njihova je uloga mnogo šira i ključna za funkcioniranje svakodnevnog života u gradu.
Naši su »domaćini na terenu« bili Ivan Tomljenović i Mario Greblički, dvojica prometnih redara s kojima smo iz prve ruke svjedočili izazovima s kojima se svakodnevno susreću.
Polazišna točka bila je u samom centru grada, gdje je fokus odmah stavljen na najčešće prekršaje – nepropisno parkiranje na mjestima rezerviranim za osobe s invaliditetom, na autobusnim stanicama te pješačkim prijelazima.
Ova mjesta nisu odabrana slučajno, njihovo zauzimanje ne samo da ometa promet, već izravno ugrožava najranjivije skupine u društvu.
Jednakost postupanja
Prva postaja bio je pješački dio ispred Teatra Fenice. Iako je riječ o zoni u kojoj je parkiranje zabranjeno za sva vozila osim interventnih, prizor je bio, nažalost, očekivan – nekoliko automobila parkirano u pješačkoj zoni, unatoč jasnim znakovima o zabrani parkiranja i namjeni prostora.
– Ovo je česta pojava, objasnio je redar Greblički dok je provjeravao registarske oznake. Vozači se često ne obaziru na pravila, misleći da će »samo na trenutak« nešto obaviti.
Ali taj trenutak stvara problem za pješake, dostavna vozila, a u hitnim slučajevima i za vozila hitne pomoći ili vatrogasce, ističe naš sugovornik.
Nakon kratke provjere i utvrđivanja prekršaja, nije bilo druge opcije nego pozvati specijaliziranu službu. Ubrzo je stiglo vozilo »pauk«, koje je nepropisno parkirano vozilo uklonilo na predviđeni depo.
Ovaj proces, iako naizgled grub, nužan je korak kako bi se osiguralo poštovanje pravila i spriječilo ponavljanje prekršaja.
Redari Tomljenović i Greblički nastavili su svoju patrolu s jednako predanim pristupom, naglašavajući da njihov posao nije samo pisanje kazni, već i edukacija građana.
Često razgovaraju s vozačima, objašnjavaju im važnost poštovanja prometnih pravila i posljedice koje nepropisno parkiranje može imati.
Njihov je rad neprekidna borba za red na gradskim ulicama. Iako ih mnogi doživljavaju s nelagodom, prometni redari su neophodna karika u lancu sigurnosti i protočnosti prometa, a njihova predanost osigurava da Rijeka ostane grad u kojem su pravila jasna i jednaka za sve.
– Jednakost postupanja, objašnjava Greblički.
Agresivna manjina
Sljedeća postaja bio je Belveder, gdje je prometni prekršaj bio jasan i nedvosmislen. Automobil parkiran direktno na pješačkom prijelazu.
Ovdje nije bilo mjesta za kompromis. Zbog izravne ugroze sigurnosti pješaka, pod brisač je postavljena kazna. Ovakvi su prekršaji, objašnjavaju redari, posebno opasni i zahtijevaju hitnu reakciju.
Iako su svjesni nedostatka parkirališnih mjesta u gradu, redari pokušavaju primijeniti preventivni pristup kad god je to moguće. Takvom pristupu svjedočili smo na Jelačićevom trgu, gdje je vozilo parkirano na mjestu za dostavu.
U automobilu je sjedio stariji vozač. Umjesto kazne, uslijedilo je upozorenje. Vozač je odmah shvatio svoju pogrešku i premjestio vozilo, a ovaj primjer pokazuje da se mnogi problemi mogu riješiti komunikacijom i razumijevanjem.
»Čekam mamu,« »Samo na pet minuta«, »Žena je skočila do dućana«, to su samo neke od isprika koje prometni redari svakodnevno čuju.
Većina vozača je pristojna i ispriča se kad im se ukaže na prekršaj. Međutim, uvijek postoji manjina čije su reakcije agresivne, od verbalnih uvreda pa sve do ozbiljnih prijetnji.
Redari naglašavaju kako je ključno procijeniti situaciju i ostati smiren, jer su agresivni incidenti rijetki.
Pravi problem, kažu naši sugovornici, su bahati vozači koji namjerno krše pravila. Kao primjer navode automobile parkirane na ulazu u Korzo kod McDonald’sa, u zoni gdje je promet strogo zabranjen.
Neki od njih imaju spremnu ispriku, no istina je da se radi o recidivistima koji ne poštuju pravila.
Neviđeni krkljanac
Patrola završava na plaži za osobe s invaliditetom na Kantridi, gdje su redari suočeni s neviđenim krkljancem. Već na samom ulazu stoji znak da je to plaža za osobe s invaliditetom, no mnogi vozači ga ignoriraju.
Put do plaže je zakrčen nepropisno parkiranim automobilima, što otežava prolazak, a posebno kombiju namijenjenom za prijevoz osoba s invaliditetom.
Dodatni problem su lažne invalidske oznake, odnosno »fotokopirane naljepnice«. U takvim slučajevima, vozači dobivaju opomenu i rok da u Prometno redarstvo donesu originalnu potvrdu.
I na kraju riječ o visini kazni. Kazna za nepropisno parkiranje iznosi 30 eura, ali ako se plati u roku od nekoliko dana, može se smanjiti na 15 eura.
– Nekima je to previše, dok se drugi na to smiju. Bilo je i slučajeva da nam uz smijeh kažu – ako je tako jeftino, napišite mi još jednu kaznu, zaključuje Greblički.
Ljeti ipak manje intervencija
Ljeti je ipak primjetan pad broja intervencija prometnih redara.
– U jeku ljetne sezone, broj poziva osjetno je manji, potvrdio nam je Ivan Tomljenović, napominjući da u prosjeku ljeti imaju 20-ak poziva dnevno, što je značajno manje u odnosu na ostatak godine.
No, već u rujnu, s početkom školske godine i povratkom građana s odmora, gradske ulice ponovo će postati prometno izazovnije. Očekuje se skok broja poziva na više od 40-ak dnevno, što će zahtijevati pojačan angažman i brzu reakciju na terenu.
Iako je ljeto mirnije, to ne znači da posla nema. Prometni redari i dalje su na terenu, osiguravajući protočnost prometa i reagirajući na prekršaje.
Kamera u Adamićevoj ulici ponovo u funkciji
– U prvih šest mjeseci 2025. godine prometni redari su neposrednim opažanjem zabilježili 12.818 događaja, odnosno izdali su 9.061 Obavijest o počinjenom prekršaju – novčanu kaznu tijekom terenskog nadzora.
Putem sustava automatskog video(foto)nadzora – kamera zabilježeno je 1.097 prekršaja. Dakle, ukupno je sankcionirano 10.158 prekršaja.
Ukupni iznos izdanih novčanih kazni iznosi 414.480 eura, kaže nam voditelj Odsjeka za prometno redarstvo Grada Rijeke Marko Drpić.
Drpić naglašava da je naglasak u radu stavljen na četiri vrste najtežih oblika prekršaja: parkiranje vozila na mjestima rezerviranim za vozila osoba s invaliditetom, pješačkim prijelazima, autobusnim stajalištima te mjestima rezerviranim za vozila dostave.
Od ukupnog broja, zbog nepropisnog parkiranja vozila na mjestima rezerviranim za vozila osoba s invaliditetom izdano je 758 represivnih mjera.
Na pješačkim prijelazima su utvrđena 842 prekršaja, na autobusnim stajalištima 675 te na mjestima za vozila dostave 1.758 prekršaja.
Također, tijekom prvih šest mjeseci izdano je 2.000 Naredbi za premještanje vozila, a od toga 458 za premještanje vozila s mjesta rezerviranih za vozila osoba s invaliditetom.
Važno je upozoriti vozače da je ponovnim puštanjem prometa Adamićevom ulicom, kamera koja bilježi potencijalne prekršaje na Jadranskom trgu i Adamićevoj ulici ponovno u funkciji.
Dakle, trenutačne pozicije (pet) kamera su: Autobusni kolodvor Žabica, Adamićeva ulica i Jadranski trg, Fiumara, raskrižje ulica Ivana Zajca, Riva i Riva Boduli te Ulica Fiorella la Guardie.