LUKA BUDUĆNOSTI

Čeka nas transformacija riječke obale. Donosimo sve detalje velike investicije u marinu na prostoru Porto Baroša

Marinko Glavan

Morski dio marine trebao bi biti u funkciji već 2024. godine, a marina bi u cijelosti mogla biti u pogonu godinu dana kasnije



RIJEKA – ACI marina Rijeka na prostoru Porto Baroša najveća je i najznačajnija investicija u nautički turizam u novijoj hrvatskoj povijesti, s planiranim ulaganjem od najmanje 363 milijuna kuna u idućih nekoliko godina i ukupnom vrijednošću koncesije procijenjenom na milijardu i 165 milijuna kuna u idućih trideset godina. Koncesiju za gradnju nove marine u samom centru Rijeke dobila je tvrtka ACI-GITONE koju su osnovali njemačka Lürssen grupa, najveći svjetski proizvođač luksuznih jahti, i najveći lanac marina na Mediteranu – ACI, pri čemu svaka od dviju tvrtki ima 50-postotni udio u vlasništvu.


U budućoj marini i zajedničkoj tvrtki koja njome upravlja ACI će biti zadužen za dio poslovanja koji se odnosi na nautički turizam, odnosno prihvat plovila i povezane usluge, a Lürssen za ostale vezane poslove, uključujući dovođenje megajahti na vez, s obzirom na to da je njemačka tvrtka jedan od najvećih proizvođača luksuznih velikih jahti na svijetu, ali i za razvoj novih tehnologija u navigaciji i zaštiti okoliša. ACI marina Rijeka upravo će u tom segmentu, prema dosadašnjim najavama iz obiju kompanija, ACI-ja i Lürssen grupe, biti pionir u razvoju i testiranju najnovijih tehnologija koje će se potom implementirati i u ostale ACI marine na Jadranu, a vjerojatno i puno šire, u marinama i plovilima diljem svijeta.


Razvoj novih tehnologija pogona brodova, digitalizacije, autonomne ili djelomično autonomne plovidbe, uz pomoć najsuvremenijih 3D projekcija podmorskog i nadmorskog dijela luke, kao i alternativnih brodskih pogona, primjerice na vodik ili električnu struju, uz najviše standarde zaštite okoliša, zbrinjavanja otpada i smanjenja štetnih utjecaja na prirodu, budućnost su nautičkog turizma, posebice u zatvorenim i osjetljivim morskim ekosustavima poput Jadrana i Mediterana. O ovim temama raspravljat će se na konferenciji koju 10. lipnja zajednički organiziraju Novi list, ACI, ACI-GITONE i Lürssen Design Center.




ACI marina Rijeka iznimno je značajan projekt, iz više razloga. Prvi je taj što će riječku luku transformirati u nautičko središte Jadrana, s najsuvremenijom i naluksuznijom marinom koja će se, prema odredbama iz koncesijskog ugovora, moći proširiti na područje cijele Putničke luke, od Rive Boduli do DeFranceschijevog gata, odnosno bunkera i zgrade Lučke uprave, za što su ACI i GITONE već i službeno iskazali interes. Da nije riječ samo o načelnom iskazu interesa, pokazuje i to što je GITONE Kvarner, tvrtka iz Lürssen grupe, nedavno preuzela vlasništvo nad Forum ugostiteljstvom i Riva Marinom, čime je preuzela i koncesiju nad zgradom Putničkog terminala te ugostiteljskih objekata Karolina i Boonker koji praktički okružuju prostor Putničke luke.


Nova marina u Porto Barošu imat će kapacitet priveza 230 plovila, a primat će plovila prosječne duljine 16 metara, s tim da će prostor Putničke luke, kada bude u funkciji marine, kao i dosad, prvenstveno biti namijenjen prihvatu velikih, takozvanih superjahti.


Foto Vedran Karuza


Projekt će, osim ponude za nautičare, u cijelosti preobraziti područje istočnog dijela riječke luke, odnosno Porto Baroša i Senjskog pristaništa, već desetljećima za javnost zatvorenog lučkog područja koje će građanima Rijeke i gostima marine ponuditi niz sadržaja, od atraktivne šetnice, preko raznovrsne ugostiteljske i trgovačke ponude, do sportskih i drugih aktivnosti. Svojim brojnim sadržajima, novim radnim mjestima i poslovnim mogućnostima unaprijedit će i kvalitetu života stanovnika cijele riječke regije.


Projektna dokumentacija


U marini će biti zaposleno više od 130 djelatnika, a kad se pribroje sve prateće djelatnosti, ta će brojka biti znatno veća, s tim da će omogućiti otvaranje novih radnih mjesta u mnogobrojnim djelatnostima opskrbe, održavanja, servisa i različitih usluga vezanih uz poslovanje luke nautičkog turizma, plovila i posade.


Dugoročno gledano, projekt ACI marine Rijeka možda je najznačajniji zbog planiranog održivog razvoja i unapređenja novih tehnologija u nautičkom turizmu u cijelosti. Već je izvedeno 3D mapiranje kompletnog podmorja i nadmorskog dijela Porto Baroša, kao jedan od prvih koraka k uvođenju autonomne navigacije u marinama. Korisnici plovila će, u budućnosti, već prije samog uplovljavanja, znati točno na koji vez će se vezati, a uz pomoć sustava autonomne navigacije plovilo će samo uploviti u marinu i doći do određenog veza, što bi trebalo značajno olakšati navigaciju nautičarima i posao zaposlenicima marine. Planirana je i izgradnja postrojenja za obradu otpada, kao i za opskrbu plovila vodikom i električnom strujom za plovila na električni pogon.


Foto Vedran Karuza


Kao podloga za izdavanje lokacijske dozvole, završene su maritimna studija, studija valovanja, idejno rješenje itd. te je u tijeku postupak ocjenjivanja prihvatljivosti planiranog zahvata na okoliš kako bi se eventualni negativni učinci sveli na najmanju moguću mjeru. Nakon ocjene postupka podnijet će se zahtjev za lokacijsku dozvolu. Dobivanjem lokacijske dozvole bit će zadovoljeni svi nužni preduvjeti za potpisivanje ugovora o koncesiji. Završni korak nakon svega nabrojenog je građevinska dozvola nakon koje mogu započeti radovi.Morski dio marine trebao bi biti u funkciji već 2024. godine, a marina bi u cijelosti mogla biti u pogonu godinu dana kasnije. Predviđena je i izgradnja benzinske postaje za kvalitetnu opskrbu plovila gorivom, a bit će pozicionirana tako da joj, osim brodova u marini, mogu pristupiti i plovila s vanjske strane Sušačkog lukobrana. Na Ružićevom gatu predviđena je dizalica za vađenje i spuštanje plovila, uz mogućnost manjih radova na održavanju


Prateće djelatnosti


U centralnoj zgradi marine predviđen je trgovački centar s manjim butik trgovinama, zajedno s nizom ugostiteljskih sadržaja, od restorana do lounge bara s preljevnim bazenom na vrhu glavne zgrade, s pogledom na marinu i Riječki zaljev, što će biti posebna atrakcija, kako za goste marine, tako i za sve građane i posjetitelje Rijeke. U jednoj od zgrada u prizemlju će biti prostor za charter agencije, čija će plovila biti smještena u dijelu marine. Na gornjem platou lukobrana bit će izgrađena šetnica širine pet metara, s liftom za osobe s invaliditetom i teško pokretne osobe.


U njegovu podnožju bit će prostori za sportski jedriličarski klub, za što u Rijeci u ovom trenutku nema adekvatnih prostora. Marina će imati nekoliko restorana i barova te trgovine i poslovne prostore, kao i garažu, u nastavku centralne zgrade koja će dijelom biti podzemna, a predviđeni kapacitet je 540 parkirališnih mjesta.


U budućoj marini bit će osiguran i nesmetani prolaza plovila iz Mrtvog kanala, a iz ACI-ja najavljuju da će se uz to, kod mosta na spoju kanala i Porto Baroša, urediti i manja rampa za ukrcaj stvari i osoba na brodice iz sportske lučice u Mrtvom kanalu.


U projektu izgradnje marine bit će obnovljen i nekad pokretni most na spoju Mrtvog kanala i Porto Baroša koji će biti otvoren za promet vozila, s novim prometnim rješenjem za pristup marini i povezivanje istočnog i zapadnog dijela mostom.