
Bojan Gugić i Saša Turkalj, dio posade »Vida« / Foto Sergej DRECHSLER
Cilj akcije bio je, kako je prije isplovljavanja objasnio riječki lučki kapetan Darko Glažar, preventivna zaštita svih sudionika u pomorskome prometu u razdoblju pojačanog pomorskog prometa tijekom turističke sezone, kad se bilježi značajno povećanje prisutnosti domaćih i stranih plovila u Jadranu
povezane vijesti
RIJEKA – Tek jedna kazna, u iznosu od 411 eura, izrečena je mladom nizozemskom skiperu, i to zbog kršenja propisane brzine plovidbe, tijekom jučerašnje akcije Sigurna plovidba 2025. na području Lučke kapetanije Rijeka. Akcija je provedena na području svih osam lučkih kapetanija na hrvatskom dijelu Jadrana, a naša novinarska ekipa isplovila je u jutarnjim satima s članovima posade broda »Vid«, prema Krčkom mostu, gdje je posada u sastavu Saša Turkalj, Bojan Gugić, i Toni Mlinar kontrolirala brzinu kretanja plovila kroz kanal, kao i valjanost potrebnih svjedodžbi plovila i skipera, te posjedovanje odgovarajuće opreme.

Darko Glažar / Foto SERGEJ DRECHSLER
Cilj akcije bila je, kako je prije isplovljavanja objasnio riječki lučki kapetan Darko Glažar, preventivna zaštita svih sudionika u pomorskom prometu u razdoblju pojačanog pomorskog prometa tijekom turističke sezone, kad se bilježi značajno povećanje prisutnosti domaćih i stranih plovila u Jadranu.
– Poseban naglasak nadzornih aktivnosti usmjeren je na kontrolu brzine plovidbe u nedozvoljenom području, eventualne alkoholiziranosti, iznajmljivanje plovila, kao i na putničke brodove u nacionalnoj plovidbi namijenjene za jednodnevne izlete i višednevna krstarenja, u smislu provjere valjanosti brodske administracije, posjedovanja svjedodžbi, moguće prekrcanosti brodova te poštivanje obveze prijave kroz integrirani pomorski sustav CIMIS, rekao je Glažar.

Sudionici jučerašnje akcije – Saša Turkalj, Darko Glažar, Toni Mlinar i Bojan Gugić / Foto SERGEJ DRECHSLER
Neizbježna ponavljanja
Lučki kapetan je istaknuo kako je Lučka kapetanija Rijeka dosad obavila više od tisuću i pol različitih pregleda plovila i pomorskog dobra.
– Valja, kao i uvijek, ponoviti najvažnija upozorenja nautičarima i kupačima. Ne smije se glisirati na udaljenosti manjoj od tristo metara od obale, dok kupači ne smiju plivati na udaljenosti većoj od sto metara od obale. Roniooci obavezno moraju za sobom povlačiti plutaču, a brodice se od ronilačkih bova moraju držati na udaljenosti minimalno pedeset do sto metara, rekao je Glažar, dodajući kako je broj prekršaja sličan kao lani, dok je nešto opao broj kazni za glisiranje preblizu obali, što je jedan od najčešćih i potencijalno najopasnijih prekršaja, za koji se izriču kazne od 400 do 6.000 eura.
Tijekom jučerašnjeg dijela akcije kojemu su prisustvovale novinarske ekipe, vremenske prilike nisu bile naklonjene nautičarima, pa zbog oblačnog vremena praćenog burom na moru u jutarnjim satima nije bilo gotovo nikoga. Tako se i po dolasku do Krčkog mosta tek nakon otprilike pola sata pojavilo prvo plovilo u prolasku kanalom. Voditelj brodice uplovio je u kanal propisanom brzinom, odmah po zvučnom signalu s »Vida« okrenuo je prema nama, te se bez problema, unatoč vjetru, privezao uz bok.
Ove godine izdano četiri posto manje vinjeta nego lani
Ove godine smo izdali oko četiri posto manje vinjeta nego lani, rekao je Darko Glažar, govoreći o turističkim pristojbama koje strani nautičari plaćaju, prema veličini plovila i broju osoba na brodu. – Izdano ih je osam i pol tisuća, ali postoji i mogućnost online izdavanja vinjeta pa se ta brojka ne može uzeti sa stopostotnom točnošću, rekao je Glažar. |
Ništa čudno, jer ispostavilo se da je za »timunom« profesionalni pomorac, Paulo Polić iz Šmrike, koji je u ranim jutarnjim satima izašao na more okušati sreću u lovu na palamide i drugu plavu ribu panulom. Provjerom dokumenata i opreme brzo je ustanovljeno da je sve u redu.

Paolo Polić ima sve papire, ali ne i ribarske sreće / Foto SERGEJ DRECHSLER
– Uvijek poštujem sva pravila plovidbe, a naravno imam i sve potrebne dokumente. Po zanimanju sam pomorac, plovim na tankerima, tako da nisam svakog ljeta kod kuće, a kad jesam, onda nastojim to iskoristiti i za ribolov. Jutros sam, kako se vrijeme mijenjalo, izašao na panulu, ali zasad nisam imao sreće. Naletio sam na jato palamida koje se hranilo sitnom ribom, ali nisu reagirale na panulu. Idem dalje pokušavati, rekao nam je mladi pomorac, a mi smo mu poželjeli dobar ulov.
Regule se poštuju
Nakon toga kanal je još neko vrijeme bio prazan, a tada je zapovjednik »Vida« Turkalj uočio barku koja je isplovila iz uvale Dumboka, krećući se tik uz obalu prema zapadu.
Na barci su bili Šmričani Tihomir Grubišić i Nikola Turina koji su barku vraćali u luku nakon jučerašnjeg druženja s obitelji i prijateljima koje, kako su nam rekli, redovito organiziraju u povodu Dana pobjede.

Šmrički dečki – Tihomir Grubišić i Nikola Turina / Foto SERGEJ DRECHSLER
– Zač smo na moru? Zato ča je ovako lipo vrime, prvo su nam rekli dobro raspoloženi Šmričani, a kasnije i dodali kako imaju potrebne papire. Ne glisiraju jer poštuju pravila, a kroz smijeh su dodali da kad bi to i htjeli, njihova barka nije dovoljno brza pa nemaju problema s prevelikom brzinom plovidbe.
I u njihovom slučaju pokazalo se da je sve u redu pa smo nastavili plovidbu prema Jadranovu. U međuvremnu smo porazgovarali s članovima posade koji su nam rekli kako je prekršitelja brzine na udaljenosti manjoj od tristo metara od zadnjih godina ipak nešto manje, ali s obzirom na velik broj plovila ljeti, prekršitelja i dalje ima, unatoč visokim kaznama.
Uskoro iz smjera Crikvenice stiže izletnički brod »Primorka« s tridesetak putnika koji su se odlučili panoramskom plovidbom uljepšati ne baš najljepši dan za godišnji odmor, barem što se vremenskih prilika ticalo.
Mnogi žele na ispit za voditelja brodice
Darko Glažar je iznio i zanimljiv podatak o broju osoba koje su u ovoj godini položili ispite za voditelja brodice. – Imali smo 3.650 polaznika, odnosno pristupnika ispitu, a sve što se događa na moru povezano je sa znanjem koje moraju pokazati prilikom ispita. Od tog broja imali smo oko 80 posto stranaca, a njih gotovo 90 posto je polagalo za dozvolu B kategorije. |
Riječ je o posadi »Vida«, dobro poznatoj posadi i brodu, pa je kontrola protekla brzo i uigrano s obje strane. Posada »Primorke« se vješto i bez problema privezala uz »Vid«, a dok je obavljana kontrola dokumenata i opreme porazgovarali smo s Ivanom Tomljanovićem, koji kaže kako je brod već bio provjeravan te da ne očekuje nikakve probleme.

Na turističkom brodu »Primorka« i kod Ivana Tomljanovića sve kako treba biti / Foto SERGEJ DRECHSLER
– Imamo svu dokumentaciju, pravila poštujemo, tako da ih ne bi trebalo biti, rekao nam je, požalivši se odmah i kako je posla manje nego prethodnih godina.
– Ne znam zašto je tako. Govori se stalno da smo skupi, ja mislim da nismo, ali činjenica je da je sezona lošija od nekoliko prijašnjih.
Na pitanje kako se ponašaju ostali sudionici u pomorskom prometu u kvarnerskom akvatoriju, kaže kako većina poštuje pravila.
– Mi ih se svakako pridržavamo, a za ostale ne mogu sve govoriti, no većina brodova je u redu i ponašaju se kako treba, rekao je Senjanin.
»Leteći« Holandezi
Posada »Vida« pregledala je i izletnički brod »Barbossa« iz Opatije, gdje je sve također bilo u redu, da bi odmah nakon toga uočili gliser koji je glisirajući prolazio ispod Krčkog mosta. Bila je riječ o unajmljenom plovilu na kojemu su bila petorica mladih Nizozemaca. Uz ponešto muke i pomoći posade Lučke kapetanije, uspjeli su se privezati uz bok »Vida«, a skiper je odmah pozvan u unutrašnjost broda. Ni on ni ostali putnici nisu bili raspoloženi za razgovor, a nakon petnaestak minuta vratio se, bez riječi, na gliser i otplovio dalje. O kakvom je prekršaju riječ, objasnio nam je Toni Mlinar.

Mladi će Nizozemci drugi put pripaziti na udaljenost od obale / Foto SERGEJ DRECHSLER
– Riječ je o glisiranju ispod mosta, gospodin je priznao krivnju te platio kaznu od 411 eura i 27 centi. Upravljao je unajmljenim plovilom, a očito nije čitao ugovor o najmu koji je potpisao, jer u ugovoru jasno stoji da ne smije glisirati na udaljenosti manjoj od 300 metara od obale. Posjeduje urednu dozvolu za upravljanje plovilom i to već duže od deset godina, tako da nije toliko neiskusan, iako je mlad, rekao je Mlinar.
Nakon Nizozemaca, ispod mosta nije više bilo niti jednog plovila, a teško ih je bilo i očekivati s obzirom na sve jaču buru pa nas je posada »Vida« vratila u riječku luku, a oni su nastavili s provođenjem akcije.