Ponuda dobra, ali

Bacili smo đir po riječkim suvenirnicama, prodavačima ne cvjetaju ruže: ‘Radim bar 50 posto slabije nego lani’

Katarina Bošnjak

Foto Ana Križanec

Foto Ana Križanec

Normalno da nitko ne želi dati 20 eura za pizzu, a kamoli još kupovati suvenire, požalio se Matej Gjugja



RIJEKA – Što ti je grad bez suvenirnice, i što ti je ljetovanje bez kupljenog suvenira? Rijeka, primjerice, ima brojna mjesta na kojima se može kupiti sitna ili krupna uspomena na dane provedene u »gradu koji teče«. Posjetili smo nekoliko riječkih suvenirnica, provjerili ponudu i cijene te razgovarali s prodavačima o posjećenosti.


Robi trgovina primarno prodaje nakit, no ima i veliku ponudu suvenira, od narukvica s imenima i riječkim motivima pa do raznih magneta. Vlasnik Matej Gjugja prodajom suvenira bavi se 60 godina, no kaže da nikada nije svjedočio ovako lošem prometu, bez obzira na to što su cijene vrlo pristupačne – šarene narukvice i magneti prodaju se po cijeni od 3 do 5 eura.


– Radim 50 posto slabije nego prošle godine, čak i više. Do prije nekoliko dana nije bilo ni gostiju, sada k’o fol je manje gostiju, ali više ostaju što mi se čini da nije istina. Gledam druge cijene, kuglica sladoleda prodaje se za 3 eura, to nije ni u Parizu tako. Ovaj objekt sada ima tri godine, a imamo više suvenirnica na obali i razgovaram s kolegama koji se svi žale kako nikada nije bilo ovako strašno stanje. Ljudi gledaju da uštede, jede se u Mlinaru, a ne u restoranima i normalno da nitko ne želi dati 20 eura za pizzu, a kamoli još kupovati suvenire, požalio se Matej Gjugja.


Traži se jeftino




Kaže kako se kod njega najviše prodaju jeftine sitnice poput narukvica, gotovo nitko ne kupuje kvalitetnije, a samim time i skuplje proizvode, zlato, srebro i kirurški čelik rijetko tko i pogleda. Gjugja je po profesiji zlatar, no kako mu se takva ponuda ne isplati, nije imao druge nego u ponudu dodati i jeftinije suvenire. A kako nije isplativo turistima, tako nije ni prodavačima, o čemu svjedoči i skraćeno radno vrijeme – brojne suvenirnice subotom, koja bi trebala biti najprometniji dan, zatvaraju već u 14 sati, a nedjeljom ne rade.


Foto Ana Križanec


U Souvenir Shopu Angelo također nije najbolja situacija, o čemu nam je pričao vlasnik Engjell Prenkpalaj koji je u Rijeku došao osamdesetih godina prošlog stoljeća, kada su se, prema njegovoj procjeni, suveniri puno više prodavali. Smatra i da su nabavne cijene previše visoke, primjerice 7 eura za običnu kuhinjsku krpu s uvezenim riječima »Rijeka«, posebice s obzirom na to da suvenire većinom kupuje srednja, a ne viša ekonomska klasa.


– Imamo sve i svašta u ponudi. Trudimo se ispuniti želje kupcima sa sitnicama kojima predstavljamo naš grad i županiju. Htjeli bismo ponuditi više lokalnih proizvoda koji se i najviše kupuju, poput Fiumana i Fiumanke. Najčešće se kupuju magneti, narukvice i slične sitnice, no u usporedbi s prošlom godinom je manje isplativo jer su nama troškovi sve veći i veći, objasnio je Prenkpalaj.


Foto Ana Križanec


Kaže da im turisti dolaze iz svih zemalja, kako brojnih europskih, tako i iz SAD-a.


– Imamo suvenirnicu i u Novom Vinodolskom i tamo je sve drukčije, puno je veća ponuda i ima više vrsta proizvoda nego što smijemo imati u Rijeci, a suvenirnica bi trebala nuditi sve, od igle do lokomotive. Imamo puno dobrih, lokalnih proizvoda i u Rijeci i cijeloj našoj županiji, i takve bismo stvari trebali nuditi, jer zašto bismo reklamirali dalmatinske ili istarske, ako možemo naše stvari, kazao je Prenkpalaj.


Lavanda privlači


U suvenirnici Jasne Jadreškić za svakog ponešto. Ona pak kaže da joj je ove godine prodaja puno bolja nego prošle, no smatra da je to zbog preseljenja na bolju lokaciju. Osim klasičnih suvenira poput magneta, privjesaka za ključeve i šalica, u ponudi imaju i pomalo drukčije stvari poput plišanih životinja, raznih manjih igračaka i proizvoda od lavande.


Foto Ana Križanec


– Najviše se prodaju magneti, ali popularne su i plišane igračke za djecu kao i privjesci sa simbolima Hrvatske te općenito proizvodi sa šahovnicom. Čini mi se da nam najviše dolazi turista iz Poljske i Češke, a prodaja nam je sada dobra zbog lokacije, jer tko god da uđe, odmah mu pozornost privuče šarenilo i miris proizvoda od lavande, objasnila je Jasna.


Croatia in a Box jedna je od modernijih, ali i skupljih riječkih suvenirnica. Ovaj simpatičan prostor ispunjen je brojnim šarenim i ručno rađenim proizvodima, koji su zapravo izbor najboljih hrvatskih proizvoda gastronomske ponude, dizajna i kulture, uključujući odjeću, torbe, nakit, dekorativne predmete, uporabne predmete, slatke i slane proizvode malih proizvođača, igračke i visokokvalitetne suvenire. Kako nam je objasnila djelatnica Petra Šporčić, među proizvodima iz cijele Hrvatske brojni nastaju upravo u Rijeci, poput Fiumana i Fiumanke i Aure te radova Marine Marinski, poznate riječke umjetnice koja se bavi keramikom.


– Turistima je za početak zanimljivo to što je sve šareno, tako da se najčešće hvataju za keramiku i ovako najšarenije i najblještavije stvari, imamo puno slika u ponudi koje su također dosta šarene i ljetne tako da se znaju uhvatiti za to. Nakit je naravno atraktivan, a dosta pitaju za nekakve klasične suvenire, magnete i slično. Ljude zanimaju umjetnici i proizvođači zanimljivih stvari koje su proizvedene ovdje lokalno, kod nas. Promet se svakako smanjio u odnosu na prošlu godinu, primijeti se pad, ali za sad preživljavamo, ne možemo se previše žaliti, ali svakako se vidi velika razlika od prošle godine, objasnila je Petra.


Skuplji đir


Cijene se u ovom dućanu, kao što rekosmo – više od uobičajenih. Primjerice, narukvice i ogrlice brenda Bling Zoo stoje oko 50 eura, kuharice oko 20, majice s printom riječkog brenda Levin Coco su 26, a magneti čak i do 8 eura.


Foto Ana Križanec


Posljednja suvenirnica koju smo posjetili možda je i ona najviše prepoznata, Šta da?!, ona čije se torbe često znaju vidjeti na ulicama Rijeke. Prema riječima djelatnice Mije Šimić, kupci najčešće i pitaju za torbe i ruksake, kao i majice, a ne dolaze im samo turisti već i brojne Riječanke i Riječani.


– Imamo i šalice, blokove, jastuke i ostale sitnice poput nakita, a turisti često kupuju sitnice poput bedževa, magneta i blokova, dok naši kupci najčešće kupuju torbe. Mislim da ima dovoljno prometa sad, prije ljetne sezone je isto tako dobro išla prodaja, ali se i vidi razlika u ovom šestom i sedmom mjesecu kako je malo porastao promet, najviše zbog turista. Iz ponude bih izdvojila ruksake zato što su dosta posebni, meni je to nekako možda najsimpatičnije za kupiti, kao i ove torbe, odnosno cekeri. Cijene su prihvatljive kupcima, nisu se nikada žalili, ali nekima je vjerojatno malo preskupo jer je ipak poskupilo, kao i sve, objasnila je Mia.


Spomenuti ruksaci sad stoje 75 eura, a prije turističke sezone bili su dvadesetak eura jeftiniji. No, čini se kako u Šta da?! najčešće dolaze oni koji točno znaju što žele kupiti, stoga im cijena većinom ne igra veliku ulogu. Tijekom večernjeg posjeta suvenirnicama nije bilo previše kupaca, iako su brojni turisti šetali gradom, pa izgleda kako se s ljetovanja u Rijeci uspomene nose većinom u sjećanjima.