
Foto Vedran Karuza
povezane vijesti
Najveći ploveći katamaran u svijetu pristao je na riječku obalu te označio otvorenje jednog potpuno novog festivala za Rijeku. Art Explora festival pokrenut je 2024. godine s ciljem da umjetnost i kulturu učini dostupnom što većem broju ljudi, a čini to ploveći Mediteranom i zaustavljajući se u gradovima, gdje se u suradnji s lokalnom kulturno-umjetničkom scenom priređuje besplatan festivalski program. Tijekom svojevrsne kulturne odiseje Mediteranom koja je započela prije godinu i pol dana, brod muzej je obišao Vallettu, Veneciju, Marseille, Tangier i Rabat, Malagu, Drač i Nicu, a u Rijeci je do 20. rujna, nakon čega nastavlja za Pirej, odnosno Atenu.
Nakon toliko mnogo gradova, bilo im je prirodno da dođu u Rijeku kako bi se obratili luci raznolikosti, govori nam Agnès de T’serclaes, zamjenica izvršnog direktora Festivala Art Explora.
– Kada smo pomislili na Hrvatsku, i drugi gradovi su nam pali na pamet, primjerice Dubrovnik koji je, naravno, poznati grad, ali mi smo odabrali Rijeku jer stvarno vjerujemo da ima savršenog smisla za ovu vrstu festivala. Posljednjih 10 godina grad se kladio na kulturu kako bi se uklopio u novo doba, grad je bio i Europska prijestolnica kulture, a mi smo zaista željeli potaknuti još kulturnih događanja i biti dio ovog putovanja – objasnila je de T’serclaes.
Nakon što je koncertima otvoren u petak, festivalski program nastavlja se odvijati na brodu muzeju, na Gatu Karoline Riječke te u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti i Muzeju grada Rijeke.

Foto Vedran Karuza
IMERZIVNA ISKUSTVA
Sam katamaran, 47 metara dug i 55 visok, donosi inovativna i imerzivna iskustva. Na gornjoj palubi odvija se Zvučno putovanje Mediteranom koje su osmislili IRCAM i Ircam Amplify iz Pariza, a koje u 11 minuta istražuje šarolikost jezika, kulturnih običaja i praksi, pa se tako preklapaju zvuci žamora s bazara u Medini, prosvjeda vezanih uz klimatske promjene u Lisabonu, ezana iz džamije u Nikoziji, uličnih svirača, automobilskih truba, kao i zadarskih morskih orgulja. Unutrašnjost broda pak nudi serijal virtualne stvarnosti naslovljen »Čuda Mediterana« nastao u suradnji s Ubisoftom, a kroz koji se može pogledati u prošlost Atene, Aleksandrije i Venecije.
Premda na samom brodu, za razliku od »Galeba«, nema fizičkih eksponata, Frédéric Jousset, osnivač i predsjednik festivala Art Explora, objasnio je da veliki brodovi, a naročito jedrilice, djeluju poput magneta – fasciniraju i privlače ljude, a upravo je njihov temeljni cilj učiniti umjetnost dostupnom široj publici. Dolaskom ovim katamaranom tako su objavili cijelom gradu: ovdje se nešto događa, za vas je, otvoreno je, dođite i iskusite.
– Ljudi se prirodno, nažalost, ne obraćaju previše muzejima, zbog čega vjerujemo ako dovedemo ovaj dobrohotni brod na obalu, da će privući ljude koji inače ne dolaze na mjesta kulture. To je svrha ovog broda koji smo okružili nizom paviljona i umjetničkih iskustava, a uvijek radimo u partnerstvu s lokalnim kustosima tako da se stvara kombinacija umjetnosti koju donosimo i umjetnosti koja se ovdje njeguje – objasnio je Jousset.

Foto Vedran Karuza
EGZISTENCIJA UZ MORE
Lokalna kustosica za hrvatsko izdanje Art Explora festivala jest Branka Benčić, ravnateljica Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci. Riječki program naslovljen je »Iza plime« te ima za cilj istražiti egzistenciju uz more, u prošlosti, budućnosti i sadašnjosti.
– Od industrijalizacije i deindustrijalizacije, ekološke baštine, istraživanja mora, sve do brodogradnje, »Iza plime« će donijeti višedimenzionalan program, koji progovara kroz glazbu, performanse, razgovore i brojne druge umjetničke žanrove. Program donosi i emancipirane ženske glasove, a najvažnije od svega kada govorimo o Mediteranu, i lokalnom i globalnom, je da je danas Mediteran prostor ekoloških kriza, političkih kriza i humanitarnih kriza. Mi jednostavno ne možemo zanemariti da živimo u vremenu tenzija i upravo će cijeli niz programa istraživati našu odgovornost i naš horizont budućnosti – poručila je Benčić.

Foto Vedran Karuza
Festival je tako već u subotu, na drugi dan gostovanja, donio interaktivne programe poput radionice mozaika, ali i nešto više angažirane sadržaje. Primjerice, plesna predstava »Lopoči« autorice Kate Foley govorila je o miru, međuovisnosti i toku vode, a plesačice su istražile aspekte protoka, pada, stabilnosti i nestabilnosti. Održao se i performans »Protiv struje« te nastupi Zbora Praksa, Kuće ekstremnog glazbenog kazališta, Ansambla Symponia i DJ-a Sunny Sun, dok u idućim danima slijede performativna predavanja arheobotanike, koncert Sare Renar, radovi Lale Raščić i Renate Poljak te brojni drugi sadržaji.
PRILIKA I IZAZOV
Više o tome kakvo je iskustvo ploviti od grada do grada i na putu organizirati festivale, kazala nam je Agnès de T’serclaes, objasnivši kako im posao uvelike olakšava suradnja s lokalnim kustosima i umjetnicima, ali i da imaju festivale različitih veličina ovisno o veličini grada, prema čemu riječki, a ujedno i hrvatski Art Explora, spada u manje festivale.
– U svakom gradu koji smo posjetili, nas je posjetilo između 20.000 pa sve do 100.000 ljudi kao što je bilo u Tangieru. Ovdje, u Rijeci, nadamo se da će nas posjetiti oko 20.000 ljudi, što je vrlo ambiciozno, ali prilično sam sigurna da ćemo u tome uspjeti. Što se tiče samog broda muzeja, on predstavlja priliku koliko i izazov: dobra je prilika u tome što omogućuje privlačenje ljudi, međutim, iako je brod zaista gigantski, ima svoja prostorna ograničenja. Razgovarali smo o tome kakva bismo umjetnička djela još mogli ponuditi na brodu, baš na licu mjesta, ali o tome još razmišljamo jer on ipak nije muzejski prostor – objasnila je de T’serclaes.

Foto Vedran Karuza
Oko očekivanja od festivala u Rijeci složio se i Jousset rekavši kako u prosjeku privuku oko 7 posto stanovništva grada. Primjerice u Tangieru, gradu od 1,3 milijuna ljudi privukli su čak 100.000 ljudi, dok se u Valletti od 300.000 pojavilo 30.000 ljudi.
– Ipak, nije sve do brojki, već i do iskustva, stoga se nadamo da će ljudi imati radost dijeljenja ovih iskustava, i onih virtualnih na brodu, ali i fizičkih, same glazbe, predstava i radionica. Zbog toga smo i stvorili ovo sveobuhvatno i multidisciplinarno iskustvo koje se širi od luke do luke i daje glas lokalnim umjetnicima, dakle tu se doista radi o pravoj kulturnoj razmjeni. Kao pomorac sam mnogo puta bio u Hrvatskoj koja je raj za jedrenje, ali nikada nisam bio u Rijeci i pomalo me podsjeća na Marseille i Tangier gdje smo isto bili u samom srcu grada, što je vrlo važno jer se tada osjeća laka dostupnost i vrlo bliska veza s ljudima. Nadam se da će se ovdje dogoditi ista magija kao i tamo – zaključio je Jousset.

Foto Vedran Karuza
ČAROLIJA MEDITERANSKIH MOZAIKA
U sklopu Art Explora festivala, riječka umjetnica Tanja Blašković održala je na Gatu Karoline Riječke radionicu pod nazivom »Čarolija mediteranskih mozaika« tijekom koje se izrađivao mozaik u tehnici kolaža.
– Kroz ovu radionicu polaznici otkrivaju ljepotu mozaika, jednog od najpoznatijih oblika umjetnosti mediteranskih kultura poput grčke, rimske i sjevernoafričke, kazala je Blašković, dodavši da joj je mozaik uvijek bilo zanimljivo promatrati kroz druge materijale.
Svaki sudionik izrađivao je svoj mali mozaik koristeći kvadratiće od tkanine i papira, kartonske podloge, ljepila i primjera antičkih mozaika, stvarajući jedinstvena djela inspirirana tradicionalnim uzorcima, biljkama, morem i geometrijom.
– Cilj radionice je potaknuti kreativnost i razvoj kulturne svijesti kroz umjetničko izražavanje, ali i upoznavanje sudionika s umjetničkom baštinom Mediterana, zaključila je Blašković.
Radionica je bila namijenjena svima, od djece do umirovljenika i umirovljenica te čitavih obitelji koje su mogle doći zajedno i uživati u kreativnom subotnjem jutru. (S. M. F.)

Foto Matea Jurčić