Josip Ostrogović

‘ACI marina promijenit će lice Rijeke i postindustrijski grad preobraziti u urbano živo mediteransko središte’

Marinko Glavan

Foto Damjan Jelenović

Foto Damjan Jelenović

Prostor Porto Baroša dosad je bio nedostupan za građanstvo, dok će nova ACI marina Rijeka biti otvorena za sve građane



ACI, nacionalni lanac nautičkih marina i najveći operater marina na Mediteranu, jedan je od najvažnijih subjekata u razvoju turističke ponude ne samo na Kvarneru, nego i duž cijele hrvatske obale. Kako vidi razvoj Kvarnera i kvarnerskog turizma do kraja ovog desetljeća te kakva će 2030. godine biti turistička slika regije i koje će mjesto na njoj zauzimati ACI, pitali smo Josipa Ostrogovića, člana uprave tvrtke.


– U ovom trenu na području Rijeke i Kvarnera u tijeku je realizacija velikih strateških projekata. Govorimo prvenstveno o infrastrukturnim projektima te novim prometnim rješenjima. Uskoro bi s radom trebao započeti Rijeka Gateway terminal na Zagrebačkoj obali, a u bližoj je budućnosti predviđeno i pokretanje terminala u Omišlju. Centar grada bit će spojen direktno na autocestu cestama D403 i D404, dok će parkiralište koje se sada nalazi na obali vjerojatno biti na području Delte, tj. Exportdrva. Na području željezničkog prometa u našoj se kvarnerskoj zoni očekuju velika unapređenja što će svakako direktno utjecati na život nas Riječana. Kruna svih novih projekata svakako je buduća ACI marina Rijeka koja će promijeniti lice našega grada. Umjesto postindustrijskog grada, Rijeka će postati urbano živo mediteransko središte koje ne samo da se nalazi na moru, već će se i okrenuti prema moru te ponovno saživjeti s njim. Sve nabrojeno realizira se prvenstveno zahvaljujući resornom Ministartsvu mora, prometa i infrastrukture te Vladi Republike Hrvatske. Stoga im ovim putem, kao rođeni Riječanin, želim zahvaliti što su prepoznali veliki potencijal našega kraja.


Hrvatski proizvod


U kojem smjeru će se do 2030. razvijati ponuda ACI marina?




– ACI ove godine slavi punih 40 godina poslovanja. Od vizionarske ideje Veljka Barbierija koja je postala stvarnost 1983. godine, preko izgradnje prvih 16 marina u rekordnom roku od samo 18 mjeseci, do današnje izgradnje ACI marine Rijeka kao najvećeg nautičkog projekta u povijesti države, ACI je tijekom svih 40 godina bio nautička avangarda i postavljao regionalne trendove. U posljednjih se nekoliko godina ušlo u novi investicijski ciklus u kojem je potpuno obnovljena ACI marina Rovinj, a većim su dijelom rekonstruirane ACI marine Dubrovnik i Korčula. Mnogo je truda i rada utkano u tih 40 godina ACI-ja, koji je potpuno hrvatski proizvod na što smo iznimno ponosni. Hrvatska stručnost, znanje i gostoljubivost. Hrvatski know how. Mi se kao narod imamo običaj podcijeniti, no u nautici za to nema mjesta. Tu smo zaista na vrhu. Koristim zato priliku od srca zahvaliti svim mojim prethodnicima te svim sadašnjim i bivšim djelatnicima na svemu što su davali i što daju za ACI kako bismo danas mogli biti tu gdje jesmo. No, prostora za napredak, naravno, uvijek ima. Trenutno smo fokusirani na diversifikaciju usluga i zelenu tranziciju. Na tim se područjima planiramo i dalje razvijati.


Foto Zona sto d.o.o.


ACI s partnerima najavljuje uvođenje brojnih novih tehnologija, digitalnih i zelenih. Što će se sve tijekom ovog desetljeća u tom smislu promijeniti kada je riječ o načinu na koji marine funkcioniraju i o ponudi koju gosti mogu očekivati?


– Već se promijenilo i mijenja se štošta po pitanju novih tehnologija. ACI je ponosni predvodnik zelene tranzicije u hrvatskom nautičkom sektoru. Akcije čišćenja koje ACI kontinuirano provodi u marinama diljem jadranske obale najbolji su pokazatelj brige o moru i okolišu. U suradnji s lokalnim zajednicama, udrugama i sportskim klubovima tvrtka postavlja temelje za još veću učinkovitost u očuvanju prirode i postizanje krajnje održivosti u poslovanju. Osim toga, suvremeni nautičari sve više vode računa upravo o održivosti i očuvanju energije, stoga je ACI, vođen tom mišlju, u svoje marine implementirao i električne punionice, kao i visokotehnološka rješenja te suvremene IoT tehnologije. ACI je i jedna od prvih hrvatskih tvrtki iz turističkog sektora koja je certificirana po četiri ISO norme: ISO 9001 za kvalitetu, ISO 14001 za okoliš, ISO 50001 za energetsku učinkovitost te međunarodnom normom za sustav upravljanja informacijskom sigurnošću ISO 27001:2013. Sve cjelogodišnje ACI marine dugogodišnji su nositelji Plavih zastava koje su međunarodno priznati pokazatelji iznimne čistoće mora i okoliša. Plave zastave vrhunska su turistička promidžba, a dokaz su odgovornog gospodarenja morem i priobaljem. Očuvanje okoliša podignuto je na višu razinu i u ACI marini Cres gdje je ove godine postavljena »Morska škovacera«, uređaj u obliku plutajuće kante za smeće koji kontinuirano filtrira morsku vodu, skupljajući pritom plastiku, mikroplastiku, deterdžente, ulja i ostale materijale s površine te na taj način sprječava otpad da otpluta na otvoreno more ili pak padne na dno gdje bi naštetio morskoj flori i fauni. Da kontinuirano ulažemo u unapređenje tehnologija u našem poslovanju, a posljedično u ponudi svojih usluga prema nautičarima, dodatno potvrđuje činjenica kako smo se prijavili na natječaj »Dolina vodika Sjeverni Jadran«. Projekt je to u koji je, zajedno s Republikom Slovenijom i autonomnom talijanskom regijom Furlanija-Julijska krajina, uključena Republika Hrvatska.


Dobrobiti za građane


U Rijeci uskoro počinje gradnja nove ACI marine, zajedničkog projekta ACI-ja i Lürssen grupe. Što Rijeka i Riječani dobivaju novom marinom, koje sadržaje i usluge i koliko će oni biti dostupni građanima?


– U izgradnju luke nautičkog turizma, buduće ACI marine Rijeka, u Porto Barošu u riječkoj luci, zajednička tvrtka ACI – GITONE investirat će najmanje oko 50 milijuna eura u idućih nekoliko godina. Riječ je o najvećem i najznačajnijem ulaganju u sektoru nautičkog turizma u Hrvatskoj. ACI marina Rijeka postavit će nove standarde u regiji kad je riječ o lukama nautičkog turizma. Arhitektonska rješenja, vrhunska usluga i raznolikost ponude izdvojit će riječku marinu kao jednu od posebnijih i sadržajnijih hrvatskih marina. S kapacitetom od približno 230 vezova i mnoštvom sadržaja kao što su restorani vrhunske gastronomije, manji trgovački centar s boutique uslugama, nautičke usluge, smještajni kapaciteti za nautičare te šetnica na samom moru, nova marina nesporno će bitno pridonijeti nautičkoj ponudi ne samo Hrvatske, već i Mediterana. Sadržaji će biti prilagođeni pristupu slabije pokretnim i nepokretnim osobama. Bitno je naglasiti i da će ova nautička ljepotica s predviđenom kategorizacijom pet sidara, što je ekvivalent pet zvjezdica u hotelijerstvu, biti locirana u samom centru grada, čime i geostrateški položaj postaje njena najveća prednost. Većina naših emitivnih tržišta od marine će biti udaljena otprilike sat do dva vožnje automobilom. Govorimo li o satu vožnje avionom, potencijalno tržište eksponencijalno raste te govorimo o milijunskom broju potencijalnih klijenata.


Kad govorimo o prednostima izgradnje marine, rekao bih da će, više od samih nautičara, dobrobiti osjetiti građani Rijeke. Marina će imati ključnu ulogu u gospodarskoj tranziciji grada Rijeke i riječkog područja, posebice kada je riječ o nautičkoj konkurentnosti. To u prvom redu podrazumijeva značajne infrastrukturne iskorake, ali i otvaranje velikog broja novih radnih mjesta, kao i ostvarivanje drugih dobrobiti za lokalnu zajednicu. Iako je u samoj marini studijom predviđeno više od 130 radnih mjesta, vjerujem da će ukupan broj biti i više od 500 zaposlenih, uzmemo li u obzir sve komplementarne djelatnosti povezane s poslovanjem marine. Prostor Porto Baroša dosad je bio nedostupan za građanstvo, dok će nova ACI marina Rijeka biti otvorena za sve građane. Želimo integrirati marinu u tkivo grada i siguran sam da će brojni građani i brojne obitelji uživati šetajući lukobranom, s pogledom na marinu i Riječki zaljev, te koristiti brojne usluge koje će im biti na raspolaganju, poput šopinga, sportskih i ugostiteljskih sadržaja itd. Sve ACI marine otvorene su za građane. Naše marine podižu vrijednost cijeloj destinaciji i nude dodatne usluge koje obogaćuju ponudu kraja u kojem su locirane. U svim se našim marinama turisti i građani slobodno kreću, bez ikakvih ograničenja. Naravno, ne samo zbog osiguranja privatnosti nautičara, već i iz sigurnosnih razloga, uobičajeno je da jedan manji dio marine bude zatvoren, ali to su većinom pontoni gdje se vezuju brodovi, dok su svi ostali sadržaji otvoreni i dostupni.


Foto Zona sto d.o.o.


Od samih početaka, odnosno stvaranja vizije i ideje ovog projekta, građani Rijeke i svi ostali posjetitelji imaju ključnu ulogu i važno nam je da upravo oni po završetku izgradnje ACI marine Rijeka budu zadovoljni investicijom u unapređenje infrastrukture, ali i sadržaja i ponude koju njihov grad nudi njima i njihovim gostima. Kontinuirano provodimo istraživanja tržišta o svim ovim pitanjima i mogu reći da prema zadnjem ispitivanju, čak 81 posto ispitanika podržava projekt izgradnje marine u Porto Barošu. Drago nam je da su građani prepoznali važnost ovog projekta za naš grad.


Već ste bili kazali kako je projekt ACI marine Rijeka možda najznačajniji upravo zbog planiranog održivog razvoja i unapređenja novih tehnologija u nautičkom turizmu u cijelosti? Što to konkretno znači?


– Dugoročno gledano, projekt ACI marine Rijeka možda je najznačajniji zahvat upravo zbog planiranog održivog razvoja i unapređenja novih tehnologija u nautičkom turizmu u cijelosti. Već je izvedeno 3D mapiranje kompletnog podmorja i nadmorskog dijela Porto Baroša kao jedan od prvih koraka k uvođenju autonomne navigacije u marini. Korisnici plovila bi, u budućnosti, već prije samog uplovljavanja mogli točno znati na koji vez će se vezati, a uz pomoć sustava autonomne navigacije plovilo bi moglo samo uploviti u marinu i doći do određenog veza. Plovila bi automatski bila prepoznata od sustava, a već prije samog uplovljavanja imala bi pristup svim potrebnim informacijama. To su tehnologije čija je implementacija u svijetu još u začetku, a na čijem razvijanju radimo s partnerima. Planirana je i izgradnja postrojenja za obradu otpada i proizvodnju električne energije iz tako obrađenog otpada, kao i za opskrbu plovila vodikom i električnom energijom za plovila na električni pogon. Osim zelene komponente i održivosti – koja je tu, naravno, ključna – sve će te novine nautičarima značajno olakšati uplovljavanje i isplovljavanje, a zaposlenicima marine svakodnevicu.


Razvoj grada


Hoće li tvrtka ACI – GITONE, u kojoj ACI i Lürssen imaju po pedeset posto udjela, do tada zatražiti i proširenje koncesije za nautičku marinu i na područje putničke luke, odnosno akvatorija od Rive Boduli do De Franceschijevog gata? Hoće li taj dio marine biti namijenjen vezivanju takozvanih megajahti?


– ACI je voljan s partnerskom kompanijom GITONE Kvarner ponuditi opciju proširenja koncesijskog područja na prostor cijele putničke luke. Naime, prema odredbama iz koncesijskog ugovora, ACI marina Rijeka moći će se proširiti na cijelo to područje, na kojem se već sada nalaze velika plovila, tj. megajahte – od Rive Boduli do DeFranceschijevog gata, točnije Boonkera i zgrade Lučke uprave. Već smo ranije za to iskazali interes, a samim time, iskazali smo i zajednički interes za dodatnu modernizaciju i obogaćivanje sadržaja u ovom dijelu Rijeke, a koji bi, prije svega, također pružili značajne dobrobiti za lokalnu zajednicu. Ovdje govorimo o brojnim novim mogućnostima za provođenje slobodnog vremena, ali i za mogućnost razvoja poslovnog aspekta našega grada.


Koliko vaš partner u projektu, Lürssen grupa koja je poznata upravo po gradnji velikih superluksuznih jahti, može pomoći u dovođenju dodatnih velikih jahti u riječku marinu? Može li Rijeka postati i mjesto za opskrbu velikih jahti, te njihovo servisiranje i održavanje?


Foto Zona sto d.o.o.


– Lürssen grupacija više je nego respektabilan partner na ovom projektu. Proizvođač je nekih od najskupljih megajahti na svijetu, a s iskustvom od kontinuiranih 150 godina rada, svakako mogu pridonijeti dovođenjem plovila na vez u ACI marinu Rijeka. Tako nešto imalo bi značajne dodatne ekonomske učinke i visoku profitabilnost za cijelu destinaciju, a što bi se multiplikativno odrazilo kroz brojne segmente. Rijeka ima potencijal postati mjestom u kojem će se velike jahte opskrbiti, obaviti servis i održavanje. No, želim istaknuti – kako bi došlo do toga, nužno je da cijela destinacija sudjeluje. U tom je kontekstu važno da određene usluge postoje i izvan marine. To će osigurati da se nautičari u marini zadrže, ali i ponovo vrate. Dovođenje nautičara bolje platežne moći cijeloj destinaciji pruža uvjete za razvoj. Nadamo se da će i lokalna zajednica to prepoznati te ponuditi adekvatan razvojni plan destinacije koji će pak lokalnim poduzetnicima i domaćem stanovništvu kroz dodatne palete usluga osigurati i dodatni izvor prihoda.


Planira li ACI, s razvojem novih tehnologija i njihovim korištenjem, uskoro iskoračiti i na neko od inozemnih tržišta na Jadranu ili dalje na Mediteranu? Postoje li konkretni planovi za to i treba li ACI širiti poslovanje izvan Hrvatske?


– ACI je najveći lanac marina na Mediteranu s četrdesetogodišnjim iskustvom. Kako sam već spomenuo, naša najveća vrijednost su naši ljudi i naš know how. Nimalo ne sumnjam da imamo kapaciteta i znanja za proširiti se izvan Hrvatske. No, ono na što smo u ovom trenu fokusirani je produljenje koncesija. Naime, koncesije za sve ACI marine, osim ACI marine u Slanom kojoj koncesija istječe 2027. godine, istječu 2030. godine. Pitanje koncesija presudno je za daljnji razvoj sustava i strategiju na koji način i u kojem smjeru ići i ulagati. Ipak, ono što je najvažnije, dolaskom nove Uprave intenziviran je rad po tom pitanju – osnovana je radna skupina kolega koja radi na rješavanju pitanja koncesija. Stoga se nadamo skorom pozitivnom razrješenju problematike produljenja koncesija.