OGORČENJE

Riječki poduzetnik o borbi za najam gradskog prostora na Korzu: ‘Mora li se imati neka veza da ga konačno dobijem?’

Damir Cupać

Foto D. ŠKOMRLJ

Foto D. ŠKOMRLJ

»Mora li se imati neka veza da se dobije jeftino prostor, mogu li iznajmiti kao popravak cipela za dva eura mjesečno prostor na Korzu, a unutra otvoriti kladionicu ili restoran. Požalite se gradu, prijavite, zovete i ništa se ne događa mjesecima«



RIJEKA – »Postoje brojne nelogičnosti kada je riječ o iznajmljivanju gradskih poslovnih prostora. Pretražujući gradsku bazu podataka, pronašao sam dvije i to u jako malo vremena. Teško mi je kao poduzetniku naći slobodan poslovni prostor, a onda su me šokirala dva primjera«, započeo je svoje pismo našoj redakciji riječki poduzetnik.


Pismo nastavlja primjerima u kojima je jedan prostor na Kozali (podaci poznati redakciji) unajmljen po 1,5 eura za četvorni metar, šifra djelatnosti je računovodstvene, knjigovodstvene i revizijske djelatnosti; porezno savjetovanje, a unutra se – peče i prodaje pizza. »Znači netko iznajmi po smiješno niskoj cijeni prostor za djelatnost koju uopće nema registriranu i unutra ne obavlja tu djelatnost.


Sve pod kontrolom


Drugi primjer je da neki subjekt drži prazan prostor godinama jer mu nije u interesu predati ga konkurenciji«, navodi poduzetnik i nastavlja da poslovni prostor u središtu Rijeke u kojem je bila optika godinama ne posluje, »a zakupac ga ne želi dati drugom da iznajmi jer ima smiješno nisku cijenu od 2,9 eura, tj 55 eura mjesečno.




Požalite se gradu, prijavite, zovete, ništa se ne događa mjesecima«, navedeno je u e-mailu koji je stigao na našu redakciju.
Čitatelj koji nam se javio ogorčen je i zbog toga što mu gradska uprava nije dostavila konkretne odgovore na njegove upite. On je upozorio i da ima puno prostora »za stvaralačku umjetnost«, ateljea i u samom centru koji su često prazni, a prostor je jedan euro po kvadratu ili oko te cijene.


– Zanima me samo tko kontrolira te prostore, mora li se imati neka »veza« da se dobije jeftino prostor, mogu li iznajmiti kao »popravak cipela« za dva eura mjesečno prostor na Korzu, a unutra otvoriti kladionicu ili restoran, jer se danas očito sve može, a čak i na prijave ne reagiraju«, pita se poduzetnik koji se javio u našu redakciju.


U Gradu Rijeci odbijaju sve njegove navode kao neosnovane i neutemeljene nakon što smo im proslijedili upite o konkretnim poslovnim prostorima. U odgovoru se ističe kako je kontrolom korištenja utvrđeno da se prvi prostor, na Kozali, koristi u skladu sa sklopljenim ugovorom o zakupu, dok se u slučaju drugog poslovnog prostora radi o tome da zakupnik trenutno ne obavlja ugovorenu djelatnost s obzirom da je u tijeku uređenje poslovnog prostora radi oštećenja prostora poplavama u kišnim danima, kao i uređenje fasade.


U proteklih godinu dana nije raskinut niti jedan ugovor

U Gradu Rijeci naglašavaju da putem svojih djelatnika – izvidnika vrše redovnu kontrolu korištenja poslovnih prostora, a kontrola se obavlja i po zaprimljenoj obavijesti da poslovni prostor nije u ugovorenoj funkciji ili da se obavlja djelatnost koja nije ugovorena.
– Zakupnik je sukladno ugovoru o zakupu u obvezi obavijestiti Grad ukoliko je poslovni prostor zatvoren dulje od 30 dana, a ukoliko isto ne učini, zakupniku se upućuje opomena pred otkaz te poziv da se prostor bez odlaganja stavi u funkciju obavljanja ugovorene djelatnosti. Navedeno se primjenjuje i za okolnosti obavljanja djelatnosti suprotne od ugovorene, objašnjavaju u Odjelu gradske uprave za gospodarenje imovinom.
Kada je riječ o otkazima ugovora o zakupu zbog nekorištenja poslovnih prostora ili korištenja protivno ugovoru o zakupu, u Gradu Rijeci tvrde da vrše redovne kontrole korištenja kao i kontrole po prijavama.
– U proteklom razdoblju od unazad godinu dana, nije bilo otkazivanja ugovora o zakupu s navedene osnove. U pravilu, sukladno općim aktima Grada, ukoliko se utvrdi da neki zakupnik postupa protivno ugovoru o zakupu, upućuje mu se opomena i utvrđuje se rok da započne koristiti poslovni prostor sukladno ugovoru, ukoliko zakupnik ne postupi po navedenoj opomeni, Grad ugovor o zakupu otkazuje, zaključili su u Gradu Rijeci.

»Također, iz uvida u Izvadak iz obrtnog registra razvidno je da je predmetni zakupnik registriran za ugovorenu djelatnost. Na službenim web stranicama Grada Rijeke može se izvršiti uvid u registar poslovnih prostora u zakupu, kao i slobodnih poslovnih prostora«, navode u Gradu Rijeci. Što se tiče ateliera, u Odjelu gradske uprave za gospodarenje imovinom pojašnjavaju da oni služe kao prostor za stvaralački rad umjetnika te da ne spadaju u galerije, odnosno trgovine te kao takvi nisu u obvezi biti otvoreni te imati uredovno radno vrijeme.


– Za pretpostaviti je da je razlog njihovog zatvaranja situacija koja nas je sve zadesila, a vezana je uz pandemiju korona virusa, kao i veliku većinu zakupnika. Također, Grad se nada da će se sukladno popuštanju mjera donesenih od strane Stožera Civilne zaštite Republike Hrvatske naši umjetnici vratiti svojem kreativnom stvaralaštvu u što kraćem roku, navode u Gradu Rijeci.


Početna cijena


Kada je riječ o početnim cijenama gradskih poslovnih prostora i utvrđivanju djelatnosti, u Odjelu gradske uprave za gospodarenje imovinom podsjećaju na Pravilnik o utvrđivanju zakupnine i djelatnosti u poslovnom prostoru kojim su propisane početne cijene zakupnina po četvornom metru prostora, koje ovise o vrsti djelatnosti te ulici i zoni u kojoj se poslovni prostor nalazi.


– Djelatnost koja se obavlja u poslovnom prostoru utvrđuje gradonačelnik, a sve na prijedlog Povjerenstva za poslovni prostor. Sukladno članku 30. Odluke o zakupu poslovnog prostora, djelatnost koja se obavlja u poslovnom prostoru utvrđuje se sukladno nomenklaturi i nacionalne klasifikacije djelatnosti.


Djelatnost se može odrediti i uže u odnosu na djelatnost određenu nacionalnom klasifikacijom djelatnosti na način da se precizno utvrde aktivnosti koje se obavljaju u poslovnom prostoru, asortiman koji se nudi, vrsta ugostiteljske djelatnosti Ili usluga koja se pruža i slično ukoliko za to postoje opravdani razlozi. Prilikom predlaganja djelatnosti, Povjerenstvo za poslovni prostor osobito vodi računa o uvjetima propisanim prostorno-planskom dokumentacijom, posebnim uvjetima koje prostor mora ispunjavati za obavljanje određenih djelatnosti, razvojnim planovima grada, iskazanom interesu potencijalnih zakupaca, kao i potrebama građana za određenim djelatnostima.


Isto tako kod predlaganja djelatnosti Povjerenstvo razmatra pristigla pisma namjere, uređenost prostora, površinu, tlocrt i smještaj prostora, kao i djelatnosti koje se obavljaju u neposrednoj blizini prostora, pojašnjavaju u Gradu Rijeci.