Monaco Energy Boat Challenge

Riječki studenti i inženjeri ostvarili veliki uspjeh na prestižnom natjecanju. Ispričali su nam sve detalje

Jakov Kršovnik

FOTO UPTZ/MILOŠ ANIČIĆ

FOTO UPTZ/MILOŠ ANIČIĆ

Potrebno je puno odricanja da bi ovakav projekt bio uspješan. Oko dvadeset članova Udruge, možemo reći danonoćno, je proteklih mjeseci pripremalo plovilo te je drugo mjesto samo kruna njihovog zalaganja, kaže nam predsjednik Udruge Ljubomir Pozder



Fantastično drugo mjesto u klasi Energy osvojili su studenti i inženjeri okupljeni u riječkoj Udruzi primijenjenih tehničkih znanosti (UPTZ) na prestižnom natjecanju plovila pogonjenih obnovljivim alternativnim izvorima energije Monaco Energy Boat Challenge, što se održava u kneževini na obali Sredozemnog mora.


Četvrti put sudjelovali su na natjecanju koje organizira Yacht Club de Monaco, čiji je predsjednik knez Albert II. Ove godine natjecali su se s imenom »Adria Energy Boat Team«. Prve dane mjeseca srpnja proveli su u Monaku pripremajući se za nadmetanje, da bi od 4. do 6. srpnja odvozili četiri trke: izdržljivosti, slalom, championship, odnosno utrku »jedan na jedan« te utrku brzine.


Konkurencija 17 timova


U utrci izdržljivosti bili su četvrti, a u slalomu i championshipu drugi, dok su po najvećoj ostvarenoj brzini plovila bili treći od 17 timova iz Italije, Grčke, Njemačke, Francuske, Kine, Velike Britanije, Kanade, Portugala, što im je donijelo izvrsno drugo umjesto u ukupnom poretku. Plovilo »Vilson« duljine je 4,95 metara, a pogoni ga motor od 11,5 kilovata. Članovi Udruge samostalno su ga izgradili te su tijekom godine utrošili više od tri tisuće sati na dizajn i konstrukciju.





Udruga okuplja studente Pomorskog i drugih fakulteta riječkog sveučilišta, a predsjednik Udruge Ljubomir Pozder, inženjer brodogradnje, kaže da je kao mentor izuzetno ponosan na studente i članove udruge, prvo zbog uloženog truda i rada u sam dizajn i konstrukciju plovila, a zatim i zbog ostvarenog rezultata.
– Potrebno je puno odricanja da bi ovakav projekt bio uspješan. Oko dvadeset članova Udruge, možemo reći danonoćno, je proteklih mjeseci pripremalo plovilo te je drugo mjesto samo kruna njihovog zalaganja, kaže nam Ljubomir Pozder. Isprativši ih u Monako, napisali smo da »ciljaju visoko«, nakon što su lani već osvojili vrlo dobro četvrto mjesto u ovoj klasi između petnaest timova. Lani je u kokpit plovila prvi put sjeo Martin Nikolla, student Pomorskog fakulteta, naslijedivši na mjestu vozača Petra Topljaka, inženjera strojarstva, koji je ranijih godina konstruirao plovilo, vozio ga te mentorirao studente iskusnim savjetom. Ove je godine Topljak ostao u ulozi mentora, a Martin Nikolla tako je po drugi puta za volanom. Reći će da su uvjeti na moru bili bolji nego lani, kada je vožnja bila stvarno zahtjevna zbog jakog istočnog vjetra. Ni ove godine nije bila bonaca, ali je ipak bilo lakše voziti.
– Utrka izdržljivosti odgođena je četiri sata, dok smo čekali da se smanji vjetar, a i skratili su trajanje utrke s četiri sata na tri sata i petnaest minuta, govori Nikolla.


Grci i Talijani


Nakon prve utrke izdržljivosti vidjeli su da će se za vrh poretka boriti s grčkim te dva talijanska tima.
– U drugoj utrci bili smo bolji od Talijana, no slabiji od Grka. U trećoj je trci stoga pritisak bio na Talijanima, no oni su imali problema sa svojim plovilima, dok se naš »Vilson« pokazao izdržljivim i vrlo pouzdanim te smo osvojili izvrsno drugo mjesto, opisuje Martin Nikolla. On je podsjetimo 2022. godine dobio i Rektorovu nagradu Sveučilišta u Rijeci za projekt izgradnje solarnog plovila. Plovilo »Vilson« nazvali su po pradjedu Marina Mikelića, jednog od članova tima, a koji je prvi na Rabu otvorio obrt za proizvodnju konopa. Marino nije putovao s ekipom u Monako zbog obaveza, no, kako je u najavi kuma broda i članica tima Nora Mišković, njemu i pradjedu posvetili su nastup na natjecanju.



Veliku potporu imali su od Sveučilišta u Rijeci, Studentskog zbora, Studentskog centra i Primorsko-goranske županije te im voditelj projekta i elektrotima Martin Mozetič zahvaljuje, kao i svim drugim sponzorima i donatorima iz Hrvatske i inozemstva.
– Nadamo se da ćemo daljnjim razvojem projekta privući partnere uz čiju bismo pomoć osigurali vlastiti prostor za izgradnju plovila te rad Udruge. U budućnosti se želimo širiti na međunarodno tržište inovacija i održivih tehnologija, što je važno ne samo za Udrugu nego i za naš grad i državu kao mjesta u kojima će se razvijati zelene tehnologije, kaže Mozetič.


Cilj im je i potaknuti mlade da se uključe u STEM, posebno u inženjering i tehnologiju.
– Nadamo se da će naši uspjesi motivirati mlade da se posvete razvoju održivih rješenja i inovacija. Vjerujemo da je naš rad primjer kako se zajedničkim trudom i predanošću mogu postići izvanredni rezultati, kaže Martin Mozetič.


Volonterski rad


Plovilo su izgradili u Edukativnoj tvornici Torpedo, smještenoj na kraju bivše Industrijske ulice, a koju je prije tri godine obnovio i opremio Pomorski fakultet u Rijeci, koji je Udruzi bio velika podrška. Svi članovi Udruge volontiraju, izdvajaju svoje slobodno vrijeme, a od nedavno izgrađujući plovilo mogu odraditi i dio fakultetske prakse na Pomorskom fakultetu. Kako kaže predsjednik UPTZ-a Ljubomir Pozder, danas i vanjski suradnik na Pomorskom fakultetu, suradnju s fakultetom počeli su 2020. godine, uz podršku izvanrednog profesora Srđana Žuškina, današnjeg prodekana za stručno usavršavanje i razvoj te profesora Gorana Vukelića, ranije prodekana za znanstvenoistraživačku djelatnost.
– Nastavit ćemo i dalje surađivati s Pomorskim fakultetom na novim i postojećim projektima. Studenti u sklopu kolegija na kojem držim vježbe imaju obavezu od dva školska sata u tjednu, no u radionici Torpedo provode i po 30 sati tjedno.



Još jednom, ponosan sam na sve i njihov pristup rješavanju problema i izazova. Jako dobro surađujemo i rado nakon svog posla ostajem s njima u radioni do kasno u noć, govori Ljubomir Pozder. Dobru suradnju Udruge i Pomorskog fakulteta prisnažuje i to što student na diplomskom studiju brodostrojarstva može povezati tri ili četiri kolegija kroz projekt izgradnje plovila u Udruzi, a na tu temu može pisati i diplomski rad. Srđan Žuškin, prodekan za stručno usavršavanje i razvoj Pomorskog fakulteta u Rijeci, pohvalio je studentski aktivizam i njihovu volju da se uključe u rad Udruge i izgradnju plovila. Jer, kaže, inertnost je zavladala u nekim zajednicama, što nije slučaj kod ovih studenata.


Dodaje da svojim radom studenti i članovi Udruge daju i značajan stručan doprinos pomorskoj struci.
– Uz to što studenti uče praktične stvari o izgradnji plovila, kao posljedica rada na plovilu objavljeni su znanstveno-istraživački radovi predstavljeni na međunarodnoj konferenciji te obranjeni završni i diplomski radovi u ovoj tematici. Sva stečena stručna znanja i kompetencije prilikom stvaranja novog plovila, zasigurno će koristiti ponajviše studentima prilikom zapošljavanja i samoga rada u pomorskoj industriji, kaže Žuškin.


 


Tko sve čini »Adria Energy Boat Team«


U projektu je ove godine sudjelovalo deset studenata Pomorskog fakulteta, redom: Martin Nikolla kao pilot, voditelj projekta i elektrotima Martin Mozetič, tajnica Udruge Pia Biondić, brodostrojari Ante Vrkić, Marino Mikelić, Mario Sternak, Matija Šarić, Hrvoje Šušak, Aleksandar Banjanin, Tino Načinović i četiri studenta Tehničkog fakulteta u Rijeci: Karlo Džafić, Ivana Tus i Marko Kozlov za web i data tim, kao i student brodogradnje Petar Palić. Mentorirali su ih inženjeri brodogradnje, strojarstva i fizike: Nora Mišković, Damir Edward Katkhuda, Petar Topljak, Nikola Budimir, Jakov Mozetič i direktor tvrtke Shrack Technik dr. sc. Josip Zdenković zajedno s elektrotimom koji su vodili Stefan Beaković i Damir Lukšić. Za marketing su bili zaduženi vanjski suradnici Mateo Levak, Miloš Aničić, Krešimir Nikolić i novinarka Nika Takšić. Liječnik Vinko Grubišić iz Zdravstvene ustanove za medicinu rada Rijeka dr. Nebojša Nikolić brinuo je o članovima Udruge tijekom godine i na natjecanju.


Dvogodišnji projekt novog plovila za »SeaLab«


Planovi za budućnost? Odmorit ćemo se dva tjedna, a potom početi pripreme za regatu na Sardiniji koja se održava od 18. do 22. rujna i na kojoj želimo sudjelovati. Pripremamo i dvogodišnji projekt novog plovila s kojim bismo na natjecanju Monaco Energy Boat Challenge sudjelovali u kategoriji SeaLab. No, za to će nam trebati novi partneri za suradnju u pogledu razvoja tehnologije na gorive ćelije. Nadamo da ćemo ga uspjeti izgraditi do 2026. godine. Također, razvijamo autonomno plovilo s udrugom DIH Innovamare, koje su Europska komisija i Europska investicijska banka nedavno uključili među 20 značajnih tvrtki u Europi »EU Blue Champion«, a koje smatraju značajnima za budućnost pomorstva, kaže Ljubomir Pozder.


Specifikacije plovila »Vilson«


Dužina: 4,95 m


Širina: 2,5 m


Deplasman plovila: 295 kg


Pogonski sustav: 11 kW motor i baterija kapaciteta 10 kWh


Dopuna energije: solarne monokristalne ćelije kapaciteta snage 350 W