SOLARNA PLOVILA

Riječani na solarni pogon: Studenti postigli sjajne rezultate na prestižnom natjecanju

Jakov Kršovnik

Foto Angela Maksimović

Foto Angela Maksimović

Ove godine predstavnici Sveučilišta u Rijeci prvi put sudjelovali su s dvama plovilima i u dvama timovima: Adria Energy Class Team i njihovo plovilo "Malo vitra" te Adria Hydrofoil Solar Boat Team i plovilo "Teredo Navalis" uspješno su odvozili kvalifikacijsku i tri natjecateljske utrke u obje klase te su u klasi "Energy" osvojili izvrsno ukupno 4. mjesto od 13 timova, a u klasi "Solar" 8. mjesto od 13 timova



 


Kreni od malenoga, kreni jednostavno, ali kreni odmah, poruka je američkih moreplovaca, supružnika Larryja i Lin Pardey koji su dvaput oplovili svijet, od istoka prema zapadu i zapada prema istoku, a koju mogu potvrditi inženjeri i studenti iz riječke Udruge primijenjenih tehničkih znanosti u suradnji s Pomorskim fakultetom u Rijeci.


Jer, iako još nisu oplovili svijet, pouku Pardeyevih, koja poručuje “odvaži se i kreni”, slijedili su od početaka i prve izrade plovila pa do danas. Tako su došli su do toga da već tri godine sudjeluju na prestižnom natjecanju solarnih povila “Monaco Energy Boat Challenge”, koje se održava u kneževini na obali Sredozemnoga mora. Ove godine predstavnici Sveučilišta u Rijeci prvi put sudjelovali su s dvama plovilima i u dvama timovima: Adria Energy Class Team i njihovo plovilo “Malo vitra” te Adria Hydrofoil Solar Boat Team i plovilo “Teredo Navalis” uspješno su odvozili kvalifikacijsku i tri natjecateljske utrke u obje klase te su u klasi “Energy” osvojili izvrsno ukupno 4. mjesto od 13 timova, a u klasi “Solar” 8. mjesto od 13 timova.


Predivno iskustvo




Natjecanje je održano u prvom tjednu srpnja, a nakon što su se vratili u Rijeku posjetili smo ih u prostoru Udruge na Delti, gdje su nam više rekli o svom izvrsnom uspjehu.
– U samom finišu zadnjeg kruga najzahtjevnijeg plova izdržljivosti koji je trajao četiri sata u klasi Energy naš pilot Martin Nikolla pretekao je grčko plovilo te se time popeo na postolje. Budući da smo u druge dvije utrke u klasi Energy bili peti, ukupno smo osvojili fantastično četvrto mjesto, što je nevjerojatan rezultat za našu Udrugu, reći će Matija Šarić, voditelj tima Adria Energy Class, uz Vinka Grubišića.
– Četvrti smo u natjecanju s timovima iz Italije, Francuske, Grčke, Ujedinjenih Arapskih Emirata i drugih država, tako da možemo biti posebno ponosni na ovaj rezultat. Također, sretni smo što smo jedna od četiriju ekipa koja je završila endurance utrku s obzirom na to da je preostalih devet odustalo zbog nepovoljnih uvjeta na moru, dodat će Vinko Grubišć.



“Malo vitra” dugačak je 4,5 metara, ima vanbrodski motor od šest kilowatta i može dosegnuti brzinu od 14 čvorova, odnosno 24 kilometra na sat.
– Od ideje do same realizacije broda trebalo nam je oko šest mjeseci. “Malo vitra” ima jednu bateriju kapaciteta 9 kWh, telemetrija ide putem mobilne mreže i bluetootha. Pomoću telemetrije vidimo stanje baterije i potrošnju motora te koliko se puni iz solarnih ćelija. Površina solarnih panela je 2,1 četvorni metar i u teoriji daju snagu od 400 vata. “Malo vitra” jednostavan je, ali je polučio izvrstan rezultat, kaže Vinko Grubišić.


Martin Nikolla upravljao je s “Malo vitra” na utrci u Monaku te kaže da su uvjeti na utrci izdržljivosti bili jako teški.
– Iz kontrole utrke dobivali smo čak upute da će se utrka možda i prekinuti jer je dosta puhao istočni vjetar. No, na kraju je sve bilo ok jer smo znali da smo u sigurnim rukama kontrole utrke. Sve u svemu, bilo je to jedno predivno iskustvo. A posebno možemo biti zadovoljni jer naše plovilo ima jedan motor, a bili smo brži od tima čije je plovilo imalo dva istovrsna motora, zaključuje Martin Nikolla.


Uspješna suradnja


Plovilo “Malo vitra” za klasu “Energy” izgradili su studenti Pomorskog fakulteta u Rijeci. Inženjer i savjetnik tima te jedan od voditelja drugoga tima Adria Hydrofoil Solar Boat, Ljubomir Pozder reći će da su se odlučili na izradu još jednoga plovila kada su vidjeli da postoji interes studenata Pomorskog fakulteta za pridruživanje Udruzi.
– Stoga smo se obratili profesoru na Pomorskom fakultetu u Rijeci Srđanu Žuškinu kako bismo našli način da uključimo studente u naš projekt. Pomorski fakultet ustupio nam je na korištenje i prostor Edukacijske radionice Torpedo Pomorskog fakulteta, na kraju Ulice Milutina Barača, ex-industrijske, uz naš prostor Udruge koji imamo na Delti. Sve ostalo je povijest te se nadamo se da ćemo nastaviti uspješnu suradnju, kaže Pozder.
Sadašnji prodekan za stručno usavršavanje i razvoj Pomorskog fakulteta u Rijeci dodat će da im je izuzetno drago podržati i njegovati studentski aktivizam koji se može očitati u stvaranju inovativnih plovila pogonjenih obnovljenim izvorima energije.
– Njime se ujedno unaprijedio nastavni, znanstveni i stručni proces, kaže Žuškin.


Vjetar u leđa


Drugi tim, Adria Hydrofoil Solar Boat Team, vodili su Ljubomir Pozder i Petar Topljak, a kao dugogodišnji članovi Udruge, kako smo rekli, bili su tu i kao savjetnici kolegama u klasi Energy. Petar Topljak i Stefano Beaković na natjecanju u Monaku vozili su Teredo Navalis, prvo hrvatsko hidrokrilno plovilo u razvoju koje je riječki tim projektirao, a zatim i izgradio.
– Uvjeti na moru bili su jako teški. Jak vjetar i valovi uzrokovali su tehničke kvarove dijelu natjecatelja, pa je i utrka izdržljivosti, na kojoj je plovilom upravljao kolega Stefano, za solarnu klasu plovila bila skraćena za dva sata. No, unatoč svemu naš Teredo je uspješno otplovio sve utrke i osigurao solidno 8. mjesto, reći će nam Petar Topljak.



Plovilo je za lanjsko natjecanje konstruirao razvojni dio tima, samostalno su dizajnirali i razvili formu trupa, strukturu, upravljanje i pogon. Dugo je 6,9 metara, a široko 1,3 metra, što je unutar mjera koje propisuje natjecanje. Najveća brzina koju može postići je 16 čvorova, što je oko 30 kilometara na sat. To je dobra brzina s obzirom na to da se radi o plovilu koje je pogonjeno potpuno na električni pogon, pomoću solarnih panela i baterije.
– Ove godine krenuli smo s unapređenjem našeg plovila hidrokrilima i mehanizmom za upravljanje leta, a čime ćemo nastaviti i iduće godine te svakako očekujemo da će Teredo Navalis uskoro pokazati svoj puni potencijal. Izrazito je zahtjevno razvijati plovilo koje plovi na hidrokrilima, pogotovo zato što u Hrvatskoj ima jako mali broj osoba koje se intezivno bave tim područjem, kako bismo razmijenili iskustva, kaže član projektnog tima Jakov Mozetič, student fizike.


Inženjer Ljubomir Pozder ističe da je puno truda, rada i neprospavanih noći uloženo u pripremu za natjecanju i izradu plovila.
– Bilo je tu i suza, ali i ponajviše radosti i veselja zbog dobro učinjenog posla. Svi smo dali sve od sebe, inženjeri, entuzijasti, studenti i svi ostali članovi i simpatizeri Udruge primijenjenih tehničkih znanosti, svi su jedan zupčanik u velikom mehanizmu Udruge. Svako novo plovilo koje projektiramo i gradimo ima svoju priču, pa tako i “Malo vitra”, zadnje u nizu za koje se nadamo da će nam zaista dati malo vjetra u leđa da budemo još bolji i da na sljedećem izdanju napokon dođemo do željenog postolja u jednoj od kategorija, kaže Pozder.


Želja i žar


Spomenimo i da su uz natjecanje na moru članovi Udruge na tech-talkovima u Yacht Clubu de Monaco predstavili i svoja plovila, rad Udruge, kao i Rijeku i riječko sveučilište. Pozder podsjeća i na početke Udruge 2018. godine, kada su odlučili da žele krenuti u nešto veliko. Nakon početaka okupljanja ljudi i kontakata Teredo Navalis krenuli su projektirati 2021. godine. Ime su mu dali po morskoj školjci istoga imena Teredo Navalis, koja je vješta u bušenju kroz drvo, a najčešće se nalazi na brodovima kojima prouzročuje štetu. No, proširila se po cijelom svijetu, i to je razlog za odabir imena, željeli su, i žele, da se i za njihov Teredo čuje po cijelom svijetu.
– Mladim ljudima treba dati priliku i imati strpljenja, učiti ih i dopustiti im da griješe i da stvaraju nove stvari. Možda nemamo velike sponzore kao ostali svjetski timovi, ali uspješno i u skladu s mogućnostima ostvarujemo vrhunske rezultate učeći mlade ljude da kreiraju, natječu se i usporede s drugima timovima. Možda to nije naš primarni posao, ali je obaveza, jer nasmijana i zadovoljna lica mladih ljudi kada kreiraju nešto novo i vide rezultate svoga rada baš su taj vjetar u leđa koji je potreban svima nama da budemo bolji, zaključuje Pozder.


Na kraju zahvaljuje svim sponzorima i podupirateljima bez kojih sve ovo ne bi bilo moguće.
– Nadamo se da ćemo svojim primjerom potaknuti mlade da sanjare i teže ostvarenju svojih ciljeva. Sve se može kad ima dovoljno želje i žara, odricanja, uz malo podrške, zaključuje Pozder.


 


Predsjednik Albert II.


Prestižno međunarodno natjecanje »Monaco Energy Boat Challenge« organizira Yacht Club de Monaco, čiji je predsjednik knez Monaka Albert II.


Adria Hydrofoil Solar Boat


Članovi tima Adria Hydrofoil Solar Boat u 2023: Jakov Mozetič, student riječkog Fakulteta za fiziku, Ivana Tus, studentica riječkog Tehničkog fakulteta te inženjeri Damir Lukšić, Stefano Beaković, Petar Topljak i Ljubomir Pozder.


Adria Energy Class


Članovi tima Adria Energy Class u 2023: Matija Šarić i Vinko Grubišić, voditelji projekta, Martin Nikolla, pilot, Hrvoje Šušak, Mario Sternak, Marino Mikelić, Ante Vrkić, Ivan Plješa, činili su brodostrojarski dio tima Pomorskog fakulteta, dok je Martin Mozetič bio zadužen za elektroniku, također s Pomorskog fakulteta. Za objave na društvenim mrežama, web i marketing brinu se Marko Kozlov i Pia Biondić.