KAOS U GRADSKOM PRIJEVOZU

Prvi put u povijesti radnici Autotroleja idu na prosvjed, pozivaju i sve Riječane da im se pridruže

Marinko Glavan

Foto Arhiva/NL/Pixsell

Foto Arhiva/NL/Pixsell

Prosvjed je izraz općeg nezadovoljstva radnika Autotroleja plaćama i uvjetima rada



RIJEKA – Prvi put u povijesti riječkog gradskog javnog prijevoznika, radnici Autotroleja izaći će na javni prosvjed, nezadovoljni plaćama i uvjetima rada, potvrdila je za Novi list Marina Palčić, predsjednica Nezavisnog sindikata radnika Hrvatske (NSRH), organizatora prosvjeda. Prosvjed je zakazan u ponedjeljak 15. travnja u 11.15 sati, ispred Gradske vijećnice na Korzu, a predviđeno trajanje je pola sata.


– Prosvjed je izraz općeg nezadovoljstva radnika Autotroleja plaćama i uvjetima rada, kao i nezadovoljstvom korisnika gradskog prijevoza zbog usluge koju pruža Autotrolej, kaže Palčić.


Poziv svim građanima


NSRH je u više navrata tražio povećanje plaća od poslodavca i osnivača.




– Pokušali smo dogovoriti sastanak s gradonačelnikom Rijeke, no naš zahtjev nije prihvaćen. Stoga smo zajedno s našim članovima odlučili da ćemo, budući da nas ne žele primiti na razgovor, svoje zahtjeve i argumente iznijeti pred prozorom gradskih vlasti, kaže Palčić čiji sindikat, među ostalim zahtjevima, traži i povećanje plaća, ovisno o radnom mjestu, u iznosu od 300 do 500 eura.


Iz NSRH-a pozivaju sve radnike Autotroleja, građane grada Rijeke i okolnih područja da se pridruže i izraze svoje nezadovoljstvo stanjem u Autotroleju.


– Također, pozivamo i radnike ostalih poduzeća kojima je Grad Rijeka većinski vlasnik ili osnivač. Podsjećamo da smo u NSRH-u već u prosincu prošle godine, na tiskovnoj konferenciji na Korzu, započeli kampanju za postizanje najniže neto plaće od tisuću eura u svim poduzećima kojima je Grad Rijeka većinski vlasnik ili osnivač, ističe Palčić.


NSRH je pokrenuo i postupak za utvrđivanje reprezentativnosti u nadležnom ministarstvu budući da, kako tvrde u sindikatu, imaju većinu članova u KD-u Autotrolej, nakon čega planiraju i pokretanje postupka mirenja te, ne bude li udovoljeno njihovim zahtjevima za povećanjem plaća te poboljšanjem uvjeta rada, i štrajka radnika, što bi dovelo do potpunog kraha već dobrano narušenog sustava javnog prijevoza u Rijeci, zbog nedostatka vozača.


Protiv stranaca


Također, protive se i ugovorenom dovođenju stranih radnika, prvenstveno vozača iz Nepala, smatrajući kako nije riječ o dugoročnom rješenju, već se problem nedovoljnog broja vozača, smatraju, može riješiti isključivo značajnim povećanjem plaća i poboljšanjem radnih uvjeta, što bi osiguralo dovoljan interes domaćih vozača.


– Problemi Autotroleja nisu od jučer. Zanemarivanje radničkih prava traje već dugo. Mi kao NSRH djelujemo u Autotroleju manje od godinu dana. Radnici odlaze, posebice vozači, dok ni uprava niti osnivači ne pokazuju zabrinutost tom činjenicom. Umjesto da povećaju plaće na način koji bi osigurao zadržavanje postojećih radnika i privukao nove, uprava i osnivači su se dosjetili kako bi mogli dovesti jeftinu radnu snagu iz trećih zemalja. NSRH i naši članovi smatraju takvo rješenje neprihvatljivim. Koliko nam je poznato, jedini smo sindikat u Autotroleju koji je zahtijevao od uprave i osnivača da se odmah raskine ugovor s agencijom Bosak employement d.o.o. za ustupanje radnika iz trećih zemalja. Zahtijevamo da se umjesto dovođenja radnika iz trećih zemalja, prvo povećaju plaće našim vrijednim dugogodišnjim radnicima, našim sugrađanima, u skladu sa zahtjevima NSRH-a. Tek nakon toga moći će se napraviti prava analiza potrebe za dodatnom radnom snagom iz trećih zemalja. Poslali smo upite svim osnivačima jesu li na skupštinama Autotroleja predlagali povećanje plaća te koji su od članova Skupštine bili za dovođenje radnika iz trećih zemalja. Među predstavnicima osnivača, članovima skupštine Autotroleja govorimo o više stranaka. Nismo dosad, unatoč požurnici, dobili odgovor niti jednog od aktera. Stoga, slobodno možemo pretpostaviti da su se sve te stranke vrlo lako složile kako će, umjesto podizanja plaća postojećim radnicima, dovesti jeftinu radnu snagu iz trećih zemalja. Sve to učinili su daleko od očiju javnosti. Nisu računali na NSRH i zato vidimo se 15. travnja u 11.15 na Korzu, poručuje Palčić.


Iznos subvencija – tajna


Uprava Autotroleja je, podsjećamo, prije desetak dana odbila zahtjev za povećanjem plaća trenutačno reprezentativnog Sindikata vozača i prometnih radnika – Autotrolej Rijeka, s kojim u kolektivnom pregovaranju sudjeluje i Samostalni sindikat radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske, s obrazloženjem da za to trenutno nema dovoljno sredstava. Istodobno je uprava zatražila povećanje iznosa subvencija od suvlasnika, odnosno Grada Rijeke i okolnih gradova i općina, u iznosu koji i direktor Robert Mrvčić i riječki gradonačelnik Marko Filipović koji u skupštini društva kontrolira 86 posto glasova, unatoč višekratnim upitima, odbijaju iznijeti javnosti. Inače, planirane subvencije za ovu godinu iz proračuna Rijeke te gradova i općina riječkog prstena iznose 7,88 milijuna eura.


Do daljnjega važi krnji vozni red


Unatoč subvencijama, broj vozača u Autotroleju pao je na oko 250, dok ih je prije petnaestak godina bilo i više od 400, a zbog kroničnog nedostatka vozača, gradski je prijevoznik još polovicom veljače uveo reducirani vozni red, s 42 polaska manje radnim danima i čak 70 polazaka manje nedjeljom, i to samo u Rijeci.


Ni po završetku školskih praznika, u ponedjeljak, ne planira se, kako saznajemo, povratak na uobičajeni vozni red, a da stvar bude još gora, ni sadašnji, krnji vozni red ne funkcionira. Kako saznajemo od radnika Autotroleja, u reduciranom voznom redu dnevno, u prosjeku, izostane i po dvadeset polazaka, zbog čega putnici nerijetko na dolazak autobusa čekaju i po četrdeset ili više minuta. Uprava je ovaj problem pokušala riješiti dovođenjem stranih vozača koji su, prema prvobitnim najavama, trebali početi voziti još krajem veljače, ali ih za volanom gradskih autobusa i dalje nema. Zadnje službeno objašnjenje koje smo dobili iz uprave Autotroleja je da se za prvih petnaest vozača rješavaju vize, no kad bi mogli početi s radom, i dalje se ne zna.