RADI SE I NOĆU

Probijeni prvi metri tunela Podmurvice: Pogledajte kako izgleda veliko gradilište pola milijarde vrijedne ceste DC-403

Marinko Glavan

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Iako je i izgradnja najvećeg dijela ostatka ceste predviđena na vijaduktima i u podvožnjaku ispod pruge, tunel je najsloženiji dio zahvata. Dug je 1.300 metara, a cijelom duljinom prolazi ispod gusto naseljenog područja



RIJEKA – Nakon završenih pripremnih radova započelo je probijanje 1.300 metara dugog tunela Podmurvice, na trasi državne ceste DC 403 koja će povezivati kontejnerski terminal na Zagrebačkoj obali i zapadni dio središta grada s riječkom obilaznicom. Probijanje tunela krenulo je s južne strane, u neposrednoj blizini Zapadnog trgovačkog centra (ZTC), gdje su prethodno izvedeni pripremni radovi na usjeku ispred portala tunela i trasi dijela ceste koji će se spajati sa Zvonimirovom ulicom, na sadašnjem raskrižju s Ulicom Rikarda Benčića, kod zgrade Novog lista.


Foto galerija: Gradnja tunela Podmurvice i ceste D-403 Foto: Sergej Drechsler


Paralelno s početkom bušenja tunelske cijevi s južne strane, u tijeku su radovi na probijanju trase od čvora Škurinje na obilaznici do ulaza u tunel sa sjeverne strane, a priprema se i usjek za početak bušenja tunelske cijevi sa Škurinja. Gradilište nove, pola milijarde vrijedne prometnice obišli smo s Martinom Abramovićem, inženjerom Hrvatskih cesta, investitora projekta koji ističe kako je upravo tunel Podmurvice najzahtjevniji dio buduće ceste.


Dva kraka


– Iako je i izgradnja najvećeg dijela ostatka ceste predviđena na vijaduktima i u podvožnjaku ispod pruge, tunel je sigurno najsloženiji dio zahvata. Dug je tisuću i tristo metara, a cijelom duljinom prolazi ispod gusto naseljenog područja, kaže Abramović, dok se iz Zvonimirove spuštamo prema južnom portalu tunela.


Tunel od Škurinja do Mlake već postoji



Tik uz gradilište tunela smjestio se ulaz u još jedan, mnogim Riječanima nepoznat tunelski kompleks.


Uz pratnju našeg vodiča spustili smo se desetak metara unutar kompleksa tunela koji su pred više desetljeća građeni prvenstveno za vojne potrebe.


Riječ je o relativno uskim tunelima koji nisu namijenjeni za prolazak vozila, a protežu se sve do rafinerije na jednoj i Podmurvica i Škurinja na drugoj strani.


– Ne znamo koliko su točno dugački, ali riječ je o kilometrima. Ovaj ulaz, ispod Zvonimirove, bit će zatvoren zbog gradnje ceste DC 403, kaže Abramović.


Tamo su radovi u punom jeku, na terenu su strojevi i radnici koji su do sad probili i izbetonirali početnih dvadesetak metara tunelske cijevi. U tijeku je upravo bilo betoniranje stijenki tunela na koje je prethodno postavljena čelična armatura. Ovaj dio probijanja tunela, objašnjava naš vodič, izvodi se bušenjem i iskapanjem stijenskog materijala, a kad početni dio tunela bude završen, najveći dio iskopa obavljat će se miniranjem.


– Tunel od ovog portala prolazi ispod Turnića i Podmurvica do Škurinja. Iskopi će se raditi s obje strane, u početnoj fazi bušenjem i kopanjem, a kasnije i miniranjem. Brzina napredovanja radova u najvećoj mjeri ovisi o sastavu stijene kroz koju se buši. Ako je riječ o čvrstom, stabilnom materijalu, može se napredovati i više metara dnevno, ali napredovanje može biti usporeno ako izvođač naleti na rastresiti, nestabilan materijal. Kada se probije dio cijevi, potrebno je postaviti armaturu i izbetonirati stijenke, što upravo vidimo, kaže Abramović, dodajući kako se radovi izvode danju i noću, kada se radi na betoniranju danju izbušenog dijela tunelske cijevi.


Zbog noćnih radova na južnom ulazu u tunel, već su pristigle i prve pritužbe stanara zgrada sa sjeverne strane Zvonimirove, no Abramović ističe kako se dio radova mora izvoditi i u noćnim satima.


– Prvenstveno je riječ o betoniranju stijenki tunela, jer se nakon probijanja to mora odmah izvesti. Ne može se čekati drugi dan, stoga molimo stanare za razumijevanje i strpljenje, kaže inženjer.
Ispred portala tunela do sad je iskopan i izbetoniran usjek, a u tijeku su radovi na ravnanju platoa budućeg rotora na koji će se izlaziti iz tunela Podmurvice. S rotora cesta će se granati u dva kraka. Jedan će skretati na zapad pa se u velikom polukrugu, prvo ispod željezničkog podvožnjaka koji će izgraditi HŽ Infrastruktura, a potom najvećim dijelom vijaduktom, spuštati natrag prema istoku i kontejnerskom terminalu na Zagrebačkoj obali.


Drugi krak će se pružati od rotora na istok, otprilike paralelno sa Zvonimirovom ulicom s kojom će se spajati na raskrižju kod zgrade Novog lista. Trasa prema spoju sa Zvonimirovom već je dobrim dijelom probijena, zbog čega je srušeno i nekoliko tankova bivše rafinerije Mlaka, a prije dva dana srušen je i dio ogradnog zida rafinerije uz Zvonimirovu, na potezu na kojemu će se nova cesta spajati s postojećom mrežom gradskih prometnica.


Protok vozila


– Za potrebe spoja sa Zvonimirovom i sama Zvonimirova će dijelom biti rekonstruirana. Iz smjera Krnjeva prema centru bit će izgrađena još jedna prometna traka za skretanje udesno, na DC 403, a bit će proširena i od raskrižja prema gradu, na dijelu gdje će se uključivati vozila s DC 403, desnim skretanjem prema gradu. Proširit će se i manji dio na sjevernoj strani kolnika Zvonimirove, kao i dio Ulice Rikarda Benčića, na spoju s raskrižjem, kako bi se omogućio nesmetani protok vozila, kaže Abramović.


Gradnja drugog kraka, koji će se spuštati prema kontejnerskom terminalu, započet će, dodaje, kada za taj dio zahvata bude izdana građevinska dozvola, što se očekuje tijekom ovog ili idućeg mjeseca.
Nakon Zvonimirove, odlazimo na Škurinje, gdje izvođači probijaju trasu od budućeg rotora na čvoru Škurinje do ulaza u tunel sa sjeverne strane. Pristup gradilištu na ovoj je strani zahtjevniji, iz Ulice Rudolfa Tomšića, gdje je tik uz gradilište smješten niz uglavnom bespravnih stambenih objekata.


Izvođači iz Hrvatske, Slovenije i BiH

Radove na DC 403 izvodi konzorcij koji čine GP Krk, bosanskohercegovački Euro-Asfalt i slovenski Kolektor CPG, odabran u postupku javne nabave s ponudom od 456,36 milijuna kuna. Prema dostupnim informacijama Euro-Asfalt će obaviti najveći dio poslova na tunelu Podmurvice, dok su GP Krk i Kolektor zaduženi za gradnju pristupnih cesta, vijadukata, potpornih zidova i drugih objekata. Izgradnju željezničkog podvožnjaka u blizini ZTC-a financirat će HŽ Infrastruktura.

Dio objekata na ovom je dijelu trase srušen, no dio će ostati u neposrednoj blizini ceste i ulaza u tunel, ponajprije zbog složenih imovinsko-pravnih odnosa. Ovim dijelom trase prolazi i jedan od glavnih ogranaka vodovoda za zapadni dio grada pa izvođači moraju biti posebno oprezni kako ne bi došlo do probijanja glavne vodovodne cijevi.


– Ovdje su izvedeni gotovo svi pripremni radovi na rušenju objekata, kao i dio zemljanih radova na trasi ceste. Upravo je u tijeku priprema čela tunela, nakon čega će započeti probijanje tunelske cijevi i sa sjeverne strane. Za potrebe ovog dijela gradilišta već je izvršena privremena izmjena prometnog režima na dijelu čvora Škurinje, kako bi se omogućio pristup kamionima i strojevima, kaže Abramović, dodajući kako svi radovi za sad uglavnom teku bez zastoja.


Inače, radovi na DC 403 formalno su započeli u rujnu ove godine, a rok za završetak je 30 mjeseci, što znači da bi ova prometnica koja je sastavni dio Rijeka gateway projekta i bez koje kontejnerski terminal ne može dobiti uporabnu dozvolu, ali i koja će biti važna poveznica zapadnog dijela središta Rijeke s obilaznicama, trebala biti završena u prvoj polovini 2023. godine.