Novost iz Ponikva

Uvodi se sustav digitalnog evidentiranja otpada u javnim spremnicima na Krku. Evo detalja

Mladen Trinajstić

Osim evidentiranja, sustav koji uvodimo i koji bi u funkciju trebao ući za koji mjesec služit će i za naplatu korištenja spremnika za miješani komunalni otpad



KRK – Svim korisnicima usluga otočnog komunalnog društva Ponikve eko otok Krk nedavno su, zajedno s računima za zbrinjavanje otpada, na njihovu kućnu adresu stigle i obavijesti o otpočelom postupku priprema za uvođenje sustava mjerenja, odnosno evidentiranja otpada odloženog u setove javnih, poluukopanih spremnika. Kako nam je predstavio Ivan Jurešić, pomoćnik direktora spomenute otočne komunalne kompanije zadužene za zadaće gospodarenja otpadom, na velikoj većini takvih spremnika već je postavljena oprema koja će odskora služiti za evidentiranje odloženog otpada, a što je ujedno i zakonska obveza za sve pružatelje te vrste komunalnih usluga.


– Osim evidentiranja, sustav koji uvodimo i koji bi u funkciju trebao ući za koji mjesec služit će i za naplatu korištenja spremnika za miješani komunalni otpad, odnosno odlaganje nerazvrstanog otpada. Naplaćivat će se, naravno, samo odlaganje nerazvrstanog otpada dok će se zbrinjavanje svih ostalih, reciklabilnih vrsta odvojenog otpada samo evidentirati – doznajemo od Jurešića. Objasnio je i da će svi korisnici Ponikvinih usluga takve setove moći otvarati, odnosno otključavati isključivo pomoću kartica na preuzimanje kojih su svi pozvani doći u sjedište otočnoga komunalca.


Postupak u tijeku


Sve jedinice lokalne samouprave s otoka Krka svojevremeno su se prijavile na natječaj Fonda za zaštitu prirode i energetsku učinkovitost, posredstvom kojeg su ostvarile pravo na sufinanciranje nabave opreme nužne za evidentiranje otpada odloženog u javne spremnike. Ta je oprema stigla još prošle godine, a Ponikvama je povjerena njena ugradnja, i to u svim otočnim lokalnim jedinicama. Ta je zadaća već uglavnom obavljena, osim u Općini Dobrinj gdje se očekuje ugradnja još sedam novih takvih setova poluukopanih spremnika, kao i na području Omišlja gdje je lokalna uprava, uz postojeća četiri, naručila ugradnju još dodatnih dvaju takvih setova.




– Postupak je u tijeku i očekujemo da ćemo prije iduće turističke sezone na otoku imati čak 45 setova poluukopanih spremnika opremljenih digitalnom opremom nužnom za praćenje njihova korištenja, odnosno naplatu odlaganja miješanog otpada u spremnik za nerazvrstani otpad – objašnjava Jurešić. Sustav će funkcionirati uz unificiranu opremu, odnosno karticu koje će po jedan besplatni primjerak dobiti svako otočno kućanstvo, neovisno o tome je li ono i do sad bilo korisnik sustava od vrata do vrata ili se pak, zbog nastanjenosti u starim jezgrama mjesta (do kojih se ne mogu probiti Ponikvini kamioni), i do sad služilo javnim, poluukopanim spremnicima.


Nema poskupljenja


– Naši će korisnici očitavanjem svojih kartica tako moći otključati vratašca na bilo kojem spremniku za svaku vrst otpada, tako i onog nerazvrstanog, otvaranje kojeg će odskora koštati koliko i zbrinjavanje jedne kante zapremine 30 litara. Cijeli ovaj postupak uvođenja digitalne evidencije za krajnje korisnike u konačnici ne bi trebao donijeti nikakvu promjenu, posebice ne u smislu poskupljenja komunalnih usluga, naravno uz uvjet da ne proizvode veće količine nerazvrstanog otpada – govori Jurešić. Od Jurešića smo doznali i da, slijedeći stav članova Skupštine Društva koji su sugerirali da bi najbolje bilo da cjelokupni sustav digitalne evidencije otpada na području svih krčkih lokalnih jedinica zaživi istovremeno, komunalci za sad ipak još čekaju s njegovim stavljanjem u funkciju, sve do trenutka kad i će posljednji naručeni set takvih spremnika biti na svome mjestu.


– Otočani su već primijetili da smo na gotovo svim poluukopanim spremnicima zamijenili njihove poklopce i postavili potrebnu opremu. Ipak, dok sve ne bude spremno, spremnike nećemo zaključavati – završio je Jurešić, uvjeren da bi začetak službenog rada »po novom sustavu« mogao biti u vrijeme Uskrsa.


Oprema od 120 tisuća eura


Od krčkih smo komunalaca doznali i da je oprema nužna za provedbu sustava digitalnog evidentiranja otpada koji se odlaže u javnim spremnicima stajala oko 120 tisuća eura, s time da je 60 posto tog iznosa namaknuto od Fonda za zaštitu okoliša, u vidu bespovratnih potpora.


Pojačano videonadziranje


Nije tajna i da se u krugovima komunalaca, jednako kao i predstavnika lokalnih samouprava, strahuje da bi uvođenje sustava digitalnog evidentiranja odlaganja otpada moglo rezultirati i porastom prakse odlaganja otpada izvan kontejnera. Zbog očekivanog postupanja, treba se nadati ne previše brojnih neodgovornih pojedinaca, predstavnici otočnih općina i Grada Krka najavili su da će zajedno s ulaganjima u tehničko osuvremenjenje poluukopanih spremnika zajednički ulagati i u sustave njihova videonadziranja, a sve kako bi se preveniralo neodgovorno i neprikladno odbacivanje otpada izvan za to predviđenih spremnika. I naravno sankcioniralo one koji u tome budu »uhvaćeni«.