PILOT PROJEKT ZA TRAJEKT

Prioritetni ukrcaj otočana – inicijativa creskih gimnazijalaca pokazala se opravdanom, to je korak do trajnog rješenja

Walter Salković

Uspješno proveden projekt creski šizovci proslavili su tortom / Foto: Walter SALKOVIĆ

Uspješno proveden projekt creski šizovci proslavili su tortom / Foto: Walter SALKOVIĆ

U razgovoru s lučkim redarima luke Merag istaknuto je kako su se tijekom provedbe pilot-projekta pojavile određene poteškoće. One su prvenstveno bile operativne naravi i vezane uz ponašanje pojedinih korisnika koji nisu u potpunosti poštovali utvrđena pravila



Do 15. rujna stalni stanovnici cresko-lošinjskog otočja imali su prednost prilikom ukrcaja na trajekt na liniji Valbiska-Merag, i to prilikom jednog jutarnjeg polaska iz luke Merag te jednog popodnevnog polaska iz Valbiske.


Rezultat je to višemjesečnog truda i upornosti učenika koji u creskoj gimnaziji polaze fakultativni predmet Škola i zajednica pod vodstvom profesorice Sonje Pokupec Salković.


U sklopu tog inovativnog predmeta zadali su si cilj koji do tada nitko nije uspio realizirati – ostvariti prednost ukrcaja na trajekt za otočane.




Kako bi do tog cilja stigli, razgovarali su sa svim dionicima, od gradskih i županijskih vlasti, lučkim upravama, turističkim zajednicama, saborskim zastupnicima, policijom, te konačno uvjerili ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića da njihovu inicijativu prihvati kao pilot-projekt.


Profesorica Sonja Pokupec Salković s učenicima na pristaništu Merag / Foto: W. Salković

Profesorica Sonja Pokupec Salković s učenicima na pristaništu Merag / Foto: W. Salković


Iako je prvotni plan creskih gimnazijalaca bio da otočani prednost imaju, osim na liniji Valbiska-Merag, i na liniji Brestova-Porozina te na više polazaka iz svih luka, ministrovom odlukom pilot-projekt je uveden tijekom ljetne sezone, kad otočanima najviše i treba prednost prilikom ukrcaja na trajekt, i to samo na liniji Valbiska-Merag.


Ne treba posebno naglašavati da su otočani tu, kako je nazvana, privilegiju, a u stvarnosti nužnu potrebu, prihvatili s oduševljenjem, dok s druge strane nije bilo većih problema i nerazumijevanja kod turista i gostiju.


Pokazali su to i mnogobrojni pozitivni komentari na društvenim mrežama Projekta za trajekt, ali i službena očitovanja županijskih lučkih uprava Cres i Krk koje su zatražili creski gimnazijalci.


Bez značajnijih poteškoća


Županijska lučka uprava Cres u svom je odgovoru navela da je tijekom provedbe projekta prednost prolaza koristilo 433 vozila u srpnju, 615 u kolovozu i 514 u rujnu.


– U razgovoru s lučkim redarima luke Merag istaknuto je kako su se tijekom provedbe pilot-projekta pojavile određene poteškoće. One su prvenstveno bile operativne naravi i vezane uz ponašanje pojedinih korisnika koji nisu u potpunosti poštovali utvrđena pravila. Takvi slučajevi su pravovremeno rješavani na terenu i nisu predstavljali prepreku nastavku projekta.


Najveći izazov ipak ostaje infrastruktura luke Merag, na koju Županijska lučka uprava Cres nema izravnog utjecaja, budući da se red za ukrcaj formira na državnoj cesti D101.


Korištenje srednje trake za prioritetni ukrcaj pokazalo se funkcionalnim u uvjetima sadašnjeg rasporeda plovidbe, osobito jer nekoliko puta tjedno u 8 sati polazi dodatni trajekt koji rasterećuje promet.


Međutim, u slučaju uvođenja dodatnih linija, ovakvo rješenje ne bi bilo održivo jer bi vozila koja srednjom trakom uobičajeno prolaze prema selu Merag, vozila koja odlaze na lučki plato, kao i interventna vozila, mogla biti zadržana u gužvi, čime bi se izgubila primarna svrha tog prometnog traka, stoji u dopisu ravnatelja lučke uprave Cres Antona Opatića koji je izrazio zadovoljstvo realizacijom pilot-projekta i podržao njegov nastavak jer je projekt donio »konkretne koristi otočnom stanovništvu«.


Na krčkoj strani su lučki redari imali više prostora za provođenje pilot-projekta jer je lučki plato prostraniji, uz puno više prometnih trakova.


U svom izvješću ministru Butkoviću ravnatelj Županijske lučke uprave Krk Alfred Franković navodi da je pilot-projekt proveden bez značajnijih poteškoća, a ukupno su prioritetni ukrcaj iskoristila 673 vozila od 1. srpnja do 15. rujna, što prosječno znači oko 7 vozila dnevno.


Dodao je da značajan broj putnika koji su imali pravo na prioritet, to pravo nisu koristili i tu vidi prostor za dodatno bolje informiranje otočana.


– Općenito smo vrlo zadovoljni provedbom i organizacijom. Na temelju dosadašnjih iskustava, smatramo da bi, ukoliko se program nastavi, bilo korisno ograničiti njegovu primjenu na termin linije u 18.15 sati. Taj polazak pokazao se operativno najprihvatljivijim za provedbu ovog modela, uz najmanje ometanja redovnog prometa…


U konačnici, pilot-program potvrdio je stvarnu potrebu i izražen interes za ovakvim oblikom olakšica za otočne stanovnike. Rezultati su ohrabrujući, a za još uspješniju i dugoročnu provedbu preporučuje se jasnije definiranje pravila, dosljednija primjena uvjeta korištenja te dodatna optimizacija prometnih tokova unutar luke, stoji u dopisu ravnatelja Frankovića.


Korisnici prioritetnog ukrcaja povremeno su dobivali prigodne poklone / Foto: W. Salković

Korisnici prioritetnog ukrcaja povremeno su dobivali prigodne poklone / Foto: W. Salković


Iznimna vrijednost i opravdanost


Odmah po završetku pilot-projekta ministru Butkoviću obratila se gradonačelnica Malog Lošinja Ana Kučić i zatražila njegov nastavak i nakon 15. rujna i proširenje projekta na liniju Brestova-Porozina.


– Ovaj je projekt pokazao iznimnu vrijednost i opravdanost – otočani su, napokon, dobili sigurnost u dostupnosti prijevoza koji im je nužan za svakodnevni život, rad, školovanje i zdravstvene potrebe. Time je dodatno naglašeno načelo ravnopravnosti otočnih zajednica u odnosu na stanovnike kopna, što je temelj održivog života na otocima…


Vjerujemo da je pilot-projekt otvorio vrata novom, pravednijem pristupu otočnom prometu i pokazao da se inovativnim i praktičnim rješenjima mogu ostvariti veliki pomaci u kvaliteti života otočana. Sigurni smo da nastavak i proširenje ovog projekta može biti trajna investicija u razvoj i održivost otoka, kao i u povjerenje stanovnika da njihovi životni interesi ostaju prioritet državne politike, napisala je ministru Butkoviću gradonačelnica Kučić, uz riječi pohvale učenicima koji polaze predmet ŠIZ – Škola i zajednica jer su njihov »trud, angažman i inicijativa bili presudni da ova ideja zaživi i dobije podršku Ministarstva«.


Gradonačelnik Cresa Marin Gregorović aktualizirao je pitanje prioritetnog ukrcaja na prošloj sjednici Županijske skupštine kad je podsjetio na hvalevrijedni projekt koji su pokrenuli creski gimnazijalci koji su, nakon višedesetljetnih težnji.


Uspjeli su ishoditi kod resornog ministarstva da se otočanima na pojedinim linijama omogući prednost ukrcaja tijekom ljetne sezone.


– Ministarstvo je, neposredno prije izbora, omogućilo provođenje tog projekta u suradnji sa županijskim lučkim upravama s obje strane koje su se pokazale vrlo učinkovitima u operativnom dijelu provedbe. Kako je Ministarstvo taj projekt nazvalo pilot-projektom, danas nemamo informaciju hoće li se on nastaviti i iduće godine, a riječ je o projektu koji je uvelike olakšao život otočanima u ljetnim mjesecima, rekao je Gregorović i predložio da se Primorsko-goranska županija založi kod resornog ministarstva »da se ovaj projekt nastavi na pristaništima Merag i Valbiska, te da se u budućnosti razmotri mogućnost njegova proširenja na sve trajektne linije u nadležnosti županijskih lučkih uprava Primorsko-goranske županije«.


Ljetne gužve na pristaništima otočanima je ublažio pilot-projekt / Foto: W. Salković

Ljetne gužve na pristaništima otočanima je ublažio pilot-projekt / Foto: W. Salković


Prilagoditi lučku infrastrukturu


Iz odgovora županijske pročelnica za pomorsko dobro, promet i veze Izabele Linčić Mužić može se zaključiti da je Županija svjesna vrijednosti projekta, ali i njegovih nedostataka i izazova na kojima treba poraditi, kao što je prilagodba lučke infrastrukture.


– Svakako ćemo se obratiti nadležnom ministarstvu i ponuditi suradnju u tom pogledu. Dakle, apsolutno da, uvijek smo za to da se otočanima pruži što više mogućnosti za povezanost s kopnom, ali prethodno treba razraditi svu potrebnu dokumentaciju i pravilnike i prilagoditi lučku infrastrukturu kako bi sustav mogao funkcionirati kvalitetno i trajno, zaključila je pročelnica Linčić Mužić.


Na projekt koji su cijelo vrijeme pratili preko svojih društvenih mreža, osvrnuli su se i oni koji su najzaslužniji za njegovo uvođenje, učenici creske gimnazije.


– Od samog početka naše borbe za prioritetni ukrcaj otočana na trajekt važno nam je bilo mišljenje otočnog stanovništva, ali i mišljenje, odnosno konkretni podaci ŽLU-a Cres o broju vozila na pojedinim trajektnim linijama. Razgovarali smo i o liniji Porozina – Brestova i o više linija u povratku na otok s Valbiske. Kako to u pregovorima biva, traži se više, a uglavnom se dobije manje. Ali nama je i to bilo puno jer ni ovoliko prava koliko smo dobili nismo imali nikad. Niti na jednom otoku. Po okončanju provedbe, iz dopisa Ministarstva koji smo dobili, vidljivo je da će se »analizirati broj korisnika, eventualne izazove u provedbi, reakcije šire javnosti kako bismo utemeljeno mogli razmotriti daljnje korake i eventualna proširenja obuhvata u budućnosti«. Lučki redari i policajci, i svi vi otočani koji ste se pridržavali propisanih, vrlo jednostavnih pravila, hvala što ste dali sve od sebe da doprinesete uspjehu projekta. Posljednje putnike iz luke Merag ispratili smo uz obećanje da ćemo i mi dati sve od sebe kako bi se Projekt za trajekt nastavio i sljedeće sezone. Mi nećemo posustati, obećali su creski šizovci i svoje obećanje ispunili jer je i u novoj školskoj godini jedna skupina nastavila pratiti kako se razvija »njihov« projekt, dok će se druga posvetiti jednom novom izazovu.


1562


vozila koristila su prednost pri ukrcaju od 1. srpnja do 15. rujna sa creske strane


 


 Kako je Ministarstvo taj projekt nazvalo pilot-projektom, danas nemamo informaciju hoće li se on nastaviti i iduće godine, a riječ je o projektu koji je uvelike olakšao život otočanima u ljetnim mjesecima


Marin Gregorović, gradonačelnik Cresa


 


 Vjerujemo da je pilot-projekt otvorio vrata novom, pravednijem pristupu otočnom prometu i pokazao da se inovativnim i praktičnim rješenjima mogu ostvariti veliki pomaci u kvaliteti života otočana


Ana Kučić, gradonačelnica Malog Lošinja


 


LAKŠE NA KRKU


Na krčkoj strani su lučki redari imali više prostora za provođenje pilot-projekta jer je lučki plato prostraniji, uz puno više prometnih trakova