Sezona u obalnim mjestima Dobrinjštine

Nova kanalizacija stajala milijune, a Šilo i Klimno se guše u smradu

Mladen Trinajstić

I žitelji i turisti obalnih mjesta Dobrinjštine, unatoč novopostavljenom sustavu kanalizacije, proteklih se tjedana guše u smradu / Foto M. TRINAJSTIĆ

I žitelji i turisti obalnih mjesta Dobrinjštine, unatoč novopostavljenom sustavu kanalizacije, proteklih se tjedana guše u smradu / Foto M. TRINAJSTIĆ

Dok mještani Klimna, gdje je problem najizraženiji, potpisuju peticiju kojom žele ukazati na manjkavosti kanalizacije, uprava komunalnog poduzeća Ponikve krivnju prebacuje na vlasnike kuća tvrdeći da su se nepropisno priključili na kanalizacijski sustav



DOBRINJ – Žitelji obalnih naselja Dobrinjštine – Čižića, Solina, Klimna i Šila – pred početak ovog ljeta svjedočili su nemalom komunalnom, a reći ćemo i civilizacijskom iskoraku kad je u njihovim naseljima, nakon višegodišnjih radova na izgradnji, napokon u funkciju stavljen sustav prikupljanja, odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda. U sklopu EU sredstvima financirane izgradnje kanalizacijskog sustava u obalnim naseljima otoka Krka, samo na području Općine Dobrinj izgrađeno je preko 22 km gravitacijskog cjevovoda te 2,2 km tlačnog voda fekalne kanalizacije. Zahvaljujući njezinu stavljanju u funkciju, svi stalni i povremeni ljetni stanovnici tog dijela otoka Krka više nemaju potrebu koristiti septičke jame, a time niti činiti ugrozu za okoliš i čistoću mora. Ipak, početkom rada tog sustava kojim se sad ondje napokon riješila problematika zbrinjavanja i pročišćavanja otpadnih voda, dio stanovnika »dobrinjske rivijere« počeo se suočavati s nemalim problemom širenja neugodnih mirisa koji su se na pojednim lokalitetima, iz uličnih šahtova i objekata crpnih stanica, počeli »probijati na otvoreno«, čineći boravak i stanovanje u njihovoj blizini, kažu nam mještani – teško podnošljivim i krajnje neugodnim iskustvom. Negdje tek povremene, a negdje i redovite »mirisne neugode«, sasvim razumljivo, uzbunile su i nezadovoljnima učinile vlasnike i korisnike onih smradu najizloženijih objekata, a ništa manje nezadovoljnih proteklih tjedana nije bilo niti među kupačima na pojedinim plažama (poput one u uvali Komoriška), kao i među šetačima duž pogođenih područja, poput luke u Klimnu kojom se, kažu neki, u dijelovima dana zbog neugodnih mirisa koji izlaze iz kanalizacije, ne može boraviti.


Provjeriti odzračnike


U sklopu sveotočnog, preko pola milijarde kuna vrijednog projekta izgradnje kanalizacijskog sustava, njome je premreženo preko 80 km uličnih poteza u svim obalnim mjestima, no problemi poput ovih na Dobrinjštini prisutni su na svega jedan posto pokrivenih poteza, zbog čega je jasno da je sustav apsolutno tehnički pravilno izgrađen, ali i da je velika većina njegovih korisnika postupala onako kako su i trebali, rekao je Plišić podsjetivši da bi korisnici novog sustava, primijete li prisutnost neugodnih mirisa oko svojih domova, trebali provjeriti i ispravnost svojih kućnih odzračnika dio kojih, pokazala su iskustva Ponikvara, u mnogim objektima suprotno njihovoj građevinskoj dokumentaciji nije bio »izvučen« do krovova objekata, već su ili bili začepljeni ili pak dovedeni tek do tavana, odnosno pod krovove kuća!

 


Potpisivanje peticije




Nakon više usmenih i pismenih pritužbi koje su na taj račun stanovnici smradom najpogođenijih dijelova obalnih naselja Općine Dobrinj upućivali predstavnicima otočne komunalne tvrtke Ponikve voda, koja upravlja novoizgrađenim sustavom, kao i Općini Dobrinj, u Klimnu se ovih dana počela potpisivati i peticija. S njom će, kažu nam inicijatori, nakon što se narednih dana prikupi broj potpisa kojim će se potvrditi sveprisutnost problema, biti upoznati nadležni iz Ponikava i Općinske uprave. Naravno, mnogi stanovnici spomenutih mjesta eskpresno su za svoje, objektivno uistinu velike probleme koje je nužno žurno rješavati, okrivili Ponikve, ne skrivajući svoje sumnje da je netom izgrađeni i pred sezonu u funkciju pušteni kanalizacijski sustav tehnički neispravan, a neki kažu i loše izveden.
Stanovnica Klimna Nikolina Jurić, koja već godinama obnaša i dužnost predsjednice Mjesnog odbora tog obalnog mjesta, ocijenila je jučer da je stanje po pitanju smrada koji već tjednima muči i nju i njezine sumještane posljednjih nekoliko dana ipak bolje. – Da smo ovaj razgovor vodili pred nekoliko tjedana, posebno u srpnju kad je smrdilo najviše, sigurno s vama o toj temi ne bih govorila ovako mirno i staloženo kao sada. Međutim, čini mi se da se sada nešto napokon ovdje počinje događati te da je, možda i zbog stalnih negodovanja mojih sumještana, situacija sad ipak postala podnošljivija, govori Jurić. U svakom slučaju, lakše se diše iako se još ni izbliza ne može reći da je problem nestao, zaključuje Jurić od koje smo doznali i da su neugodni mirisi proteklih tjedana bili prisutni duž cijelog mjesta, a ponajviše u njegovu središnjem djelu te u uvali Komoriška.
– Ovih nam dana najviše zasmrdi u trenucima kad prorade pumpe u objektima crpnih stanica, završila je naša sugovornica koja nije bilo sigurna je li blag, ali ipak primjetan napredak po tom pitanju rezultat rada ljudi iz Ponikava ili neke druge okolnosti.


Komadina: Sve dok smrdi, nećemo biti mirni

Općina nema ovlasti ni mogućnosti samostalno poduzimati bilo što drugo osim inzistirati kod Ponikava da se postojeći problemi s kanalizacijom na našem području riješe, rekao je, odgovarajući na naš upit, dobrinjski načelnik Neven Komadina. Komunalno društvo koje skrbi o tom sustavu ima svoju tehničku službu, ali i vodne redare koji u situacijama poput ove moraju reagirati i naći rješenje. Upoznat sam s problemima koji su najizraženiji u Klimnu i u svakodnevnoj sam komunikaciji s komunalcima. Problema je bilo i u Šilu, ali su na zadovoljstvo svih brzo riješeni, stoga očekujem da se u najskorijem mogućem roku situacija razriješi i na svim drugim lokacijama. Činjenica jest da je glavninu nedaća stvorilo nepropisno priključivanje pojedinih korisnika na taj sustav, a zašto je i kako uopće do toga došlo, odnosno je li se to moglo prevenirati boljim i sustavnijem nadziranjem njihovih postupaka, tek treba vidjeti. Sad je najvažnije čim brže i kvalitetnije naći rješenje, a prema saznanjima koja imam, situaciju bi u najskorijoj budućnosti trebalo popraviti i priključenje dodatnog broja danas još uvijek nepriključenih korisnika sustava jer će se tada dobiti bolja protočnost otpadnih voda u kolektorima. Pomoći bi navodno moglo i instaliranje ugljenih filtera, a gdje bude potrebno, i izvođenje odzračnika, ali je ključ i jedino pravo rješenje poštovanje svih pravila načina priključenja objekata na sustav, zaključio je Komadina rekavši da svakodnevno kod nadležnih inzistira da se problemi saniraju na bilo koji način, i rješavanjem mogućih tehničkih nedostataka, i pronalaženjem onih koji kroz sustav kanalizacije na koji su priključeni »zrače« svoje septičke jame. Al’ dok smrdi, nije dobro i nećemo biti mirni, završio je načelnik.

 


Nepropisna priključivanja


Što je zapravo na stvari i zašto kanalizacijski sustav na tom dijelu otoka smrdi, raspitali smo se kod direktora otočne komunalne kompanije Ivice Plišića, koji je otvoreno i iskreno odmah potvrdio problem, ali i ukazao na razloge zbog kojih do njega dolazi.
– Činjenica jest da na nekim lokalitetima uistinu dolazi do problema te prirode zbog kojih su već tjednima naše ekipe na terenu, kaže Plišić napominjući da su komunalci zapravo vrlo brzo otkrili razloge zbog kojih se dijelovi obalnih mjesta, posebice Klimna, povremeno guše u neugodnim mirisima. Problem jest tehničke prirode, ali ne u javnom dijelu te infrastrukture, već u kućnim priključcima korisnika kanalizacije dio kojih se nepropisno na nju priključio. Radi se o tome da je, da li zbog neznanja, da li praktičnosti ili pak nastojanja čim manjeg oštećivanja svojih okućnica prekapanjem, jedan dio korisnika na sustav kanalizacije svoje objekte priključio kroz svoje postojeće septičke jame, izradivši iz njih tek preljeve u kanalizaciju. A to je, naravno, suprotno svim pravilima, ali i ugovorima koje su prigodom priključivanja svi potpisali. Na taj je način umjesto njihova objekta na kanalizaciju zapravo priključena septička jama, i to očito njihov znatniji broj iz kojih se, razumljivo, u odvodni sustav sad upuštaju neugodni mirisi. Naše su ekipe na više lokaliteta na kojima smo ovih dana obavljali nadzore, detektirale upravo takve situacije gdje smo, dok vlasnici na propisani način ne riješe svoje priključke, stavili čepove na cijevi kojima su septičke jame bile povezane s kanalizacijom, objašnjava Plišić. Učestalost takvih primjera, nažalost, ondje očito nije mala, a dio ljudi na takav se način vjerojatno priključio i zbog svoje neupućenosti, što ne umanjuje problem. U svakom slučaju, problema smo svjesni, na rješavanju radimo, ali ga neće moći riješiti same Ponikve, već prvenstveno sami korisnici kanalizacijskog sustava koji su takvim postupcima i svojom nepromišljenošću zagorčali život sebi samima, svojim susjedima, pa i turistima kojima neugodni mirisi zasigurno smetaju. Svima stojimo na raspolaganju za pomoć, i sami ovih tjedana ondje činimo najviše što možemo kako bismo detektirali takve slučajeve i sanirali nepravilnosti u dvorištima korisnika kanalizacijskog sustava bez čijeg angažmana, odnosno spremnosti da se na sustav spoje na pravilan način (zaobilaženjem svojih septičkih jama novopostavljenim cijevima), neugodni mirisi neće moći nestati, objasnio nam je Plišić.
Ujedno je istaknuo i da je tijekom pravilnog spajanja objekata na sustav kanalizacije, odnosno direktnog povezivanja kućnih instalacija sa sustavom javne odvodnje, septičke jame (koje tad ostaju izvan funkcije) potrebno ispumpati, isprazniti. Ni u kojem slučaju njihov sadržaj ne smije se upuštati u kanalizacijski sustav, a posebno ne njihov talog zbog kojeg smo, u nedavnom slučaju kad je vlasnik jednog ugostiteljskog objekta ondje upravo to učinio, svjedočili začepljenju naših pumpi, a potom i potrebi njihova čišćenja (troškove kojeg je naposljetku morao podmiriti taj neodgovorni pojedinac).


Nakon višegodišnjih radova, žitelji Dobrinjštine napokon dočekali kanalizaciju i – zažalili / Snimio M. TRINAJSTIĆ

Nakon višegodišnjih radova, žitelji Dobrinjštine napokon dočekali kanalizaciju i – zažalili / Snimio M. TRINAJSTIĆ


 


Izostala kontrola


Upitan o tome postoji li neko brzo, makar i privremeno rješenje za ovaj problem, Plišić nam je odgovorio da se jedino pravo i učinkovito rješenje može postići pravilnim spajanjem objekata na odvodnju. Brtvljenje pojednih šahti i slične provizorne mjere mogu tek djelomično i nakratko pomoći, ako uopće, kaže naš sugovornik uvjeravajući nas da na terenu ovih dana komunalci čine baš sve što mogu kako bi pomogli onima koji opravdano negoduju. – Svima stojimo na raspolaganju za pomoć i savjet, ali sami, osim angažmanom na detektiranju »uzročnika« ove situacije i njihovom privremenom isključivanju iz sustava, a što ubrzano činimo, problem ne možemo riješiti zaključio je Plišić, dodavši da je do problema ove vrste, posebno u ovakvim razmjerima, navjerojatnije došlo zbog okolnosti da su se na kanalizaciju u kratkom vremenu, gotovo pa istodobno, povezali baš svi objekti u tim naseljima. Zbog toga komunalci nisu imali mogućnost popratiti i prekontrolirati izvedene spojeve, barem ne sustavo na način kako to čine kad se na kanalizaciju »etapno« spajaju pojedini ulični potezi, a kako se to događalo u većini ostalih otočnih naselja, završio je Ivica Plišić.