BIJELA FLOTA

Jadrolinija je temeljni stup opstanka i razvoja otoka

Marinko Glavan

 Nacionalni linijski putnički brodar s pravom se smatra žilom kucavicom hrvatskih otoka i nezaobilaznim čimbenikom u životu otočana i njihovih gostiju



Nacionalni putnički brodar Jadrolinija, sa svojom flotom od 53 broda u svakom je smislu lider i jedan od temeljnih stupova razvoja hrvatskih otoka i nezaobilazan čimbenik u životu otočana, od svakodnevnog povezivanja otočana s kopnom zbog odlaska liječniku, na školovanje ili bilo kojeg drugog razloga, preko nebrojenih izvanrednih isplovljavanja zbog hitnih medicinskih slučajeva, do opskrbe i omogućavanja dolazaka turista i vikendaša na otoke tijekom sezone, što je temelj gospodarstva gotovo svih otočnih zajednica. Svoj status vodeće pomorske putničke kompanije u Hrvatskoj Jadrolinija je dokazala i prilikom liberalizacije tržišta pomorskog putničkog prijevoza, kada su brodovi Jadrolinije osvojili sve koncesijske natječaje za koje se kompanija na natječajima prijavila.



O važnosti Jadrolinije u pomorskom putničkom prijevozu možda najbolje govore brojke. Lani je bijela flota nacionalnog brodara prevezla gotovo 12 milijuna putnika, što je oko 14 posto više u odnosu na prethodnu godinu te oko 3,4 milijuna vozila, što je devet posto više nego u 2021. godini, a očekuje se da će ovogodišnji promet biti još veći. Hrvatska je ove godine ušla u šengenski prostor slobodnog prometa ljudi i roba, kao i u eurozonu, što će najvjerojatnije rezultirati još većim brojem dolazaka turista, a time i većim prometom na brodovima Jadrolinije.


Digitalizacija poslovanja




Jadrolinija održava veze s gotovo svim naseljenim otocima u Hrvatskoj, uz međunarodne linije, pri čemu otočani i posjetitelji otoka uvijek mogu računati na pouzdanu i nadasve sigurnu uslugu prijevoza, što je posebno dolazilo do izražaja u kriznim situacijama, od Domovinskog rata do pandemije COVID-19, kada su brodovi i pomorci Jadrolinije, bez obzira na okolnosti, izvršavali svoje obaveze u održavanju linija između otoka i kopna, omogućavajući već gotovo osamdeset godina opstanak i život otočnom stanovništvu i razvoj otočnog gospodarstva. Zato se nacionalna bijela flota, brodovi Jadrolinije i njihove posade, s pravom smatraju žilom kucavicom hrvatskih otoka.


– Naša bijela flota svakodnevno otočane dovozi na posao, omogućava im pristup obrazovanju, liječničkoj skrbi, sportskim i kulturnim događajima i svemu onom što nedostaje na otocima. Jadrolinija, osim što doprinosi razvoju gospodarstva na otocima, posjetiteljima iz cijelog svijeta otvara put prema ljepotama jadranske obale i tako aktivno sudjeluje u kreiranju hrvatske turističke ponude, ističu iz kompanije.


Uz tradiciju koja seže do 1947. godine, kada je Jadrolinija osnovana, iako počeci kompanije sežu i u puno dalju prošlost, u Jadroliniji ističu kako je glavni strateški cilj kompanije modernizacija poslovanja, na svim razinama, od obnove flote suvremenim i ekološki prihvatjivim plovilima, preko pristupa putnicima, kroz digitalizaciju i razvoj modernih platformi koje omogućavaju kupnju i rezervaciju karata i niz drugih informacija i usluga, do digitalizacije poslovanja unutar tvrtke.


– Konstantno ulažemo u povećanje kvalitete usluge za naše putnike, a već nekoliko godina prepoznajemo važnost ulaganja u digitalnu transformaciju poslovanja. Prije svega ulažemo u digitalne kanale prodaje koji nisu samo alat za kupnju karte, nego i prvi korak u komunikaciji s putnicima. Omogućili smo putnicima online kupnju karata, rezervaciju mjesta na trajektu, a u pripremi je nova internetska stranica za ovu sezonu, ističu iz Jadrolinije.


Uz modernizaciju poslovanja, obnova flote jedan je od prioriteta u razvojnim planovima kompanije pa je tako ove godine raspisan natječaj za gradnju tri putnička broda na električni pogon, s baterijama za pohranu električne energije, opremljena i dizel agregatima koji će omogućiti da brodovi plove i u slučaju kvarova na električnoj mreži, nepovoljnih uvjeta na moru zbog kojih bi plovidba mogla trajati duže od predviđenog ili dužih putovanja, bez punjenja baterija, primjerice zbog odlaska u remont.



Procijenjena vrijednost javne nabave triju novih brodova je 45 milijuna eura, a gradnja će biti sufinancirana iz europskih fondova, odnosno iz Nacionalnog programa oporavka i otpornosti. Ovi će brodovi zamijeniti najstarije brodove u floti Jadrolinije – Tijat, Postira i Premuda, izgrađene prije više od šezdeset godina. Iako ta tri »oldtimera« i dalje uredno održavaju svoje linije, ipak su na kraju svog radnog vijeka, a novi će ih brodovi zamijeniti na linijama na dubrovačkom području, na liniji Dubrovnik – Suđurađ, na šibenskom, gdje će ploviti između Vodica i Šibenika, uz pristajanje na Prviću, Zlarinu i drugim otocima, te na cresko-lošinjskom području, gdje će održavati linije između Malog Lošinja i okolnih otoka – Suska, Unija i ostalih. Prema potrebi, najavljuju iz Jadrolinije, ovi će se brodovi koristiti i na drugim linijama na Jadranu.


– Ove smo godine raspisali natječaj za gradnju tri putnička broda na električni pogon s korištenjem električne energije pohranjene u baterijama. To je prvi korak u sveobuhvatnoj obnovi flote u narednim godinama. Time jasno pokazujemo smjer u kojem želimo razvijati flotu Jadrolinije, a sve u skladu sa smjernicama Vlade Republike Hrvatske i Europske komisije, ističu iz Jadrolinije.


Baterije u lukama


Riječ je o brodovima za prijevoz putnika na električni pogon, s dodatnim solarnim napajanjem pojedinačne vrijednosti od 15 milijuna eura, s kapacitetom prijevoza 389 putnika, uz osam članova posade, maksimalne duljine od 52 metra i širine 12 metara.


Baterije ovih brodova punit će se prvenstveno u lukama u kojima pristaju, za što je potrebno razviti odgovarajuću infrastrukturu električne mreže, odnosno priključaka za punjenje, a dopunski izvor električne energije bit će solarni paneli postavljeni na krovu najviše palube, površine 90 metara četvornih. Kako ovi brodovi imaju zadaću redovitog održavanja linija, bez obzira na eventualne kvarove na električnoj mreži i nemogućnost punjenja baterija u lukama, bit će opremljeni i dvama dizelskim agregatima, s najsuvremenijim standardima emisije ispušnih plinova za tu vrstu motora. Rok za izgradnju ovih brodova je 2026. godina, do kad bi nadležne lučke uprave i Hrvatska elektroprivreda trebali osigurati i odgovarajuće priključke na električnu mrežu za njihovo punjenje.



Četiri nova trajekta


U Jadroliniji, uz ulaganja u gradnju novih brodova, konstantno prate i tržište rabljenih brodova kojima se također nastoji podići standard usluge putničkog prijevoza, te dodatno unaprijediti sigurnost i udobnost putovanja.


Tako je ove godine proveden natječaj za kupnju broda koji bi, do izgradnje novih brodova na električni pogon, trebao zamijeniti »Premudu« na liniji između Malog Lošinja i okolnih otoka. Riječ je o brodu vrijednom dva milijuna eura, izgrađenom 2004. godine, dakle pedesetak godina mlađem od »Premude«, kapaciteta prijevoza do 209 putnika ljeti, odnosno 114 zimi, dužine 46,96 metara i širine devet metara, s gazom od 1,75 metara i brzinom od 12,5 čvorova. Brod ima znatno bolja maritimna svojstva od Premude i daleko je suvremeniji, što bi trebalo omogućiti plovidbu i za lošijih vremenskih uvjeta od onih po kakvima ona može ploviti. Na liniji bi trebao zaploviti do kraja ovogodišnje turističke sezone.
Osim navedenih nabava novih i rabljenih brodova, u zadnjih je nekoliko godina flota Jadrolnije osuvremenjena nabavom četiri trajekta – »Faros«, »Ugljan«, »Lošinj« i »Otok Pašman« te katamaranom »Jelena«.


Najveća vrijednost zaposlenici

Iz Jadrolinije ističu kako su, bez obzira na ulaganja u flotu i modernizaciju poslovanja, najvredniji resurs kompanije njezini zaposlenici, u prvom redu pomorci koji svojim znanjem i dugogodišnjim iskustvom čine okosnicu tvrtke. Pri tom se znanje i iskustvo, ističu iz Jadrolinije, kroz različite programe edukacije prenosi na nove generacije Jadrolinijinih pomoraca, uz konstantno unapređivanje i stjecanje novih znanja. Jadrolinija zapošljava 1.800 ljudi, a od tog broja čak 77 posto čine pomorci.


Iz Jadrolinije ističu kako trenutno zapošljavaju dovoljan broj pomoraca, no konstantno prate tržište rada, posebno u deficitarnim zanimanjima strojara i motorista, kojih nedostaje i na svjetskom tržištu rada u pomorstvu. Ističu kako se svi zainteresirani pomorci u svakom trenutku mogu prijaviti za posao u Jadroliniji putem web aplikacije, kako bi pomorci i zaposlenici i dalje ostali najvažniji i najvredniji dio kompanije

U planu nabava dvaju novih katamarana

Planirana je i nabava dvaju novih katamarana za održavanje brzobrodskih linija, procijenjene vrijednosti od 14 milijuna eura, s maksimalnom brzinom od najmanje 25 čvorova i kapacitetom prijevoza 300 putnika. Do okončanja postupka nabave, Jadrolinija je od Zadarske kompanije TP line unajmila dva suvremena katamarana, »Puntamika« i »Kolovare« koji već plove na linijama između Rijeke, Raba i Novalje, te između Rijeke i cresko-lošinjskog otočja. Ovi su se katamarani već iskazali kao više nego dostojna zamjena za katamarane koji su dosad plovili na tim linijama, jer su sposobni za plovidbu po puno zahtjevnijim vremenskim uvjetima, što otočanima omogućuje još pouzdaniju svakodnevnu vezu s kopnom.


Riječ je o dva istovjetna katamarana, izgrađena 2019. godine, u brodogradilištu Cahaya Samudra u Indoneziji, za naručitelja iz Singapura, od kojeg ih je prošle godine otkupila Tankerska plovidba, odnosno TP Line. Dugi su 39 metara, široki 10, s maksimalnom brzinom od 29 čvorova i kapacitetom prijevoza 317 putnika, a već su značajno pridonijeli povećanju komfora putovanja. Ove katamarane karakteriziraju poboljšanje maritimne sposobnosti i potpuna prilagođenost osobama s invaliditetom.

 


logo konferencija otoci