Projekt na Iloviku je mrtav

Iva Rinčić: Mrtvaška je ogledalo mrtvačke politike SDP-a i HDZ-a

Barbara Čalušić

Ladislav Radoslović, Iva Rinčić i Vjekoslav Rubeša / Foto M. GRACIN

Ladislav Radoslović, Iva Rinčić i Vjekoslav Rubeša / Foto M. GRACIN

Naš je zahtjev da javnost sazna tko su ljudi odgovorni za ovaj projekt, koga to župan štiti, te koju moguću štetu će u konačnici platiti oni - građani PGŽ-a, poručila je, između ostalog, Iva Rinčić



 


RIJEKA – Projekt Mrtvaška je mrtav, što sad, upitali su se županijski vijećnici Vjekoslav Rubeša iz Akcije mladih i nezavisna Iva Rinčić zajedno s Ladislavom Radoslovićem predstavnikom Mjesnog odobora Ilovik na konferenciji za novinare. Oni od župana Zlatka Komadine zahtijevaju da pokaže da je još župan i to na način da razriješi dužnosti ravnatelja Županijske lučke uprave Mali Lošinj Filipa Baliju, raspusti Upravno vijeće ŽLU Mali Lošinj, smijeni službenicu Almedinu Hasić koja izdaje građevinske dozvole u Malom Lošinju, kao i hitni i neodgodivi povratak državne brodske linije D311 Ilovik-Mrtvaška te sanaciju sadašnjeg stanja u luci Mrtvaška i osiguranje kolnog pristupa do postojećeg mulića.


Skrivana suradnja


– Projekt Mrtvaška iza kojeg su čvrsto stajali SDP i HDZ, a koji je provodila ŽLU Mali Lošinj neslavno je propao. Upravo smo na ovom projektu odavno upozoravali na vješto skrivanu suradnju i udruživanje SDP-a i HDZ-a, Komadinine županijske vlasti i HDZ-a u županiji, ali i u Skupštini. Pored svih javnih upozorenja o problemima s projektom Mrtvaška i žestokog otpora MO-a Ilovik, odavno dokazano loš i protuzakonit projekt, mjesecima je tvrdoglavo forsiran da bi onda, naoko, iznenada bio obustavljen. Danas, dva tjedna nakon objave neslavne propasti se ne događa ništa. Linija D311 nije vraćena, što znači dnevno bacanje novaca na dužu liniju, a zasad samo svjedočimo prebacivanju odgovornosti tko treba zatražiti povratak linije, gotovo kao osvetu Ilovčanima sadašnje izvršne vlasti dok slobodan pristup Mrtvaškoj nije moguć. Paradoksalno, mi i dalje plaćamo zaštitare koji i dalje čuvaju razrovanu uvalu Mrtvaška, bez dopuštenja provjeravajući Ilovčane i turiste kuda idu, koji sa prtljagom moraju hodati po 200 metara prašnjavog i opasnog kamenjara. Takvo stanje zapravo traje od 13. lipnja i nasilnog zauzimanja Mrtvaške. Filip Balija je i dalje ravnatelj ŽLU Mali Lošinj, Loris Rak i županovo upravno vijeće i dalje su u sedlu, Almedina Hasić i dalje izdaje građevinske dozvole. Projekt vrijedan 80 milijuna kuna je propao, a naš je dojam da se zapravo ništa nije dogodilo. Klasičnim političkim riječnikom – nitko nije preuzeo odgovornost: političku, a onda i moralnu te se župan još nije ni oglasio. Prstom se upire u Ilovčane i njihove ilegalne prosvjede, te županijske vijećnike koji su stali uz njih, dok se pravi razlozi sustavno izostavljaju, rekla je Iva Rinčić.


Ministar Butković: O mrtvima sve najbolje



 


– O mrtvima sve najbolje, odgovorio je ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković na pitanje novinara je li projekt izgradnje luke Mrtvaška definitivno ugašen. Kazao je kako je projekt, odlukom Županijske lučke uprave Mali Lošinj definitivno završen.


– Mi nastavljamo renesansu hrvatske obale, s ulaganjima koja dosežu dvije milijarde kuna. Meni je žao što se projekt neće realizirati. Mislim da je to propuštena prilika, jer on se trebao graditi za buduće generacije, a trebala je biti izgrađena i nova cesta od Malog Lošinja do Mrtvaške. Gradit ćemo i dalje, ugovarati projekte, ali zaista mi je žao što Mrtvaška neće biti izgrađena, rekao je Butković. Novinare je zanimalo i hoće li biti naknadnih isplata odšteta zbog odustajanja od projekta.


– To je pitanje za investitora, ŽLU Mali Lošinj. Vjerojatno će šteta biti, postojao je ugovor, izvođač. Mi smo, kroz europska sredstva osigurali novac za projekte, nema tjedna da ne potpisujemo nove ugovore, ali na ovo pitanje odgovor mora dati lučka uprava, rekao je ministar. (M. Gl.)


 

Diskreditacija


Podsjetila da su još u ožujku tražili smjenu odgovornih osoba: Balije, Raka i njegovog Upravnog vijeća te Almedine Hasić, zatim ponovno u lipnju.


– Naš je zahtjev da javnost sazna tko su ljudi odgovorni za ovaj projekt, koga to župan štiti, te koju moguću štetu će u konačnici platiti upravo oni – građani PGŽ-a. Upravo to je razlog što smo tražili detaljnu dokumentaciju slučaja Mrtvaška. Krivci nisu ni Ladislav, ni Vjeko, ni Iva, ni Ilovčani. Mrtvaška nije nikad ni bila veliki strateški važan projekt povezivanja s ostatkom Jadrana zbog kojeg vrijedi paralizirati jedini otok s demografskim rastom na Jadranu – ona je tek propali i sada već pomalo zataškani županijski projekt. Zbog potpore lokalnom stanovništvu neki nas nazivaju populistima, gubitak je vremena osvrtati se na tako prizemne i banalne pokušaje diskreditacije. U našoj je Županiji na vlasti klasična hipokrizija, lažna socijademokracija, i lažne podjele SDP i HDZ-a. Mrtvaška je ogledalo zajedničke mrtvačkE politika i SDP-a i HDZ-a, poručila je Rinčić.


Vjekoslav Rubeša smatra da je kod zaustavljanja projekta alibi pronađen u izvođaču radova, a sam projekt je morao pasti zbog nelegalne građevinske dozvole i zbog raznih drugih malverzacija koje su provedene u postupku. Prema njegovim riječima, dnevno se troši novac za nesusvislu liniju i na zaštitare, a pritom gradilišta nema, linija nije vraćena, troši se javni novac nenamjenski, a svi koji upozoravaju na nezakonitosti tobože imaju privatan interes.


Otkloniti posljedice


Kako je kazao Ladislav Radoslović, mještanima Ilovika drago je da je ovakav projekt propao, no važno je i otkloniti njegove posljedice.


– Mora se vratiti linija, uskoro počinje škola i nema razloga za njezino nevraćanje. Dešava se da Županija, odnosno njihova lučka uprava pokušava osvetnički jedno vrijeme ne vratiti liniju no zaboravljaju da to jako puno košta. S druge strane, Mali Lošinj već mjesecima nema rendgen, a istovremeno dok Dom zdravlja nema rendgen troši se osam do deset tisuća kuna na liniju koja je potpuno nepotrebna. Potrebno je sanirati uvalu Mrtvaška i omogućiti normalno prometovanje iako to nije prepreka za vraćanje stare linije i radovi se mogu izvoditi i kad je linija vraćena. Treća stvar je pitanje odgovornosti jer je nemogće da netko napravi takvu štetu Ilovčanima i prirodi uništvajući jednu takvu uvalu i pomorsko dobro te istovremeno baci nekoliko milijuna kuna. Primjerice, samo na zaštitarske firme koje nisu ništa štitile jer nije trebalo, dosad je potrošeno preko 1,2 milijuna kuna javnog novca. Župan Komadina dosad je trebao naučiti da osvetničko ponašanje nije način na koji bi se vlast trebala ponašati, smatra Radoslović koji kao Ilovčanin očekuje radove na Mrtvaški, ali u znatno manjem opsegu. O istrazi OLAF-a nema daljnjih saznanja, no kaže da s obzirom da ga je ministar Butković tužio zbog klevete, u tom će postupku kroz obranu morati iskorisiti sve što zna o tome na koji se način investicija planirala, prijavljivala za financiranje EU fondovima i na koji se način namjeravo utrošiti europski novac.