Višegodišnje ulaganje

FOTO Otvorena luka Porat: “Novi kamenčić u mozaiku hrvatske lučke renesanse”

Mladen Trinajstić

Foto: M. TRINAJSTIĆ

Foto: M. TRINAJSTIĆ

Luka Porat danas je jedna od najprometnijih i najvažnijih nautičkih luka lokalnog značaja na području otoka Krka



PORAT – Prigodnom svečanošću i službeno je otvorena luka Porat, u istoimenom mjestu na području Općine Malinska-Dubašnica.


Velikoj fešti posvećenoj dovršetku višegodišnjih ulaganja u proširenje, maritimno osiguranje i infrastrukturno opremanje tog važnog kompleksa pomorske infrastrukture, uz domaćine – načelnika Općine Malinska-Dubašnica Roberta Antona Kraljića, ravnatelja Županijske lučke uprave Krk Alfreda Frankovića te predsjednika Mjesnog odbora Porat-Vantačići, Nenada Šabalju, nazočili su i predsjednik Hrvatskog sabora Gordan Jandroković, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković te Zlatko Komadina, župan Primorsko-goranske županije.





Županijska lučka uprava Krk koja skrbi o 23 krčke luke i lučice, do danas je izvela radova i usluga na sanaciji i rekonstrukciji luke Porat u vrijednosti većoj od 1,46 milijuna eura, odnosno 11 milijuna kuna, istaknuo je predstavljajući sve u proteklim godinama ondje građeno i činjeno čelnik ŽLU Krk, Alfred Franković.


Ulaganja u ovu luku započela su projektom dogradnje lukobrana i legalizacijom luke još 2015. godine, kad je izrađeno i prvo idejno rješenje njena uređenja, nastavio je čelnik te lučke ustanove podsjetivši okupljene da je potom, već 2016. godine, radovima vrijednim 31,1 tisuću eura, saniran obalni zid. Uvažavajući povijesnu važnost ove luke ali i aktualne potrebe za novim vezovima, jednako kao i današnje standarde sigurnosti luka, izrađena je projektna dokumentacija te ishođena lokacijska dozvola kojom je predviđena realizacija ovog zahvata, u tri faze.



Županijska lučka uprava Krk potom je ishodila građevinsku dozvolu za rekonstrukciju luke Porat u prvoj fazi tog projekta koji je, zbog velike vrijednosti planiranih zahvata, podijeljen u dvije uporabne cjeline. Prva cjelina koja se odnosila na rekonstrukciju postojećeg lukobrana s novim obalnim zidom dužine 77 metara dosegla je vrijednost veću od 624 tisuće eura, nastavio je Franković dodavši da je početkom 2021. godine dobivena građevinska dozvola za taj zahvat.


A ona je ujedno bila i ključan preduvjet prijave projekta za sufinanciranje od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koje je tom našem projektu odobrilo potporu u vrijednosti 428,5 tisuća eura, nastavio je ravnatelj ŽLU-a Krk, ne zaboravivši naglasiti da je i Općina Malinska-Dubašnica taj lučki projekt financijski podržala s 66,4 tisuća proračunskih eura (odnosno pola milijuna kuna). Preostalih 973 tisuća kuna odnosno 129,2 tisuća eura uložila je ŽLU Krk, iz vlastitih sredstava kroz dvije proračunske godine.



Odmah po završetku tog dijela projekta pripremljena je natječajna dokumentacija kojom je i ona druga uporabna cjelina, ukupne vrijednosti 597 tisuća eura, također kandidirana za sredstva Ministarstva mora, nastavio je Franković.


Ugovorom iz listopada prošle godine resorno je Ministarstvo za ulaganju u luku Porat odobrilo dodatnih 527,5 tisuća eura, dok su preostali iznos podijelile ŽLU Krk i Općina Malinska – Dubašnica. Ovim je projektom povećan standard u luci te je ostvarena značajno bolja zaštićenost lučkog akvatorija od vjetra i valova, a luka je uz novi lukobran dobila 14 novih komunalnih i nautičkih vezova, zaključio je Alfred Franković od kojeg smo doznali i da je cjelokupno ulaganje, u onom formalnom smislu, “okrunjeno” uporabnom dozvolom izdanom prije sedam dana.



U luci Porat, najveći dio koje su u proteklim desetljećima vlastitim radom ali i sredstvima, težeći osiguravanju vezova za svoja ali i plovila svojih turističkih posjetitelja izgradili sami mještani, najbolje se pokazuje korist sinergijskog djelovanja lokalne zajednice, općinske uprave ali i županijskih lučkih ustanova, ustvrdio je pak načelnik Kraljić istaknuvši da čak i takva suradnja teško da bi urodila plodom da iza “složnih nastojanja lokalne i regionalne komponente” nije stalo nadležno ministarstvo, osiguravši glavninu novca kojim su radovi ondje financirani.


– Iako ovo, u financijskom smislu, i nije tako veliko ulaganje, njegov je značaj za današnje ali i buduće generacije žitelja ovog dijela naše općine ogroman, ustvrdio je načelnik podsjetivši okupljene da je luka Porat danas jedna od najprometnijih i najvažnijih nautičkih luka lokalnog značaja na području otoka Krka.


Župan Komadina, ne skrivajući zadovoljstvo ovim ali i brojnim drugim lučkim projektima na kojima se dokazala vrijednost udruživanja rada, truda ali i financija, napomenuo je da je obnovljena, proširena i sad značajno bolje zaštićena luka Porat nastavak višekratno u praksi dokazane učinkovitosti suradnje lokalnih samouprava, Županijske lučke uprave, same PGŽ ali i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, posredstvom kojeg se usmjeravaju nacionalna i europska sredstva namijenjena upravo takvoj infrastrukturi.



Nedavno smo slavili dovršetak ulaganja u luku Baška, danas smo u Portu a već sutra, nakon što se ispune obećanja koja sam dao načelniku Kraljiću, vjerujem da ćemo sličnom slavlju moći nazoćiti i u Malinskoj gdje će se u skoroj budućnosti također realizirati ulaganja u rekonstrukciju luke, rekao je Komadina.


Sam ministar Butković, kojeg se najviše spominjalo te mu se od svih uključenih u ovaj za Portane i njihove turiste prevažan projekt i zahvaljivalo, ustvrdio je pak da je luka Porat samo jedan kamenčić u mozaiku koji čini sliku “hrvatske lučke renesanse”.


– Pred mjesec dana otvorili smo luku Baška, kao jedan od pet velikih projekata koje financiramo europskim sredstvima. Četiri projekta od spomenutih pet već su završena – Cres, Unije, Baška i Crikvenica, a ostaje nam još dovršiti i luku u Rabu. Investicijski ciklus iz europskih i nacionalnih financijskih izvora danas našoj lučkoj infrastrukturi donosi čak 300 milijuna eura, što je značajno više od cifri koje su se toj nakani usmjeravale proteklih desetljeća, ustvrdio je ministar Butković.



Ulaganje u luke poput ove u Portu nadilaze njihovu temeljnu funkciju zaštite obale i unapređenja sigurnosti plovidbe.


Investicije u luke i obale mjesta kao što je ovo mijenjaju lice i naličje svakog otočnog i primorskoga mjesta te čine temelj njihova budućeg razvoja i napretka, posebice u turističkom smislu, zaključio je ministar najavivši nastavak investicijskog ciklusa koji, pogonjen EU sredstvima, iz dana u dan zahvaća sve veći broj “portova poput ovog portanskog”.


 


Jandroković na Krku “kao doma”

Da je Porat promijenio svoju vizuru, i to nabolje, rekao je i predsjednik sabora, Gordan Jandroković koji je, kako je sam ustvrdio – “ondje doma”, obzirom da je već desetljećima sezonski stanovnik Portu susjednog mjesta Vantačići. – Sjećam se kako je ova luka izgledala pred tridesetak godina, sjećam se i ceste kojom se do Porta jedva dolazilo iz susjednih dijelova meni ove tako drage otočne sredine, rekao je Jandroković, upućujući čestitke svima koji su u proteklim godinama pridonijeli razvitku i podizanju razine kvalitete života stanovništva tog mjesta, ali i cjelokupne Općine Malinska-Dubašnica.

 


Čast službenog otvaranja luke, presijecanjem vrpce, pripala je Ivanu Šabalji, portanskom hotelijeru, ribaru, čuvaru kulturne baštine i obnovitelju Dubašljanskih kolejana.

 


Život uz more

Luci Porat u povijesti je gravitiralo svih 19 naselja stare Dubašnice, smještenih uz rubove Dubašljanskog polja na kojem su se uzgajale uglavnom žitarice i masline, dakle, poljoprivredni proizvodi koji su se morskim putem prevozili u Veneciju. Uz uzgoj poljoprivrednih proizvoda ovaj je kraj obilježilo i gospodarenje šumama, pa je drvo za ogrjev bio još jedan vrlo važan izvozni proizvod. Život Portana je kroz čitavu povijest bio vezan uz more, uz plovidbu i gradnju brodova, uz ribarenje, a odnedavno i uz nautički turizam.