O stanju u prostoru

Slani: ‘Opatija je već 20 godina ishodište urbanističkog kaosa. Tako je nešto teško naći i u tzv. Trećem svijetu’

Aleksandra Kućel Ilić

Foto S. Drechsler

Foto S. Drechsler

To je bilo nezamislivo za jednu Opatiju koja nam je ostavljena u izrazito uređenom stanju s austrougarskim potpisom – smatra Neva Slani



OPATIJA – Nakon objave teksta u kojemu se dotaknula problematika stanja u prostoru na području Opatije, počele su i reakcije javnosti, a donedavna predsjednica Gradskog vijeća Opatije Neva Slani se osvrnula na neke od detalja koji muče građane.


– Dojma sam da će nakon čitanja teksta »Grad nam želi oteti okućnice i pretvoriti ih u javni put« u vašem listu od 4. siječnja čitatelji pomisliti da Grad Opatija brine se za red u prostoru. Takvi navodi nisu točni. Grad Opatija je već 20 godina ishodište cjelokupnog urbanističkog kaosa na svom terenu, kakvog je teško naći u državama takozvanog Trećeg svijeta, a kakav je bio nezamisliv za jednu Opatiju koja nam je, ruku na srce, ostavljena u izrazito uređenom stanju s austrougarskim potpisom. Danas kada prođete novoizgrađenim dijelovima Opatije, navodno elitnim, ako ste pješak naći ćete se u problemu jer je pješačka komunikacija ispresijecana, dok ćete se osobnim automobilom jako teško zaustaviti jer nema osiguranih parkirnih mjesta, teško se mimoići s drugim osobnim automobilom, a i okretanje u slijepoj ulici pravo je umijeće. Upravo na spomenutom području Baredina, Kovačeva, Varljena, uz notornu Ulicu palmi, počinje urbanistički kaos. Bagerima se rade pristupni putevi i nitko taj kaos ne primjećuje. Čini se da ovakvo stanje niti jedna vlast nije pokušala riješiti, dapače, pridonosile su današnjem stanju. Prošlost je prošla, no problem je što još uvijek nema promjene, štogod Grad Opatija izjavljivao za Novi list – smatra vijećnica u Gradskom vijeću Opatije Neva Slani.


Upitne dozvole


Po njezinim riječima, trenutačna situacija je sljedeća – s jedne strane asfaltirani pristup kućama izgrađenim u negdašnjem zelenilu proteže se na prije 20 godina devastirane gradske čestice koje strmoglavo izlaze na Novu cestu. S druge strane, prema tri »mastodonta« nastala u zadnjih pet godina, od nastavka ulice Kosićevo i početka Treće ceste nastavlja se nezakonito probijeni put iz 2014. godine.




– Navedeni mastodonti vrlo su upitnih dozvola jer nisu imali pristupne puteve, osim tog nezakonitog. Dakle, za pravni sustav put ne postoji. Dapače, za prvi mastodont u prvom je naletu odbijeno izdavanje dozvole upravo zbog nedostatka pristupa, dok je nakon toga, bez da se išta u naravi promijenilo, dozvola izdana. Grad Opatija bio je stranka u postupku, zašto ne reagira, već upravo navodi druge investitore unazad godinu, dvije da koriste taj nezakonito probijeni put. Za jedan od mastodonata Gradu Opatiji prijavljeno je da je izgrađen 4 metra iznad određene kote. Ispod njega treba proći Treća cesta, za koju je već od 2013. godine postojala lokacijska dozvola s kojom su arhitekti i investitori mastodonta upoznati. Grad Opatija će po svemu sudeći mijenjati projekt i izvoditi čuda, a sve kako ne bi narušio duševni mir investitora koji je radio nezakonito. Umjesto da cesta prođe prema dozvoli, a investitor isplaćuje odštete gradu i kupcima stanova. Dapače, Grad će napraviti i pristupne ceste kako se sumnje u nezakonitosti nikada više ne bi spominjale – izvesti nastavak Treće ceste i pretvoriti privatne parcele u nerazvrstanu cestu.


Popis ne postoji


I opet to ne bi čudilo, kad bi Grad Opatija zauzeo jedinstveni stav prema tome što je nerazvrstana cesta i što je javno dobro u općoj uporabi. No, konstantno se prema tom pitanju Grad ponaša superhikovski – nekome se uzme, bez naknade, drugome se da naknada, trećemu se ne dira, a najčešće je sve na korist investitorima. Uzimanje građanima da bi se dalo privilegiranima u Opatiji je više nego pravilo. Službeni, javni, ažurirani i transparentni popis nerazvrstanih cesta ne postoji – naglasila je Neva Slani te dodala da se u Opatiji, poligonu za podmukle igre oko svakog kvadrata i eura, gradi naveliko, u zelenim zonama bez pristupa.


– »Spasilačke« ceste popravljaju gradnje sumnjive zakonitosti i otvaraju novu gradnju. »Spasilačka« Treća cesta planirana je tako da gazi zeleni pojas, potoke koji su stvorili Opatiju, Carmen Sylvu koja je sva u građevinskoj zoni. U Opatiji je poštenim ljudima teško i disati – zaključila je Neva Slani.